Uniunea pentru Reconstrucția României - URRUniunea pentru Reconstrucția României - URR
Select language:
 Română RO    Magyar HU    English EN 
 Home-ul meu e aici!   Pagina mea favorită! 
 Intră pe forum!
FIECARE CONTEAZĂ
Închis: 31.12.2004
  Prima pagină   Hartă site  
Direct@URR


Știri@URR
La e-mail
...în site!
Alegerile Generale 2004
Chat
Studio
Răspunsurile URR la chestionarul TI
Întâlnire Bran
Raport financiar
Alegeri locale 2004
www.bihor.urr.ro
www.cluj.urr.ro
www.brasov.urr.ro
www.arad.urr.ro
Programul Politic

 STARE DE SPIRIT 
Căutare
Google
FIECARE CONTEAZĂ DACĂ NU PARTICIPI NU SE SCHIMBĂ NIMIC
Descărcați formatul .ppt sau în browser .ppw

18.09.2002, conferință de presă

SOLUȚIILE NOASTRE
LA PROBLEMELE ÎNVĂȚĂMÂNTULUI ACTUAL

Adrian Stanciu, vicepreședinte URRProblema învățământului este una de actualitate

Învățământul, prin specificul său, este un ingredient fundamental în crearea conștiinței unei națiuni și a unei țări în ansamblul ei. Ca atare, avem câteva puncte de vedere referitor la cum ne poziționăm critic față de ce se întâmplă în acest moment în învățământ, dar pe baza ideii noastre programatice.

Noi suntem oameni de afaceri, după cum știți, și nu putem să gândim nimic atâta vreme cât nu înțelegem contextul în care se întâmplă fenomenul și cărui scop i se subsumează.

Cum vedem noi lucrurile:

Învățământul este un sistem care funcționează  pe termen lung și foarte lung, adică 15-20 de ani. Începem să creștem oameni,  membrii societății de mâine vor intra  în viața activă peste circa 20 de ani,  vor ieși din sistemul de învățământ peste circa 15 ani și ceea ce facem astăzi grevează fundamental mersul societății într-un orizont de timp foarte lung. Asta implică o enormă  responsabilitate de care, după părerea noastră, forțele politice astăzi nu dau dovadă chiar deloc.

 

Acest tip de termen depășește durata unui mandat politic, nu poate fi problema unui singur partid tratată politicianist sau clientelar. Este un pact politic, care necesită esențial ca toate partidele să se ralieze si să adopte un punct de vedere coerent în această problemă. Noi propunem unul cu această ocazie.

 

Învățământul public este finanțat din bani publici. Fiecare dintre noi, din această sală, dăm bani din buzunarul nostru pentru ca sistemul de învățământ să funcționeze. De ce îi dam? Știți să vă răspundeți la această întrebare? Este important, este esențial pentru noi ca politicieni, să răspundem la această întrebare. Să înțelegem de ce sunteți bucuroși să ne dați banii Dumneavoastră ca să facem un sistem de învățământ. Nouă sau celor care sunt la putere, evident. Dacă noi nu reușim să ne răspundem la această întrebare, înseamnă că nu ne-am îndeplinit mandatul de politicieni. Așa că am încercat să răspundem întâi la această întrebare.

De ce avem nevoie de un sistem de învățământ în România?  Ce vrem ca el să producă?

Răspunsul nostru este că societatea va da înapoi un individ integrat în societatea viitorului.

O întrebare pe care toată lumea o ia de bună, pentru că toți știm răspunsul. Societatea trebuie să-și pună această întrebare.

Există cel puțin trei direcții în care ajută:

 

  • un individ corect orientat în cadrul social va da o societate stabilă, ceea ce astăzi nu se întâmplă în particular. Adică indiferent dacă aveți sau nu aveți copii la școală, vreți să trăiți într-o societate normală care are o structură corectă și în care să puteți evolua și crește Dumeavoastră ca indivizi și familiile Dumeavoastră.
  • asigură coeziune și ordine socială. Oamenii educați pot gândi în același fel, cred în valori comune, pot constitui o bază  a societății - o bază corectă a societății, atât de corectă pe cât o facem împreună.
  • asigură egalitatea de șanse a copiilor Dumeavoastră și a tuturor membrilor societății, astfel încât cei mai buni membri să poată să aibă șansa să progreseze. E un ingredient esențial al funcționării unei societăți și toți suntem interesați ca societatea să funcționeze.

 

Scopul este de a crea o infrastructură socială peste 15-20 de ani.

Ce sistem de valori ar trebui să orienteze această societate de mâine?

Sigur că nu putem monopoliza acest răspuns. Noi avem valorile noastre, pe care le susținem prin intermediul demersului politic. E un subiect de dezbatere.

Vă propunem un model.

 

  • Credem că trebuie să primeze spiritul de inițiativă.

    Toate aceste lucruri le spunem într-un moment istoric, pentru că așa arată România de azi și ea trebuie schimbată. România e o țară de asistați.

    Majoritatea oamenilor așteaptă să li se dea ceva de la stat. Acest tip de mentalitate nu poate să ducă la progres. Statul nu are de unde să dea la toată lumea. În mod natural, de la unii ia si la unii dă. Ca atare, dacă toată lumea așteaptă, nu se poate ca societatea să funcționeze.

    E nevoie să formăm oameni care sunt în stare să-și asigure propriul destin și propriul viitor.

  • Trebuie să educăm oameni care să gândească în echipă, în comunități.

    Dacă ne uităm în jurul nostru, o să vedem că România este o țară în care nu funcționează comunitatea.

    Comunitatea a fost desființată de demagogia deșănțată a comunismului. Aspirația către un ideal, altruismul, dorința de a lucra în echipă, dorința de a participa la efortul comun spre binele comun a dispărut.

    Se spune despre România că este o țară a capitalismului sălbatic. Mă iertați, nu e capitalism, e doar sălbatică. E sălbatică printr-un individualism deșănțat; individualismul este important, dar trebuie temperat, el trebuie temperat printr-un spirit de echipă.

  • Alte valori importante: toleranța și deschiderea.

    Individualismul nu poate să existe și nu poate să creeze valori în societate dacă nu e dublat de toleranță și deschidere. Pentru că nu poți să pui libertatea ta deasupra libertății celorlalți întrucât societatea se prăbușește. Avem multe exemple în acest sens în ultimii ani și ele ne-au demonstrat cât e de păgubos.

  • Respectul față de tradiții și fundamentul moral al societății formate din școală.

    Morala unei societăți se formează în timp, este produsul generațiilor.

    Ea a fost destrămată atât de atacul comunist asupra valorilor și asupra fundamentelor tradiționale, cât și din lipsa totală de respect față de tradiție pe care o vedem în societatea de azi, respectul față de tradiții este un ingredient esențial în crearea moralității unei societăți.

    Un lucru care ne doare pe toți este faptul că s-a diluat îngrozitor fundamentul moral al societății. Pare că România s-a umplut brusc în ultimii 12 ani de șmecheri și de șpăgari, și toată lumea spune că pe vremea lui Ceaușescu nu era așa ceva. Era și pe vremea lui Ceaușescu, dar nu se putea vedea.

    De ce s-a umplut de șmecheri și de șpăgari?

    Este un banc celebru despre un englez bătrân care îngrijea gazonul la Wimbledon, un gazon perfect și foarte mulți administratori ai altor terenuri de tenis au venit și l-au întrebat: "Domnule, cum faceți voi să iasă gazonul ăsta așa de mișto la Wimbledon?" și omul zice: "Da' nu-i nici o problemă, e foarte simplu: îl uzi, îl tunzi, îl uzi, îl tunzi 300 de ani și iese singur."

    De aceea credem că școala are un rol esențial în formarea respectului fată de tradiție și a spiritului moral.

  • Spiritul de echipă, responsabilitatea individuală care să dubleze spiritul de inițiativă.

    Nu este suficient să-ți asumi propriul destin, dar este important să înțelegi ce impact are această asumare asupra celorlalți și să o gândești și să o construiești cu responsabilitate. Iarăși, uitați-vă la România de azi: câtă responsabilitate vedeți mai ales în domeniul politic?

  • Responsabilitatea civică.

    În România procesele democratice funcționează prost și am auzit foarte mulți oameni lamentându-se de faptul că procesele democratice funcționează prost, de populism, de politicianismul ieftin, de promisiunile fără acoperire.

    De ce funcționează prost? Pentru că se câștigă cu politicianism ieftin. Pentru că se pot obține voturi promițând prostii, nefăcând niciodată nimic. Pentru că oamenii sunt foarte bucuroși să fie mințiți. De ce sunt bucuroși să fie mințiți? Pentru că nu i-a învățat nimeni cum se face.
Introducerea educației politice în școală

E o generație care nu poate să învețe decât prin propriile ei eforturi, dar de ce să nu o pregătim pe cea de mâine? De ce să nu-i învățăm pe tinerii noștri ce înseamnă politica?

În școli, în legea învățământului actuală, politica este privită pe același palier cu drogurile, prostituția și alcoolul, adică interzise cu desăvârșire. OK, poate să fie interzis politicianismul, dar politica? E ceva în neregulă ca tinerii să afle cum funcționează mecanismul democratic? E ceva în neregulă ca ei să participe la viața comunităților? E ceva neregulă să fie și ei implicați în toate acțiunile astea de sprijinire a copiilor defavorizați, a azilelor de bătrâni ș.a.m.d. E ceva în neregulă să înțeleagă cum funcționează societatea? Această temă nu li se pune de loc, iar noi considerăm că ea este necesară.

Principiile învățământului,
cum structurăm fenomenul învățământului ca el să livreze aceste valori

Principiile sunt aplicarea practică a unui sistem de valori și aici avem câteva linii pe care le considerăm esențiale, care nu sunt singurele și nu sunt neapărat bătute în cuie, dar pe care noi le considerăm a fi foarte importante.

Principiul unu: Pragmatismul

 

Învățământul actual este lipsit de pragmatism. În general politica actuală este lipsită de pragmatism. Nimeni nu știe ce vrea și de ce face ce face. Singurul scop evident în toate acțiunile politice ale diferitelor partide de până acum este ca acestea să fie alese. Nu contează care este motivul. Important este ca ele să fie acolo. De fapt contează - nu pentru interesele sociale, cât pentru cele personale. Deci noi credem că sistemul de învățământ, ca și orice alt sistem de politici propuse de vreun partid trebuie să plece de la pragmatism și orientarea către scop.

Acțiuni necesare pentru aplicarea acestui principiu:

  • accentuarea laturii performative și formative a învățământului.


Există trei etaje în învățământ: informativ, performativ și formativ.


Ce înseamnă asta: informativ înseamnă să știi, performativ înseamnă să poți  iar formativ înseamnă să fii, să ai un anumit set de valori și de credințe.

Învățământul românesc e informativ.

Nu-i învață niciodată pe copii să fie ceva sau să facă ceva. Îi învață să știe ceva. La ce e bună chestia asta? Nu contează. Păguboasă ca mentalitate pentru că ea creează absolvenți care știu tot și nu pot nimic și cărora le trebuie ani îndelungați să se integreze în societate. Practic ei  încep drumul în viață prin a șoma.

  • adecvarea la cerința socială. Școala și învățământul trebuie să răspundă la nevoile societății și să facă programele școlare în acest sens


Acest lucru presupune etape clare, cu finalitate și cu certificare.

De exemplu celebrul examen de capacitate, nu știu câți dintre cei prezenți aici, în  sală, aveți exemple de copii care au trecut prin această vârstă. Eu am trei care au traversat această vârstă și vreau să vă spun că e un coșmar, pentru că, sigur, au trecut capacitatea, cum trec majoritatea absolvenților, dar dacă nu trec, ce fac? Ce faci cu un copil de 14 ani, ce îi propui?

  • oferirea de alternative după fiecare etapă de învățământ.


În urma acestor etape copii trebuie să iasă cu un anumit tip de carieră iar acea carieră trebuie să fie clară. Prin urmare, dacă un copil se oprește după 14 ani sau după 16 ani din școlarizare, el trebuie să știe ce face în continuare, el trebuie să fie pregătit să facă ceva.

Dacă vrea să facă școală în continuare, el trebuie să știe  nivelul până la care este dispus să meargă, ce anume calificări poate să obțină și ce poate să facă cu ele.

  • revitalizarea învățământul vocațional -  cenușăreasa învățământului.


Învățământul vocațional trebuie să fie o verigă esențială a sistemului de învățământ, și nu un cap de linie rușinos. Ai ajuns la școala profesională, ești ultimul om de pe lume.

  • implicarea mediul economic și a societății civile.


Mediul economic beneficiază de pe urma acestor absolvenți.

Ar trebui ca sistemul de învățământ să capteze aceste fonduri și aceste resurse de bunăvoință și de deschidere din partea societății economice, să le folosească, nu să se plângă și să le dea cornuri cu lapte.

Printre cei prezenți în sală cât și prin partidul nostru, câțiva dintre noi suntem consultanți în resurse umane. Păi noi câștigăm bani din inadecvarea sistemului educațional. Noi mergem la firme și le luăm bani ca să le facem legătura între cerința lor și ceea ce le dă sistemul de învățământ. Eu nu vreau să fac pe săracul, dar nu merit banii ăștia.

Al doilea principiu: Flexibilitatea

 

Sistemul de învățământ la noi este unul foarte rigid. Tot ce am spus mai devreme nu se poate face într-un sistem rigid. Nu se poate face pentru că tinerii nu au capacitatea de a alege de la 10 ani. Drept urmare ei aleg o dată și rămân pe această șina toată viața lor. Trebuie să li se dea ocazia de a avea o carieră flexibilă atât în plan orizontal cât și în plan vertical. Adică să poată să aleagă des și liber.

  • asta înseamnă programe școlare flexibile;
  • asta înseamnă reafirmarea învățământului vocațional;
  • asta înseamnă, nu în ultimul rând, descentralizarea învățământului românesc.


Decizia trebuie descentralizată, fondurile trebuie descentralizate
. Decizia trebuie luată de oameni care știu, în primul rând, ce decid, deci competenți profesional, care sunt aproape de problema asupra căreia decid, nu la nivel central, nu la nivel de administrație.

 

Guvernul actual nu înțelege  descentralizarea. Singurul mod de putere este să strângă toți banii și toată decizia într-o mână și să dea de acolo. Că se mai și ia, nu? Vă luăm banii tuturor, de la fiecare câte o sută de mii lei, noi ăștia de la masă de aici. Pentru că vă facem serviciul de a vă lua banii, ne păstrăm fiecare câte două sute, că, vorba aia, administrație, din ce rămâne mai furăm un sfert prin niște mecanisme pe care le știm noi bine, și pe restul vi-i dăm înapoi. Păi ce-i asta?

 

Administrația nu e formată din profesioniști, administrația e formată din funcționari, funcționari al căror bine pe lumea asta vine doar uitându-se în sus la șef și rugându-se să-i bage în seamă, să-i mărească leafa. Administrația nu poate să ia decizii profesionale.

Milităm pentru limitarea atribuțiilor executivului la chestiuni executive și la chestiuni de administrație, milităm pentru implicarea autorităților locale în decizia pentru învățământ.

Al treilea principiu: spiritul civic

 

Dacă i-am dat drept de vot individului, trebuie să-l echipăm să poată să și-l exercite.

Oamenii trebuie învățați democrație, să facă democrație, nu să știe democrație. Nu trebuie să învețe pe de rost Constituția.

Trebuie să înțeleagă cum să se prezinte în alegeri, el trebuie să înțeleagă cum se prezintă politicienii într-o alegere, trebuie să înțeleagă cum se desfășoară ciclul electoral.

Individul trebuie să înțeleagă când e mințit și când nu e mințit. Pentru că iese la 18 ani din liceu și are toate șansele, cum are cel de-al  treilea dintre băieții mei, ca în primul an după ce termină liceul să voteze. Nu înțelege nimic, o să voteze cum îi spun eu, bineînțeles. Dar nu înțelege nimic și acest lucru e anormal.

Al patrulea principiu: depolitizarea învățământului

 

Învățământul nu mai trebuie să fie câmp de bătălie electorală.

Ni se pare complet absurd și complet iresponsabil să se poarte lupte politice, electorale de politicianism ieftin pe un teren unde victimele sunt copiii noștri.

 

Ni se pare absurd să se deturneze fonduri de la educație care, și așa sunt mici, pentru programe cu caracter electoral. Ni se pare absurd să se citească în mod festiv discursul premierului Năstase, în care se face apologia celor 600 de zile de guvernare de către oficiali ai PSD-ului, în școlile din județe la începutul anului școlar.

Ni se pare complet aberant, complet iresponsabil, ca politica să se desfășoare în școli, în contextul în care se refuză sistematic ca elevii să fie învățați ce înseamnă politica. Nu li se arată ce trebuie să înțeleagă din politică, în schimb sunt îndoctrinați de mici. Nu înțelegem ce vrea acest Guvern din domeniul educației, nu înțelegem încotro se îndreaptă.

Chiar dacă toate aceste principii s-ar pune în practică, principii care, în paranteză fie spus, nu sunt deloc greu de pus în practică, mai lipsește un ingredient fundamental.

Elemente esențiale care lipsesc din sistemul actual de educație

Credem că problema motivației în învățământ trebuie rezolvată.

 

Sistemul de învățământ actual, ca și majoritatea sistemelor conduse de stat, pun obiectivele într-o parte și răsplata în altă parte. Adică profesorii astăzi nu sunt răsplătiți în funcție de cât de buni profesori sunt, să ne fie clar. Sunt răsplătiți în funcție de cât de obedienți sunt față de inspectorat, cât de bine știu să manevreze sistemul de acordare a gradelor în învățământ, care de fapt este o șaradă, pentru că nu arată deloc cât de buni profesori sunt.

Salarizarea este prima direcție care trebuie rezolvată. Deși nu este o metodă motivatoare, ea este totuși o puternică metodă demotivatoare, iar noi suntem primii care recunoaștem acest lucru. Nivelul social și  material la care sunt supuși profesorii astăzi este absolut scandalos. O știm cu toții, iar această problemă trebuie rezolvată.

Noi credem că există soluții și vedem, în acest sens, două direcții de rezolvare - prin buget si prin fonduri extrabugetare.

Prin buget

 

Deși este o problemă mai puțin importantă, ea trebuie totuși menționată deoarece există surse în buget pentru rezolvarea problemei.  Nu vrem să comentăm aici, nici alocația bugetară a învățământului, care este cum este, nici o mărire a acestei alocații într-un joc cu sumă fixă, atâta vreme cât nu suntem în stare să spunem de unde luăm banii.

Mărirea bugetului nu este o soluție viabilă, atâta vreme cât te ascunzi undeva de ideea că, mărind bugetul în învățământ, vei micșora în altă parte și nu ești dispus să îți asumi decizia asupra cui îl micșorezi.

Soluțiile pe care le vedem noi:

  • Colectarea corectă și egală a taxelor de la toți contribuabilii și stoparea facilităților pe criterii clientelare;
  • Reducerea administrației centrale.


Statul românesc are de două ori mai mulți funcționari decât orice alt stat din Europa. Mă refer la nivel central unde are de două ori mai multe ministere, are organisme-fantomă, are instituții care se suprapun și care se dau încap una alteia. Este absurd.

  • Oprirea jafului și a șpăgilor.


Dacă ne uităm în presă, în ceea ce ați scris Dumneavoastră și colegii Dumneavoastră, în presa centrală și locală, se adună mii de miliarde furate. Mii de miliarde furate din sistemul de stat.

  • Reorientarea  efortului social centrat pe învățământul universitar, spre învățământul obligatoriu care trebuie să devină, sub acest aspect, prioritar.


Statul obligă oamenii să își trimită copiii la școală pentru a fi la o școală. În mod normal. la facultate te duci dacă vrei. În acest moment, însă, o mare parte din resursele financiare sunt orientate, în mod eronat, sper învățământul universitar. 

Din surse extrabugetare

  • implicarea mediului economic, crearea cadrului legislativ pentru co-finanțarea privată a învățământului;
  • creșterea adecvării și utilității sociale;
  • accent crescut pe învățământul vocațional;
  • stimularea cadrelor didactice după performanță


Chiar dacă îi plătim pe profesori, trebuie să îi stimulăm să facă o treabă bună. În acest sens, ideea centrală pentru noi este răsplata după performanță. Funcționează peste tot în management, nu vedem de ce nu ar funcționa în managementul învățământului.

Performanța trebuie definită după parcursul unui elev

 

 Adică nu înseamnă gradele didactice ale profesorilor, nu asta contează, contează ce ești în stare să faci cu o clasă. De unde poți s-o iei și unde poți s-o lași. Exprimat în termenii cerinței sociale pe care am enunțat-o anterior.

  • terminarea ingerinței politice și administrative în evaluarea profesorilor, pentru că, în acest moment, profesorii sunt mai preocupați să facă frumos la inspectorate decât să-și învețe elevii.


De acolo vin bani, de acolo vine gloria, de acolo vine recunoașterea, de acolo vine promovarea. Nu-i condamn, e normal. Dacă pui astfel de elemente în sistem, asta vei obține.

  • răsplătirea sistematică a profesorilor excepționali.


Când am elaborat această strategie, discutând cu colegii mei, dădeam exemplul unei prietene care are un copil cu o întârziere mintală de vreo 10 față de vârsta lui, care întotdeauna a avut probleme, evident, ea fiind femeie divorțată, singură cu doi copii. Vă dați seama, nu era deloc ușor, fiind și o persoană foarte activă. A avut un superb noroc în viața ei: să dea peste o învățătoare de la o școală specială care a făcut minuni cu acel copil, minuni! L-a luat cu ea în vacanțe, își petrecea mult timp cu el, copilul dormea la ea, de plăcere. Un sfânt de om. Niciodată în viața ei (a plecat în Elveția între timp, dacă vroia cineva să facă acest lucru, s-a pierdut ocazia), acestei învățătoare, nimeni din sistem nu i-a zis măcar „mulțumesc”.  Niciodată, nimeni.

  • Stimularea elevilor și studenților este la fel de importantă ca și motivarea cadrelor didactice


O problemă esențială a școlii românești este lipsa de finalitate. Copii merg acolo, dar nu știu de ce intră și nu știu ce ies.

Cei care aveți copii în școală știți, se duc cu scârbă. Nu-i normal. Nu vor să se ducă la școală? Îi mânăm cu biciul. De ce? Nu-și pune nimeni întrebarea?


Am fost șocat să constat că a început anul școlar și toți cei trei, bine, acuma doi, al treilea fiind  la facultate, dar cei doi copii ai mei care încă mai sunt în sistemul liceal se gândeau cu groază că începe școala.

Un prieten îmi spunea că, după părerea lui, cea mai mare afluență la un liceu în România, nu știu dacă e adevărat, era la Liceul militar din Breaza. Și și-a pus întrebarea de ce ar vrea cineva să se ducă la un sistem așa de rigid, cazon absurd, de ce nu se duce la unul dintre liceele teoretice elegante? Și răspunsul celor care se duceau acolo a fost absolut șocant: acesta este singurul liceu la care știi ce intri și știi ce ieși. Ai intrat pifan și ai ieșit sergent major. Pur și simplu, da? Am o carieră, știu unde mă duc.


Deci aici trebuie rezolvat ceva. Și astfel elevii vor învăța cu drag.

  • diferențierea clară între examenele de certificare și examenele de selecție.


Așa cum sunt examenele acuma diplomele n-au nici un rost, etapele în învățământ n-au nici un rost. Trebuie să știe societatea ce știe omul, ce poate omul și diploma aia trebuie să conteze.

La momentul acesta, lucrurile sunt amestecate. Cineva absolvă o formă de învățământ și dă un examen. De ce dă examenul acela? Ce rost are? Normal, rolul lui e să certifice societății că acel om știe și poate ceva. Dar nu se întâmplă nimic, de fapt nu contează. Acest lucru trebuie schimbat și atunci oamenii vor avea pentru ce să tragă.

  • adecvarea socială a educației și legătura cu mediul economic


Învățământul actual nu le propune oamenilor carieră, nu le propune oamenilor locuri de muncă.

Toți elevii și studenții astăzi se gândesc cu groază la absolvire, pentru că urmează o perioadă de șomaj și de incertitudine.

Peste tot în lume e rezolvată. Peste tot în lume întreprinderile se duc și fac vânătoare de capete în școli și facultăți. Peste tot în lume. Numai în România nu, de ce?

Pentru că n-au ce să vâneze, oamenii ăia nu pot nimic, știu tot, dar nu pot nimic.

Asta e o problemă care trebuie rezolvată și e extrem de ușor de rezolvat. Cum? Prin ajustarea sistemului educațional la nivel strategic și operațional.

Un astfel de sistem, o dată pus la punct, trebuie să găsească în interiorul lui resorturi ca să se îndrepte singur dacă greșește și o ia razna.

La nivel strategic înseamnă modificarea misiunii sistemului prin lege organică

 

Noi considerăm că sistemul trebuie să livreze altceva decât ne-am gândit până acum. Asta trebuie pusă pe tapet și trebuie găsite resorturi pentru a rezolva problema. O astfel de problemă are conotații politice de tip consensual, este decizia întregii societăți. Este o lege organică și întreaga societate trebuie să fie de acord cu o astfel de modificare și modificările sunt de tip reformă.

În România au avut loc  trei reforme ale învățământului în ultimii 200 de ani, de când a început învățământul serios.

Deci e un subiect serios care se abordează rar, deciziile se iau serios și responsabil, cu implicarea tuturor forțelor societății, cu acordarea timpului și efortului necesar pentru a obține o calitate, se țin pe durate îndelungate, ca sistemul să arate ce poate.

La nivel operațional, este nevoie de o corectare apolitică

 

Sistemul trebuie depolitizat și făcut independent de cei care creează sistemul și independent de cel care-l gestionează.

Cei care au construit sistemul și cei care sunt responsabili de a-l face să funcționeze nu se pot cenzura pe ei înșiși.

Uitați-vă în lumea de afaceri, și aici  încă mai funcționează prost. Dar dacă vă uitați în lumea de afaceri, veți constata că există patronat care spune ce vrea - în cazul nostru ar fi societatea, există management care este numit prin diferite mijloace și mecanisme acolo ca să facă ce vrea patronatul - în cazul nostru ar fi Guvernul, și există audit care îl verifică pe manager dacă a făcut treaba bine.

În România, patronatul, managementul și auditul sunt aceeași unitate. Noi gândim, noi ne punem în practică și noi ne cenzurăm. Un astfel de sistem nu poate funcționa.

 

Soluția noastră este implicarea organizațiilor profesionale și a societății civile. În acest sens noi propunem constituirea unei comisii de control independente, care să verifice aplicarea reformei în învățământ.

Dacă așa ceva ar fi existat, ceea ce se întâmplă azi cu Ecaterina Andronescu și cu Guvernul Năstase nu s-ar fi putut întâmpla, nu s-ar fi putut da în marșarier o reformă începută, cu consecințe catastrofale asupra învățământului. Această problemă trebuie deci rezolvată.

Specificitățile esențiale ale învățământul universitar

Învățământul universitar trebuie să respecte toate principiile enunțate anterior pentru că e parte din același sistem de învățământ.  Dar are niște specificități pe care trebuie să le scoatem în evidență. Dintre acestea, două considerăm noi că sunt esențiale:

 
1. Beneficiul actului educațional se transferă de la societate la individ.

 

Ca urmare, ea ar trebui să participe la finanțarea învățământului universitar.

Spuneam mai devreme că scopul educației este să creeze un individ adaptat societății și o infrastructură socială. Atunci când oamenii sunt la vârsta de 16-17 ani, acest obiectiv este în mare parte atins.

Societatea a dat înapoi plătitorilor de taxe ceea ce ei au cerut atunci când au plătit taxele. Societatea nu se poate eluda de rolul ei de garant al egalității de șanse, ca atare statul trebuie să asigure în continuare egalitatea de șanse tuturor membrilor săi. În continuare o să vă arătăm cum propunem să se întâmple acest lucru.

 
2. Rolul universităților este de a produce cunoaștere, nu numai de reproduce de cunoaștere.

 

Această funcție trebuie susținută prin introducerea unui sistem de taxe în învățământ, 100% garantat și creditat de stat.

Adică învățământul universitar nu e doar învățământ, are o puternică funcție de cercetare și o puternică funcție de generare de progres științific.

Sistemul de taxe trebuie creditat rambursabil și garantat de stat pe termen foarte lung, astfel încât persoana educată să poată să ramburseze creditul din banii pe care îi câștigă din profesia sa și să nu fie pus sub nici un fel de presiune în viața lui socială.

Această simplă metodă ar duce la multiplicarea de un număr de ori a resurselor învățământului pentru că:

  • Statul și-ar folosi banii de subsidii nu pentru a subsidia costul învățământului, ci costul finanțării, deci dobânzi.
  • Ar permite, lansarea unui sistem de bonduri de educație, care ar fi un instrument de investiție foarte atractiv pentru oricine de pe piața românească. S-ar vinde ca pâinea caldă, în loc să se vândă fonduri de tezaur, cu care statul acoperă găurile pe care le face susținând industria nerentabilă.
  • S-ar crea un fel de competiție între universități - cuplat cu o liberalizare a actului de prestație în învățământ,
  • Asta înseamnă că banii trebuie să ajungă la studenți, nu la universități. Iar ei trebuie să aleagă universitatea la care se duc, prin urmare, alegând, universitățile bune vor avea bani mulți și studenți mulți, iar universitățile proaste vor avea, ca peste tot în lume, studenți puțini și bani puțini. Și e drept să fie așa. Pentru că va pune în competiție și va crește calitatea actului educațional. Va pune societatea înapoi în control asupra banilor pe care îi ia.
  • Ar duce la lărgirea bazei în învățământul universitar care nu se poate crea din lipsă de fonduri. În momentul acesta, noi avem cel mai mic număr de studenți pe cap de locuitor din Europa, iar Albania  nu cred că stă mai prost ca noi. Peste tot în Europa baza universitară este mult mai largă decât este la noi.


O bună parte din fondurile alocate învățământului universitar trebuie să treacă în învățământul obligatoriu.

Astfel s-ar rezolva definitiv problema salarizării în învățământ. Nu este o ecuație grea. Vă rog să ne credeți că am lucrat mult cu numere, nu e o ecuație grea, nu trebuie decât voință.

 

Introducerea taxelor în învățământul universitar e o soluție care convine tuturor părților interesate. Chiar dacă în momentul de față nu este susținută oficial.

 

Învățământul universitar în acest moment absoarbe fonduri uriașe din buget, într-un context în care credem noi că e nedrept social, pentru că societatea ia de la gura celor care au nevoie (pentru că îi obligă să învețe) și le dă celor care nu au nevoie, pentru că vor ei să învețe. Asta nu e corect.

 

În acest fel, statul ar putea să asigure în continuarea egalitatea de șanse, dar să facă asta cu metode raționale și oneste față de societate.

 

Aspectul de cercetare aplicativă, al formării de cunoștințe, trebuie să fie mult mai important în universități.

Acest tip de cercetare ar mări extraordinar de tare adecvarea învățământului universitar de practică. Pentru că învățământul universitar, în mod natural ar produce oamenii pe care practica îi vrea, pentru că practica le va cere lucruri, studenții vor fi implicați din anii mici în  astfel de proiecte.

De asemenea, le va crea studenților oportunități de carieră.

 

Unul din clienții mei este chiar Citibank, aici alături. Mai toți oamenii care lucrează azi în Citibank sunt oameni foarte tineri, foarte bine plătiți, sunt studenți care au venit și au lucrat ani mulți pe gratis în intership, după care au fost primiți și au fost cooptați în organizație, foarte simplu. Organizației îi convine, îi convine facultății, lor le convine, nu-i nici o problemă, banii nu sunt o problemă în învățământ.

 

Dacă cineva crede chestia asta se înșeală, nu banii sunt problema, creierul și voința sunt problema.

Cercetarea fundamentală care nu are comandă socială imediată trebuie susținută în continuare de către stat însă pe bază de proiecte și de subiecte clare pe idei concrete.

 

Cam astea sunt ideile noastre despre învățământ și cam așa credem noi că el ar trebui făcut. Se poate face, zicem noi, foarte ușor și din această perspectivă ne poziționăm, zic eu, foarte critic față de majoritatea inițiativelor din învățământul de azi.


Mulțumesc și iertați-mă că v-am răpit așa mult timp.




NetSoft - Linux Servers Install & Administration
Ai o idee, o observație, o dorință în legătură cu acest site?
 Trimite-o pe adresa webmaster@urr.ro 

 afișări 
[Confidențialitate] URR