ATITUDINI URR

04.08.2003

Cine pe cine protejează


Dintre toate ideile și principiile europene, se pare că România stă cel mai bine la capitolul "prezumția de nevinovăție". Stăm foarte prost la toate celelalte capitole, de la economie de piață până la drepturile omului, dar la prezumția de nevinovăție stăm minunat. Asta se vede de fiecare dată când guvernanții sunt puși în poziția de a declara ofuscați ziariștilor că nimeni nu are dreptul să comenteze cazurile de corupție X sau Y (unde X sau Y aparține mulțimii lor, că alte cazuri de corupție le comentează ei cu multă vervă), atâta timp cât nu au fost condamnați definitiv de justiție.


Or, intimidarea mass-mediei și a societății civile cu acest argument este o practică profund antidemocratică și ne-europeană. Așa cum exigențele Uniunii Europene au ajuns un alibi ideal pentru orice fel de măsuri ale puterii, oricât de absurde sau ne-europene, "prezumția de nevinovăție" a ajuns un fel de balsam pentru corupție. Puterea își spală corupții cu ajutorul justiției pe care o presează constant, și îi parfumează cu ajutorul prezumției de nevinovăție.


Evident, susținem acest principiu ca pe o valoare fundamentală a societăților civilizate. Însă el nu trebuie să ne împiedice să vedem contextul în care se realizează (sau nu) dreptatea. Ultimul scandal major de corupție, cel al polițiștilor care protejau bande de hoți de combustibil, oferă un material ideal pentru a vedea cât de arbitrar este actul de realizare a dreptății și cât de încărcat contextul în care este el nevoit să evolueze.


Să presupunem, în virtutea prezumției de nevinovăție, că zecile de polițiști în cauză sunt nevinovați. Să admitem că, în ciuda numeroaselor probe și a faptului că mulți dintre ei și-au recunoscut vinovăția, ei rămân nevinovați până la sentința definitivă. Rămân însă următoarele aspecte.


Al doilea lot de 14 polițiști a fost eliberat în virtutea încălcării unei reglementări din Pachetul Anticorupție, aceea care reclamă ca procesele anticorupție să fie judecate de complete de 2 judecători. Părerile sunt împărțite: a fost, din partea magistraților militari, o gafă, o "gafă" sau o procedare corectă.


Apoi, polițiștii au fost rearestați. Orice este posibil, căci prevederile Pachetului Anticorupție nu se prea potrivesc cu cele ale noului Cod de Procedură Penală, care spune că arestarea este dispusă de un singur judecător. Faptul că magistrații au libertatea de a decide orice se conjugă perfect cu faptul că legislația adoptată cu toptanul de PSD nu are nici o coerență. Iar Procurorul General a folosit prilejul pentru a-și mai răscumpăra, cu un recurs "bun", sutele de recursuri prin care a sufocat justiția.


Armonizarea Pachetului Anticorupție cu noul Cod într-o privință atât de importantă ar fi trebuit să fie floare la ureche pentru experimentații avocați pe care PSD îi are în Parlament. Însă, atâta timp cât ei continuă să practice avocatura, cine i-ar putea împiedica să decidă în interesul practicii lor mai degrabă decât în interesul celor care i-au votat? Pentru că PSD a refuzat să includă în celebrul Pachet și incompatibilitatea între practicarea avocaturii și orice demnitate publică, tolerând perpetuarea unui conflict de interese evident.


Sau poate că avocații parlamentari nici n-au avut timp să treacă pe la dezbaterile respective. Chiar unul din avocații care i-au apărat pe polițiștii benzinari, parlamentarul PSD Cornel Bădoiu, a argumentat că el pledează "în timpul liber"; n-a precizat, însă, și ce tribunale din România funcționează seara sau în week-end.


Ziariștii care asistau la eliberarea polițiștilor-benzinari au fost agresați și alungați de rudele acestora sub ochii impasibili ai altor polițiști. Acest comportament, care se repetă invariabil atunci când acuzații sunt "de-ai lor", indică faptul că Poliția Română este încă o instituție autarhică în care legea este un accesoriu neesențial, supus cutumelor de tot felul și intereselor personale. Nimeni nu s-a gândit să-i sancționeze pe polițiștii care au asistat binevoitori la agresarea ziariștilor. Mai mult, nici unuia dintre șefii lor nu li s-a părut nepotrivit ca polițiștii înșiși să-i amenințe pe ziariști că o să le spargă camera de luat vederi "dacă nu dispar de acolo".


Dincolo de sistemul judiciar în sine, acest caz relevă și alte anomalii care țin de Poliția Română și de instrumentarea puținelor anchete care îndrăznesc să pătrundă în interiorul ei. Astfel, este neverosimil ca o rețea de corupție care funcționează 4 ani și implică zeci de polițiști să nu beneficieze de complicitate la nivele înalte ale secției respective și chiar mai înalte. Este imposibil ca într-o secție de poliție să nu se afle așa ceva. Totul este cunoscut într-o organizație în care relațiile între membrii și informația sunt vitale, chiar dacă, din păcate, în Poliție regula generală este mușamalizarea acesteia.


Să admitem, conform prezumției de nevinovăție, că vinovăția acestor zeci de polițiști este doar o ipoteză până la sentința definitivă. Această ipoteză trebuie, însă, să includă și șefi. Altfel, rămâne doar praf în ochii alegătorilor care așteaptă rezultate ale luptei anticorupție și care trebuie să se mulțumească cu plevușcă, pentru că nici un corupt cu adevărat important nu a căzut până acum în România.


Poliția a fost instituția ce a beneficiat de cea mai binevoitoare atitudine din partea guvernărilor postrevoluționare, fără excepție. Chiar și un fost deținut politic precum Gavril Dejeu s-a solidarizat imediat cu aparatul viciat al Poliției imediat ce a devenit ministru. Dar e ușor de înțeles de ce s-a întâmplat acest fenomen atât de costisitor pentru societatea românească. O Poliție independentă, ca și o Justiție independentă, înseamnă automat și riscul ca, la un moment dat, ele să își permită să ancheteze, să aresteze și să condamne miniștri și parlamentari, ceea ce a fost și este încă de neconceput la noi.


România nu are nimic de a face cu democrația modernă atâta timp cât cetățenii ei plătesc taxe și impozite pentru susținerea unor instituții care, în loc să realizeze dreptatea, protejează corupția mare a demnitarilor și organizează în liniște corupția lor "mică". Tocmai de aceea, a venit momentul ca, pentru prima dată după Revoluție, să punem la modul cel mai serios problema modului în care sunt cheltuiți acești bani.