|  24 februarie 2004  Raportul baronesei Emma Nicholson referitor la progresele României 
        în vederea accederii la Uniunea Europeană [...]  Situația și criteriile politiceParlamentul European
 Comisia de Afaceri Externe, Drepturile Omului și Politica Comună de Apărare 
        și Securitate:
1. Deplânge faptul că în ciuda progresului într-o serie de domenii, România 
        întâmpină numeroase dificultăți în îndeplinirea cerințelor impuse de criteriile 
        politice de la Copenhaga; afirmă că finalizarea negocierilor de aderare 
        la sfârșitul anului 2004 și primirea României ca membru al Uniunii Europene 
        în 2007 este posibilă doar în cazul în care sunt implementate următoarele:
   - măsuri anticorupție, în special referitoare la corupția la nivel politic 
        și care să implementeze legile anticorupție.   - independența și funcționarea justiției, în special limitarea puterilor 
        Ministerului de Justiție și alocarea mai multor resurse sistemului judiciar.   - libertatea mass media, în special împotriva hărțuirii și intimidării 
        jurnaliștilor și stoparea controlului economic asupra mass media, care 
        a condus la autocenzură.   - măsuri pentru stoparea practicilor abuzive în secțiile de poliție, 
        pornind de la publicarea în 2002 a raportului Comitetului Consiliului 
        Europei pentru Prevenirea Torturii asupra condițiilor din secțiile de 
        poliție.   - recunoașterea dreptului familiilor afectate de moratoriu de a primi 
        un răspuns la cererile lor; dacă în 3 ani nu se primește nici un răspuns, 
        se consideră o încălcare a drepturilor fundamentale ale omului.   2. Solicită Comisiei și Guvernului României să dezvolte planuri de acțiune 
        însoțite de puncte de reper pentru aceste reforme, în scopul unei mai 
        bune evaluări a progresului făcut.   3. Ia la cunoștință reforma constituțională și mai ales schimbările ce 
        pot întări rolul Parlamentului în procesul adoptării legislației; cere 
        Guvernului să se abțină cât mai mult de la folosirea ordonanțelor de urgență 
        și să utilizeze canalele normale ale legiferării care asigură consultări, 
        dezbateri și control parlamentar propriu-zise; cere Parlamentului român 
        să se folosească de mijloacele financiare necesare angajării unui personal 
        parlamentar de cercetare cu calificare juridică și a personalului care 
        să acorde asistență partidelor din Parlament, pentru ca o atenție sporită 
        să fie acordată calității actului legislativ.   4. Salută faptul că executivul a parcurs etapele legale necesare creșterii 
        transparenței în procesul de creare de politici și implicării participanților 
        în acest proces; face apel, însă, la autorități să și implementeze aceste 
        legi și să transparentizeze procedurile respective.   5. Salută strategia de reformă și planul de acțiune în sistemul judiciar 
        adoptate de Guvernul României și face apel la România să furnizeze suficiente 
        resurse umane și financiare pentru a le implementa efectiv; în plus, solicită 
        întărirea independenței și profesionalismului în sistemul judecătoresc, 
        al cărei personal ar trebui să primească o instruire adecvată; îndeamnă 
        Guvernul să consolideze Consiliul Suprem al Magistraturii și să elimine 
        puterea Procurorului General de a face apeluri în anulare în cazuri penale 
        și mai ales să instituie un sistem coerent al posibilități de apel.   6. Salută întărirea independenței membrilor Curții de Conturi rezultată 
        dintr-un amendament constituțional din octombrie 2003; salută creșterea 
        numărului de angajați ai Curții de Conturi; solicită realizarea unei instruiri 
        adecvate a personalului Curții de Conturi pentru a putea pune în aplicare 
        standardele internaționale de audit și actele comunitare; sfătuiește Parlamentului 
        României să adopte metode instituționalizate de abordare a rezultatelor 
        Curții de Conturi; cere Comisiei să monitorizeze transformarea Curții 
        de Apel într-o autoritate de audit extern și, când este necesar, să acorde 
        asistență cu privire la aspectele tehnice ale organizării.   7. Sprijină eforturile României de a stăvili nivelul înalt al corupției 
        în stat și societate; îndeamnă cu tărie Guvernul României să se folosească 
        de acordul de cooperare încheiat între Europol și Guvernul României pentru 
        ca lupta împotriva corupției să fie mai eficientă; consideră demisia a 
        trei miniștri drept un semn că această problemă este luată în serios la 
        cele mai înalte nivele ale guvernării; este, însă, îngrijorat de faptul 
        că, în general, serviciile din cadrul administrației responsabile cu corupția 
        par a fi prea reticente în a investiga aceste cazuri; admite că există 
        cadrul legal de luptă anticorupție și cere autorităților române să se 
        concentreze asupra aplicării legislației deja existente; în acest context 
        cere urgent Guvernului să mărească personalul Parchetului Național Anticorupție 
        și să acorde tuturor procurorilor putere deplină în loc să fie asistați 
        de alte organisme guvernamentale; cere Guvernului să acorde instruire 
        întregului personal și să întărească în special independența operațională 
        a PNA mai ales prin eliminarea responsabilității unor persoane numite 
        politic sau a politicienilor de a decide demararea investigațiilor anticorupție; 
        observă că cel mai important lucru este voința politică de a eradica corupția, 
        si numai acest lucru va duce la o schimbare de atitudine.   8. Cere Guvernului României să asigure independența mass media și să 
        facă toate eforturile pentru identificare celor ce agresează fizic jurnaliști.   9. Cere Comisiei să efectueze un studiu asupra condițiilor de lucru și 
        a securității jurnaliștilor din România pentru a evalua nivelul libertății 
        presei.   10. Salută pașii întreprinși de România în ceea ce privește situația 
        concretă a centrelor de îngrijire instituțională și realizarea strategiei 
        naționale de protecție a copilului; cere continuarea dezvoltării serviciilor 
        de asistență alternative a copiilor cu nevoi speciale; consideră primordială 
        implementarea unui sistem eficient de protecție a copilului care să apere 
        drepturile copilului, are în centrul atenției interesele copilului și 
        nu poate ceda în fața corupției din domeniu; îndeamnă Guvernul României 
        să continue procesul de reformă în sensul direcțiilor indicate de Comisie.   11. Consideră că instituțiile UE, ca și politicienii din UE și nu numai 
        au fost induși în eroare în ceea ce privește procesul prin care copiii 
        sunt identificați ca adecvați pentru adopție; deține probe potrivit cărora 
        numeroși copii sunt lipsiți de către autorități de un cadru familial adecvat 
        împotriva voinței lor și de asemenea desconsiderând dorința familiilor 
        adoptive, ale căror interese în adopție sunt refuzate.   12. Recunoaște că, în același timp, s-a acordat insuficientă atenție 
        serviciilor comunitare pentru adulții cu dizabilități; cere autorităților 
        române să acorde mai multă atenție pregătirii persoanelor cu dizabilități 
        pentru o viață independentă în cadrul comunității și să acorde sprijinul 
        necesar pentru promovarea includerii sociale a acestora, precum și promovarea 
        unei politici coerente cu privire la includerea lor socială și profesională, 
        realizate în parteneriat cu organizațiile reprezentative ale persoanelor 
        cu handicap.   13. Salută decizia României de a nu ratifica acordul bilateral cu SUA 
        cu privire la ne-extrădarea cetățenilor americani la Tribunalul Internațional 
        Penal și de asemenea decizia Parlamentului român de a aștepta o soluție 
        acceptată atât de UE cât și de SUA înainte de a lua alte decizii.   14. Ia la cunoștință că Guvernul român a aprobat publicarea unui raport 
        de către Comitetul European pentru Prevenirea Torturii al Consiliului 
        Europei; cere Guvernului să acționeze hotărât în ceea ce privește informațiile 
        potrivit cărora persoane aflate în custodia poliției sunt deseori prost 
        informate cu privire la drepturile lor, întâmpină dificultăți în a avea 
        acces la consultanță legală și sunt deseori victima unor tratamente abuzive; 
        cere Guvernului să aprobe fără întârziere publicarea a doua rapoarte de 
        către Consiliul Europei asupra copiilor aflați în custodia autorităților 
        publice, precum și asupra secțiilor de poliție, închisorilor și spitalelor 
        psihiatrice.   15. Speră ca procesul de pre-aderare își va arăta beneficiile până în 
        cele mai joase straturi ale societății române, cărora în multe zone le 
        lipsesc cele mai simple facilități ale civilizației, ca de exemplu apa 
        potabilă sau canalizarea; cere Comisiei să analizeze cu atenție statisticile 
        de sănătate ale ONU și ale Organizației Mondiale a Sănătății și să sprijine 
        măsurile de îmbunătățire ale condițiilor de viață în România.   16. Sprijină guvernul român în ceea ce privește implementarea strategiilor 
        referitoare la minoritatea rromă și cere o monitorizare periodică a rezultatelor 
        și folosirea lor pentru a efectua pași hotărâți înainte, în cadrul acestei 
        strategii de abordare a problemelor rromilor, în special în privința lipsei 
        lor evidente de integrare în societate și a condițiilor înfricoșătoare 
        de viață.    17. Subliniază importanța unei conviețuiri pașnice cu minoritățile naționale 
        și în acest scop cere guvernului să rezolve problemele privind drepturile 
        de proprietate ale bisericilor și să dezvolte sistemul școlar în limba 
        maternă a ceangăilor.   18. Speră ca Guvernul să ia măsuri pentru a permite minorității maghiare 
        care trăiește în România să folosească limba lor maternă în școli și în 
        universități.   19. Atrage atenția asupra cazurilor de mariaj între copii ca un comportament 
        incompatibil cu sensul modern al drepturilor omului și al normelor sociale; 
        cere autorităților române să continue lupta împotriva crimei organizate 
        și mai ales împotriva traficului de femei și copii în scopul exploatării 
        sexuale și cere statelor membre ale UE, României și țărilor din Sud Estul 
        Europei, în baza inițiativelor regionale deja existente, să își coordoneze 
        legislația și politicile proprii pentru a stopa acest comerț ilegal în 
        așa fel încât vinovații să primească aceeași pedeapsă indiferent unde 
        sunt prinși; cere Guvernului să ia în considerare măsuri suplimentare 
        de îmbunătățire a eficienței poliției și să combată abuzurile poliției 
        asupra suspecților.   20. Observă cu îngrijorare că România este în continuare afectată serios 
        de traficul de persoane ca țară de origine, de tranzit și destinație a 
        victimelor, in ciuda legii din 2001 de combatere a traficului, care incriminează 
        traficul și oferă asistență și protecție victimelor, observă lipsa de 
        resurse materiale și umane din sistemul judiciar și cere autorităților 
        ca, în cooperare cu Comisia și cu organizațiile nonguvernamentale să desfășoare 
        mai multe campanii de informare adresate special potențialelor victime 
        ale traficului.
 [...]   
 
    |