Articolul 4: Unitatea poporului și egalitatea între cetățeni
Articolul 6: Dreptul la identitate
Articolul 7: Românii din străinătate
Articolul 8: Pluralismul și partidele politice
Articolul 10: Relațiile internaționale
Articolul 11: Dreptul internațional și dreptul intern
Articolul 12: Simboluri naționale
Titlul II: Drepturile, libertățile și îndatoririle fundamentale
Capitolul I: Dispoziții comune
Articolul 16: Egalitatea în drepturi
Articolul 17: Cetățenii români în străinătate
Articolul 18: Cetățenii străini și apatrizii
Articolul 19: Extrădarea și expulzarea
Articolul 20: Tratatele internaționale privind drepturile omului
Articolul 21: Accesul liber la justiție
Capitolul II: Drepturile și libertățile fundamentale
Articolul 22: Dreptul la viață și la integritate fizică și psihică
Articolul 23: Libertatea individuală
Articolul 24: Dreptul la apărare
Articolul 25: Libera circulație
Articolul 26: Viața intimă, familială și privată
Articolul 27: Inviolabilitatea domiciliului
Articolul 28: Secretul corespondenței
Articolul 29: Libertatea conștiinței
Articolul 30: Libertatea de exprimare
Articolul 31: Dreptul la informație
Articolul 32: Dreptul la învățătură
Articolul 33: Dreptul la ocrotirea sănătății
Articolul 35: Dreptul de a fi ales
Articolul 36: Libertatea întrunirilor
Articolul 37: Dreptul de asociere
Articolul 38: Munca și protecția socială a muncii
Articolul 39: Interzicerea muncii forțate
Articolul 40: Dreptul la grevă
Articolul 41: Protecția proprietății private
Articolul 42: Dreptul la moștenire
Articolul 45: Protecția copiilor și a tinerilor
Articolul 46: Protecția persoanelor handicapate
Articolul 47: Dreptul de petiționare
Articolul 48: Dreptul persoanei vătămate de o autoritate publică
Articolul 49: Restrângerea exercițiului unor drepturi sau al unor libertăți
Capitolul III: Îndatoririle fundamentale
Articolul 50: Fidelitatea față de țară
Articolul 51: Respectarea Constituției și a legilor
Articolul 53: Contribuții financiare
Articolul 54: Exercitarea drepturilor și a libertăților
Capitolul IV: Avocatul Poporului
Articolul 55: Numirea și rolul
Articolul 56: Exercitarea atribuțiilor
Articolul 57: Raportul în fața Parlamentului
Titlul III: Autoritățile publice
Secțiunea 1: Organizare și funcționare
Articolul 58: Rolul și structura
Articolul 59: Alegerea Camerelor
Articolul 60: Durata mandatului
Articolul 61: Organizarea internă
Articolul 64: Actele juridice și cvorumul legal
Articolul 65: Caracterul public al ședințelor
Secțiunea a 2-a: Statutul deputaților și al senatorilor
Articolul 66: Mandatul reprezentativ
Articolul 67: Mandatul deputaților și al senatorilor
Articolul 68: Incompatibilități
Articolul 69: Imunitatea parlamentară
Articolul 70: Independența opiniilor
Articolul 71: Indemnizația și celelalte drepturi
Articolul 72: Categorii de legi
Articolul 73: Inițiativa legislativă
Articolul 74: Adoptarea legilor și a hotărârilor
Articolul 75: Trimiterea proiectelor de legi și a propunerilor legislative de la o Cameră la alta
Articolul 77: Promulgarea legii
Articolul 78: Intrarea în vigoare a legii
Articolul 79: Consiliul Legislativ
Capitolul II: Președintele României
Articolul 80: Rolul Președintelui
Articolul 81: Alegerea Președintelui
Articolul 82: Validarea mandatului și depunerea jurământului
Articolul 83: Durata mandatului
Articolul 84: Incompatibilități și imunități
Articolul 85: Numirea Guvernului
Articolul 86: Consultarea Guvernului
Articolul 87: Participarea la ședințele Guvernului
Articolul 89: Dizolvarea Parlamentului
Articolul 91: Atribuții în domeniul politicii externe
Articolul 92: Atribuții în domeniul apărării
Articolul 93: Măsuri excepționale
Articolul 95: Suspendarea din funcție
Articolul 96: Vacanța funcției
Articolul 97: Interimatul funcției
Articolul 98: Răspunderea președintelui interimar
Articolul 99: Actele Președintelui
Articolul 100: Indemnizația și celelalte drepturi
Articolul 101: Rolul și structura
Articolul 103: Jurământul de credință
Articolul 104: Incompatibilități
Articolul 105: Încetarea funcției de membru al Guvernului
Articolul 106: Primul-ministru
Articolul 107: Actele Guvernului
Articolul 108: Răspunderea membrilor Guvernului
Articolul 109: Încetarea mandatului
Capitolul IV: Raporturile Parlamentului cu Guvernul
Articolul 110: Informarea Parlamentului
Articolul 111: Întrebări și interpelări
Articolul 112: Moțiunea de cenzură
Articolul 113: Angajarea răspunderii Guvernului
Articolul 114: Delegarea legislativă
Capitolul V: Administrația publică
Secțiunea 1: Administrația publică centrală de specialitate
Articolul 118: Consiliul Suprem de Apărare a Țării
Secțiunea a 2-a: Administrația publică locală
Articolul 119: Principii de bază
Articolul 120: Autorități comunale și orășenești
Articolul 121: Consiliul județean
Capitolul VI: Autoritatea judecătorească
Secțiunea 1: Instanțele judecătorești
Articolul 123: Înfăptuirea justiției
Articolul 124: Statutul judecătorilor
Articolul 125: Instanțele judecătorești
Articolul 126: Caracterul public al dezbaterilor
Articolul 127: Dreptul la interpret
Articolul 128: Folosirea căilor de atac
Articolul 129: Poliția instanțelor
Secțiunea a 2-a: Ministerul Public
Articolul 130: Rolul Ministerului Public
Articolul 131: Statutul procurorilor
Secțiunea a 3-a: Consiliul Superior al Magistraturii
Titlul IV: Economia și finanțele publice
Articolul 136: Sistemul financiar
Articolul 137: Bugetul public național
Articolul 139: Curtea de Conturi
Titlul V: Curtea Constituțională
Articolul 141: Condiții pentru numire
Articolul 142: Incompatibilități
Articolul 143: Independența și inamovibilitatea
Articolul 145: Deciziile Curții Constituționale
Titlul VI: Revizuirea Constituției
Articolul 146: Inițiativa revizuirii
Articolul 147: Procedura de revizuire
Articolul 148: Limitele revizuirii
Titlul VII: Dispoziții finale și tranzitorii
Articolul 149: Intrarea în vigoare
Articolul 150: Conflictul temporar de legi
Articolul 151: Instituțiile existente
Articolul 152: Instituțiile viitoare
[1] România
este stat național, suveran și independent, unitar și indivizibil.
[2] Forma de guvernământ a statului român este republica.
[3] România este stat de drept, democratic și social, în care demnitatea
omului, drepturile și libertățile cetățenilor, libera dezvoltare a
personalității umane, dreptatea și pluralismul politic reprezintă valori
supreme și sunt garantate.
[1]
Suveranitatea națională aparține poporului român, care o exercită prin organele
sale reprezentative și prin referendum.
[2] Nici un grup și nici o persoană nu pot exercita suveranitatea în nume
propriu.
[1]
Teritoriul României este inalienabil.
[2] Frontierele țării sunt consfințite prin lege organică, cu respectarea
principiilor și a celorlalte norme general admise ale dreptului internațional.
[3] Teritoriul este organizat, sub aspect administrativ, în comune, orașe și
județe. În condițiile legii, unele orașe sunt declarate municipii.
[4] Pe teritoriul statului român nu pot fi strămutate sau colonizate populații
străine.
[1] Statul
are ca fundament unitatea poporului român.
[2] România este patria comună și indivizibilă a tuturor cetățenilor săi, fără
deosebire de rasă, de naționalitate, de origine etnică, de limbă, de religie,
de sex, de opinie, de apartenență politică, de avere sau de origine socială.
[1]
Cetățenia română se dobândește, se păstrează sau se pierde în condițiile
prevăzute de legea organică.
[2] Cetățenia română nu poate fi retrasă aceluia care a dobândit-o prin
naștere.
[1] Statul
recunoaște și garantează persoanelor aparținând minorităților naționale dreptul
la păstrarea, la dezvoltarea și la exprimarea identității lor etnice,
culturale, lingvistice și religioase.
[2] Măsurile de protecție luate de stat pentru păstrarea, dezvoltarea și
exprimarea identității persoanelor aparținând minorităților naționale trebuie
să fie conforme cu principiile de egalitate și de nediscriminare în raport cu
ceilalți cetățeni români.
Statul sprijină întărirea legăturilor cu românii din afara frontierelor țării și acționează pentru păstrarea, dezvoltarea și exprimarea identității lor etnice, culturale, lingvistice și religioase, cu respectarea legislației statului ai cărui cetățeni sunt.
[1]
Pluralismul în societatea românească este o condiție și o garanție a
democrației constituționale.
[2] Partidele politice se constituie și își desfășoară activitatea în condițiile
legii. Ele contribuie la definirea și la exprimarea voinței politice a
cetățenilor, respectând suveranitatea națională, integritatea teritorială,
ordinea de drept și principiile democrației.
Sindicatele se constituie și își desfășoară activitatea potrivit cu statutele lor, în condițiile legii. Ele contribuie la apărarea drepturilor și la promovarea intereselor profesionale, economice și sociale ale salariaților.
România întreține și dezvoltă relații pașnice cu toate statele și, în acest cadru, relații de bună vecinătate, întemeiate pe principiile și pe celelalte norme general admise ale dreptului internațional.
[1] Statul
român se obligă să îndeplinească întocmai și cu bună-credință obligațiile ce-i
revin din tratatele la care este parte.
[2] Tratatele ratificate de Parlament, potrivit legii, fac parte din dreptul
intern.
[1]
Drapelul României este tricolor; culorile sunt așezate vertical, în ordinea
următoare începând de la lance: albastru, galben, roșu.
[2] Ziua națională a României este 1 Decembrie.
[3] Imnul național al României este "Deșteaptă-te române".
[4] Stema țării și sigiliul statului sunt stabilite prin legi organice.
În România, limba oficială este limba română.
Capitala României este municipiul București.
[1]
Cetățenii beneficiază de drepturile și de libertățile consacrate prin
Constituție și prin alte legi și au obligațiile prevăzute de acestea.
[2] Legea dispune numai pentru viitor, cu excepția legii penale mai favorabile.
[1]
Cetățenii sunt egali în fața legii și a autorităților publice, fără privilegii
și fără discriminări.
[2] Nimeni nu este mai presus de lege.
[3] Funcțiile și demnitățile publice, civile sau militare, pot fi ocupate de
persoanele care au numai cetățenia română și domiciliul în țară.
Cetățenii români se bucură în străinătate de protecția statului român și trebuie să-și îndeplinească obligațiile, cu excepția acelora ce nu sunt compatibile cu absența lor din țară.
[1]
Cetățenii străini și apatrizii care locuiesc în România se bucură de protecția
generală a persoanelor și a averilor, garantată de Constituție și de alte legi.
[2] Dreptul de azil se acordă și se retrage în condițiile legii, cu respectarea
tratatelor și a convențiilor internaționale la care România este parte.
[1]
Cetățeanul român nu poate fi extrădat sau expulzat din România.
[2] Cetățenii străini și apatrizii pot fi extrădați numai în baza unei
convenții internaționale sau în condiții de reciprocitate.
[3] Expulzarea sau extrădarea se hotărăște de justiție.
[1]
Dispozițiile constituționale privind drepturile și libertățile cetățenilor vor
fi interpretate și aplicate în concordanță cu Declarația Universală a
Drepturilor Omului, cu pactele și cu celelalte tratate la care România este
parte.
[2] Dacă există neconcordanțe între pactele și tratatele privitoare la
drepturile fundamentale ale omului, la care România este parte, și legile
interne, au prioritate reglementările internaționale.
[1] Orice
persoană se poate adresa justiției pentru apărarea drepturilor, a libertăților
și a intereselor sale legitime.
[2] Nici o lege nu poate îngrădi exercitarea acestui drept.
[1] Dreptul
la viață, precum și dreptul la integritate fizică și psihică ale persoanei sunt
garantate.
[2] Nimeni nu poate fi supus torturii și nici unui fel de pedeapsă sau de
tratament inuman ori degradant.
[3] Pedeapsa cu moartea este interzisă.
[1]
Libertatea individuală și siguranța persoanei sunt inviolabile.
[2] Percheziționarea, reținerea sau arestarea unei persoane sunt permise numai
în cazurile și cu procedura prevăzute de lege.
[3] Reținerea nu poate depăși 24 de ore.
[4] Arestarea se face în temeiul unui mandat emis de magistrat, pentru o durată
de cel mult 30 de zile. Asupra legalității mandatului, arestatul se poate
plânge judecătorului, care este obligat să se pronunțe prin hotărâre motivată.
Prelungirea arestării se aprobă numai de instanța de judecată.
[5] Celui reținut sau arestat i se aduc de îndată la cunoștință, în limba pe
care o înțelege, motivele reținerii sau ale arestării, iar învinuirea, în cel
mai scurt termen; învinuirea se aduce la cunoștință numai în prezența unui
avocat, ales sau numit din oficiu.
[6] Eliberarea celui reținut sau arestat este obligatorie, dacă motivele
acestor măsuri au dispărut.
[7] Persoana arestată preventiv are dreptul să ceară punerea sa în libertate provizorie,
sub control judiciar sau pe cauțiune.
[8] Până la rămânerea definitivă a hotărârii judecătorești de condamnare,
persoana este considerată nevinovată.
[9] Nici o pedeapsă nu poate fi stabilită sau aplicată decât în condițiile și
în temeiul legii.
[1] Dreptul
la apărare este garantat.
[2] În tot cursul procesului, părțile au dreptul să fie asistate de un avocat,
ales sau numit din oficiu.
[1] Dreptul
la liberă circulație, în țară și în străinătate, este garantat. Legea
stabilește condițiile exercitării acestui drept.
[2] Fiecărui cetățean îi este asigurat dreptul de a-și stabili domiciliul sau
reședința în orice localitale din țară, de a emigra,
precum și de a reveni în țară.
[1]
Autoritățile publice respectă și ocrotesc viața intimă, familială și privată.
[2] Persoana fizică are dreptul să dispună de ea însăși, dacă nu încalcă
drepturile și libertățile altora, ordinea publică sau bunele moravuri.
[1]
Domiciliul și reședința sunt inviolabile. Nimeni nu poate pătrunde sau rămâne
în domiciliul ori în reședința unei persoane fără învoirea acesteia.
[2] De la prevederile alineatului [1] se poate deroga prin lege în următoarele
situații:
a) pentru executarea unui mandat de arestare sau a unei hotărâri
judecătorești;
b) pentru înlăturarea unei primejdii privind viața, integritatea
fizică sau bunurile unei persoane;
c) pentru apărarea siguranței naționale sau a ordinii publice;
d) pentru prevenirea răspândirii unei epidemii.
[3] Perchezițiile pot fi ordonate exclusiv de magistrat și pot fi efectuate
numai în formele prevăzute de lege.
[4] Perchezițiile în timpul nopții sunt interzise, afară de cazul delictului
flagrant.
Secretul scrisorilor, al telegramelor, al altor trimiteri poștale, al convorbirilor telefonice și al celorlalte mijloace legale de comunicare este inviolabil.
[1]
Libertatea gândirii și a opiniilor, precum și libertatea credințelor religioase
nu pot fi îngrădite sub nici o formă. Nimeni nu poate fi constrâns să adopte o
opinie ori să adere la o credință religioasă, contrare convingerilor sale.
[2] Libertatea conștiinței este garantată; ea trebuie să se manifeste în spirit
de toleranță și de respect reciproc.
[3] Cultele religioase sunt libere și se organizează potrivit statutelor
proprii, în condițiile legii.
[4] În relațiile dintre culte sunt interzise orice forme, mijloace, acte sau
acțiuni de învrăjbire religioasă.
[5] Cultele religioase sunt autonome față de stat și se bucură de sprijinul
acestuia, inclusiv prin înlesnirea asistenței religioase în armată, în spitale,
în penitenciare, în azile și în orfelinate.
[6] Părinții sau tutorii au dreptul de a asigura, potrivit propriilor
convingeri, educația copiilor minori a căror răspundere le revine.
[1]
Libertatea de exprimare a gândurilor, a opiniilor sau a credințelor și
libertatea creațiilor de orice fel, prin viu grai, prin scris, prin imagini,
prin sunete sau prin alte mijloace de comunicare în public, sunt inviolabile.
[2] Cenzura de orice fel este interzisă.
[3] Libertatea presei implică și libertatea de a înființa publicații.
[4] Nici o publicație nu poate fi suprimată.
[5] Legea poate impune mijloacelor de comunicare în masă obligația de a face
publică sursa finanțării.
[6] Libertatea de exprimare nu poate prejudicia demnitatea, onoarea, viața
particulară a persoanei și nici dreptul la propria imagine.
[7] Sunt interzise de lege defăimarea țării și a națiunii, îndemnul la război
de agresiune, la ură națională, rasială, de clasă sau religioasă, incitarea la
discriminare, la separatism teritorial sau la violență publică, precum și
manifestările obscene, contrare bunelor moravuri.
[8] Răspunderea civilă pentru informația sau pentru creația adusă la cunoștință
publică revine editorului sau realizatorului, autorului, organizatorului
manifestării artistice, proprietarului mijlocului de multiplicare, al postului
de radio sau de televiziune, în condițiile legii. Delictele de presă se
stabilesc prin lege.
[1] Dreptul
persoanei de a avea acces la orice informație de interes public nu poate fi
îngrădit.
[2] Autoritățile publice, potrivit competențelor ce le revin, sunt obligate să
asigure informarea corectă a cetățenilor asupra treburilor publice și asupra
problemelor de interes personal.
[3] Dreptul la informație nu trebuie să prejudicieze măsurile de protecție a
tinerilor sau siguranța națională.
[4] Mijloacele de informare în masă, publice și private, sunt obligate să
asigure informarea corectă a opiniei publice.
[5] Serviciile publice de radio și de televiziune sunt autonome. Ele trebuie să
garanteze grupurilor sociale și politice importante exercitarea dreptului la
antenă. Organizarea acestor servicii și controlul parlamentar asupra
activității lor se reglementează prin lege organică.
[1] Dreptul
la învățătură este asigurat prin învățământul general obligatoriu, prin
învățământul liceal și prin cel profesional, prin învățământul superior, precum
și prin alte forme de instrucție și de perfecționare.
[2] Învățământul de toate gradele se desfășoară în limba română. În condițiile
legii, învățământul se poate desfășura și într-o limbă de circulație
internațională.
[3] Dreptul persoanelor aparținând minorităților naționale de a învăța limba
lor maternă și dreptul de a putea fi instruite în această limbă sunt garantate;
modalitățile de exercitare a acestor drepturi se stabilesc prin lege.
[4] Învățământul de stat este gratuit, potrivit legii.
[5] Instituțiile de învățământ, inclusiv cele particulare, se înființează și
își desfășoară activitatea în condițiile legii.
[6] Autonomia universitară este garantată.
[7] Statul asigură libertatea învățământului religios, potrivit cerințelor
specifice fiecărui cult. În școlile de stat, învățământul religios este
organizat și garantat prin lege.
[1] Dreptul
la ocrotirea sănătății este garantat.
[2] Statul este obligat să ia măsuri pentru asigurarea igienei și a sănătății
publice.
[3] Organizarea asistenței medicale și a sistemului de asigurări sociale pentru
boală, accidente, maternitate și recuperare, controlul exercitării profesiilor
medicale și a activităților paramedicale, precum și alte măsuri de protecție a
sănătății fizice și mentale a persoanei se stabilesc potrivit legii.
[1]
Cetățenii au drept de vot de la vârsta de 18 ani, împliniți până în ziua
alegerilor inclusiv.
[2] Nu au drept de vot debilii sau alienații mintal, puși sub interdicție, și
nici persoanele condamnate, prin hotărâre judecătorească definitivă, la
pierderea drepturilor electorale.
[1] Au
dreptul de a fi aleși cetățenii cu drept de vot care îndeplinesc condițiile
prevăzute în articolul 16 alineatul [3], dacă nu le este interzisă asocierea în
partide politice, potrivit articolului 37 alineatul [3].
[2] Candidații trebuie să fi împlinit, până în ziua alegerilor inclusiv, vârsta
de cel puțin 23 de ani, pentru a fi aleși în Camera Deputaților sau în organele
locale, și vârsta de cel puțin 35 de ani, pentru a fi aleși în Senat sau în
funcția de Președinte al României.
Mitingurile, demonstrațiile, procesiunile sau orice alte întruniri sunt libere și se pot organiza și desfășura numai în mod pașnic, fără nici un fel de arme.
[1] Cetățenii
se pot asocia liber în partide politice, în sindicate și în alte forme de
asociere.
[2] Partidele sau organizațiile care, prin scopurile ori prin activitatea lor,
militează împotriva pluralismului politic, a principiilor statului de drept ori
a suveranității, a integrității sau a independenței României sunt
neconstituționale.
[3] Nu pot face parte din partide politice judecătorii Curții Constituționale,
avocații poporului, magistrații, membrii activi ai armatei, polițiștii și alte
categorii de funcționari publici stabilite prin lege organică.
[4] Asociațiile cu caracter secret sunt interzise.
[1] Dreptul
la muncă nu poate fi îngrădit. Alegerea profesiei și alegerea locului de muncă
sunt libere.
[2] Salariații au dreptul la protecția socială a muncii. Măsurile de protecție
privesc securitatea și igiena muncii, regimul de muncă al femeilor și al
tinerilor, instituirea unui salariu minim pe economie, repaosul săptămânal,
concediul de odihnă plătit, prestarea muncii în condiții grele, precum și alte
situații specifice.
[3] Durata normală a zilei de lucru este, în medie, de cel mult 8 ore.
[4] La muncă egală, femeile au salariu egal cu bărbații.
[5] Dreptul la negocieri colective în materie de muncă și caracterul
obligatoriu al convențiilor colective sunt garantate.
[1] Munca
forțată este interzisă.
[2] Nu constituie muncă forțată:
a) serviciul cu caracter militar sau activitățile desfășurate în
locul acestuia de cei care, potrivit legii, nu prestează serviciul militar
obligatoriu din motive religioase;
b) munca unei persoane condamnate, prestată în condiții normale, în
perioada de detenție sau de libertate condiționată;
c) prestațiile impuse în situația creată de calamități ori de alt
pericol, precum și cele care fac parte din obligațiile civile normale stabilite
de lege.
[1]
Salariații au dreptul la grevă pentru apărarea intereselor profesionale,
economice și sociale.
[2] Legea stabilește condițiile și limitele exercitării acestui drept, precum
și garanțiile necesare asigurării serviciilor esențiale pentru societate.
[1] Dreptul
de proprietate, precum și creanțele asupra statului, sunt garantate. Conținutul
și limitele acestor drepturi sunt stabilite de lege.
[2] Proprietatea privată este ocrotită în mod egal de lege, indiferent de
titular. Cetățenii străini și apatrizii nu pot dobândi dreptul de proprietate
asupra terenurilor.
[3] Nimeni nu poate fi expropriat decât pentru o cauză de utilitate publică,
stabilită potrivit legii, cu dreaptă și prealabilă despăgubire.
[4] Pentru lucrări de interes general, autoritatea publică poate folosi
subsolul oricărei proprietăți imobiliare, cu obligația de a despăgubi
proprietarul pentru daunele aduse solului, plantațiilor sau construcțiilor,
precum și pentru alte daune imputabile autorității.
[5] Despăgubirile prevăzute în alineatele [3] și [4] se stabilesc de comun
acord cu proprietarul sau, în caz de divergență, prin justiție.
[6] Dreptul de proprietate obligă la respectarea sarcinilor privind protecția
mediului și asigurarea bunei vecinătăți, precum și la respectarea celorlalte
sarcini care, potrivit legii sau obiceiului, revin proprietarului.
[7] Averea dobândită licit nu poate fi confiscată. Caracterul licit al
dobândirii se prezumă.
[8] Bunurile destinate, folosite sau rezultate din infracțiuni ori contravenții
pot fi confiscate numai în condițiile legii.
Dreptul la moștenire este garantat.
[1] Statul
este obligat să ia măsuri de dezvoltare economică și de protecție socială, de
natură să asigure cetățenilor un nivel de trai decent.
[2] Cetățenii au dreptul la pensie, la concediu de maternitate plătit, la
asistență medicală în unitățile sanitare de stat, la ajutor de șomaj și la alte
forme de asistență socială prevăzute de lege.
[1] Familia
se întemeiază pe căsătoria liber consimțită între soți, pe egalitatea acestora
și pe dreptul și îndatorirea părinților de a asigura creșterea, educația și
instruirea copiilor.
[2] Condițiile de încheiere, de desfacere și de nulitate a căsătoriei se
stabilesc prin lege. Căsătoria religioasă poate fi celebrată numai după căsătoria
civilă.
[3] Copiii din afara căsătoriei sunt egali în fața legii cu cei din căsătorie.
[1] Copiii
și tinerii se bucură de un regim special de protecție și de asistență în
realizarea drepturilor lor.
[2] Statul acordă alocații de stat pentru copii și ajutoare pentru îngrijirea
copilului bolnav ori handicapat. Alte forme de protecție socială a copiilor și
a tinerilor se stabilesc prin lege.
[3] Exploatarea minorilor, folosirea lor în activități care le-ar dăuna
sănătății, moralității sau care le-ar pune în primejdie viața ori dezvoltarea
normală sunt interzise.
[4] Minorii sub vârsta de 15 ani nu pot fi angajați ca salariați.
[5] Autoritățile publice au obligația să contribuie la asigurarea condițiilor
pentru participarea liberă a tinerilor la viața politică, socială, economică,
culturală și sportivă a țării.
Persoanele handicapate se bucură de protecție specială. Statul asigură realizarea unei politici naționale de prevenire, de tratament, de readaptare, de învățământ, de instruire și de integrare socială a handicapaților, respectând drepturile și îndatoririle ce revin părinților și tutorilor.
[1]
Cetățenii au dreptul să se adreseze autorităților publice prin petiții
formulate numai în numele semnatarilor.
[2] Organizațiile legal constituite au dreptul să adreseze petiții exclusiv în
numele colectivelor pe care le reprezintă.
[3] Exercitarea dreptului de petiționare este scutită de taxă.
[4] Autoritățile publice au obligația să răspundă la petiții în termenele și în
condițiile stabilite potrivit legii.
[1]
Persoana vătămată într-un drept al său de o autoritate publică, printr-un act
administrativ sau prin nesoluționarea în termenul legal a unei cereri, este
îndreptățită să obțină recunoașterea dreptului pretins, anularea actului și
repararea pagubei.
[2] Condițiile și limitele exercitării acestui drept se stabilesc prin lege
organică.
[3] Statul răspunde patrimonial, potrivit legii, pentru prejudiciile cauzate
prin erorile judiciare săvârșite în procesele penale.
[1]
Exercițiul unor drepturi sau al unor libertăți poate fi restrâns numai prin
lege și numai dacă se impune, după caz, pentru: apărarea siguranței naționale,
a ordinii, a sănătății ori a moralei publice, a drepturilor și a libertăților
cetățenilor; desfășurarea instrucției penale; prevenirea consecințelor unei
calamități naturale ori ale unui sinistru deosebit de grav.
[2] Restrângerea trebuie să fie proporțională cu situația care a determinat-o
și nu poate atinge existența dreptului sau a libertății.
[1]
Fidelitatea față de țară este sacră.
[2] Cetățenii cărora le sunt încredințate funcții publice, precum și militarii,
răspund de îndeplinirea cu credință a obligațiilor ce le revin și, în acest
scop, vor depune jurământul cerut de lege.
Respectarea Constituției, a supremației sale și a legilor este obligatorie.
[1]
Cetățenii au dreptul și obligația să apere România.
[2] Serviciul militar este obligatoriu pentru bărbații, cetățeni români, care
au împlinit vârsta de 20 de ani, cu excepția cazurilor prevăzute de lege.
[3] Pentru pregătirea în cadrul serviciului militar activ, cetățenii pot fi
încorporați până la vârsta de 35 de ani.
[1]
Cetățenii au obligația să contribuie, prin impozite și prin taxe, la
cheltuielile publice.
[2] Sistemul legal de impuneri trebuie să asigure așezarea justă a sarcinilor
fiscale.
[3] Orice alte prestații sunt interzise, în afara celor stabilite prin lege, în
situații excepționale.
Cetățenii români, cetățenii străini și apatrizii trebuie să-și exercite drepturile și libertățile constituționale cu bună-credință, fără să încalce drepturile și libertățile celorlalți.
[1]
Avocatul Poporului este numit de Senat, pe o durată de 4 ani, pentru apărarea
drepturilor și a libertăților cetățenilor. Organizarea și funcționarea
instituției Avocatului Poporului se stabilesc prin lege organică.
[2] Avocatul Poporului nu poate îndeplini nici o altă funcție publică sau
privată.
[1]
Avocatul Poporului își exercită atribuțiile din oficiu sau la cererea
persoanelor lezate în drepturile și în libertățile lor, în limitele stabilite
de lege.
[2] Autoritățile publice sunt obligate să asigure Avocatului Poporului
sprijinul necesar în exercitarea atribuțiilor sale.
Avocatul Poporului prezintă celor două Camere ale Parlamentului rapoarte, anual sau la cererea acestora. Rapoartele pot conține recomandări privind legislația sau măsuri de altă natură, pentru ocrotirea drepturilor și a libertăților cetățenilor.
[1]
Parlamentul este organul reprezentativ suprem al poporului român și unica
autoritate legiuitoare a țării.
[2] Parlamentul este alcătuit din Camera Deputaților și Senat.
[1] Camera
Deputaților și Senatul sunt alese prin vot universal, egal, direct, secret și
liber exprimat, potrivit legii electorale.
[2] Organizațiile cetățenilor aparținând minorităților naționale, care nu
întrunesc în alegeri numărul de voturi pentru a fi reprezentate în Parlament,
au dreptul la câte un loc de deputat, în condițiile legii electorale. Cetățenii
unei minorități naționale pot fi reprezentați numai de o singură organizație.
[3] Numărul deputaților și al senatorilor se stabilește prin legea electorală,
în raport cu populația țării.
[1] Camera
Deputaților și Senatul sunt alese pentru un mandat de 4 ani, care poate fi
prelungit, prin lege organică, în caz de război sau de catastrofă.
[2] Alegerile pentru Camera Deputaților și pentru Senat se desfășoară în cel
mult 3 luni de la expirarea mandatului sau de la dizolvarea Parlamentului.
[3] Parlamentul nou ales se întrunește, la convocarea Președintelui României,
în cel mult 20 de zile de la alegeri.
[4] Mandatul Camerelor se prelungește până la întrunirea legală a noului
Parlament. În această perioadă nu poate fi revizuită Constituția și nu pot fi
adoptate, modificate sau abrogate legi organice.
[5] Proiectele de legi sau propunerile legislative înscrise pe ordinea de zi a
Parlamentului precedent își continuă procedura în noul Parlament.
[1]
Organizarea și funcționarea fiecărei Camere se stabilesc prin regulament
propriu. Resursele financiare ale Camerelor sunt prevăzute în bugetele aprobate
de acestea.
[2] Fiecare Cameră își alege un birou permanent. Președintele Camerei
Deputaților și președintele Senatului se aleg pe durata mandatului Camerelor.
Ceilalți membri ai birourilor permanente sunt aleși la începutul fiecărei
sesiuni. Membrii birourilor permanente pot fi revocați înainte de expirarea
mandatului.
[3] Deputații și senatorii se pot organiza în grupuri parlamentare, potrivit regulamentului
fiecărei Camere.
[4] Fiecare Cameră își constituie comisii permanente și poate institui comisii
de anchetă sau alte comisii speciale. Camerele își pot constitui comisii
comune.
[5] Birourile permanente și comisiile parlamentare se alcătuiesc potrivit
configurației politice a fiecărei Camere.
[1] Camera
Deputaților și Senatul lucrează în ședințe separate și în ședințe comune. În
ședințele comune, lucrările se desfășoară potrivit unui regulament adoptat cu
votul majorității deputaților și senatorilor.
[2] Camerele se întrunesc în ședință comună pentru:
a) primirea mesajului Președintelui României;
b) aprobarea bugetului de stat și a bugetului asigurărilor sociale
de stat;
c) declararea mobilizării generale sau parțiale;
d) declararea stării de război;
e) suspendarea sau încetarea ostilităților militare;
f) examinarea rapoartelor Consiliului Suprem de Apărare a țării și
ale Curții de Conturi;
g) numirea, la propunerea Președintelui României, a directorului
Serviciului Român de Informații și exercitarea controlului asupra activității
acestui serviciu;
h) îndeplinirea altor atribuții care, potrivit Constituției sau
regulamentului, se exercită în ședință comună.
[1] Camera
Deputaților și Senatul se întrunesc în două sesiuni ordinare pe an. Prima
sesiune începe în luna februarie și nu poate depăși sfârșitul lunii iunie. A
doua sesiune începe în luna septembrie și nu poate depăși sfârșitul lunii
decembrie.
[2] Camera Deputaților și Senatul se întrunesc și în sesiuni extraordinare, la
cererea Președintelui României, a biroului permanent al fiecărei Camere ori a
cel puțin o treime din numărul deputaților sau al senatorilor.
[3] Convocarea Camerelor se face de președinții acestora.
Camera Deputaților și Senatul adoptă legi, hotărâri și moțiuni, în prezența majorității membrilor.
[1]
Ședințele celor două Camere sunt publice.
[2] Camerele pot hotărî ca anumite ședințe să fie secrete.
[1] În
exercitarea mandatului, deputații și senatorii sunt în serviciul poporului.
[2] Orice mandat imperativ este nul.
[1]
Deputații și senatorii intră în exercițiul mandatului la data întrunirii legale
a Camerei din care fac parte, sub condiția validării.
[2] Calitatea de deputat sau de senator încetează la data întrunirii legale a
Camerelor nou alese sau în caz de demisie, de pierdere a drepturilor
electorale, de incompatibilitate ori de deces.
[1] Nimeni
nu poate fi, în același timp, deputat și senator.
[2] Calitatea de deputat sau de senator este incompatibilă cu exercitarea
oricărei funcții publice de autoritate, cu excepția celei de membru al
Guvernului.
[3] Alte incompatibilități se stabilesc prin lege organică.
[1]
Deputatul sau senatorul nu poate fi reținut, arestat, percheziționat sau trimis
în judecată, penală ori contravențională, fără încuviințarea Camerei din care
face parte, după ascultarea sa. Competența de judecată aparține Curții Supreme
de Justiție.
[2] În caz de infracțiune flagrantă, deputatul sau senatorul poate fi reținut
și supus percheziției. Ministrul justiției va informa neîntârziat pe
președintele Camerei asupra reținerii și a percheziției. În cazul în care
Camera sesizată constată că nu există temei pentru reținere, va dispune imediat
revocarea acestei măsuri.
Deputații și senatorii nu pot fi trași la răspundere juridică pentru voturile sau pentru opiniile politice exprimate în exercitarea mandatului.
Deputații și senatorii primesc o indemnizație lunară. Cuantumul indemnizației și celelalte drepturi se stabilesc prin lege.
[1]
Parlamentul adoptă legi constituționale, legi organice și legi ordinare.
[2] Legile constituționale sunt cele de revizuire a Constituției.
[3] Prin lege organică se reglementează:
a) sistemul electoral;
b) organizarea și funcționarea partidelor politice;
c) organizarea și desfășurarea referendumului;
d) organizarea Guvernului și a Consiliului Suprem de Apărare a
Țării;
e) regimul stării de asediu și al celei de urgență;
f) infracțiunile, pedepsele și regimul executării acestora;
g) acordarea amnistiei sau a grațierii colective;
h) organizarea și funcționarea Consiliului Superior al
Magistraturii, a instanțelor judecătorești, a Ministerului Public și a Curții
de Conturi;
i) statutul funcționarilor publici;
j) contenciosul administrativ;
k) regimul juridic general al proprietății și al moștenirii;
l) regimul general privind raporturile de muncă, sindicatele și
protecția socială;
m) organizarea generală a învățământului;
n) regimul general al cultelor;
o) organizarea administrației locale, a teritoriului, precum și
regimul general privind autonomia locală;
p) modul de stabilire a zonei economice exclusive;
r) celelalte domenii pentru care, în Constituție, se prevede
adoptarea de legi organice.
[1]
Inițiativa legislativă aparține Guvernului, deputaților, senatorilor, precum și
unui număr de cel puțin 250.000 de cetățeni cu drept de vot. Cetățenii care își
manifestă dreptul la inițiativă legislativă trebuie să provină din cel puțin un
sfert din județele țării, iar în fiecare din aceste județe sau în municipiul
București trebuie să fie înregistrate cel puțin 10.000 de semnături în
sprijinul acestei inițiative.
[2] Nu pot face obiectul inițiativei legislative a cetățenilor problemele
fiscale, cele cu caracter internațional, amnistia și grațierea.
[3] Guvernul își exercită inițiativa legislativă prin transmiterea proiectului
de lege către una dintre Camere.
[4] Deputații, senatorii și cetățenii care exercită dreptul la inițiativă
legislativă pot prezenta propuneri legislative numai în forma cerută pentru
proiectele de legi.
[5] Propunerile legislative se supun întâi adoptării în Camera în care au fost
prezentate.
[1] Legile
organice și hotărârile privind regulamentele Camerelor se adoptă cu votul
majorității membrilor fiecărei Camere.
[2] Legile ordinare și hotărârile se adoptă cu votul majorității membrilor
prezenți din fiecare Cameră.
[3] La cererea Guvernului sau din proprie inițiativă, Parlamentul poate adopta
proiecte de legi sau propuneri legislative cu procedură de urgență, stabilită
potrivit regulamentului fiecărei Camere.
Proiectele de legi sau propunerile legislative adoptate de una din Camere se trimit celeilalte Camere a Parlamentului. Dacă aceasta din urmă respinge proiectul de lege sau propunerea legislativă, ele se trimit, pentru o nouă dezbatere, Camerei care le-a adoptat. O nouă respingere este definitivă.
[1] Dacă
una din Camere adoptă un proiect de lege sau o propunere legislativă într-o
redactare diferită de cea aprobată de cealaltă Cameră, președinții Camerelor
vor iniția, prin intermediul unei comisii paritare, procedura de mediere.
[2] În cazul în care comisia nu ajunge la un acord sau dacă una din Camere nu
aprobă raportul comisiei de mediere, textele aflate în divergență se supun
dezbaterii Camerei Deputaților și Senatului, în ședință comună, care vor adopta
textul definitiv cu votul majorității prevăzute la articolul 74 alineatele [1]
sau [2].
[1] Legea
se trimite, spre promulgare, Președintelui României. Promulgarea legii se face
în termen de cel mult 20 de zile de la primire.
[2] Înainte de promulgare, Președintele poate cere Parlamentului, o singură
dată, reexaminarea legii.
[3] Dacă Președintele a cerut reexaminarea legii ori dacă s-a cerut verificarea
constituționalității ei, promulgarea legii se face în cel mult 10 zile de la
primirea legii adoptate după reexaminare sau de la primirea deciziei Curții
Constituționale, prin care i s-a confirmat constituționalitatea.
Legea se publică în Monitorul Oficial României și intră în vigoare la data publicării sau la data prevăzută în textul ei.
[1]
Consiliul Legislativ este organ consultativ de specialitate al Parlamentului
care avizează proiectele de acte normative în vederea sistematizării, unifcării
și coordonării întregii legislații. El ține evidența oficială a legislației
României.
[2] Înființarea, organizarea și funcționarea Consiliului Legislativ se
stabilesc prin lege organică.
[1]
Președintele României reprezintă statul român și este garantul independenței
naționale, al unității și al integrității teritoriale a țării.
[2] Președintele României veghează la respectarea Constituției și la buna
funcționare a autorităților publice. În acest scop, Președintele exercită
funcția de mediere între puterile statului, precum și între stat și societate.
[1]
Președintele României este ales prin vot universal, egal, direct, secret și
liber exprimat.
[2] Este declarat ales candidatul care a întrunit, în primul tur de scrutin,
majoritatea de voturi ale alegătorilor înscriși în listele electorale.
[3] În cazul în care nici unul dintre candidați nu a întrunit această
majoritate, se organizează al doilea tur de scrutin, între primii doi candidați
stabiliți în ordinea numărului de voturi obținute în primul tur. Este declarat
ales candidatul care a obținut cel mai mare număr de voturi.
[4] Nici o persoană nu poate îndeplini funcția de Președinte al României decât
pentru cel mult două mandate. Acestea pot fi și succesive.
[1]
Rezultatul alegerilor pentru funcția de Președinte al României este validat de
Curtea Constituțională.
[2] Candidatul a cărui alegere a fost validată depune în fața Camerei
Deputaților și a Senatului, în ședință comună, următorul jurământ: "Jur
să-mi dăruiesc toată puterea și priceperea pentru propășirea spirituală și
materială a poporului român, să respect Constituția și legile țării, să apăr
democrația, drepturile și libertățile fundamentale ale cetățenilor,
suveranitatea, independența, unitatea și integritatea teritorială a României.
Așa să-mi ajute Dumnezeu!"
[1]
Mandatul Președintelui României este de 4 ani și se exercită de la data
depunerii jurământului.
[2] Președintele României își exercită mandatul până la depunerea jurământului
de Președintele nou ales.
[3] Mandatul Președintelui României poate fi prelungit, prin lege organică, în
caz de război sau de catastrofă.
[1] În
timpul mandatului, Președintele României nu poate fi membru al unui partid și
nu poate îndeplini nici o altă funcție publică sau privată.
[2] Președintele României se bucură de imunitate. Prevederile articolului 70 se
aplică în mod corespunzător.
[3] Camera Deputaților și Senatul, în ședință comună, pot hotărî punerea sub
acuzare a Președintelui României pentru înaltă trădare, cu votul a cel puțin
două treimi din numărul deputaților și senatorilor. Competența de judecată
aparține Curții Supreme de Justiție, în condițiile legii. Președintele este
demis de drept la data rămânerii definitive a hotărârii de condamnare.
[1]
Președintele României desemnează un candidat pentru funcția de prim-ministru și
numește Guvernul pe baza votului de încredere acordat de Parlament.
[2] În caz de remaniere guvernamentală sau de vacanță a postului, Președintele
revocă și numește, la propunerea primului-ministru, pe unii membri ai
Guvernului.
Președintele României poate consulta Guvernul cu privire la probleme urgente și de importanță deosebită.
[1]
Președintele României poate lua parte la ședințele Guvernului în care se dezbat
probleme de interes național privind politica externă, apărarea țării,
asigurarea ordinii publice și, la cererea primului-ministru, în alte situații.
[2] Președintele României prezidează ședințele Guvernului la care participă.
Președintele României adresează Parlamentului mesaje cu privire la principalele probleme politice ale națiunii.
[1] După
consultarea președinților celor două Camere și a liderilor grupurilor
parlamentare, Președintele României poate să dizolve Parlamentul, dacă acesta
nu a acordat votul de încredere pentru formarea Guvernului în termen de 60 de
zile de la prima solicitare și numai după respingerea a cel puțin două
solicitări de învestitură.
[2] În cursul unui an, Parlamentul poate fi dizolvat o singură dată.
[3] Parlamentul nu poate fi dizolvat în ultimele șase luni ale mandatului
Președintelui României și nici în timpul stării de asediu sau al stării de
urgență.
Președintele României, după consultarea Parlamentului, poate cere poporului să-și exprime, prin referendum, voința cu privire la probleme de interes național.
[1]
Președintele încheie tratate internaționale în numele României, negociate de
Guvern, și le supune spre ratificare Parlamentului, în termen de 60 de zile.
[2] Președintele, la propunerea Guvernului, acreditează și recheamă
reprezentanții diplomatici ai României și aprobă înființarea, desființarea sau
schimbarea rangului misiunilor diplomatice.
[3] Reprezentanții diplomatici ai altor state sunt acreditați pe lângă
Președintele României.
[1]
Președintele României este comandantul forțelor armate și îndeplinește funcția
de președinte al Consiliului Suprem de Apărare a Țării.
[2] El poate declara, cu aprobarea prealabilă a Parlamentului, mobilizarea
parțială sau generală a forțelor armate. Numai în cazuri excepționale,
hotărârea Președintelui se supune ulterior aprobării Parlamentului, în cel mult
5 zile de la adoptare.
[3] În caz de agresiune armată îndreptată împotriva țării, Președintele
României ia măsuri pentru respingerea agresiunii și le aduce neîntârziat la
cunoștință Parlamentului, printr-un mesaj. Dacă Parlamentul nu se află în
sesiune, el se convoacă de drept în 24 de ore de la declanșarea agresiunii.
[1]
Președintele României instituie, potrivit legii, starea de asediu sau starea de
urgență, în întreaga țară ori în unele localități, și solicită Parlamentului
încuviințarea măsurii adoptate, în cel mult 5 zile de la luarea acesteia.
[2] Dacă Parlamentul nu se află în sesiune, el se convoacă de drept în cel mult
48 de ore de la instituirea stării de asediu sau a stării de urgență și
funcționează pe toată durata acestora.
Președintele
României îndeplinește și următoarele atribuții:
a) conferă decorații și titluri de onoare;
b) acordă gradele de mareșal, de general, de amiral;
c) numește în funcții publice, în condițiile prevăzute de lege;
d) acordă grațierea individuală.
[1] În
cazul săvârșirii unor fapte grave prin care încalcă prevederile Constituției,
Președintele României poate fi suspendat din funcție de Camera Deputaților și
de Senat, în ședință comună, cu votul majorității deputaților și senatorilor,
după consultarea Curții Constituționale. Președintele poate da Parlamentului
explicații cu privire la faptele ce i se impută.
[2] Propunerea de suspendare din funcție poate fi inițiată de cel puțin o
treime din numărul deputaților și senatorilor și se aduce, neîntârziat, la
cunoștință Președintelui.
[3] Dacă propunerea de suspendare din funcție este aprobată, în cel mult 30 de
zile se organizează un referendum pentru demiterea Președintelui.
[1] Vacanța
funcției de Președinte al României intervine în caz de demisie, de demitere din
funcție, de imposibilitate definitivă a exercitării atribuțiilor sau de deces.
[2] În termen de trei luni de la data la care a intervenit vacanța funcției de
Președinte al României, Guvernul va organiza alegeri pentru un nou Președinte.
[1] Dacă
funcția de Președinte devine vacantă ori dacă Președintele este suspendat din
funcție sau dacă se află în imposibilitate temporară de a-și exercita
atribuțiile, interimatul se asigură, în ordine, de președintele Senatului sau
de președintele Camerei Deputaților.
[2] Atribuțiile prevăzute la articolele 88-90 nu pot fi exercitate pe durata
interimatului funcției prezidențiale.
Dacă persoana care asigură interimatul funcției de Președinte al României săvârșește fapte grave, prin care se încalcă prevederile Constituției, se aplică articolul 95 și articolul 97.
[1] În
exercitarea atribuțiilor sale, Președintele României emite decrete care se
publică în Monitorul Oficial al României. Nepublicarea atrage inexistența
decretului.
[2] Decretele emise de Președintele României în exercitarea atribuțiilor sale
prevăzute în articolul 91 alineatele [1] și [2], articolul 92 alineatele [2] și
[3], articolul 93 alineatul [1] și articolul 94 literele a), b) și d) se
contrasemnează de primul-ministru.
Indemnizația și celelalte drepturi ale Președintelui României se stabilesc prin lege.
[1]
Guvernul, potrivit programului său de guvernare acceptat de Parlament, asigură
realizarea politicii interne și externe a țării și exercită conducerea generală
a administrației publice.
[2] În îndeplinirea atribuțiilor sale, Guvernul cooperează cu organismele
sociale interesate.
[3] Guvernul este alcătuit din prim-ministru, miniștri și alți membri stabiliți
prin lege organică.
[1]
Președintele României desemnează un candidat pentru funcția de prim-ministru,
în urma consultării partidului care are majoritatea absolută în Parlament ori,
dacă nu există o asemenea majoritate, a partidelor reprezentate în Parlament.
[2] Candidatul pentru funcția de prim-ministru va cere, în termen de 10 zile de
la desemnare, votul de încredere al Parlamentului asupra programului și a
întregii liste a Guvernului.
[3] Programul și lista Guvernului se dezbat de Camera Deputaților și de Senat,
în ședință comună. Parlamentul acordă încredere Guvernului cu votul majorității
deputaților și senatorilor.
[1]
Primul-ministru, miniștrii și ceilalți membri ai Guvernului vor depune individual,
în fața Președintelui României, jurământul de la articolul 82.
[2] Guvernul în întregul său și fiecare membru în parte își exercită mandatul,
începând de la data depunerii jurământului.
[1] Funcția
de membru al Guvernului este incompatibilă cu exercitarea altei funcții publice
de autoritate, cu excepția celei de deputat sau de senator. De asemenea, ea
este incompatibilă cu exercitarea unei funcții de reprezentare profesională
salarizată în cadrul organizațiilor cu scop comercial.
[2] Alte incompatibilități se stabilesc prin lege organică.
Funcția de membru al Guvernului încetează în urma demisiei, a revocării, a pierderii drepturilor electorale, a stării de incompatibilitate, a decesului, precum și în alte cazuri prevăzute de lege.
[1]
Primul-ministru conduce Guvernul și coordonează activitatea membrilor acestuia,
respectând atribuțiile ce le revin. De asemenea, prezintă Camerei Deputaților
sau Senatului rapoarte și declarații cu privire la politica Guvernului, care se
dezbat cu prioritate.
[2] Dacă primul-ministru se află într-una din situațiile prevăzute la articolul
105 sau este în imposibilitate de a-și exercita atribuțiile, Președintele
României va desemna un alt membru al Guvernului ca prim- ministru interimar,
pentru a îndeplini atribuțiile primului-ministru, până la formarea noului
Guvern. Interimatul, pe perioada imposibilității exercitării atribuțiilor,
încetează dacă primul-ministru își reia activitatea în Guvern.
[3] Prevederile alineatului [2] se aplică în mod corespunzător și celorlalți
membri ai Guvernului, la propunerea primului-ministru, pentru o perioadă de cel
mult 45 de zile.
[1]
Guvernul adoptă hotărâri și ordonanțe.
[2] Hotărârile se emit pentru organizarea executării legilor.
[3] Ordonanțele se emit în temeiul unei legi speciale de abilitare, în limitele
și în condițiile prevăzute de aceasta.
[4] Hotărârile și ordonanțele adoptate de Guvern se semnează de
primul-ministru, se contrasemnează de miniștrii care au obligația punerii lor
în executare și se publică în Monitorul Oficial al României. Nepublicarea
atrage inexistența hotărârii sau a ordonanței. Hotărârile care au caracter
militar se comunică numai instituțiilor interesate.
[1]
Guvernul răspunde politic numai în fața Parlamentului pentru întreaga sa
activitate. Fiecare membru al Guvernului răspunde politic solidar cu ceilalți
membri pentru activitatea Guvernului și pentru actele acestuia.
[2] Numai Camera Deputaților, Senatul și Președintele României au dreptul să
ceară urmărirea penală a membrilor Guvernului pentru faptele săvârșite în
exercițiul funcției lor. Dacă s-a cerut urmărirea penală, Președintele României
poate dispune suspendarea acestora din funcție. Trimiterea în judecată a unui
membru al Guvernului atrage suspendarea lui din funcție. Competența de judecată
aparține Curții Supreme de Justiție.
[3] Cazurile de răspundere și pedepsele aplicabile membrilor Guvernului sunt
reglementate printr-o lege privind responsabilitatea ministerială.
[1]
Guvernul își exercită mandatul până la data validării alegerilor parlamentare
generale.
[2] Guvernul este demis la data retragerii de Parlament a încrederii acordate
sau dacă primul-ministru se află într-una din situațiile prevăzute în articolul
105 ori este în imposibilitatea de a-și exercita atribuțiile mai mult de 45 de
zile.
[3] În situațiile prevăzute în alineatul [2] sunt aplicabile prevederile
articolului 102.
[4] Guvernul al cărui mandat a încetat potrivit alineatelor [1] și [2]
îndeplinește numai actele necesare pentru administrarea treburilor publice,
până la depunerea jurământului de membrii noului Guvern.
[1]
Guvernul și celelalte organe ale administrației publice, în cadrul controlului
parlamentar al activității lor, sunt obligate să prezinte informațiile și
documentele cerute de Camera Deputaților, de Senat sau de comisiile
parlamentare, prin intermediul președinților acestora. În cazul în care o
inițiativă legislativă implică modificarea prevederilor bugetului de stat sau a
bugetului asigurărilor sociale de stat, solicitarea informării este
obligatorie.
[2] Membrii Guvernului au acces la lucrările Parlamentului. Dacă li se solicită
prezența, participarea lor este obligatorie.
[1]
Guvernul și fiecare dintre membrii săi sunt obligați să răspundă la întrebările
sau la interpelările formulate de deputați sau de senatori.
[2] Camera Deputaților sau Senatul poate adopta o moțiune prin care să-și
exprime poziția cu privire la problema ce a făcut obiectul interpelării.
[1] Camera
Deputaților și Senatul, în ședință comună, pot retrage încrederea acordată
Guvernului prin adoptarea unei moțiuni de cenzură, cu votul majorității
deputaților și senatorilor.
[2] Moțiunea de cenzură poate fi inițiată de cel puțin o pătrime din numărul
total al deputaților și senatorilor și se comunică Guvernului la data
depunerii.
[3] Moțiunea de cenzură se dezbate după 3 zile de la data când a fost
prezentată în ședința comună a celor două Camere.
[4] Dacă moțiunea de cenzură a fost respinsă, deputații și senatorii care au
semnat-o nu mai pot iniția, în aceeași sesiune, o nouă moțiune de cenzură, cu
excepția cazului în care Guvernul își angajează răspunderea potrivit
articolului 113.
[1]
Guvernul își poate angaja răspunderea în fața Camerei Deputaților și a
Senatului, în ședință comună, asupra unui program, a unei declarații de
politică generală sau a unui proiect de lege.
[2] Guvernul este demis dacă o moțiune de cenzură, depusă în termen de 3 zile
de la prezentarea programului, a declarației de politică generală sau a
proiectului de lege, a fost votată în condițiile articolului 112.
[3] Dacă Guvernul nu a fost demis potrivit alineatului [2], proiectul de lege
prezentat se consideră adoptat, iar programul sau declarația de politică
generală devine obligatorie pentru Guvern.
[4] În cazul în care Președintele României cere reexaminarea legii adoptate
potrivit alineatului [3], dezbaterea acesteia se va face în ședința comună a
celor două Camere.
[1]
Parlamentul poate adopta o lege specială de abilitare a Guvernului pentru a
emite ordonanțe în domenii care nu fac obiectul legilor organice.
[2] Legea de abilitare va stabili, în mod obligatoriu, domeniul și data până la
care se pot emite ordonanțe.
[3] Dacă legea de abilitare o cere, ordonanțele se supun aprobării
Parlamentului, potrivit procedurii legislative, până la împlinirea termenului
de abilitare. Nerespectarea termenului atrage încetarea efectelor ordonanței.
[4] În cazuri excepționale, Guvernul poate adopta ordonanțe de urgență. Acestea
intră în vigoare numai după depunerea lor spre aprobare la Parlament. Dacă
Parlamentul nu se află în sesiune, el se convoacă în mod obligatoriu.
[5] Aprobarea sau respingerea ordonanțelor se face printr-o lege în care vor fi
cuprinse și ordonanțele ale căror efecte au încetat potrivit alineatului [3].
[1]
Ministerele se organizează numai în subordinea Guvernului.
[2] Alte organe de specialitate se pot organiza în subordinea Guvernului ori a
ministerelor sau ca autorități administrative autonome.
[1]
Ministerele se înființează, se organizează și funcționează potrivit legii.
[2] Guvernul și ministerele, cu avizul Curții de Conturi, pot înființa organe
de specialitate, în subordinea lor, numai dacă legea le recunoaște această
competență.
[3] Autorități administrative autonome se pot înființa prin lege organică.
[1] Armata
este subordonată exclusiv voinței poporului pentru garantarea suveranității, a
independenței și a unității statului, a integrității teritoriale a țării și a
democrației constituționale.
[2] Structura sistemului național de apărare, organizarea armatei, pregătirea
populației, a economiei și a teritoriului pentru apărare, precum și statutul
cadrelor militare, se stabilesc prin lege organică.
[3] Prevederile alineatelor [1] și [2] se aplică, în mod corespunzător,
poliției și serviciilor de informații ale statului, precum și celorlalte
componente ale forțelor armate.
[4] Organizarea de activități militare sau paramilitare în afara unei
autorități statale este interzisă.
[5] Pe teritoriul României nu pot intra sau trece trupe străine decât în
condițiile stabilite de lege.
Consiliul Suprem de Apărare a Țării organizează și coordonează unitar activitățile care privesc apărarea țării și siguranța națională.
Administrația publică din unitățile administrativ-teritoriale se întemeiază pe principiul autonomiei locale și pe cel al descentralizării serviciilor publice.
[1]
Autoritățile administrației publice, prin care se realizează autonomia locală
în comune și în orașe, sunt consiliile locale alese și primarii aleși, în
condițiile legii.
[2] Consiliile locale și primarii funcționează, în condițiile legii, ca
autorități administrative autonome și rezolvă treburile publice din comune și
din orașe.
[3] Autoritățile prevăzute la alineatul [1] se pot constitui și în
subdiviziunile administrativ-teritoriale ale municipiilor.
[1]
Consiliul județean este autoritatea administrației publice pentru coordonarea
activității consiliilor comunale și orășenești, în vederea realizării
serviciilor publice de interes județean.
[2] Consiliul județean este ales și funcționează în condițiile legii.
[1]
Guvernul numește câte un prefect în fiecare județ și în municipiul București.
[2] Prefectul este reprezentantul Guvernului pe plan local și conduce serviciile
publice descentralizate ale ministerelor și ale celorlalte organe centrale, din
unitățile administrativ-teritoriale.
[3] Atribuțiile prefectului se stabilesc potrivit legii.
[4] Prefectul poate ataca, în fața instanței de contencios administrativ, un act
al consiliului județean, al celui local sau al primarului, în cazul în care
consideră actul ilegal. Actul atacat este suspendat de drept.
[1]
Justiția se înfăptuiește în numele legii.
[2] Judecătorii sunt independenți și se supun numai legii.
[1]
Judecătorii numiți de Președintele României sunt inamovibili, potrivit legii.
Președintele și ceilalți judecători ai Curții Supreme de Justiție sunt numiți
pe o perioadă de 6 ani. Ei pot fi reînvestiți în funcție. Promovarea,
transferarea și sancționarea judecătorilor pot fi dispuse numai de Consiliul
Superior al Magistraturii, în condițiile legii.
[2] Funcția de judecător este incompatibilă cu orice altă funcție publică sau
privată, cu excepția funcțiilor didactice din învățământul superior.
[1]
Justiția se realizează prin Curtea Supremă de Justiție și prin celelalte instanțe
judecătorești stabilite de lege.
[2] Este interzisă înființarea de instanțe extraordinare.
[3] Competența și procedura de judecată sunt stabilite de lege.
Ședințele de judecată sunt publice, afară de cazurile prevăzute de lege.
[1] Procedura judiciară se desfășoară în limba română. [2] Cetățenii aparținând minorităților naționale, precum și persoanele care nu înțeleg sau nu vorbesc limba română au dreptul de a lua cunoștință de toate actele și lucrările dosarului, de a vorbi în instanță și de a pune concluzii, prin interpret; în procesele penale acest drept este asigurat în mod gratuit.
Împotriva hotărârilor judecătorești, părțile interesate și Ministerul Public pot exercita căile de atac, în condițiile legii.
Instanțele judecătorești dispun de poliția pusă în serviciul lor.
[1] În
activitatea judiciară, Ministerul Public reprezintă interesele generale ale
societății și apără ordinea de drept, precum și drepturile și libertățile
cetățenilor.
[2] Ministerul Public își exercită atribuțiile prin procurori constituiți în
parchete, în condițiile legii.
[1]
Procurorii își desfășoară activitatea potrivit principiului legalității, al
imparțialității și al controlului ierarhic, sub autoritatea ministrului
justiției.
[2] Funcția de procuror este incompatibilă cu orice altă funcție publică sau
privată, cu excepția funcțiilor didactice din învățământul superior.
Consiliul Superior al Magistraturii este alcătuit din magistrați aleși, pentru o durată de 4 ani, de Camera Deputaților și de Senat, în ședință comună.
[1]
Consiliul Superior al Magistraturii propune Președintelui României numirea în
funcție a judecătorilor și a procurorilor, cu excepția celor stagiari, în
condițiile legii. În acest caz, lucrările sunt prezidate, fără drept de vot, de
ministrul justiției.
[2] Consiliul Superior al Magistraturii îndeplinește rolul de consiliu de
disciplină al judecătorilor. În acest caz, lucrările sunt prezidate de
președintele Curții Supreme de Justiție.
[1]
Economia României este economie de piață.
[2] Statul trebuie să asigure:
a) libertatea comerțului, protecția concurenței loiale, crearea
cadrului favorabil pentru valorificarea tuturor factorilor de producție;
b) protejarea intereselor naționale în activitatea economică,
financiară și valutară;
c) stimularea cercetării științifice naționale;
d) exploatarea resurselor naturale, în concordanță cu interesul
național;
e) refacerea și ocrotirea mediului înconjurător, precum și
menținerea echilibrului ecologic;
f) crearea condițiilor necesare pentru creșterea calității vieții.
[1] Statul
ocrotește proprietatea.
[2] Proprietatea este publică sau privată.
[3] Proprietatea publică aparține statului sau unităților
administrativ-teritoriale.
[4] Bogățiile de orice natură ale subsolului, căile de comunicație, spațiul
aerian, apele cu potențial energetic valorificabil și acelea ce pot fi folosite
în interes public, plajele, marea teritorială, resursele naturale ale zonei
economice și ale platoului continental, precum și alte bunuri stabilite de
lege, fac obiectul exclusiv al proprietății publice.
[5] Bunurile proprietate publică sunt inalienabile. În condițiile legii, ele
pot fi date în administrare regiilor autonome ori instituțiilor publice sau pot
fi concesionate ori închiriate.
[6] Proprietatea privată este, în condițiile legii, inviolabilă.
[1]
Formarea, administrarea, întrebuințarea și controlul resurselor financiare ale
statului, ale unităților administrativ-teritoriale și ale instituțiilor publice
sunt reglementate prin lege.
[2] Moneda națională este leul, iar subdiviziunea acestuia, banul.
[1] Bugetul
public național cuprinde bugetul de stat, bugetul asigurărilor sociale de stat
și bugetele locale ale comunelor, ale orașelor și ale județelor.
[2] Guvernul elaborează anual proiectul bugetului de stat și pe cel al
asigurărilor sociale de stat, pe care le supune, separat, aprobării
Parlamentului.
[3] Dacă legea bugetului de stat și legea bugetului asigurărilor sociale de
stat nu au fost adoptate cu cel puțin 3 zile înainte de expirarea exercițiului
bugetar, se aplică în continuare bugetul de stat și bugetul asigurărilor
sociale de stat ale anului precedent, până la adoptarea noilor bugete.
[4] Bugetele locale se elaborează, se aprobă și se execută în condițiile legii.
[5] Nici o cheltuială bugetară nu poate fi aprobată fără stabilirea sursei de
finanțare.
[1]
Impozitele, taxele și orice alte venituri ale bugetului de stat și ale
bugetului asigurărilor sociale de stat se stabilesc numai prin lege.
[2] Impozitele și taxele locale se stabilesc de consiliile locale sau județene,
în limitele și în condițiile legii.
[1] Curtea
de Conturi exercită controlul asupra modului de formare, de administrare, de
întrebuințare a resurselor financiare ale statului și ale sectorului public. În
condițiile legii, Curtea exercită și atribuții jurisdicționale.
[2] Curtea de Conturi prezintă anual Parlamentului un raport asupra conturilor
de gestiune ale bugetului public național din exercițiul bugetar expirat,
cuprinzând și neregulile constatate.
[3] La cererea Camerei Deputaților sau a Senatului, Curtea de Conturi
controlează modul de gestionare a resurselor publice și raportează despre cele
constatate.
[4] Membrii Curții de Conturi, numiți de Parlament, sunt independenți și
inamovibili, potrivit legii. Ei sunt supuși incompatibilităților prevăzute de
lege pentru judecători.
[1] Curtea
Constituțională se compune din nouă judecători, numiți pentru un mandat de 9
ani, care nu poate fi prelungit sau înnoit.
[2] Trei judecători sunt numiți de Camera Deputaților, trei de Senat și trei de
Președintele României.
[3] Judecătorii Curții Constituționale aleg, prin vot secret, președintele
acesteia, pentru o perioadă de 3 ani.
[4] Curtea Constituțională se înnoiește cu o treime din judecătorii ei, din 3
în 3 ani, în condițiile prevăzute de legea organică a Curții.
Judecătorii Curții Constituționale trebuie să aibă pregătire juridică superioară, înaltă competență profesională și o vechime de cel puțin 18 ani în activitatea juridică sau în învățământul juridic superior.
Funcția de judecător al Curții Constituționale este incompatibilă cu oricare altă funcție publică sau privată, cu excepția funcțiilor didactice din învățământul juridic superior.
Judecătorii Curții Constituționale sunt independenți în exercitarea mandatului lor și inamovibili pe durata acestuia.
Curtea
Constituțională are următoarele atribuții:
a) se pronunță asupra constituționalității legilor, înainte de
promulgarea acestora, la sesizarea Președintelui României, a unuia dintre
președinții celor două Camere, a guvernului, a Curții Supreme de Justiție, a
unui număr de cel puțin 50 de deputați sau de cel puțin 25 de senatori, precum
și, din oficiu, asupra inițiativelor de revizuire a Constituției;
b) se pronunță asupra constituționalității regulamentelor
Parlamentului, la sesizarea unuia dintre președinții celor două Camere, a unui
grup parlamentar sau a unui număr de cel puțin 50 de deputați sau de cel puțin
25 de senatori;
c) hotărăște asupra excepțiilor ridicate în fața instanțelor
judecătorești privind neconstituționalitatea legilor și a ordonanțelor;
d) veghează la respectarea procedurii pentru alegerea Președintelui
României și confirmă rezultatele sufragiului;
e) constată existența împrejurărilor care justifică interimatul în
exercitarea funcției de Președinte al României și comunică cele constatate
Parlamentului și Guvernului;
f) dă aviz consultativ pentru propunerea de suspendare din funcție
a Președintelui României;
g) veghează la respectarea procedurii pentru organizarea și desfășurarea
referendumului și confirmă rezultatele acestuia;
h) verifică îndeplinirea condițiilor pentru exercitarea inițiativei
legislative de către cetățeni;
i) hotărăște asupra contestațiilor care au ca obiect
constituționalitatea unui partid politic.
[1] În
cazurile de neconstituționalitate constatate potrivit articolului 144 literele
a) și b), legea sau regulamentul se trimite spre reexaminare. Dacă legea este
adoptată în aceeași formă, cu o majoritate de cel puțin două treimi din numărul
membrilor fiecărei Camere, obiecția de neconstituționalitate este înlăturată,
iar promulgarea devine obligatorie.
[2] Deciziile Curții Constituționale sunt obligatorii și au putere numai pentru
viitor. Ele se publică în Monitorul Oficial al României.
[1]
Revizuirea Constituției poate fi inițiată de Președintele României la
propunerea Guvernului, de cel puțin o pătrime numărul deputaților sau al senatorilor,
precum și de cel puțin 500.000 de cetățeni cu drept de vot.
[2] Cetățenii care inițiază revizuirea Constituției trebuie să provină din cel
puțin jumătate din județele țării, iar în fiecare din aceste județe sau în
municipiul București trebuie să fie înregistrate cel puțin 20.000 semnături în
sprijinul acestei inițiative.
[1]
Proiectul sau propunerea de revizuire trebuie adoptată de Camera Deputaților și
de Senat, cu o majoritate de cel puțin două treimi din numărul membrilor
fiecărei Camere.
[2] Dacă prin procedura de mediere nu se ajunge la un acord, Camera Deputaților
și Senatul, în ședință comună, hotărăsc cu votul a cel puțin trei pătrimi din
numărul deputaților și senatorilor.
[3] Revizuirea este definitivă după aprobarea ei prin referendum, organizat în
cel mult 30 de zile de la data adoptării proiectului sau a propunerii de
revizuire.
[1]
Dispozițiile prezentei Constituții privind caracterul național, independent unitar
și indivizibil al statului român, forma republicană de guvernământ,
integritatea teritoriului, independența justiției, pluralismul politic și limba
oficială nu pot forma obiectul revizuirii.
[2] De asemenea, nici o revizuire nu poate fi făcută dacă are ca rezultat
suprimarea drepturilor și a libertăților fundamentale ale cetățenilor sau a
garanțiilor acestora.
[3] Constituția nu poate fi revizuită pe durata stării de asediu sau a stării
de urgență și nici în timp de război.
Prezenta Constituție intră în vigoare la data aprobării ei prin referendum. La aceeași dată, Constituția din 21 August 1965 este și rămâne în întregime abrogată.
[1] Legile
și toate celelalte acte normative rămân în vigoare, în măsura în care ele nu
contravin prezentei Constituții.
[2] Consiliul Legislativ, în termen de 12 luni de la data intrării în vigoare a
legii sale de organizare, va examina conformitatea legislației cu prezenta
Constituție și va face Parlamentului sau, după caz, Guvernului, propuneri
corespunzătoare.
[1]
Instituțiile republicii, existente la data intrării în vigoare a prezentei
Constituții, rămân în funcțiune până la constituirea celor noi.
[2] Noua Curte Supremă de Justiție va fi numită, în condițiile legii, de Camera
Deputaților și de Senat, în ședință comună, la propunerea Președintelui
României, în termen de 6 luni de la intrarea în vigoare a prezentei
Constituții.
[1] În
termen de 6 luni de la data intrării în vigoare a Constituției, se înființează
Curtea Constituțională și Curtea de Conturi.
[2] Judecătorii primei Curți Constituționale sunt numiți pentru o perioadă de
3, de 6 și, respectiv, de 9 ani. Președintele României, Camera Deputaților și
Senatul desemnează câte un judecător pentru fiecare perioadă.
Constituția României a fost adoptată în Adunarea Constituantă la 21 noiembrie
1991
și a intrat în vigoare în urma aprobării ei prin referendumul național din 8
decembrie 1991.
Textul Constituției a fost publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I,
Nr. 233 din 21 noiembrie 1991.