[...]
		România continuă să îndeplinească criteriile politice. 
		Există voință politică de a realiza reforma în justiție și administrație și au fost lansate, în ultimul an, o serie de inițiative pozitive de reformare a administrației publice și justiției. De exemplu, Statutul Funcționarului Public a fost revizuit și a fost inițiată o reorganizare majoră a sistemului instanțelor de judecată. Cu toate acestea, procesul de reformă este doar în faza de început. Administrația publică românească continuă să se caracterizeze prin proceduri greoaie, grad limitat de transparență și o capacitate limitată de punere în 
aplicare a politicilor publice. În 
sistemul judiciar trebuie să 
se realizeze atât o îmbunătățire a gestiunii cazurilor și 
consistenței deciziilor, cât și 
o creștere a gradului de independență al justiției. Aceste probleme cheie trebuie rezolvate urgent. 
		România trebuie, în 
continuare, să 
elaboreze o strategie având ca scop reforma politicilor și 
procesului legislativ. S-a înregistrat un oarecare progres prin restrângerea utilizării ordonanțelor de urgență. Adoptarea legilor pentru libertatea accesului la informație și 
transparența procesului legislativ reprezintă de asemenea o evoluție pozitivă, insa aceste legi nu au fost decât parțial puse în 
aplicare. Reforma constituțională a sistemului parlamentar trebuie însoțită de măsuri care să 
mărească capacitatea Parlamentului de a examina în 
mod efectiv proiectele de legi. 
		În România, coruptia continuă să 
fie un fenomen larg răspândit și 
să afecteze societatea sub toate aspectele sale. O serie de măsuri importante au fost lansate în 
decursul perioadei de raportare, dar punerea în 
practică, pe ansamblu, a politicii de combatere a corupției a fost limitată. Măsurile luate mai trebuie și 
să aibă efect și, în 
acest sens, sunt necesare eforturi substanțial sporite. 
		România
 continuă să 
respecte drepturile omului și 
libertățile fundamentale. Ea a înregistrat progrese apreciabile într-o serie de sectoare importante. 
		Au fost create structuri pentru aplicarea legislației în 
domeniul anti-discriminării și 
au fost sancționate o serie de cazuri de discriminare. A fost consolidată capacitatea instituțională a Avocatului Poporului. Progresele deosebite în 
domeniul reformei sistemului de protecție a copilului, consemnate în 
raportul de anul trecut, au continuat și 
în acest an și 
s-au înregistrat noi initiative pentru consolidarea drepturilor minorităților naționale. A continuat aplicarea strategiei pentru comunitatea romă, deși lipsa resurselor a dus la rezultate limitate. În 
mod similar, deși procesul de restituire a proprietăților a continuat, el este departe de a fi finalizat. 
		Au fost inițiate reforme și 
în alte domenii, precum: modernizarea poliției, îmbunatățirea asistenței acordate persoanelor cu handicap, reducerea excluderii sociale, ameliorarea dialogului social. Până în 
prezent, activitățile principale din aceste domenii au constat în 
elaborarea de strategii și 
pregatirea cadrului legislativ. Provocarea pentru viitor o constituie aplicarea eficientă a acestor inițiative. Chiar dacă propunerile de reformă a Codului penal reprezintă un pas înainte, sunt necesare în 
continuare eforturi sporite pentru a consolida libertatea de exprimare. Sunt de asemenea necesare măsuri suplimentare pentru a reduce suprapopularea în 
inchisori. 
		România
 poate fi considerată ca o economie de piață funcțională din momentul în 
care progresele deosebite înregistrate până acum vor fi continuate în 
mod decisiv. În 
plus, se impune punerea în 
practică energică și 
susținută a programului de reformă structurală, pentru ca România
 să 
fie capabilă să 
facă față, în 
viitorul apropiat, atât presiunii concurențiale, cât și 
forțelor de piață din interiorul Uniunii Europene. 
		Au fost facute în 
continuare progrese în 
ceea ce privește stabilitatea macroeconomică, dat fiind că rata inflației 
		și-a mentinut tendința de scădere de la nivelul relativ înalt înregistrat anterior, în 
ciuda efectuării de ajustari a prețurilor controlate. Poziția externă a rămas în 
continuare sustenabilă, iar politica fiscală prudentă. Măsurile de îmbunătățire a administrației fiscale sunt progresiv puse în 
aplicare. Angajamentele de a controla fondul de salarii în 
sectorul public au fost respectate, pe ansamblu, și 
au fost inițiate o serie de acțiuni pentru întărirea disciplinei financiare a întreprinderilor; concretizate în 
special prin relativa accentuare a disponibilității de a deconecta utilizatorii cu restanțe de plata la consumul de energie. Privatizarea și 
restructurarea întreprinderilor de stat s-a accelerat. Proprietatea de stat a scăzut și 
în sectorul bancar, care a continuat să-și dezvolte rolul său de intermediere. Măsuri administrative de îmbunătățire a mecanismelor de intrare și 
ieșire de pe piață au fost inițiate, concomitent cu diverse inițiative de îmbunătățire a mediului de afaceri. 
		Autoritățile trebuie acum să 
consolideze progresele îinregistrate în 
aceste domenii, și 
în același timp să 
abordeze cu hotărâre domeniile unde progresele au fost insuficiente. Pentru menținerea trendului de creștere a stabilității macroeconomice, măsurile recente de întărire a caracterului restrictiv al politicii monetare trebuie să 
fie însoțite de politici fiscale și 
salariale prudente, precum și 
de reducerea în 
continuare a deficitului cvasi-fiscal. Previziunile fiscale pe termen mediu trebuie de asemenea să 
fie consolidate prin înregistrarea de progrese în 
domeniul reformei cheltuielilor și 
prin îmbunătățirea gradului de respectare a sistemului de taxe. Acestea vor contribui la consolidarea disciplinei financiare a întreprinderilor, care rămâne una din problemele cheie nerezolvate. Măsurile trebuie să 
se concentreze pe cauzele care stau la baza acumulării continue a arieratelor la bugetul de stat și 
în sectorul energetic. Eforturile de ameliorare a funcționării mecanismelor de piață trebuie să 
fie însoțite de o mai mare disponibilitate către închiderea întreprinderilor cu pierderi și 
către stabilirea unor prețuri pentru gazele naturale care să 
reflecte mai bine costurile pe termen scurt și 
lung. După ce a depășit faza inițială, restructurarea și 
privatizarea sectoarelor cheie, cum ar fi cel energetic, minier și 
de transport, trebuie continuate. Acesta vor contribui substanțial la dezvoltarea unei economii de piață funcționale și 
la dezvoltarea capacității României de a face față presiunilor concurențiale și 
forțelor de piață din interiorul Uniunii. 
		România
 a înregistrat progrese constante în 
ceea ce privește adoptarea legislației comunitare și 
va reusi să 
transpună acquis-ul înainte de data planificată pentru aderare, cu condiția menținerii ritmului actual. Punctele slabe în 
procesul legislativ se referă la calitatea inegală a legislației adoptate și 
la faptul că, în 
unele cazuri, vor fi necesare revizuiri înainte ca legile să 
poată fi aplicate. 
		În domeniul pieței interne, România
 a continuat să 
facă progrese în 
ceea ce privește transpunerea legislației specifice referitoare la libera circulație a mărfurilor și 
achiziții publice. O atenție deosebită trebuie acordată dezvoltării capacității de administrare a acquis-ului pe achiziții publice, produse alimentare și 
siguranță alimentară. România
 trebuie, de asemenea, să 
continue analiza măsurilor care ar putea fi incompatibile  cu principiul liberei circulații a mărfurilor. Progresul înregistrat în 
domeniul liberei circulații a persoanelor este limitat, iar eforturile suplimentare trebuie concentrate acum pe pregătirea punerii în 
practică a acquis-ului din domeniul recunoașterii reciproce a calificării profesionale. Activitatea de identificare a barierelor din calea liberei circulații a serviciilor a continuat, deși au fost îndepartate doar câteva dintre restricții. În 
timp ce alinierea cu acquis-ul referitor la libera circulație a capitalului s-a îimbunătățit în 
mod constant, eforturi sporite sunt necesare pentru îmbunătățirea sistemelor de plăți și 
intensificarea luptei împotriva spălării banilor. 
		România
 a făcut progrese în 
domeniul legislației companiilor comerciale. Punerea în 
practică a noilor reglementări din domeniul contabilității și 
auditului financiar trebuie să 
aiba prioritate. Este nevoie de eforturi suplimentare pentru protejarea proprietății industriale și 
intelectuale. În 
domeniul concurenței, în 
timp ce legislația anti-trust este în 
mare parte aliniată la reglementările europene relevante, în 
ceea ce privește ajutoarele de stat nu există încă suficient control asupra lor. În 
sectorul siderurgic, obligațiile României referitoare la transparența în 
ceea ce priveste acordarea ajutoarelor de stat directe și 
indirecte trebuie să 
fie respectate în 
continuare. 
		Au fost înregistrate progrese și 
în transpunerea acquis-ului pe agricultură și 
restructurarea sectorului agricol. Punerea în 
aplicare a legislației din domeniu este îgreunată de capacitatea de administrare și 
conducere limitată. De aceea, o atenție deosebită trebuie acordată consolidării capacității administrative de punere în 
practică și 
aplicare a acquis-ului, în 
special în 
sectorul veterinar și 
fitosanitar. În 
sectorul pisciculturii, s-a înregistrat doar un progres limitat, precum și 
întârzieri în 
transpunerea acquis-ului, în 
special cel referitor la Registrul Vaselor de Pescuit. Capacitatea administrativă trebuie consolidată în 
mod considerabil. 
		România
 a continuat să 
progreseze, în 
domeniul transportului, atât în 
ceea ce privește alinierea legislației cu acquis-ul comunitar, cât și 
crearea structurilor administrative necesare, însă aplicarea măsurilor de siguranță maritimă rămâne un motiv de preocupare. Trebuie acordată prioritate dezvoltării instituțiilor care să 
aplice noua legislație, cât și 
obținerii finanțărilor necesare pentru investițiile serioase necesare în 
domeniu. 
		România
 a înregistrat progrese în 
alinierea cu acquis-ul din domeniul politicii fiscale, iar acum trebuie să 
acorde o atenție deosebită modernizării administrației fiscale și 
îmbunătățirii sistemelor IT. Adoptarea noului Cod al Muncii a fost un pas important înainte în 
alinierea la acquis-ul din domeniul politicii sociale și 
de ocupare a forței de muncă.  Eforturile viitoare trebuie să 
se concentreze pe asigurarea aplicării diferitelor inițiative luate și 
pe consolidarea capacității administrative. Progresul legislativ realizat în 
sectorul energetic este necesar să 
fie acompaniat de crearea de structuri pentru punerea în 
practică efectivă, care să 
ducă la reforma structurală și 
la îmbunătățirea pieței interne a energiei. 
		Bazele legislative ale unei politici industriale moderne au fost puse, iar principala provocare este acum punerea ei în 
practică, având în 
vedere că slăbiciunile structurale limitează capacitatea de aplicare și 
respectare a legilor. Eforturi considerabile au fost făcute pentru îmbunătățirea mediului de afaceri, deși situația sectorului întreprinderilor mici și 
mijlocii rămâne dificilă. România
 a înregistrat progrese importante în 
domeniul telecomunicațiilor, prin crearea unei autorități de reglementare, prin liberalizarea pieței telecomunicațiilor și 
alinierea legislației cu noul acquis din domeniu. 
		Cadrul instituțional pentru politica regională și 
pentru coordonarea instrumentelor structurale nu este înca clar definit și 
trebuie puse în 
practică reglementari specifice referitoare la administrare și 
control financiar. Eforturi considerabile sunt necesare, în 
continuare, pentru a aduce capacitatea administrativă la nivelul cerut. În 
domeniul protecției mediului, deși România
 a transpus o parte considerabilă din legislația comunitară, capacitatea administrativă și 
resursele financiare dedicate sectorului raman necorespunzatoare. 
		Alinierea legislativă în 
domeniul sănătății și 
protecției consumatorului a continuat, și 
România
 a înregistrat progrese în 
ceea ce privește activitatea de supraveghere a pieței și 
coordonarea activităților de control între ministerele și 
autoritățile relevante. 
		S-a înregistrat progres legislativ în 
cele mai multe sectoare din domeniul justiției și 
afacerilor interne, și 
in special în 
ceea ce priveste migrația, combaterea crimei organizate, lupta contra spălării banilor și 
cooperarea judiciară în 
cauze civile. Totuși, capacitatea de punere în 
aplicare rămâne scăzută în 
aproape toate sectoarele și 
România
 trebuie să 
depună eforturi sporite în 
vederea dezvoltării capacității administrative și 
de cooperare inter-instituțională. 
		S-au înregistrat progrese și 
în domeniul politicii vamale, deși mai trebuie depuse eforturi pentru a combate corupția din cadrul Administrației Vămilor și 
pentru a se pregăti din timp pentru aplicarea măsurilor ce vor fi introduse în 
momentul aderării. Progrese considerabile s-au înregistrat în domeniul controlului financiar. Eforturile din domeniu vor trebui să 
se concentreze, în 
perioada următoare, pe punerea în 
practică a unor sisteme riguroase de control financiar, pe finalizarea procesului de armonizare legislativă și 
pe consolidarea capacității administrative. 
		S-au înregistrat și 
continuă să 
se îinregistreze progrese constante în 
ceea ce privește celelalte capitole de acquis. 
		Într-un număr de sectoare importante, continuă să 
existe un decalaj serios între progresele înregistrate în 
domeniul armonizării legislative și 
capacitatea limitată, pe ansamblul ei, a administrației publice de a aplica și 
pune în 
practică legislația nou adoptată. Acest lucru reprezintă o constrângere majoră în 
ceea ce privește pregătirile pentru aderare ale României, iar soluționarea sa 
depinde de realizarea unei reforme structurale atotcuprinzătoare atât a administrației publice, cât și 
a sistemului judiciar. Problemele în 
cauza depășesc cadrul procesului de adoptare a acquis-ului și 
se răsfrâng asupra modului de gestionare a asistenței financiare din partea UE. S-au înregistrat progrese și 
în crearea structurilor institutionale necesitate de acquis, deși ele au fost inegale. 
		În cadrul negocierilor de aderare, au fost închise provizoriu 20 de capitole. Angajamentele luate în 
cadrul procesului de negociere au ca dată de referință pentru aderare anul 2007. Ele sunt îndeplinite la timp în 
general, desi s-au inregistrat și 
o serie de întârzieri în 
anumite domenii. 
		 
[...]