ATITUDINI URR |
15.06.2003
Guvernul Năstase este un guvern mamut care duce la paroxism tradiția birocrației
stufoase și ineficiente din România. La nivelul guvernului, numărul de ministere
e atât de mare nu doar pentru că în PSD sunt mulți pretendenții la portofolii,
și mulți "contribuabili" cărora trebuie neapărat să li se asigure
un loc, ci și pentru că liderii PSD consideră că în acest mod creează impresia
de putere. PSD vrea să lase impresia că, dacă există un minister al Dezvoltării,
România se dezvoltă în ritm accelerat sau că întreprinderile mici și mijlocii
sunt încurajate de stat doar pentru că există un minister de resort.
În realitate, lucrurile stau altfel, iar simplitatea evidenței e dureroasă.
Toate celelalte țări candidate stau mult mai bine în fiecare din domeniile pentru
care guvernul Năstase are câte un minister special. Nici una din aceste țări
candidate nu au ministere ridicole precum Turism, IMM, Dezvoltare și Prognoză
sau Informații Publice, și totuși turismul lor e mult mai viu decât al nostru,
IMM beneficiază de condiții mult mai bune iar instituțiile publice sunt mai
transparente.
E evident atunci că toate aceste ministere nu sunt necesare pentru relansarea
acelor domenii. În fapt, ele nu reușesc nici măcar să gestioneze la nivelul
decenței domeniile respective; funcția lor nu e în primul rând asta. Funcția
ministerelor și departamentelor baroce ale guvernului Năstase este de a crea
imagine. Nu doar Ministerul Informațiilor Publice se ocupă cu propaganda, ci
și Ministerul Turismului, de exemplu, are ca principală sarcină lansarea de
programe care să lase impresia că turismul crește spectaculos sub guvernarea
PSD, indiferent dacă ele se mai realizează sau nu, dacă sunt viabile sau nu.
Realizările" din turism, în special privatizările, sunt mediatizate masiv,
sub formă de reclamă sau altfel, pe bani foarte grei. Banii noștri, desigur:
plătim impozite ca să primim în schimbul lor propaganda PSD.
De aceea considerăm mai mult decât binevenită propunerea Societății Academice
din România (SAR) ca guvernul să se reducă drastic, chiar să își înjumătățească
numărul de portofolii (de la 26 la 13, media în rândul țărilor candidate fiind
de 16 !). Momentul în care vine această propunere este foarte bun, deoarece
PSD însuși și-a anunțat intenția de a mai reduce numărul portofoliilor. Este
însă îndoielnic că ar accepta o reducere atât de tranșantă, așa cum, de altfel,
este cu totul îndoielnic dacă avea sau nu de gând să opereze reducerea cu adevărat.
Una din cele mai eficiente tactici ale PSD este de a anunța îndelung o schimbare
care se bucură de sprijin popular; apoi, după ce s-au creat astfel beneficii
de imagine, schimbarea este uitată de la sine sau nu se mai face din motive
pe care partidul de guvernământ le găsește în afara sa.
Nu numai că PSD-ului îi va fi greu să reziste acestei propuneri și sprijinului
pe care ea îl va primi din partea societății și opoziției, dar chiar ralierea
opoziției este importantă, căci o schimbare majoră precum cea care implică viziunea
asupra administrației trebuie să facă obiectul unui consens politic larg. Dacă,
prin absurd, PSD ar realiza o reformă precum cea propusă de SAR și actuala opoziție
ar veni la putere și ar readuce vechea structură, atunci totul ar fi în zadar
(de altfel, recordul absolut la numărul de portofolii în perioada de tranziție
îl deține Victor Ciorbea, cu 28 de miniștri).
Lipsa de continuitate care produce atât de mult rău în cazul programelor majore
de reformă în România produce la fel de mult rău și în cazul instituțiilor.
Schimbarea puterii atrage după sine schimbarea funcționarilor inamici"
cu garnitura de funcționari ai partidului; relativ la exigențele timpului nostru,
fenomenul e la fel de aberant ca și pe vremea lui Eminescu, când erau concediați
inclusiv bibliotecarii și profesorii. Dar nu numai funcționarii au fost concediați
abuziv. Structura guvernului a fost radical modificată după alegerile din 2000,
iar ministerele rebotezate, ceea ce e dezastruos pentru coerența actului de
administrare. Motivația o regăsim doar parțial în nevoia de a găsi un pretext
pentru concedierea funcționarilor care beneficiau de protecția statutului lor
proaspăt adoptat. De fapt, prin rebotezarea ministerelor (doar 3 și-au păstrat
vechiul nume) se încearcă luarea în posesie a statului. Este un simptom clar
de neacceptare a ideii că administrația revine pe rând unui partid sau altul
în funcție de preferința alegătorilor, și că ea revine ca o sarcină, ca un obiectiv
care nu mai e politic, nu ca un privilegiu.
Nu doar numărul în sine al ministerelor este o problemă. Ministerele au structuri
a căror complexitate frizează absurdul și sfidează orice corelare cu funcțiile
ce trebuie îndeplinite. Există departamente care au, pe lângă director, un singur
angajat care are principala funcție de a-l face pe respectivul director să se
simtăcât mai director. Există departamente aberante, precum cel de Culte de
pe lângă Ministerul Culturii. Nu numai că el nu se justifică, dar existența
lui ar trebui să ne îngrijoreze profund: ce poate el să le facă diferitelor
grupuri religioase? Acesta e domeniul prin excelență în care un stat democratic
trebuie să facă un singur lucru, respectiv să nu facă nimic. Dacă, în mod excepțional,
chiar apare necesitatea unei reglementări, ea poate fi susținută de guvern în
ansamblul lui, nu e nevoie de un departament special; la fel e și cazul altor
funcții minore pentru care PSD a creat ministere întregi. Astfel că, dacă cineva
s-ar uita cu atenție la structurile ministerelor și la ce fac ele cu adevărat
s-ar îngrozi. În ministerul de Justiție există, de exemplu, un serviciu condus
de un fost ofițer de Securitate, care teoretic combate corupția dar practic
o protejează.
Deficiențele administrației centrale nu sunt deloc unele de detaliu, și nu sunt
nici greșeli inocente. Sunt rezultatele unor măsuri luate cu bună știință împotriva
tuturor regulilor și a protestelor celorlalți. Politicienii români refuză cu
obstinație să asculte vocea specialiștilor în politici publice; parțial din
ignoranță și înfumurare prostească, parțial din comoditate sau pur și simplu
din cauză că sugestiile specialiștilor se opun intereselor lor. Domenii precum
învățământul sau sănătatea sunt de o asemenea complexitate încât oamenii politici
însărcinați cu gestionarea lor trebuie neapărat să utilizeze expertiza specialiștilor
în politici publice, mai ales în situația specială de azi care reclamă reforme
ample.
Astfel că în problema responsabilității pentru calitatea penibilă a administrației
centrale nu e vorba de erori umane, inerente oricărei activități, ci de rea
intenție și de neglijență programatică. Societatea Academică din România care
acum propune simplificarea structurii guvernului a avertizat de mult timp, spre
exemplu, relativ la pericolul care planează asupra sănătății, a explicat cauzele
și a sugerat modalități de acțiune. Nu numai că guvernul Năstase nu a luat în
seamă aceste sugestii, dar a acționat împotriva lor continuând să deturneze
banii colectați pentru sănătate și întărindu-și controlul asupra Casei Naționale
de Asigurări de Sănătate. Rezultatul s-a văzut la puțin timp: sănătatea a intrat
într-o criză profundă care poate fi cel mult mascată, dar nu poate fi rezolvată
decât printr-o reformă a sistemului în ansamblul său, plecând de la principii
și obiective clare. Pentru o astfel de reformă ar fi foarte utilă asistența
specialiștilor (cu atât mai mult cu cât uneori își oferă expertiza gratuit),
dar pentru a accepta asta e nevoie de o altă cultură politică decât cea a actualilor
guvernanți.