Strategia Uniunii pentru Reconstrucția României - URR în combaterea
corupției
A. Justificare generică
Corupția este una din relele fundamentale ale societății românești. Eradicarea
ei este o necesitate nu doar pentru că ea produce pierderi anuale de miliarde
de dolari, ci mai ales pentru că ea a devenit un model de succes larg
acceptat. Consolidarea corupției la nivelul alarmant de astăzi poate duce
la dispariția motivației de a dezvolta afaceri corecte și de a face o
politică legată de interesele alegătorilor. Cu alte cuvinte, ar compromite
chiar posibilitatea unei societăți democratice și a economiei de piață
în România.
Esența strategiei URR în combaterea corupției o constituie consolidarea
instituțiilor cu atribuții de resort, în special sistemul judiciar și
Poliția. Orice campanie anticorupție care depinde în principal
de voința subiectivă a celor aflați la putere are mari șanse să devină
părtinitoare sau superficială.
Combaterea corupției din România este imposibilă atâta timp cât aceste
instituții sunt ele însele afectate grav de corupție. Instituțiile înființate
special pentru combaterea corupției pot fi foarte eficiente datorită flexibilității
lor și concentrării tuturor resurselor în acest scop unic, însă
numai dacă ele sunt echidistante politic, aflate sub un control
încrucișat al puterilor în stat, al societății civile și al reprezentanților
mai multor partide.
O altă direcție a strategiei URR este reforma sistemului legislativ
prin eliminarea dimensiunii utopice și a funcției demagogice pe care acesta
o are acum, respectiv de adoptare de reglementări inflaționiste care au
funcția de a arăta că se face ceva, dar care nu produc efecte în realitate.
B. Relevanța întrebărilor în funcție de strategia URR
Prioritare pentru strategia Uniunea pentru Reconstrucția României - URR
sunt:
independența magistraților față de politic (pct. 9)
responsabilizarea funcționarilor publici (pct. 5)
reglementarea conflictului de interese (pct. 4)
eficiența aparatului administrativ și accesibilitatea serviciilor
publice(pct. 2)
mecanismele de controlare a controlorilor (pct. 8)
transparenta relațiilor contractuale dintre sectorul public și sectorul
privat (pct. 1)
accesul cetățeanului la reglementările dintr-un domeniu (pct. 8)
competențele instituțiilor publice (pct. 6)
transparența modului de desemnare a candidaților (pct. 3)
sprijinul pentru organizațiile neguvernamentale (pct. 10)
Acestea sunt prioritățile URR atât pentru campania electorală din 2004
cât și pentru guvernarea până în 2008. Obiectivul strategic al URR este
obținerea unei poziții pe scena politică (respectiv accederea în Parlament)
și exercitarea de presiuni din interior asupra establishment-ului în vederea
apropierii nu numai de teoria dar mai ales de practica UE.
De aceea, angajamentele Uniunii pentru Reconstrucția României - URR vizează
și organizarea și funcționarea internă a partidului sau, pe termen mediu,
guvernarea, dar pe termen scurt ele au în vedere în special acest rol
de factor de presiune.
C. Răspunsuri
1. Cum asigurați independența magistraților față de influențele politice?
Uniunea pentru Reconstrucția României - URR susține alegerea
președinților de instanță și a prim procurorilor de către Consiliul Superior
al Magistraturii, fără amestecul Ministerului Justiției. În felul
acesta judecătorii și procurorii vor fi independenți de puterea politică.
Consiliul Superior al Magistraturii trebuie să beneficieze
de o independență deplină față de Ministerul Justiției. El
trebuie să joace un rol mult mai important în selecția, evaluarea și
promovarea magistraților, în timp ce Ministerul Justiției trebuie să
se ocupe de administrarea sistemului juridic.
Procurorii trebuie scoși de sub autoritatea Ministerului Justiției,
a cărui abilitate de a controla actul de justiție trebuie limitată.
Președintele țării nu trebuie să aibă dreptul de a conduce ședințele
Consiliului Superior al Magistraturii, iar ministrul justiției pe cel
de a vota în cadrul Consiliului Superior al Magistraturii.
Instituirea incompatibilității totale dintre funcția de parlamentar
și avocatură este necesară pentru a-i împiedica pe parlamentarii-avocați
să își folosească influența în favoarea clienților mai mult sau mai
puțin inocenți pe care îi apără în tribunal în timpul dezbaterilor parlamentare.
Prin normarea muncii judecătorilor (stabilirea unui
nivel maxim de încărcare cu dosare spre soluționare, aproximativ 30
de dosare pe zi) se va evita folosirea abuzivă a controlului eficienței
ca mijloc de presiune asupra magistraților. Repartizarea dosarelor aleator,
prin intermediul calculatorului, va îngreuna și ea influențarea politică
a judecătorilor.
Majoritatea acestor măsuri sunt legislative, deci fără costuri deosebite.
Normarea muncii judecătorilor, în schimb, presupune costuri majore, imposibil
de evaluat din exterior.
2. Cum iși motivează funcționarii publici deciziile și cum dau socoteală
de ele?
Criteriile de evaluare a funcționarilor publici nu trebuie să mai fie
la latitudinea conducerii ierarhice și politice, așa cum este cazul în
prezent, ci ele se vor baza pe grile de evaluare a performanțelor unității
administrative, mai ales sub aspectul atingerii obiectivelor și finalizării
programelor sale.
Evaluarea performanțelor se va face de către servicii de audit
extern, inclusiv evaluatori privați. Evaluarea individuală
a funcționarilor trebuie să se facă și pe baza unor chestionare completate
de clienții acestora, atât persoane fizice cât și juridice. Chestionarea
trebuie să se aplice bianual, la date aleator alese, cetățenilor care
tocmai au venit în contact cu administrația centrală și locală, dar
și cu Poliția sau alte instituții aparținând statului. Costurile anuale
ale evaluării prin chestionare a funcționarilor publici din toate instituțiile
prin chestionare se cifrează la 800.000 - 1.000.000 euro. În cazul în
care o decizie greșită a unui funcționar public (mai ales prin încălcarea
sau interpretarea eronată ori tendențioasă a legii) produce prejudicii
unei persoane fizice sau juridice, aceste prejudicii să poată fi recuperate
de la instituție în solidar cu cel care a luat decizia. Pe lângă declarațiile
de avere ale funcționarilor publici, trebuie să fie disponibile publicului
toate datele legate de pregătire, experiență profesională, posturi publice
deținute anterior, rezultate și performanțe personale ale funcționarului
public.
Statutul funcționarilor publici prevede existența unui dosar
profesional al fiecărui funcționar; acest dosar trebuie să
fie public și să poată fi consultat de orice cetățean, prin intermediul
Internetului. Costurile acestei operațiuni sunt minime, în condițiile
în care dosarele deja există.
Institutul Național de Administrație este responsabil pentru programele
de pregătire a funcționarilor publici. Scoaterea INA de sub
controlul executivului și acordarea unui statut asemănător
celorlalte instituții de învățământ superior va asigura independența
acestei instituții și va reduce substanțial posibilitatea politizării
funcției publice.
Pentru a realiza depolitizarea funcției publice, Agenția Națională
a Funcționarilor Publici trebuie scoasă de sub controlul Executivului.
ANFP este responsabilă pentru selecția, evaluarea, promovarea și urmărirea
funcționarilor publici. Independența acesteia se va realiza prin asigurarea
resurselor bugetare necesare și subordonarea directă către Parlament.
3. Cum asigurați verificarea demnitarilor și funcționarilor publici
în privința conflictului de interese?
Susținem incompatibilitatea totală între demnitățile publice
salarizate și practicarea avocaturii.
Demnitarilor și rudelor lor de gradul unu și doi trebuie să le fie
interzisă derularea unor interese în firme private aflate în relații
de afaceri cu statul.
Declararea publică a averilor demnitarilor și a rudelor
lor de gradul unu trebuie să fie obligatorie anual,
precum și în momentul depunerii candidaturii, al investirii și al părăsirii
funcției publice. De asemenea, această declarație trebuie să includă
declarația de impunere, participările în diferite societăți, în consilii
de administrație, în diferite comisii oficiale, toate actualizate anual.
Pentru nedeclarare sau declarare falsă ori incompletă susținem introducerea
de sancțiuni drastice, mergând până la suspendarea din funcție. Declarațiile
urmează a fi verificate de comisii alcătuite din reprezentanți ai conducerii
instituției și reprezentanți ai societății civile.
Susținem limitarea cadourilor primite de demnitari (președinție,
guvern, parlament, prefecturi, primării) și rudele lor de gradul unu
la cele a căror valoare nu depășește 300 de euro, indiferent de ocazie.
Toate cadourile care depășesc valoarea de 100 de euro vor trebui declarate.
Demnitarii sau rudele lor de gradul unu și doi să nu poată
fi membri în consiliile de administrație ale regiilor, întreprinderilor
sau instituțiilor pe care organismele din care aceștia fac parte le
înființează, reglementează, controlează ori ale căror servicii le folosesc.
Toate aceste măsuri sunt măsuri legislative, a căror adoptare nu necesită
resurse materiale și nici instituționale deosebite. Expertiza există și
e suficientă corectarea legislației confuze și inflaționiste din domeniu,
inclusiv a reglementărilor ambigue din Pachetul Anticorupție. Aplicarea
lor (care depinde de funcționarea instituțiilor adresate în unele răspunsuri
anterioare, în special justiția) ar limita sever corupția generată de
amestecarea intereselor personale ale unor oameni politici cu resursele
statului. În plus, ar avea un efect benefic adesea subestimat, anume ar
crește spectaculos eficiența acestor oameni politici care acum sunt ocupați
cu realizarea intereselor lor personale, inclusiv prin schimbarea de compoziție
a clasei politice pe care ar antrena-o aceste măsuri.
4. Cum creșteți eficiența aparatului administrativ și accesibilitatea
serviciilor publice?
Crearea în toate unitățile administrației centrale și locale
a unor centre de informare în care să existe o varietate de
metode de informare: terminale electronice, aviziere, ghișee (ghișeul
reprezentând ultima soluție). În aceste centre să existe bancomate de
la care se pot face plăți.
Programul de lucru al funcționarilor care lucrează cu publicul
trebuie prelungit și după ora 15, astfel încât să aibă acces
și cei care nu pot pleca de la serviciu în timpul zilei (09 -18).
Facilități pentru accesul persoanelor cu dizabilități motorii
la toate instituțiile publice, locale și centrale.
Pentru fiecare nevoie specifică a cetățeanului trebuie editate
broșuri sau materiale informative care să îi explice care sunt
reglementările relevante, care sunt costurile, pașii de urmat, unde
trebuie să meargă, care este programul birourilor, date de contact,
etc. Astfel de broșuri ar trebui editate, de exemplu, pe subiecte de
interes precum "Cum se obțin informațiile publice", "Regulile
vamale pe înțelesul tuturor", "Cum puteți obține o autorizație
de construcție", "Cum vă puteți monta centrală termică"
și toate celelalte subiecte de interes major pentru cetățeni, la nivelul
administrației centrale sau locale. De asemenea, administrațiile locale
ar trebui să editeze (externalizat către un ONG) o broșură, care să
acopere toată activitatea instituției: atribuții, hotărâri, proiecte,
oportunități etc. Broșura trebuie să fie trimisă în formă electronică
oricui o solicită. Forma tipărită urmează a fi distribuită gratuit fiecărui
cetățean adult sau familie, costurile urmând a fi suportate prin 1-2
pagini de reclamă. Broșurile pot fi distribuite și prin intermediul
ONG-urilor (prin parteneriate cu acestea). Aceste mijloace de
informare ar avea un efect direct ușurarea interacțiunii cu birocrația,
dar și în limitarea corupției; de exemplu, ar reduce numărul
mare de cazuri în care funcționarii vamali cer mită speculând necunoașterea
reglementărilor. Costurile depind de instituție. Pentru vamă, la un
număr de 100.000 de materiale tipărite lunar costurile anuale ar fi
de aproximativ 5 miliarde de lei, suportabili din bugetul instituției,
dar și din fonduri europene dedicate acestui gen de proiecte. Pentru
o administrație locală a unui oraș important, pentru un număr de 20
de broșuri dedicate tot atâtor subiecte, la un tiraj lunar de 2.000
de exemplare pentru fiecare subiect, costurile anuale ar fi de 2 miliarde.
O parte din aceste costuri ar fi însă recuperate prin reducerea timpului
alocat de funcționari explicării fiecărui cetățean în parte traseele
complicate ale procedurilor administrației.
Administrația publică locală trebuie să dobândească libertatea
de a se organiza. Este absurd ca detalii precum schema de personal
din instituțiile administrației locale sau cuantumul salarizării lui să
fie decise la București; în aceste condiții, eficiența administrației
e mai degrabă o chestiune de noroc.
Odată descentralizarea efectuată, însă, eficiența administrației este
problema fiecărei comunități. Totuși, cadrul de reglementare național
al Legii Administrației poate fi îmbunătățit, spre exemplu prin eliminarea
posibilității pe care o au consilierii locali de a decide caracterul secret
al ședințelor (decât în cazuri excepționale care pot fi prevăzute în lege).
Susținem transferarea completă în sarcina autorităților locale
a utilităților publice (apă-canal, termoficare), precum și a educației
primare și secundare, a medicinii de familie, a serviciilor sociale,
a poliției comunitare, a serviciilor de pompieri. Pentru a
bugeta aceste funcțiuni, considerăm că minim 50% din taxe și impozite
trebuie să rămână la nivel local; în zonele lipsite de resurse, ele
pot fi completate cu transferuri din bugetul regional sau cel național.
Este necesară însă finanțarea pe criterii clare, crearea unor
mecanisme nenegociabile de acordare a fondurilor de echilibrare, și
acordarea sumelor pentru investiții speciale prin licitații de proiecte.
În ansamblu, sistemul trebuie mult simplificat, pentru a evita opacitatea
creată în jurul mecanismelor extrem de complicate de acum. Ponderea
fondurilor speciale, folosite acum discreționar, trebuie mult redusă;
este vitală eliminarea posibilității ca aceste fonduri să fie utilizate
ca instrumente de discriminare sau presiune politică de către guvern,
consilii județene sau prefecți (până la înlocuirea județelor cu regiuni),
deoarece manipularea acestor fonduri dă partidului de guvernământ posibilitatea
de a-și dubla numărul de primari în anii următori alegerilor locale,
caz flagrant de corupție și șantaj politic.
Funcția prefecților nu se justifică dincolo de dimensiunile
ei legale, anume de control legislativ (pe care în acest moment prefecții
o depășesc foarte mult, producând abuzuri grave). Odată ce această funcție
va putea fi preluată de justiție, poziția prefectului va putea dispărea.
Susținem aplicarea aceluiași regim de incompatibilități pentru funcțiile
salarizate din administrația locală ca și pentru cele ale administrației
centrale.
Administrația publică centrală este în acest moment supradimensionată,
ineficientă și afectată grav de corupție.
URR susține reducerea substanțială a numărului mare de angajați
nu ar scădea eficiența, dimpotrivă, cei rămași ar fi motivați să lucreze
mai bine în interesul contribuabililor. În plus, structura foarte stufoasă
a administrației centrale, în special a guvernului, are ca rezultat
o comunicare și coordonare a acțiunii extrem de dificile. Structurarea
Executivului trebuie să urmeze principalele politici naționale. Guvernul
trebuie să conțină un număr de 14-16 ministere, care să urmeze principalele
domenii de activitate. Ministerele de coordonare, cum ar fi cel al integrării
europene, nu au sens atâta timp cât ministerele de linie își asumă responsabilitatea
domeniului lor de autoritate, inclusiv sub acest aspect. Coordonarea
interministerială se realizează prin coordonarea politicilor, la nivelul
guvernului.
Agențiile guvernamentale subordonate primului ministru nu au sens.
Este necesară introducerea unui număr de agenții guvernamentale
subordonate ministerelor. Rolul Agențiilor este de a aplica
programele stabilite politic la nivelul Ministerelor sau al Guvernului,
pe baza unor proceduri clare, stricte și transparente. Aceste programe
pot avea scopul de monitorizare, de acordare a asistenței statului,
de estimare a impactului unei politici sau de previziune. Funcția de
reglementare se regăsește numai la nivel de minister. Fiecare agenție
se va situa în cadrul unui domeniu de autoritate a statului. Activitatea
fiecărei agenții va fi urmărită de ministerul coordonator, responsabil
pentru politica națională în domeniu. Activitatea va fi în așa fel organizată,
încât doar agențiile, nu și ministerele, vor intra în contact direct
cu persoanele juridice.
5. Care sunt mecanismele care asigură că agențiile de control nu devin
ele însele surse de corupție (altfel spus, cum sunt controlați controlorii)?
Soluția cea mai bună pentru asigurarea funcționării corecte a controlorilor
este controlarea lor încrucișată. Astfel, instituțiile
cu rol de control ar trebui să rămână în cadrul executivului, dar să fie
controlate strict de către Parlament.
Susținem reformarea serviciilor secrete din Ministerul de
Interne și cel al Justiției, astfel încât ele să aibă ca principală
atribuție combaterea corupției din interiorul ministerelor. Este necesară
introducerea unor criterii clare de funcționare și subordonarea
strictă a acestor servicii față de comisiile parlamentare de specialitate,
astfel încât să nu mai fie posibilă implicarea lor în acte de corupție
de partea corupților. Măsura nu necesită resurse suplimentare deoarece
aceste servicii sunt deja supradimensionate, rezultatele activității
lor fiind însă obscure. Ea ar introduce un control real asupra acestor
structuri, deoarece controlul ministerial este în mod evident redundant.
Gruparea tuturor instituțiilor de control într-o singură megainstituție
nu crește controlul asupra lor, dimpotrivă, îl disipează. De aceea susținem
revenirea la instituțiile de control clasice care au
fost comasate în Autoritatea Națională de Control. În privința Parchetului
Național Anticoprupție, deoarece nu a avut nici un rezultat serios până
în prezent, considerăm posibile două soluții: ori desființarea acestuia
și continuarea acestei funcții în cadrul unei secții specializate a
Parchetului de pe lângă Înalta Curte de Casație și Justiție, beneficiind
astfel măcar de anemica protecție pe care sistemul o oferă procurorilor
obișnuiți, ori subordonarea PNA strictă Parlamentului.
Recompensarea cu 10% a inspectorilor fiscali care descoperă
fraude mai mari de 20.000 de euro. Bonusurile acestora ar putea
fi astfel foarte mari, dar și încasările instituției ar crește, deci
măsura nu implică nici un cost. Marea corupție ar scădea prin aplicarea
acestei măsuri, chiar și pe termen scurt.
Identificarea funcționarilor corupți de către inspectori sub
acoperire. Corupția din vămi, de exemplu, ar putea fi, în felul
acesta, redusă substanțial într-un interval de câteva săptămâni.
Susținem măsura eliminării imunității parlamentare,
inclusiv în privința reținerii, arestării și percheziționării parlamentarilor.
Imunitatea parlamentară trebuie să funcționeze exclusiv pentru declarații
politice.
Susținem eliminarea votului secret din Parlament
și instituirea unui sistem de contorizare a votului fiecărui parlamentar
pentru fiecare lege, contorizare care să fie permanent accesibilă publicului.
De asemenea, este necesară sancționarea drastică a obiceiului unor parlamentari
de a vota prin interpuși.
Corupția parlamentarilor se corelează și cu traseismul politic, de
aceea susținem înlocuirea parlamentarilor sau membrilor consiliilor
județene și locale care demisionează sau sunt excluși din partidul pe
a cărui listă au fost aleși cu următorul candidat de pe listă,
atâta timp cât sistemul de vot pe listă va fi păstrat.
O măsură necesară pentru stoparea cercului vicios al corupției care
îi afectează chiar pe cei ce ar trebui să combată corupția este publicarea
anuală, în Monitorul Oficial, a bilanțului contabil
de către toate partidele, sub sancțiunea desființării.
Toți funcționarii instituțiilor care au atribuții în combaterea
corupției (magistrați, polițiști, inspectori fiscali etc.)
trebuie să aibă obligația de a-și declara anual averile personale,
precum și averile rudelor de gradul 1 și 2, sub sancțiunea pierderii
postului.
Toate instituțiile implicate în combaterea corupției trebuie
să aibă obligația de a face public un raport anual detaliat,
nominal, asupra activității și rezultatelor lor.
Susținem dreptul fiecărui cetățean de a sesiza încălcarea
Constituției de către autorități direct la instanță, nu prin
intermediul unei instituții ce le-ar putea bloca demersul.
Susținem relansarea sistemului de sancțiuni administrative
pentru toate categoriile de funcționari publici. Faptul că
nu există un verdict definitiv în justiție trebuie să înceteze a mai
fi folosit ca pretext pentru tolerarea corupției. Dacă există dovezi
suficiente de corupție, acestea trebuie să producă imediat sancțiuni
administrative chiar dacă nu au reușit încă sau nu vor reuși niciodată
să producă verdicte. La fel trebuie să determine sancțiuni imediate
și neglijența și incompetența care se amestecă adesea cu actele de corupție.
Aceste sancțiuni ar compensa duratele de ani de zile ale proceselor,
precum și rezultatele lor imprevizibile. Ele trebuie aplicate însă exclusiv
pe baza unor criterii clare, iar justificarea existenței unor sancțiuni
adminsitrative independente de verdictul justiției este acela că aproape
întotdeauna fapta gravă de corupție (de exemplu luarea de mită) care
nu poate fi sancționată decât prin justiție, se asociază cu abateri
mai puțin grave de la reglementări sau de la îndatoririle și regulile
specifice funcției publice. Doar acestea trebuie sancționate administrativ.
URR se angajează să nu facă uz de pretextul neexistenței unui verdict
în justiție pentru a-și menține în posturi demnitarii, în cazul în care
asupra lor există suspiciuni întemeiate de corupție.
6. Cum asigurați transparența relațiilor contractuale dintre sectorul
public și sectorul privat?
Corectitudinea relațiilor dintre sectorul de stat și cel privat poate
fi asigurată prin două mecanisme: concurența și/sau controlul
asupra celor care decid. Controlul de acum asupra decidenților este însă
foarte ineficient, licitațiile fiind trucate după unele estimări în proporție
de 90%. De aceea, concurența ar trebui folosită la maxim.
Cea mai importantă metodă este externalizarea serviciilor
de achiziții publice către firme private, aflate în relații
de concurență. Această măsură nu implică resurse bugetare, din contră
ea ar economisi sume importante reducând adaosurile enorme practicate
în achizițiile publice, chiar și în cele electronice. Măsura poate fi
pusă în practică în valuri succesive, însă foarte rapid (1-2 luni pentru
fiecare val) deoarece nu necesită resurse umane și instituționale importante.
Primul val ar putea fi lansat în administrația centrală (unde simplitatea
produselor de birotică și oferta foarte bogată ar ușura pilotarea sistemului),
al doilea val în sănătate etc. Volumele foarte mari de achiziții în
aceste sisteme (de altfel, externalizarea nu se justifică decât de la
un anumit nivel în sus) permit chiar organizarea de achiziții paralele,
cu mai mulți furnizori de servicii de achiziție, care să facă și mai
evidentă și eficientă concurența.
În domeniile în care decizia nu poate fi externalizată, relațiile
dintre sectorul de stat și cel privat trebuie controlate în primul rând
prin transparență. URR susține introducerea
obligativității tuturor instituțiilor de stat de a publica
pe pagina lor oficială de Internet, în cadrul unei rubrici constante
(standardizate pentru toate aceste instituții) și dispuse într-un loc
vizibil, toate licitațiile care urmează a fi derulate (cu cel puțin
30 de zile înainte), toate contractele aflate în derulare, precum
și procesele verbale ale licitațiilor. Pe acest site orice
firmă se poate înscrie ca potențial furnizor pe portofolii de produse,
urmând să fie înștiințat prin e-mail asupra tuturor licitațiilor la
portofoliile la care s-a înscris. Pentru produsele care nu fac obiectul
secretului de stat, secretul comercial nu trebuie să fie un pretext
pentru obscurizarea acestor relații și pentru ocrotirea corupției. În
afara unor cazuri speciale (mai ales în domeniul militar, dar nici acolo
pe tot segmentul de activitate căci doar o mică parte din ce se derulează
în armată sau servicii secrete trebuie să rămână cu adevărat secret),
expunerea publică a informației este o datorie a statului și un comportament
pe care cei care doresc să facă afaceri cu bani publici trebuie să și-l
asume.
Simplificarea caietelor de sarcini pentru a elimina
restricționarea interesată a participării la licitații. Acestea trebuie
să conțină criterii funcționale, nu tehnice, care să evalueze posibilitatea
participantului la licitație de a îndeplini funcțiunea cerută. Spre
exemplu, o companie care participă la o licitație pentru activitatea
de taximetrie trebuie să dovedească faptul că are potențialul necesar
îndeplinirii ei, nu că are minim 60 de mașini de o anumită culoare și
un anumit tip foarte specific, cerințe care îi scot din joc pe toți
contracandidații în afară de unul.
Nici una din aceste măsuri nu necesită resurse suplimentare, fiind vorba
de reorganizarea unor activități deja existente. Dificultatea constă în
coagularea unei majorități politice care să accepte să renunțe beneficiile
ilicite ale corupției. Aici intervine rolul de factor de presiune
asumat de URR, deoarece până acum nu s-a reușit formarea unei
astfel de majorități.
Este de asemenea necesară stabilirea unor cote procentuale maxime
pentru publicitatea plătită de fiecare minister, în funcție de specificul
său, care să limiteze propaganda politică finanțată de la bugetul public
(precum și controlul politicului asupra mass-media).
Alte măsuri care pot susține limitarea corupției din relațiile statului
cu sectorul privat:
Reintroducerea interdicției pentru primari sau consilieri
locali de a derula contracte cu administrația locală, inclusiv
prin intermediari.
Eliminarea din licitațiile publice a celor care au datorii
la bugetul public și a celor condamnați în legătură cu conduita
lor profesională.
Definirea unui set de practici oneroase ale participării la
licitații publice (concurență neloială, etc). Atît agenții
economici cît și persoanele care le conduc trebuie incluse pe o listă
neagră națională, neavînd dreptul de a mai participa la licitații.
Autosesizarea organelor de anchetă în cazul în care prețul
final al unui contract depășește cu cel puțin 10% prețul stabilit inițial.
7. În ce moduri are acces cetățeanul la reglementările dintr-un domeniu
de interes?
Instituțiile statului ar trebui să aibă obligația de a prezenta reglementările
relevante funcționării ei atât în forma lor oficială, cât și într-o formă
sintetică, ușor de înțeles pentru orice contribuabil.
Considerăm că legislația deosebit de complicată și chiar contradictorie
din România impune crearea în cadrul Ministerului de Justiție a unui
departament care să aibă sarcina de a furniza oricărui cetățean
toate reglementările relevante pentru subiectul care îl interesează
(fără a avea însă și obligația de a acorda consultații juridice).
De asemenea, susținem crearea unui departament similar în
celelalte ministere (în special în cele precum Ministerul Finanțelor,
unde complicațiile sunt maxime), care să aibă obligația de a-i edifica
pe cetățeni, fie prin internet, prin poștă sau prin contact direct,
asupra reglementărilor relevante pentru subiectele care îi interesează.
Un astfel de departament are nevoie în medie de 20-30 de angajați pentru
a-și putea îndeplini funcțiunea, ceea ce implică costuri anuale sub
10 miliarde de lei chiar dacă el s-ar forma fără a utiliza angajați
și dotări deja existente în structurile ministerelor; adică o sumă pe
care și-o poate permite orice minister.
Tot în vederea unei informări mai bune a cetățenilor susținem introducerea
regulii ca, atunci când este modificată o lege, să fie publicate nu
doar modificările făcute, ci și noul text integral al legii.
De asemenea, ar trebui introdusă regula de a nu se mai publica
legi fără norme de aplicare.
8. Cum identificați și semnalizați competențele, procedurile și deciziile
specifice instituțiilor publice?
Una din cele mai eficiente piedici în calea transparenței, a informării
cetățeanului și a comunicării dintre el și administrație este înecarea
informației relevante într-o mare de informații nerelevante.
Propunem adoptarea unui model minimal obligatoriu de prezentare
a informației, care să se regăsească atît în paginile de internet
ale instituțiilor statului cât și în celelalte forme de comunicare la
care obligă Legea Transparenței. Acest model minimal de prezentare a
informației trebuie să releve datele esențiale ale activității instituției
(schemă de personal, atribuții, program de funcționare etc.) și ale
utilizării bugetului (achiziții, licitații și orice alte contracte derulate
de instituție, exercițiu bugetar etc.).
Atât la nivel local cât și central, reprezentanții aleși ai URR vor
susține introducerea unor proceduri de consultare a societății
civile, inclusiv prin informarea organizațiilor ei asupra tuturor
proiectelor legislative propuse și prin dezbaterea lor reală, nu doar
pentru a satisface formal exigențele europene.
9. Cum asigurați transparența modului de desemnare a candidaților pentru
funcțiile de demnitate publică?
Uniunea pentru Reconstrucția României - URR este un partid în care selecția
candidaților locali pentru orice funcții este în întregime atribuția filialelor
respective. Există un profil al candidatului pentru demnitățile publice,
agreat în cadrul partidului, profil axat pe competența candidatului.
Selectarea candidaților e o responsabilitate internă a membrilor fiecărei
organizații a partidului. Controlul cetățenilor se exercită prin vot,
așadar partidul are tot interesul să promoveze cei mai buni candidați.
Din prima zi de campanie electorală, CV-urile tuturor candidaților vor
putea fi găsite pe pagina de internet a URR www.urr.ro,
unde se află și CV-urile membrilor din conducerile fiecărei organizații
de la toate nivelele, inclusiv cele sătești.
Transparența în procesul de selecție este oricum nerelevantă atâta timp
cât omul politic nu este responsabilizat. De aceea, URR susține stoparea
traseismului politic prin retragerea mandatului celui care părăsește partidul
pe listele căruia a fost ales și votul uninominal compensat în varianta
propusă de Pro Democrația (și întregul Cod Electoral). Reducerea numărului
de parlamentari, inclusiv prin trecerea la o singură cameră, ar responsabiliza
mai mult parlamentarii, crescând și eficiența Parlamentului.
10. Cum sprijiniți organizațiile neguvernamentale, mijloacele de informare
în masă și sectorul de afaceri pentru a monitoriza modul în care România
își îndeplinește obligațiile asumate prin convențiile internaționale anticorupție?
Uniunea pentru Reconstrucția României - URR are, în această fază incipientă
de partid extraparlamentar, puține din resursele necesare pentru a susține
societatea civilă în astfel de demersuri. Modalitățile care ne stau la
îndemnână sunt afirmarea punctelor noastre de vedere, lobby-ul în favoarea
unor proiecte ale societății civile (precum proiectul de lege al tichetelor
de creșă) sau susținerea publică a luărilor de poziție ale organizațiilor
nonguvernamentale (precum în campaniile de protejare a CNSAS sau în favoarea
votului uninominal, în forma propusă de majoritatea societății civile).
Ai o idee, o observație, o dorință în legătură cu acest site?
Trimite-o pe adresa webmaster@urr.ro