
LEGEA PRIVIND FINANȚAREA ACTIVITĂȚII PARTIDELOR POLITICE ȘI A CAMPANIILOR ELECTORALE
Parlamentul României
Lege nr. 43, din 21 ianuarie 2003
 Publicat în Monitorul Oficial, Partea I nr. 54 din 30 ianuarie 
  2003
   
CAPITOLUL I: Dispoziții generale
CAPITOLUL II: Finanțarea privată
CAPITOLUL III: Finanțarea publică (guvernamentală) Subvenții de la bugetul de stat
CAPITOLUL IV: Finanțarea în timpul campaniilor electorale
CAPITOLUL V: Controlul finanțării partidelor politice și a campaniilor electorale
CAPITOLUL VII: Dispoziții tranzitorii și finale
Parlamentul României adoptă prezenta lege.
[1] Finanțarea activității partidelor politice se realizează numai în condițiile 
  legii.
  [2] Asigurarea mijloacelor de finanțare a activității partidelor politice trebuie 
  să fie expresia caracterului liber, egal și sincer al competiției politice.
Partidele politice pot deține bunuri mobile și imobile care sunt necesare realizării activității specifice.
[1] Sursele de finanțare a activității unui partid politic pot fi:
[2] Operațiunile de încasări și plăți ale partidelor politice se pot efectua 
  prin conturi bancare, în lei și în valută, deschise la bănci cu sediul în România, 
  potrivit legii.
  [3] Veniturile realizate din activitățile prevăzute la alin. [1] sunt scutite 
  de impozite și taxe.
 [1] Cuantumul cotizațiilor, repartizarea și utilizarea acestora se stabilesc 
  prin hotărâri ale partidului politic, potrivit statutului.
  [2] Veniturile totale provenite din cotizații sunt neplafonate.
  [3] Suma cotizațiilor plătite într-un an de un membru de partid poate fi de 
  până la 100 de salarii de bază minime brute pe țară. Salariul de bază minim 
  brut pe țară luat ca referință este cel existent la data de 1 ianuarie a anului 
  respectiv.
[1] Donațiile primite de un partid politic într-un an fiscal nu pot depăși 
  0,025% din veniturile bugetului de stat pe anul respectiv.
  [2] În anul fiscal în care au loc alegeri plafonul va fi de 0,050% din veniturile 
  bugetului de stat pe anul respectiv.
  [3] Donațiile primite de la o persoană fizică într-un an pot fi de până la 200 
  de salarii de bază minime brute pe țară la valoarea existentă la data de 1 ianuarie 
  a anului respectiv.
  [4] Donațiile primite de la o persoană juridică într-un an pot fi de până la 
  500 de salarii de bază minime brute pe țară la valoarea existentă la data de 
  1 ianuarie a anului respectiv. Persoanele juridice sunt obligate ca la data 
  efectuării donației să aibă achitate integral toate datoriile față de bugetul 
  de stat și bugetul asigurărilor sociale de stat.
  [5] Valoarea bunurilor mobile și imobile donate partidului, precum și a serviciilor 
  prestate acestuia se include în valoarea donațiilor, plafonată conform alin. 
  [1]-[4].
  [6] La primirea donației sunt obligatorii verificarea și înregistrarea identității 
  donatorului. La solicitarea donatorului, identitatea sa poate rămâne confidențială, 
  în situația în care donația se situează în limita sumei anuale de 10 salarii 
  de bază minime brute pe țară. Suma totală primită de un partid politic ca donații 
  confidențiale nu poate depăși 15% din subvenția maximă acordată de la bugetul 
  de stat unui partid politic în anul respectiv.
  [7] Toate donațiile vor fi evidențiate în mod corespunzător în documentele contabile, 
  cu menționarea datei la care au fost făcute și a altor informații care să permită 
  identificarea surselor de finanțare. Donațiile în natură - de bunuri sau servicii 
  - vor fi reflectate în evidența contabilă la valoarea de piață stabilită în 
  condițiile legii.
  [8] Lista persoanelor care au făcut într-un an donații a căror valoare cumulată 
  depășește 10 salarii de bază minime brute pe țară, precum și suma totală a donațiilor 
  confidențiale se publică în Monitorul Oficial al României, Partea a III-a, până 
  la data de 31 martie a anului următor.
  [9] Lista donatorilor, precum și evidențele contabile ale partidului trebuie 
  să conțină cel puțin următoarele elemente: numele sau, după caz, denumirea, 
  domiciliul sau, după caz, sediul; cetățenia sau, după caz, naționalitatea donatorului; 
  numărul și seria actului de identitate și codul numeric personal sau, după caz, 
  codul unic de înregistrare; valoarea și felul donației și data la care a fost 
  efectuată donația.
  [10] Este interzisă acceptarea sub orice formă, directă sau indirectă, de către 
  partidele politice a donațiilor de bunuri materiale sau sume de bani ori prestarea 
  de servicii gratuite făcute cu scopul evident de a obține un avantaj economic 
  sau politic.
[1] Partidele politice nu pot accepta donații sau servicii prestate cu titlu 
  gratuit de la o autoritate sau instituție publică, de la o regie autonomă, de 
  la o companie națională, societate comercială sau societate bancară cu capital 
  integral sau majoritar de stat; de asemenea, sunt interzise donațiile în bani 
  din partea unui sindicat. Sumele astfel primite se confiscă și se fac venit 
  la bugetul de stat.
  [2] Donațiile din partea altor state ori a organizațiilor din străinătate, precum 
  și din partea persoanelor fizice și juridice străine sunt interzise. Fac excepție 
  de la prevederile acestui alineat donațiile constând în bunuri materiale necesare 
  activității politice, dar care nu sunt materiale de propagandă electorală, primite 
  de la organizații politice internaționale la care partidul politic respectiv 
  este afiliat sau de la partide politice ori formațiuni politice aflate în relații 
  de colaborare politică. Aceste donații se publică în Monitorul Oficial al României, 
  Partea a III-a, până la data de 31 martie a anului următor.
  [3] Donațiile prevăzute la alin. [2] sunt scutite de plata taxelor vamale.
Partidele politice nu pot desfășura activități specifice societăților comerciale. Fac excepție:
Dacă un partid este asociat, conform legii, cu o formațiune nepolitică, aportul financiar al acesteia din urmă la forma respectivă de asociere a cărei membră este nu poate depăși într-un an valoarea a 500 de salarii minime brute pe economie, existente la data de 1 ianuarie a anului respectiv.
[1] Partidele politice primesc anual subvenții de la bugetul de stat, în condițiile 
  legii. Subvenția se varsă lunar în contul fiecărui partid politic prin bugetul 
  Secretariatului General al Guvernului și se reflectă distinct în evidența contabilă.
  [2] Suma alocată anual partidelor politice nu poate fi mai mare de 0,04% din 
  veniturile prevăzute în bugetul de stat.
  [3] Partidele politice care la începutul legislaturii au reprezentanți în grupuri 
  parlamentare, cel puțin într-o Cameră, primesc o subvenție de bază. Totalul 
  subvențiilor de bază reprezintă o treime din subvențiile bugetare alocate partidelor 
  politice.
  [4] Partidele politice reprezentate în Parlament primesc și o subvenție proporțională 
  cu numărul de mandate obținute. Suma cuvenită pentru un mandat se stabilește 
  prin împărțirea restului de două treimi din subvențiile de la bugetul de stat 
  pentru partide politice la numărul total al parlamentarilor.
  [5] Subvenția totală acordată de la bugetul de stat unui partid politic, după 
  aceste operațiuni, nu poate depăși de 5 ori subvenția de bază.
  [6] Partidele politice care nu au mandate parlamentare, dar au obținut cu cel 
  mult 1% sub pragul electoral, primesc subvenții egale, care se stabilesc prin 
  împărțirea sumei neutilizate, potrivit dispozițiilor alin. [5], la numărul partidelor 
  politice respective. Suma totală acordată partidelor politice neparlamentare 
  nu poate fi mai mare decât o subvenție de bază.
  [7] Sumele neutilizate după redistribuire, potrivit prevederilor alin. [6], 
  se împart partidelor politice parlamentare proporțional cu numărul mandatelor.
  [8] Sumele neutilizate la sfârșitul anului financiar se reportează în anul următor.
[1] Veniturile provenite de la subvențiile bugetare pot avea următoarele destinații:
[2] Eficiența și oportunitatea acestor cheltuieli se hotărăsc de către organele de conducere ale partidelor politice, potrivit statutului lor și dispozițiilor legale ce reglementează utilizarea fondurilor publice.
[1] Autoritățile locale asigură cu prioritate spații pentru sediile centrale 
  și locale ale partidelor politice, la cererea motivată a acestora.
  [2] Închirierea de către autoritățile locale a spațiilor destinate sediilor 
  partidelor politice urmează regimul juridic prevăzut pentru închirierea spațiilor 
  destinate pentru locuit.
  [3] Partidele politice sunt scutite de plata impozitelor pe clădiri pentru sediile 
  deținute în proprietate, cu excepția celor cumpărate la valoarea de inventar.
  [4] Partidele politice care își încetează activitatea ca urmare a autodizolvării, 
  a dizolvării pronunțate prin hotărâri definitive ale instanțelor judecătorești 
  ori prin alt mod prevăzut de lege sunt obligate să predea autorităților publice 
  locale, în termen de 60 de zile, spațiile pe care le-au deținut cu contract 
  de închiriere încheiat cu acestea. Spațiile deținute în proprietate vor fi transmise 
  în condițiile legii.
  [5] În termen de 60 de zile Tribunalul București va comunica prefecților încetarea 
  activității partidului politic, în vederea preluării sediilor închiriate de 
  către autoritățile publice locale, prin executorii judecătorești.
Plata tuturor cheltuielilor legate de telecomunicații, energie electrică și 
  termică, gaze, apă, canal etc. ale unui partid cade în sarcina exclusivă a acestuia 
  și se face la tariful spațiilor destinate pentru locuit.
[1] Prin lege specială toate partidele care participă la campania electorală 
  pot primi o subvenție de la bugetul de stat. Categoriile de cheltuieli pentru 
  campania electorală care pot fi finanțate din această subvenție se stabilesc 
  prin legea de acordare a acestei subvenții.
  [2] Partidele care nu au obținut pragul electoral pentru alegerea Camerei Deputaților 
  și a Senatului ori, la alegerile locale, nu au obținut pragul electoral vor 
  restitui subvenția primită în condițiile alin. [1], în termen de două luni de 
  la data publicării rezultatelor finale ale alegerilor în Monitorul Oficial al 
  României, Partea I.
  [3] În situația partidelor care se prezintă în alegeri făcând parte dintr-o 
  alianță politică, subvenția prevăzută la alin. [1] se acordă alianței.
Contribuțiile primite după deschiderea campaniei electorale de la persoanele fizice sau juridice din țară, cu excepția subvențiilor prevăzute la art. 13, pot fi folosite pentru campania electorală a unui partid numai dacă, în prealabil, sunt declarate Curții de Conturi de către mandatarul financiar.
Este interzisă finanțarea campaniei electorale, în mod direct sau indirect, de către persoane fizice sau juridice străine. Sumele astfel primite se confiscă și se fac venit la bugetul statului.
Se interzice finanțarea în orice mod a campaniei electorale a unui partid, a unei alianțe a acestora sau candidat independent de către o autoritate publică, instituție publică, regie autonomă, companie națională, societate comercială sau societate bancară cu capital integral ori majoritar de stat sau de către un sindicat ori o asociație sau fundație. Sumele astfel primite se confiscă și se fac venit la bugetul de stat.
 [1] Primirea pentru campania electorală a subvențiilor de la bugetul de stat, 
  a donațiilor sau a legatelor de la persoane fizice sau juridice se face numai 
  printr-un mandatar financiar, desemnat în acest scop de către conducerea partidului.
  [2] Mandatarul financiar este obligat să țină evidența contabilă a operațiunilor 
  financiare pentru fiecare circumscripție, în cazul alegerilor pentru Camera 
  Deputaților și, respectiv, pentru Senat, precum și pentru fiecare județ și, 
  respectiv, pentru fiecare candidat la funcția de primar, în cazul alegerilor 
  locale.
  [3] Mandatarul financiar răspunde solidar cu partidul ce l-a desemnat de legalitatea 
  operațiunilor financiare efectuate în perioada campaniei electorale și de respectarea 
  prevederilor art. 14-16.
  [4] Mandatarul financiar poate fi o persoană fizică sau o persoană juridică.
  [5] Un partid poate avea mai mulți mandatari financiari, la nivel central, pentru 
  filiale sau pentru candidați; în acest caz se vor delimita împuternicirile acestora 
  și se va desemna un mandatar financiar coordonator.
  [6] Mai multe partide nu pot folosi serviciile aceluiași mandatar.
  [7] Calitatea de mandatar financiar se dobândește numai după înregistrarea sa 
  oficială la Curtea de Conturi și aducerea la cunoștință publică prin presă.
Prevederile art. 17 se aplică în mod corespunzător și candidaților independenți.
Cheltuielile legate de organizarea și desfășurarea operațiunilor electorale se suportă de la bugetul de stat ori, după caz, de la bugetele locale sau județene, potrivit dispozițiilor legilor electorale.
[1] Accesul la serviciile publice de radio și de televiziune în cadrul campaniei 
  electorale, precum și la locurile speciale de afișaj electoral este garantat 
  și se asigură potrivit dispozițiilor legilor electorale.
  [2] Partidele și alianțele politice, precum și candidații independenți sunt 
  obligați să imprime pe toate afișele și materialele de propagandă electorală 
  denumirea partidului sau a alianței care le-a editat, denumirea agentului economic 
  care le-a tipărit și să declare Curții de Conturi, prin mandatar financiar, 
  numărul de afișe electorale tipărite.
[1] Limita maximă a cheltuielilor care pot fi efectuate de către un partid 
  politic în fiecare campanie electorală se calculează prin însumarea valorilor 
  maxime permise pentru fiecare candidat propus pentru alegeri.
  [2] Valorile maxime permise pentru fiecare candidat sunt stabilite în funcție 
  de salariul de bază minim brut pe țară existent la data de 1 ianuarie a anului 
  electoral, după cum urmează:
 [3] Limitele maxime ale cheltuielilor prevăzute la alin. [2] se aplică și 
  candidaților independenți.
  [4] La validare, conducerea partidului, a organizației județene sau, după caz, 
  candidatul independent va depune la Curtea de Conturi o declarație privind respectarea 
  plafoanelor prevăzute la alin. [2]. Sumele ce depășesc plafoanele prevăzute 
  la alin. [2] se fac venit la bugetul de stat.
[1] Limita maximă a cheltuielilor care pot fi efectuate de către un partid, 
  alianță politică sau candidat independent în campania electorală pentru alegerea 
  Președintelui României este de 25.000 de salarii de bază minime brute pe țară.
  [2] Prevederile art. 13-20, ale art. 21 alin. [4] și ale art. 25, 27 și 31 se 
  aplică în mod corespunzător.
  [3] În cazul în care alegerile pentru Președintele României au loc în același 
  timp cu alegerile pentru Camera Deputaților și Senat, partidele care propun 
  un candidat la președinție vor desemna un mandatar special pentru campania electorală 
  a candidatului în cauză.
  [4] Partidele care nu au obținut cel puțin 10% din voturile valabil exprimate 
  pe întreaga țară pentru candidatul pe care l-au propus, precum și candidații 
  independenți care se găsesc în aceeași situație vor restitui subvenția de la 
  buget în termen de două luni de la încheierea campaniei electorale.
Atunci când un candidat este propus pentru mai multe funcții într-o campanie electorală, limita maximă a cheltuielilor ce pot fi efectuate se stabilește la valoarea cea mai mare, potrivit art. 21 sau 22, după caz.
[1] Curtea de Conturi este singura autoritate publică abilitată să controleze 
  respectarea prevederilor legale privind finanțarea partidelor politice.
  [2] Anual Curtea de Conturi va verifica pentru fiecare partid respectarea prevederilor 
  legale privind constituirea și cheltuirea fondurilor acestora.
  [3] Curtea de Conturi va păstra un registru al partidelor politice, al alianțelor 
  politice și al candidaților independenți, în care vor fi trecute toate datele 
  referitoare la activitatea financiară a acestora care trebuie declarate Curții 
  de Conturi, potrivit prezentei legi.
[1] În termen de 15 zile de la publicarea rezultatului alegerilor, mandatarul 
  financiar este obligat să depună la Curtea de Conturi un raport detaliat al 
  veniturilor și cheltuielilor electorale pentru fiecare partid sau candidat independent. 
  Raportul se publică în Monitorul Oficial al României, Partea a III-a.
  [2] Validarea mandatelor candidaților declarați aleși este condiționată de depunerea 
  în termen a raportului financiar prevăzut la alin. [1].
[1] Pentru verificarea legalității încasărilor și a plăților efectuate în campania 
  electorală Curtea de Conturi poate solicita orice declarații și documentele 
  suplimentare pe care le consideră necesare.
  [2] În termen de 30 de zile de la primirea raportului sau, după caz, a documentelor 
  suplimentare solicitate, Curtea de Conturi, în alcătuirea prevăzută la art. 
  56 din Legea nr. 94/1992 privind organizarea și funcționarea Curții de Conturi, 
  republicată, modificat prin Legea nr. 77/2002, se va pronunța asupra corectitudinii 
  evidențelor contabile electorale și asupra legalității plăților făcute. Dacă 
  se apreciază că există anumite neregularități sau încălcări ale restricțiilor 
  legale privind veniturile și cheltuielile electorale, Curtea de Conturi, în 
  aceeași alcătuire, poate dispune restituirea, în tot sau în parte, a subvenției 
  de la buget primite de partidul sau candidatul independent în cauză.
  [3] Hotărârea pronunțată de Curtea de Conturi, potrivit alin. [2], poate fi 
  atacată la Curtea Supremă de Justiție, în condițiile legii.
[1] Constituie contravenții și se sancționează cu amendă de la 30.000.000 lei la 300.000.000 lei următoarele fapte:
[2] Sancțiunile se pot aplica, după caz, fie mandatarului financiar, fie partidului politic, fie donatorului care a încălcat prevederile legale mai sus menționate.
[1] În situațiile prevăzute la art. 27 alin. [1] lit. b], c], d], e], h], i], 
  k] și l], sumele de bani sau bunurile care au constituit obiectul contravenției 
  se vor face venit la bugetul de stat, pe baza hotărârii Colegiului jurisdicțional 
  al Curții de Conturi.
  [2] În același mod se vor face venit la bugetul de stat donațiile acceptate 
  de un partid în curs de dizolvare sau de un partid care acționează în baza statutului 
  modificat, deși modificările nu au fost comunicate Tribunalului București, conform 
  prevederilor legale, sau instanța a respins cererea de încuviințare a modificării 
  statutului.
Constituie, de asemenea, contravenție nerespectarea limitelor legale ale cheltuielilor electorale prevăzute la art. 22 și se sancționează cu amendă, care nu poate fi mai mică decât jumătatea sumei excedentare și mai mare decât triplul acesteia.
Contravențiile prevăzute la art. 27 și 29 se constată de către controlorii financiari ai Curții de Conturi, iar sancțiunile se judecă și se stabilesc de Colegiul jurisdicțional al Curții de Conturi.
[1] În cazul în care, prin hotărâre judecătorească definitivă, unul sau mai 
  mulți candidați declarați aleși ai unui partid au fost condamnați pentru o infracțiune 
  în legătură cu finanțarea partidului sau, după caz, a campaniei electorale, 
  aceștia devin incompatibili, pe o durată determinată, prin hotărâre a Parlamentului 
  sau, după caz, a consiliului județean sau local. Locurile de deputați, senatori 
  ori consilieri devenite vacante vor fi ocupate de supleanții de pe lista partidului 
  respectiv.
  [2] Dispozițiile alin. [1] se aplică și candidaților independenți, locul devenit 
  vacant în acest caz urmând a fi ocupat de supleantul de pe lista partidului 
  ori a alianței electorale care a obținut cel mai mare număr de voturi valabil 
  exprimate.
Prin regulamentele Camerelor Parlamentului, precum și prin regulamentele consiliilor județene și locale se va reglementa procedura de aplicare a măsurilor prevăzute la art. 31.
Dispozițiile prezentei legi se aplică în mod corespunzător și organizațiilor cetățenilor aparținând unei minorități naționale.
Pe data intrării în vigoare a prezentei legi se abrogă:
- cap. VI - Finanțele partidelor politice, respectiv art. 32-45 din Legea partidelor 
  politice nr. 27/1996, cu modificările și completările ulterioare;
  - art. 45 și art. 72 lit. m] din Legea nr. 68/1992 pentru alegerea Camerei Deputaților 
  și a Senatului, cu modificările și completările ulterioare;
  - art. 28 alin. [2] și [3] din Legea nr. 69/1992 pentru alegerea Președintelui 
  României, cu modificările ulterioare;
  - art. 56 și art. 85 lit. m] din Legea nr. 70/1991 privind alegerile locale, 
  republicată, cu modificările și completările ulterioare, precum și orice alte 
  prevederi contrare prezentei legi.
Prezenta lege intră în vigoare în termen de 30 de zile de la publicarea în Monitorul Oficial al României, Partea I.
Această lege a fost adoptată de Camera Deputaților și de Senat în 
  ședința comună din 19 decembrie 2002, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. 
  [1] și ale art. 76 alin. [2] din Constituția României.
| PREȘEDINTELE CAMEREI DEPUTAȚILOR | PREȘEDINTELE SENATULUI | 
| VALER DORNEANU | NICOLAE VĂCĂROIU | 
 
  București, 21 ianuarie 2003.