ATITUDINI URR

22.03.2003

Pachetul
Aroganței și Lipsei de Responsabilitate

Pachetul Anticorupție pe care guvernul Adrian Năstase și-a angajat răspunderea a generat numeroase polemici, legate în special de neconstituționalitatea procedurii și de defectele majore ale proiectului. Mai puțin s-a discutat însă despre aspectele de principiu ale situației: de ce facem legi și, mai ales, ce trebuie să facă o lege.

 

Or, pentru noi aceste aspecte sunt cruciale. Noi credem că o lege nouă trebuie să aducă neapărat o îmbunătățire a stării de lucruri din societate, o mai bună funcționare a unui domeniu de activitate. Pentru a face asta, însă, o lege trebuie să fie realistă, clară și aplicabilă: mijloacele trebuie să fie eficiente, iar prevederile ei trebuie să asigure realizarea scopului pe care și-l propune. În România există o tradiție deja seculară a reglementării excesive, a producerii de legi care sunt prea stufoase și confuze, prea nerealiste pentru a fi aplicate cu succes. Obiectivele fixate în legi sunt de multe ori prea vagi, prea "generoase", iar mijloacele de atingere a lor întortocheate și greu de controlat. Este exact problema reformelor de acum (de altfel, mare parte din legile ultimilor ani se referă la reforme): ele sunt făcute pe jumătate, pentru a se mai bifa un articol de pe listă. Și așa cum aceste jumătăți de reformă mai mult creează confuzie și consumă resursele materiale și psihice care așteptau reforma, jumătățile de legi nu reușesc să-și atingă într-o manieră satisfăcătoare obiectivele; ceea ce reușesc ele să realizeze rămâne adesea la nivelul aparențelor, și doar la nivelul imaginii avem "instituții europene", "standarde europene" etc. Dincolo de imagine, însă, rămîne confuzia și îndepărtarea tot mai accentuată a pretențiilor și aparențelor de realitate.


Acesta este exact cazul Pachetului Anticorupției prin care guvernul Adrian Năstase înțelege să răspundă nivelului halucinant la care a ajuns acest fenomen, și în special reflectării lui în mass-media. Este un amestec indigest de proiecte de legi și de amendare a unor legi, din care multe nu au, de fapt, legătură cu corupția. De data aceasta, confuzia care rezultă nu mai e doar consecința inevitabilă a unei maniere "tradiționale" de a legifera, ci și al unei intenții evidente. Anticorupția "la pachet" cu alte reglementări, privind pornografia infantilă sau infracțiunile informatice, va fi mult mai ușor de impus, nu numai în Parlament, care e oricum ocolit prin procedura angajării răspunderii, dar în general în societate. Va fi mult mai ușoară acreditarea acestui pachet de legi ca real instrument de luptă împotriva corupției, pentru că în acest labirint legislativ care e Pachetul va fi mai greu de văzut că reglementările privind conflictul de interese sau declararea averilor demnitarilor sunt insuficiente, având rezultatul previzibil, amintit mai sus, de a crea senzația că problema a fost rezolvată, deși totul se limitează la niște semne exterioare.

 

A începe combaterea corupției cu o lege neconstituțională este o aberație (Constituția prevede în mod clar, la art.113, că guvernul își poate angaja răspunderea asupra "unui proiect de lege"). Corupția se datorează faptului că instituțiile care ar trebui s-o combată funcționează aleator, putând fi ușor cumpărate sau intimidate, ceea ce se datoreză, mai departe, faptului că clasa politică le menține intenționat în stare de dependență; subordonarea justiției față de guvern, spre exemplu, este inadmisibilă, mult dincolo de normele europene în domeniu, iar Poliția este încă, și după demilitarizare, o instituție scăpată de sub control, care poate face orice. Ca atare, combaterea corupției prin înființarea de instituții paralele precum PNA este doar o farsă; acesta funcționează mai prost decât instituțiile pe care le dublează nu doar din cauza proastei organizări, ci mai ales pentru că este strict subordonat politic, instrumentând dosare în mod părtinitor. Părtinirea se manifestă, în mare măsură, prin neinstrumentarea celor incomode puterii (adică marea majoritate a dosarelor de corupție), ceea ce produce același rezultat al blocării unui proces prin crearea unei instituții speciale care să se ocupe de el.

 

Așa cum este inutil a crea o instituție în plus atâta timp cât instituția dublată nu funcționează, este îndoielnică utilitatea unei legi noi atâta timp cât legile similare existente nu se aplică. Prevederile noii legi pot fi ceva mai cuprinzătoare decât cele ale vechii legi, dar asta nu înseamnă că ele vor îmbunătăți activitatea pe care o reglementează.

 

Noi credem că orice campanie anticorupție trebuie să înceapă prin consolidarea instituțiilor care au sarcina de a asigura aplicarea legii. Mai mult, de aici trebuie să pornească și relansarea societății românești în general, aflată acum într-un impas evident. Nu putem aspira orbește la un sistem politic performant, la o "economie de piață funcțională" și la standarde de civilizație europene atâta timp cât regulile după care merge societatea sunt călcate zilnic în picioare de cei care știu să profite de carențele sistemului.

 

Noi credem că legile trebuie aplicate întocmai, și cele "bune", și cele "rele", pentru că legea nu este facultativă, și nu este subiect de negociere. Nimeni nu are dreptul de a decide că unele legi nu sunt benefice societății, sau că altele sunt prea greu de aplicat (respectiv, că oferă destule portițe de scăpare). În plus, aplicarea întocmai a legilor mai puțin fericite are avantajul paradoxal de a forța îmbunătățirea lor; este vorba de acea confruntare, absolut necesară, a legii cu realitatea.

 

Constituția prevede că angajarea răspunderii unui guvern poate avea ca obiect, pe lîngă un proiect de lege, un program sau o declarație de politică generală. Noi credem că ultimele două articole sunt cele mai potrivite pentru această procedură menită a da relief public unui program de guvernare. Angajarea răspunderii asupra unui proiect de lege ar trebui să fie rezervată mai degrabă situațiilor excepționale; or, corupția care e un fenomen cronic în România și care a devenit aproape "normalitate" în ultimii ani nu are cum fi o situație excepțională.

 

Noi credem că proiecte de anvergura luptei împotriva corupției, vitale pentru șansele de evoluție ale României, ar trebui dezbătute nu numai în Parlament, ci și în societate. Maniera în care PSD a evitat ambele dezbateri, angajându-și răspunderea în Parlament și organizând dezbateri cu societatea civilă doar de formă, echivalează cu o demisie de la dezvoltarea de proiecte pe termen lung, de mare semnificație. Acestea necesită, pentru a fi viabile, un acord minimal între cei care doresc să-și spună cuvântul despre treburile publice. Nu neapărat un consens perfect, care e poate în egală măsură imposibil și indezirabil, ci o punere de acord asupra acelor direcții simple și clare care trebuie adoptate într-o situație de criză, pentru că necesitatea lor e evidentă. Aceste acorduri au existat în istoria României, în momente de criză, iar situația de acum este, în mod evident, una de criză. PSD este partidul momentului pentru că el este partidul stagnării, iar România stagnează, între subdezvoltarea moștenită și dezvoltarea pe care nu reușește s-o declanșeze și s-o susțină. De fapt, stagnarea României echivalează cu involuția, căci nimic nu mai stagnează astăzi, nici Uniunea Europeană către care tindem, și nici țările care aspiră la ea.

 

Ca atare, Pachetul Anticorupție impus de PSD societății nu este un proiect viabil pe termen lung, ci doar o campanie de imagine; acest fapt e certificat chiar de Adrian Năstase, care, ca și în multe alte ocazii, și-a motivat inițiativa spunând că "e timpul să dăm un semnal presei". Pachetul Anticorupție nu semnalează, însă, decât lipsa de responsabilitate și aroganța unei guvernări căreia i se opune prea puțină rezistență și față de care au existat prea puține alternative.