LEGEA PRIVIND FINANȚAREA ACTIVITĂȚII PARTIDELOR POLITICE ȘI A CAMPANIILOR ELECTORALE
Parlamentul României
Lege nr. 43, din 21 ianuarie 2003
Publicat în Monitorul Oficial, Partea I nr. 54 din 30 ianuarie
2003
CAPITOLUL I: Dispoziții generale
CAPITOLUL II: Finanțarea privată
CAPITOLUL III: Finanțarea publică (guvernamentală) Subvenții de la bugetul de stat
CAPITOLUL IV: Finanțarea în timpul campaniilor electorale
CAPITOLUL V: Controlul finanțării partidelor politice și a campaniilor electorale
CAPITOLUL VII: Dispoziții tranzitorii și finale
Parlamentul României adoptă prezenta lege.
[1] Finanțarea activității partidelor politice se realizează numai în condițiile
legii.
[2] Asigurarea mijloacelor de finanțare a activității partidelor politice trebuie
să fie expresia caracterului liber, egal și sincer al competiției politice.
Partidele politice pot deține bunuri mobile și imobile care sunt necesare realizării activității specifice.
[1] Sursele de finanțare a activității unui partid politic pot fi:
[2] Operațiunile de încasări și plăți ale partidelor politice se pot efectua
prin conturi bancare, în lei și în valută, deschise la bănci cu sediul în România,
potrivit legii.
[3] Veniturile realizate din activitățile prevăzute la alin. [1] sunt scutite
de impozite și taxe.
[1] Cuantumul cotizațiilor, repartizarea și utilizarea acestora se stabilesc
prin hotărâri ale partidului politic, potrivit statutului.
[2] Veniturile totale provenite din cotizații sunt neplafonate.
[3] Suma cotizațiilor plătite într-un an de un membru de partid poate fi de
până la 100 de salarii de bază minime brute pe țară. Salariul de bază minim
brut pe țară luat ca referință este cel existent la data de 1 ianuarie a anului
respectiv.
[1] Donațiile primite de un partid politic într-un an fiscal nu pot depăși
0,025% din veniturile bugetului de stat pe anul respectiv.
[2] În anul fiscal în care au loc alegeri plafonul va fi de 0,050% din veniturile
bugetului de stat pe anul respectiv.
[3] Donațiile primite de la o persoană fizică într-un an pot fi de până la 200
de salarii de bază minime brute pe țară la valoarea existentă la data de 1 ianuarie
a anului respectiv.
[4] Donațiile primite de la o persoană juridică într-un an pot fi de până la
500 de salarii de bază minime brute pe țară la valoarea existentă la data de
1 ianuarie a anului respectiv. Persoanele juridice sunt obligate ca la data
efectuării donației să aibă achitate integral toate datoriile față de bugetul
de stat și bugetul asigurărilor sociale de stat.
[5] Valoarea bunurilor mobile și imobile donate partidului, precum și a serviciilor
prestate acestuia se include în valoarea donațiilor, plafonată conform alin.
[1]-[4].
[6] La primirea donației sunt obligatorii verificarea și înregistrarea identității
donatorului. La solicitarea donatorului, identitatea sa poate rămâne confidențială,
în situația în care donația se situează în limita sumei anuale de 10 salarii
de bază minime brute pe țară. Suma totală primită de un partid politic ca donații
confidențiale nu poate depăși 15% din subvenția maximă acordată de la bugetul
de stat unui partid politic în anul respectiv.
[7] Toate donațiile vor fi evidențiate în mod corespunzător în documentele contabile,
cu menționarea datei la care au fost făcute și a altor informații care să permită
identificarea surselor de finanțare. Donațiile în natură - de bunuri sau servicii
- vor fi reflectate în evidența contabilă la valoarea de piață stabilită în
condițiile legii.
[8] Lista persoanelor care au făcut într-un an donații a căror valoare cumulată
depășește 10 salarii de bază minime brute pe țară, precum și suma totală a donațiilor
confidențiale se publică în Monitorul Oficial al României, Partea a III-a, până
la data de 31 martie a anului următor.
[9] Lista donatorilor, precum și evidențele contabile ale partidului trebuie
să conțină cel puțin următoarele elemente: numele sau, după caz, denumirea,
domiciliul sau, după caz, sediul; cetățenia sau, după caz, naționalitatea donatorului;
numărul și seria actului de identitate și codul numeric personal sau, după caz,
codul unic de înregistrare; valoarea și felul donației și data la care a fost
efectuată donația.
[10] Este interzisă acceptarea sub orice formă, directă sau indirectă, de către
partidele politice a donațiilor de bunuri materiale sau sume de bani ori prestarea
de servicii gratuite făcute cu scopul evident de a obține un avantaj economic
sau politic.
[1] Partidele politice nu pot accepta donații sau servicii prestate cu titlu
gratuit de la o autoritate sau instituție publică, de la o regie autonomă, de
la o companie națională, societate comercială sau societate bancară cu capital
integral sau majoritar de stat; de asemenea, sunt interzise donațiile în bani
din partea unui sindicat. Sumele astfel primite se confiscă și se fac venit
la bugetul de stat.
[2] Donațiile din partea altor state ori a organizațiilor din străinătate, precum
și din partea persoanelor fizice și juridice străine sunt interzise. Fac excepție
de la prevederile acestui alineat donațiile constând în bunuri materiale necesare
activității politice, dar care nu sunt materiale de propagandă electorală, primite
de la organizații politice internaționale la care partidul politic respectiv
este afiliat sau de la partide politice ori formațiuni politice aflate în relații
de colaborare politică. Aceste donații se publică în Monitorul Oficial al României,
Partea a III-a, până la data de 31 martie a anului următor.
[3] Donațiile prevăzute la alin. [2] sunt scutite de plata taxelor vamale.
Partidele politice nu pot desfășura activități specifice societăților comerciale. Fac excepție:
Dacă un partid este asociat, conform legii, cu o formațiune nepolitică, aportul financiar al acesteia din urmă la forma respectivă de asociere a cărei membră este nu poate depăși într-un an valoarea a 500 de salarii minime brute pe economie, existente la data de 1 ianuarie a anului respectiv.
[1] Partidele politice primesc anual subvenții de la bugetul de stat, în condițiile
legii. Subvenția se varsă lunar în contul fiecărui partid politic prin bugetul
Secretariatului General al Guvernului și se reflectă distinct în evidența contabilă.
[2] Suma alocată anual partidelor politice nu poate fi mai mare de 0,04% din
veniturile prevăzute în bugetul de stat.
[3] Partidele politice care la începutul legislaturii au reprezentanți în grupuri
parlamentare, cel puțin într-o Cameră, primesc o subvenție de bază. Totalul
subvențiilor de bază reprezintă o treime din subvențiile bugetare alocate partidelor
politice.
[4] Partidele politice reprezentate în Parlament primesc și o subvenție proporțională
cu numărul de mandate obținute. Suma cuvenită pentru un mandat se stabilește
prin împărțirea restului de două treimi din subvențiile de la bugetul de stat
pentru partide politice la numărul total al parlamentarilor.
[5] Subvenția totală acordată de la bugetul de stat unui partid politic, după
aceste operațiuni, nu poate depăși de 5 ori subvenția de bază.
[6] Partidele politice care nu au mandate parlamentare, dar au obținut cu cel
mult 1% sub pragul electoral, primesc subvenții egale, care se stabilesc prin
împărțirea sumei neutilizate, potrivit dispozițiilor alin. [5], la numărul partidelor
politice respective. Suma totală acordată partidelor politice neparlamentare
nu poate fi mai mare decât o subvenție de bază.
[7] Sumele neutilizate după redistribuire, potrivit prevederilor alin. [6],
se împart partidelor politice parlamentare proporțional cu numărul mandatelor.
[8] Sumele neutilizate la sfârșitul anului financiar se reportează în anul următor.
[1] Veniturile provenite de la subvențiile bugetare pot avea următoarele destinații:
[2] Eficiența și oportunitatea acestor cheltuieli se hotărăsc de către organele de conducere ale partidelor politice, potrivit statutului lor și dispozițiilor legale ce reglementează utilizarea fondurilor publice.
[1] Autoritățile locale asigură cu prioritate spații pentru sediile centrale
și locale ale partidelor politice, la cererea motivată a acestora.
[2] Închirierea de către autoritățile locale a spațiilor destinate sediilor
partidelor politice urmează regimul juridic prevăzut pentru închirierea spațiilor
destinate pentru locuit.
[3] Partidele politice sunt scutite de plata impozitelor pe clădiri pentru sediile
deținute în proprietate, cu excepția celor cumpărate la valoarea de inventar.
[4] Partidele politice care își încetează activitatea ca urmare a autodizolvării,
a dizolvării pronunțate prin hotărâri definitive ale instanțelor judecătorești
ori prin alt mod prevăzut de lege sunt obligate să predea autorităților publice
locale, în termen de 60 de zile, spațiile pe care le-au deținut cu contract
de închiriere încheiat cu acestea. Spațiile deținute în proprietate vor fi transmise
în condițiile legii.
[5] În termen de 60 de zile Tribunalul București va comunica prefecților încetarea
activității partidului politic, în vederea preluării sediilor închiriate de
către autoritățile publice locale, prin executorii judecătorești.
Plata tuturor cheltuielilor legate de telecomunicații, energie electrică și
termică, gaze, apă, canal etc. ale unui partid cade în sarcina exclusivă a acestuia
și se face la tariful spațiilor destinate pentru locuit.
[1] Prin lege specială toate partidele care participă la campania electorală
pot primi o subvenție de la bugetul de stat. Categoriile de cheltuieli pentru
campania electorală care pot fi finanțate din această subvenție se stabilesc
prin legea de acordare a acestei subvenții.
[2] Partidele care nu au obținut pragul electoral pentru alegerea Camerei Deputaților
și a Senatului ori, la alegerile locale, nu au obținut pragul electoral vor
restitui subvenția primită în condițiile alin. [1], în termen de două luni de
la data publicării rezultatelor finale ale alegerilor în Monitorul Oficial al
României, Partea I.
[3] În situația partidelor care se prezintă în alegeri făcând parte dintr-o
alianță politică, subvenția prevăzută la alin. [1] se acordă alianței.
Contribuțiile primite după deschiderea campaniei electorale de la persoanele fizice sau juridice din țară, cu excepția subvențiilor prevăzute la art. 13, pot fi folosite pentru campania electorală a unui partid numai dacă, în prealabil, sunt declarate Curții de Conturi de către mandatarul financiar.
Este interzisă finanțarea campaniei electorale, în mod direct sau indirect, de către persoane fizice sau juridice străine. Sumele astfel primite se confiscă și se fac venit la bugetul statului.
Se interzice finanțarea în orice mod a campaniei electorale a unui partid, a unei alianțe a acestora sau candidat independent de către o autoritate publică, instituție publică, regie autonomă, companie națională, societate comercială sau societate bancară cu capital integral ori majoritar de stat sau de către un sindicat ori o asociație sau fundație. Sumele astfel primite se confiscă și se fac venit la bugetul de stat.
[1] Primirea pentru campania electorală a subvențiilor de la bugetul de stat,
a donațiilor sau a legatelor de la persoane fizice sau juridice se face numai
printr-un mandatar financiar, desemnat în acest scop de către conducerea partidului.
[2] Mandatarul financiar este obligat să țină evidența contabilă a operațiunilor
financiare pentru fiecare circumscripție, în cazul alegerilor pentru Camera
Deputaților și, respectiv, pentru Senat, precum și pentru fiecare județ și,
respectiv, pentru fiecare candidat la funcția de primar, în cazul alegerilor
locale.
[3] Mandatarul financiar răspunde solidar cu partidul ce l-a desemnat de legalitatea
operațiunilor financiare efectuate în perioada campaniei electorale și de respectarea
prevederilor art. 14-16.
[4] Mandatarul financiar poate fi o persoană fizică sau o persoană juridică.
[5] Un partid poate avea mai mulți mandatari financiari, la nivel central, pentru
filiale sau pentru candidați; în acest caz se vor delimita împuternicirile acestora
și se va desemna un mandatar financiar coordonator.
[6] Mai multe partide nu pot folosi serviciile aceluiași mandatar.
[7] Calitatea de mandatar financiar se dobândește numai după înregistrarea sa
oficială la Curtea de Conturi și aducerea la cunoștință publică prin presă.
Prevederile art. 17 se aplică în mod corespunzător și candidaților independenți.
Cheltuielile legate de organizarea și desfășurarea operațiunilor electorale se suportă de la bugetul de stat ori, după caz, de la bugetele locale sau județene, potrivit dispozițiilor legilor electorale.
[1] Accesul la serviciile publice de radio și de televiziune în cadrul campaniei
electorale, precum și la locurile speciale de afișaj electoral este garantat
și se asigură potrivit dispozițiilor legilor electorale.
[2] Partidele și alianțele politice, precum și candidații independenți sunt
obligați să imprime pe toate afișele și materialele de propagandă electorală
denumirea partidului sau a alianței care le-a editat, denumirea agentului economic
care le-a tipărit și să declare Curții de Conturi, prin mandatar financiar,
numărul de afișe electorale tipărite.
[1] Limita maximă a cheltuielilor care pot fi efectuate de către un partid
politic în fiecare campanie electorală se calculează prin însumarea valorilor
maxime permise pentru fiecare candidat propus pentru alegeri.
[2] Valorile maxime permise pentru fiecare candidat sunt stabilite în funcție
de salariul de bază minim brut pe țară existent la data de 1 ianuarie a anului
electoral, după cum urmează:
[3] Limitele maxime ale cheltuielilor prevăzute la alin. [2] se aplică și
candidaților independenți.
[4] La validare, conducerea partidului, a organizației județene sau, după caz,
candidatul independent va depune la Curtea de Conturi o declarație privind respectarea
plafoanelor prevăzute la alin. [2]. Sumele ce depășesc plafoanele prevăzute
la alin. [2] se fac venit la bugetul de stat.
[1] Limita maximă a cheltuielilor care pot fi efectuate de către un partid,
alianță politică sau candidat independent în campania electorală pentru alegerea
Președintelui României este de 25.000 de salarii de bază minime brute pe țară.
[2] Prevederile art. 13-20, ale art. 21 alin. [4] și ale art. 25, 27 și 31 se
aplică în mod corespunzător.
[3] În cazul în care alegerile pentru Președintele României au loc în același
timp cu alegerile pentru Camera Deputaților și Senat, partidele care propun
un candidat la președinție vor desemna un mandatar special pentru campania electorală
a candidatului în cauză.
[4] Partidele care nu au obținut cel puțin 10% din voturile valabil exprimate
pe întreaga țară pentru candidatul pe care l-au propus, precum și candidații
independenți care se găsesc în aceeași situație vor restitui subvenția de la
buget în termen de două luni de la încheierea campaniei electorale.
Atunci când un candidat este propus pentru mai multe funcții într-o campanie electorală, limita maximă a cheltuielilor ce pot fi efectuate se stabilește la valoarea cea mai mare, potrivit art. 21 sau 22, după caz.
[1] Curtea de Conturi este singura autoritate publică abilitată să controleze
respectarea prevederilor legale privind finanțarea partidelor politice.
[2] Anual Curtea de Conturi va verifica pentru fiecare partid respectarea prevederilor
legale privind constituirea și cheltuirea fondurilor acestora.
[3] Curtea de Conturi va păstra un registru al partidelor politice, al alianțelor
politice și al candidaților independenți, în care vor fi trecute toate datele
referitoare la activitatea financiară a acestora care trebuie declarate Curții
de Conturi, potrivit prezentei legi.
[1] În termen de 15 zile de la publicarea rezultatului alegerilor, mandatarul
financiar este obligat să depună la Curtea de Conturi un raport detaliat al
veniturilor și cheltuielilor electorale pentru fiecare partid sau candidat independent.
Raportul se publică în Monitorul Oficial al României, Partea a III-a.
[2] Validarea mandatelor candidaților declarați aleși este condiționată de depunerea
în termen a raportului financiar prevăzut la alin. [1].
[1] Pentru verificarea legalității încasărilor și a plăților efectuate în campania
electorală Curtea de Conturi poate solicita orice declarații și documentele
suplimentare pe care le consideră necesare.
[2] În termen de 30 de zile de la primirea raportului sau, după caz, a documentelor
suplimentare solicitate, Curtea de Conturi, în alcătuirea prevăzută la art.
56 din Legea nr. 94/1992 privind organizarea și funcționarea Curții de Conturi,
republicată, modificat prin Legea nr. 77/2002, se va pronunța asupra corectitudinii
evidențelor contabile electorale și asupra legalității plăților făcute. Dacă
se apreciază că există anumite neregularități sau încălcări ale restricțiilor
legale privind veniturile și cheltuielile electorale, Curtea de Conturi, în
aceeași alcătuire, poate dispune restituirea, în tot sau în parte, a subvenției
de la buget primite de partidul sau candidatul independent în cauză.
[3] Hotărârea pronunțată de Curtea de Conturi, potrivit alin. [2], poate fi
atacată la Curtea Supremă de Justiție, în condițiile legii.
[1] Constituie contravenții și se sancționează cu amendă de la 30.000.000 lei la 300.000.000 lei următoarele fapte:
[2] Sancțiunile se pot aplica, după caz, fie mandatarului financiar, fie partidului politic, fie donatorului care a încălcat prevederile legale mai sus menționate.
[1] În situațiile prevăzute la art. 27 alin. [1] lit. b], c], d], e], h], i],
k] și l], sumele de bani sau bunurile care au constituit obiectul contravenției
se vor face venit la bugetul de stat, pe baza hotărârii Colegiului jurisdicțional
al Curții de Conturi.
[2] În același mod se vor face venit la bugetul de stat donațiile acceptate
de un partid în curs de dizolvare sau de un partid care acționează în baza statutului
modificat, deși modificările nu au fost comunicate Tribunalului București, conform
prevederilor legale, sau instanța a respins cererea de încuviințare a modificării
statutului.
Constituie, de asemenea, contravenție nerespectarea limitelor legale ale cheltuielilor electorale prevăzute la art. 22 și se sancționează cu amendă, care nu poate fi mai mică decât jumătatea sumei excedentare și mai mare decât triplul acesteia.
Contravențiile prevăzute la art. 27 și 29 se constată de către controlorii financiari ai Curții de Conturi, iar sancțiunile se judecă și se stabilesc de Colegiul jurisdicțional al Curții de Conturi.
[1] În cazul în care, prin hotărâre judecătorească definitivă, unul sau mai
mulți candidați declarați aleși ai unui partid au fost condamnați pentru o infracțiune
în legătură cu finanțarea partidului sau, după caz, a campaniei electorale,
aceștia devin incompatibili, pe o durată determinată, prin hotărâre a Parlamentului
sau, după caz, a consiliului județean sau local. Locurile de deputați, senatori
ori consilieri devenite vacante vor fi ocupate de supleanții de pe lista partidului
respectiv.
[2] Dispozițiile alin. [1] se aplică și candidaților independenți, locul devenit
vacant în acest caz urmând a fi ocupat de supleantul de pe lista partidului
ori a alianței electorale care a obținut cel mai mare număr de voturi valabil
exprimate.
Prin regulamentele Camerelor Parlamentului, precum și prin regulamentele consiliilor județene și locale se va reglementa procedura de aplicare a măsurilor prevăzute la art. 31.
Dispozițiile prezentei legi se aplică în mod corespunzător și organizațiilor cetățenilor aparținând unei minorități naționale.
Pe data intrării în vigoare a prezentei legi se abrogă:
- cap. VI - Finanțele partidelor politice, respectiv art. 32-45 din Legea partidelor
politice nr. 27/1996, cu modificările și completările ulterioare;
- art. 45 și art. 72 lit. m] din Legea nr. 68/1992 pentru alegerea Camerei Deputaților
și a Senatului, cu modificările și completările ulterioare;
- art. 28 alin. [2] și [3] din Legea nr. 69/1992 pentru alegerea Președintelui
României, cu modificările ulterioare;
- art. 56 și art. 85 lit. m] din Legea nr. 70/1991 privind alegerile locale,
republicată, cu modificările și completările ulterioare, precum și orice alte
prevederi contrare prezentei legi.
Prezenta lege intră în vigoare în termen de 30 de zile de la publicarea în Monitorul Oficial al României, Partea I.
Această lege a fost adoptată de Camera Deputaților și de Senat în
ședința comună din 19 decembrie 2002, cu respectarea prevederilor art. 74 alin.
[1] și ale art. 76 alin. [2] din Constituția României.
PREȘEDINTELE CAMEREI DEPUTAȚILOR | PREȘEDINTELE SENATULUI |
VALER DORNEANU | NICOLAE VĂCĂROIU |
București, 21 ianuarie 2003.