ATITUDINI URR

16.04.2003

Cercul închis și vicios al puterii

Sistemul de partide din România este un sistem profund dezechilibrat, atipic pentru o democrație funcțională. Nu numai că PSD domină autoritar Parlamentul, chiar fără sprijinul unui aliat permanent, dar al doilea partid clasat, cu o pondere de aproximativ 25 %, este definitiv pierdut pentru jocul democratic, ceea ce lasă opoziției democratice o pondere de sub 20%. Este mult prea puțin pentru ca ea să exercite un control eficient asupra puterii, iar asta aruncă asupra societății civile și mass-mediei o responsabilitate exagerată, nefirească, căreia de multe ori nu reușesc să-i facă față.

 

Poziția privilegiată a "partidului-stat", cum este denumit adesea și pe bună dreptate PSD, îi permite să ducă o politică agresivă de acaparare de parlamentari, consilieri locali și primari. PSD încearcă astfel să contracareze eroziunea electorală, să se mențină în poziția lui din jurul a 50%. Cei care "se tem de o dictatură" sunt prea puțin realiști; nu există condițiile pentru o dictatură, nici internaționale nici în plan intern, și de aceea nici PSD, poate nici măcar PRM nu este interesat de o dictatură. Răul cel mai mare care poate exista, și care chiar există, este ca această structură a sistemului de partide să mențină România într-o stare de democrație incertă, care implică pentru români lipsa unui viitor sigur și clar. Dar dacă o dictatură este imposibilă în principal datorită contextului european, asta nu înseamnă că trebuie să întreținem în continuare iluzia consolatoare că Uniunea Europeană poate determina crearea în România a unei democrații funcționale, sau a unei economii de piață funcționale, fără să conteze prea mult ce facem noi înșine.

 

Riscul cel mai mare este ca România să rămână o "democrație de carton", cu instituții aparent democratice dar lipsite de stabilitate și performanță, corelată cu un "capitalism de stat" în care, datorită lipsei de performanță a democrației (adică datorită lipsei controlului pe care îl exercită cetățenii), o falsă elită politică, socială și economică se înalță pe baza standardelor reduse de existență ale majorității.

 

Faptul că PSD a fost lăsat fără concurență reală în alegerile din 2000 îi permite aroganța de astăzi; chiar îl obligă la aroganța de astăzi, pentru că PSD nu are în interior o cultură democratică de natură a-i cenzura excesele și atitudinile cu apetit totalitar (totuși, cei care-i reproșează comportamentul totalitar uită prea ușor că acest tip de comportament se regăsește în mai multe partide și la mai mulți lideri politici din România și, în plus, că a nu avea un comportament totalitar nu e deloc suficient: pentru ca practica politică să atingă un nivel de democrație satisfăcător, este necesar ca valorile acesteia să devină un mod de viață al partidelor și al liderilor politici, ceea ce se întâmplă destul de rar). Lipsa de control și de echilibrare prin joc politic democratic îi permite PSD să sfideze din ce în ce mai fățiș procedurile acceptate ale democrației. Ultimul exemplu dintr-un lung șir este cel al simulării unui posibil guvern PSD din 2007, în care se regăseau mai mulți copii ai unor demnitari PSD: împreună cu faptul că în multe filiale astfel de "succesiuni la tron" sunt deja banale, exemplul amintit arată clar că PSD nu are nici o reținere în a-și crea un circuit paralel, nedemocratic, de transmitere a puterii, care amintește de "prinții" pe care Ceaușescu sau Kim Ir Sen îi pregăteau pentru putere. Nici în acest aspect punctual, exigențele Uniunii Europene nu pot avea vreun efect: singurele mecanisme care pot stopa asemenea practici sunt cele ale democrației interne.

 

Întreaga clasă politică românească este însă, în acest moment, un cerc închis, chiar dacă modalitățile de învârtire în cerc nu sunt întotdeauna atât de grotești și anacronice precum cele din PSD. Semnificativ este faptul că, după 1990, nu s-a creat nici un partid nou care să joace un rol cât de cât semnificativ în politica românească; partidele care au format cele două tabere principale ce s-au confruntat în această perioadă, și care s-au înlocuit la putere în 1996 și 2000, au fost, pe de o parte, un partid care a moștenit nomenclatura și tehnocrația semipolitică a aparatului de stat comunist, pe de altă parte partide istorice românești reînființate. Dincolo de sciziuni, fuziuni și alianțe, clasa politică românească este acum una întoarsă înspre trecut și împotmolită în rutină, deoarece provine din acele partide create imediat după 1990, grevate de comunism (ori de naționalismul comunist în cazul PRM) sau, dimpotrivă, de frustrări mult prea adânci față de acesta; există între ele un contencios politic mult prea încărcat, care tinde să se perpetueze la nesfârșit pe aceleași coordonate.

 

Este de domeniul evidenței că România nu poate ieși din impasul profund în care se află decât cu aportul unor forțe politice noi, orientate spre viitor. Este important să apară și alți oameni politici, tineri și necondiționați de practicile îndoielnice ale primei faze a democrației românești, o pseudodemocrație în care caruselul scenei politice se învârtea din inerție, fără ca cei urcați în el să mai aibă timp să vadă fețele celor de pe margine. Și mai important este însă ca acești noi politicieni să apară și să lucreze în cadrul unui nou tip de proiect politic, lipsit de tarele proiectelor politice ale etapei primitive a redescoperirii democrației de după 1989, adică având o viziune clară asupra viitorului și bazându-se pe participarea politică a cetățenilor, nu pe indiferența lor.

 

Desigur că politicieni tineri apar mereu, fie și doar datorită faptului că oamenii, și chiar și politicienii care se cred câteodată ceva mai mult decât oameni, mor la un moment dat sau sunt incapacitați de bătrânețe (din păcate, avem și destule exemple de politicieni pe care senilitatea nu i-a împiedicat să-și continue "activitatea"). Schimbarea automată, biologică a generațiilor nu este însă suficientă, atâta timp cât cei care ajung la maturitate nu alcătuiesc o forță de impact suficient de mare pentru a schimba structurile politice în care avansează încet-încet. Dimpotrivă, ei sunt forțați să se modeleze după chipul și asemănarea celor care conduc aceste structuri. Iar dacă ei sunt integrați inițial în organizații speciale de tineret ale partidelor, ceea ce aparent denotă grijă față de ei, asta nu e decât o modalitate de a-i supune: lipsiți de puterea de a decide și de a se afirma prin acțiune în cadrul acestor "pepiniere", tinerilor nu le rămâne decât șansa tristă de a se afirma prin discursuri conformiste, pe "linia" partidului. Aceste organizații de tineret (ca și cele de femei, studenți, muncitori) nu sunt în realitate decât un instrument de marginalizare, anacronic și nefericit, cel puțin în contextul special al politicii românești în care trebuie găsită neapărat o breșă pentru a sparge cercul închis și vicios al clasei politice actuale, formată din bărbați "maturi", "educați" și "responsabili".

 

Cât de închis este cercul politicii românești actuale se poate vedea și numai din fenomenul migrației politice, ajuns la cote aberante. Există migratori de profesie, care sar dintr-un partid în altul după cum bate vântul. Se trece de la stânga la dreapta fără nici un fel de probleme, pentru că legătura dintre omul politic și partidul său nu e una bazată pe valori și principii, nici de o parte nici de alta, cu atât mai puțin pe onoare, demnitate sau simpla seriozitate necesară oricărui proiect de durată, fie el politic sau nu. Politicienii "de profesie" sar în barca adversarului fără nici un fel de procese de conștiință, căci nu îi ține în partidul lor un interes superior celui personal. Oricât de mediocru și de lipsit de caracter s-ar fi dovedit un om politic, el este considerat o "valoare în sine" dacă a apucat să devină cunoscut în politică, și este acceptat cu bucurie de partidele concurente în momentul în care se satură de partidul său; or, asta se poate întâmpla numai atunci când clasa politică devine o castă închisă, în care privilegiile sunt de la sine înețelese iar poziția fiecărui membru al castei este asigurată pe viață. În sistemul de partide din România există doar o falsă concurență, chiar dacă certurile nesfârșite și incapacitatea de a colabora pe proiecte concrete pot lăsa o altă impresie. În realitate, clasa politică e în concurență doar cu societatea pe care o tratează cu condescendență. Este doar un trist monopol, de pe urma căruia pierd milioanele de cetățeni care trebuie să suporte taxe din ce în ce mai mari și mai absurde, care nu știu dacă vor obține asistență medicală în schimbul banilor pe care sunt obligați să îi plătească și cărora improvizațiile perpetue ale guvernanților nu le permit să-și facă planuri de viitor.

 

Acest monopol trebuie spart, ca și celelalte monopoluri din România. Nici un om politic nu trebuie să mai rămână pentru eternitate la putere (adică în clasa politică, nu neapărat la guvernare) doar pentru că la un moment dat a devenit cunoscut sau a atins o anumită poziție, sau doar pentru că a știut să-și alimenteze afacerile cu relații politice și să-și sprijine cariera de om politic cu bani negri. A fi om politic ar trebui să însemne a te afla în slujba societății, o slujbă care se pierde imediat atunci când nu există performanță, cu atât mai mult atunci când nu există onestitate. Partidele trebuie să devină interesate în atragerea de valori, nu doar de nume cunoscute, de profesioniști care pot și să lucreze serios, nu doar să țină discursuri, dar asta se va întâmpla doar atunci când între ele va exista o concurență adevărată. Adică atunci când între ele se va interpune o forță politică nouă, radical diferită de cele care domină acum politica din România.