Conferință de presă URR
		București, 17 aprilie 2003, club Prometheus
		
		 
		Cosmin Alexandru: Conferința de presă de astăzi are două
motive principale. Cel dintâi este faptul că echipei noastre i s-a alăturat
foarte de curând domnul Victor Rebengiuc, care mi-a facut bucuria și
onoarea de a face acest pas - din cate am înțeles, primul în politica
românească - către URR.
		Cel de al doilea motiv este prezentarea, foarte pe scurt, a unui proiect
la care URR participă și care este derulat de Consiliul Britanic de la
București. 
		Vom profita de prezența domnului Rebengiuc pentru a face publică, tot
astăzi, și politica sectorială pe care URR-ul o susține în domeniul
cultural. 
		 
		Am să prezint, pentru început, elementele acestei propuneri de soluții
pentru problemele cu care cultura se confruntă în Romania acestui moment, după
care am să-l invit pe domnul Rebengiuc să aprofundeze un pic domeniul teatral. 
		 
		În principal, noi, la URR, credem că e absolut necesară o privire a
culturii într-o separare foarte clară între creatorii actului cultural și
între manageri actului cultural. Lucrurile nu trebuie să se confunde, ci să
fie complet separate. Ca un prim pas, este necesară existența unui sistem de
educație, de formare și de recompensare a managementului cultural, în
paralel cu o sprijinire importantă atât din domeniul privat, cât și din
domeniul de stat a creației culturale.
		  
		Dorim foarte mult ca domeniul cultural să nu
mai fie primul pe lista constrângerilor bugetare, să fie domeniul care pierde
de fiecare dată când nu sunt bani. Și prezentul, și viitorul unei națiuni stau
în mare măsură în calitatea actului cultural, care este accesibil cât mai
multor oameni. 
		 
		Fondurile existente în cultură pot fi folosite mai
eficient. Acestea pot fi
direcționate mai eficient și controlate mai eficient. Asta presupune, însă, eliminarea
corupției crase care există în ministerul culturii, ca de altfel în mai
toate ministerele. 
		 
		Credem că trebuie specializați manageri culturali care să poată administra
cum se cuvine aceste fonduri. Credem că trebuie instaurată o cultură autonomă,
în care influența politicului să nu existe, în care delimitarea să fie foarte
clară între oamenii de cultură care decid să aibă o opțiune politică și cei
care decid să aibă o opțiune politică pentru a căpăta anumite funcții și
avantaje, în virtutea cărora să poată direcționa fonduri către proiecte
culturale personale. 
		 
		Mai credem că este important ca statul să susțină implicarea
întreprinzătorilor privați, antreprenorilor în cultură, prin sporirea
plafonului maxim de deducere a cheltuielilor culturale și a investițiilor în
cultură, a sponsorizărilor pentru actele culturale. 
		 
		Este, de asemenea, foarte important să fie instaurat un parteneriat atât
între public și privat, legat de actele culturale, cât și între nivelul național
și cel local sau între centru, între proiecte care au loc la București, și
proiecte care au loc în țară.  Iar domnul
Rebengiuc va putea să facă câteva referiri în domeniul teatral. 
		 
		Mai credem că
statul ar trebui să fie foarte preocupat de susținerea culturii contemporane
românești, cu atât mai mult cu cât apropierea de Europa, chiar dacă va fi
2007 sau va fi mai târziu, presupune apropierea de o cultură contemporană
foarte puternică. Cu această cultură România va intra în competiție și trebuie
să aibă mijloace necesare pentru a lupta. 
		 
		Un alt lucru foarte important este legat de patrimoniul național.
Acesta trebuie protejat și trebuie făcute investiții în dezvoltarea lui, astfel
încât să poată deveni o sursă de venituri pentru cultura românească, lucru care
nu se întâmplă în prezent. 
		 
		Și, în sfârșit, dar nu în ultimul rând, suntem de părere că Departamentul
Cultelor trebuie desființat. Într-un regim democratic, cultele nu necesită
atâta reglementare încât să impună crearea unor structuri ministeriale
speciale. Este un domeniu care trebuie să se autoreglementeze și să aibă un
statut cultural neprivilegiat față de alte segmente culturale românești. 
		 
		Expuse foarte pe scurt, acestea sunt
principiile de bază care, în viziunea URR, ar trebuie să guverneze cultura
românească. Am să-l rog, în continuare, pe domnul Rebengiuc să spună câteva
cuvinte.
		 
		 
		
Victor Rebengiuc: În momentul de față, teatrul funcționează după niște legi foarte
vechi, sovietice, și momentul ar fi ca ele să se schimbe. Se pare că există o
inițiativă pentru crearea unei legi a teatrelor. Nu cunosc proiectul acestei
legi, însă știu că există chiar din partea unor creatori de teatru - precum
domnul Purcărete - opțiunea pentru păstrarea a ceea ce este bun în sistemul
teatral actual - teatrele subvenționate de stat, evident trebuie să rămână,
subvenția culturală în general și trupa într-un fel, poate nu într-o mare
măsură, dar într-o anumită măsură să existe o trupă permanentă în fiecare
teatru. 
		 
		Am lucrat în
Franța și acolo nu există actori angajați în mod permanent într-o companie
teatrală. Companiile teatrale funcționează cu un staf administrativ și unul
de producție, dar actorii sunt angajați întotdeauna pe proiecte, pe durata unui
anumit proiect. Evident, acolo există și o altă legislație, există agenți
teatrali care au grijă de mai mulți actori, care se preocupă să le găsească de
lucru actorilor pe care îi reprezintă. 
		 
		Există, de
asemenea o lege - pentru intermitent se numește. Adică actorii care lucrează pe
bază de proiecte pe termen limitat beneficiază, în pauza dintre proiecte, de
niște prevederi legale, sociale, care îi protejează. 
		 
		În momentul de
față, deja în România sistemul începe să se clatine pe dinăuntru. Sunt
actori care doresc să fie independenți, actori tineri în special pentru că cei
mai în vârstă se lasă mai greu cuceriți de independență. Iată, Florin Piersic
Junior este unul dintre cei care caută texte, traduce texte, le pune în scenă
și le joacă în spații neconvenționale precum acesta unde ne aflăm astăzi și
unde au loc activități culturale remarcabile. La fel ca Florin Piersic Junior sunt
mulți actori tineri, regizori tineri care nu au angajamente în teatrele de stat
și atunci încearcă să se afirme, să-și facă cunoscută vocația prin mijloace
neconvenționale și prin locuri neconvenționale. Există pentru aceștia o
variantă pe care și eu o practic în ultima vreme: am fost invitat la Teatrul
Național din Cluj. Joc cu mare plăcere într-un spectacol regizat de domnul
Alexandru Dabija, un spectacol care are succes și pentru care merg la Cluj
de  2-3 ori pe lună. 
		 
		Ce vreau să mai spun este că astăzi apar
în fața dvs. ca membru al URR. E bine că există o "uniune", și nu exista un "partid pentru reconstrucția
României". Termenul de "partid" mie mi se pare puțin peiorativ.
"Uniunea" însemnă mai mult decât partid, iar faptul că există o
Uniune pentru Reconstrucția României este lucru care m-a cucerit și m-a făcut
ca, pentru prima dată în viața mea, să mă înscriu într-o organizație politică.
		 
		Am mai fost în UTM, dar acolo ne-am înscris automat. Utm-iști am fost toți,
chiar fără să vrem, pentru că la vârsta aceea nu aveam posibilitatea să
discernem dacă e bine sau nu să fim membrii. 
Și atunci a hotărât altcineva pentru noi. Sunt convins - am fost convins
să intru în această uniune - de faptul că ea este o uniune tânără, este formată
din tineri, sunt foarte mulți membrii ai ei pe care i-am cunoscut, tineri care
erau elevi la data revoluției din '89. Dar oameni care s-au specializat în
diverse domenii și care lucrează cu mult succes în momentul de față, au
inițiative private și de un nivel foarte ridicat. 
		 
		Am fost la Cluj acum câteva zile și am vizitat o
fabrică în care lucrează câțiva dintre membrii acestei uniuni. O fabrică de
cartoane care se numeste Rondo. Am fost extraordinar de impresionat de modul în
care arată această fabrică: totul era ca o farmacie. De la halele de
producție, până la vestiare, totul arată ca o farmacie. Îmi doresc ca România
să arate așa cum arată această fabrică. Oamenii care lucrează acolo, care au
făcut această fabrică, care o întrețin, care o fac să producă, să fie
productivă,  sunt remarcabili. Ei nu
produc pe stoc, ei produc pe comandă întotdeauna. În momentul de față se
extind, își mai fac încă o hală, pentru că au comenzi care depășesc
posibilitatea lor de producție. Deci acești oameni sunt capabili, îi cred
capabili și sunt convins că vor fi capabili să schimbe România. 
		 
		Nu m-am putut încadra în nici un
fel în alt partid până acum. Cred că ele sunt compromise. Au făcut fel de fel de încercări, au câștigat încrederea electoratului
și au ajuns în parlament și la guvern promițând schimbarea României. Această
schimbare nu s-a produs. 
		 
		În momentul de față, lucrurile s-au agravat într-o
măsura foarte alarmantă și este momentul să vină cei tineri, cei care sunt
independenți, care sunt pe piciorele lor, care nu sunt tributarii unor
ideologii trecute și care văd bine viitorul și știu să-l construiască.
		 
		 
		Cosmin Alexandru: Mulțumim. Legat de viitor și de
reconstrucția României, această reconstrucție este preferabil să se întâmple
într-un context puțin mai larg,  european. Începuturile, pe de altă parte,
pot fi chiar în regiunea în care suntem, și anume sud-est europeană. 
		 
		Consiliul Britanic de la București -
care este Consiliul Britanic și pentru Europa de Sud-Est - va începe să
desfășoare un proiect ale cărei baze sunt puse acum. Un proiect comun între
România, Albania, Bosnia-Herțegovina, Bulgaria, Croația, Kosovo, Macedonia,
Serbia și Muntenegru pe de o parte, și Marea Britanie, pe de altă parte. Este
un proiect făcut pentru, și la care participă, tineri formatori de opinie în
aceste țări, în domeniile politic, mass-media, economic și cultural. 
		 
		Este important ca acești oameni tineri, care nu au
avut posibilitatea să se cunoască până acum, să înceapă să o facă, să înceapă
să construiască un viitor comun, un viitor împreună, în care să se înțeleagă și
în care să vadă în ce măsură au obiective comune. Și să poată face aceste
lucruri în parteneriat cu cei din Marea Britanie, care au un pic mai multă
experiența din acest punct de vedere. 
		 
		Este un proiect care se va desfășura pe o
perioadă de trei ani, care va cuprinde întâlniri, seminarii, conferințe,
proiecte concrete desfășurate în unele dintre domeniile de care am povestit fie
în domeniul cultural, fie în domeniul politic, fie în domeniul economic sau al
mass-media. Proiecte care
să reușească, să multiplice beneficiile pe care acești tineri formatori de opinie
le vor obține din interacțiunea dintre ei și din lucrul împreună, atât în
ocaziile în care se întâlnesc, cât și prin coordonarea și colaborare pe
internet și prin alte mijloace mass-media moderne. Mai multe detalii și mult
mai clare probabil că o să putem furniza împreună cu Consiliul Britanic. 
		 
		URR-ul a fost ales să reprezinte
România în bordul care s-a ocupat de designul acestui proiect. Acest design
este în curs și în momentul în care va fi definitivat, va face obiectul unei
comunicări mult mai precise. 
		 
		Dacă aveți întrebări legate de unul din subiectele pe care le-am discuta
sau despre orice alt subiect care se referă la URR și la ce facem noi, am făcut
sau intenționam să facem.
		 
		 
		Reporter.: Aveți în vedere și atragerea altor personalități?
		 
		Cosmin Alexandru: Cu siguranță, mai sunt și alte
personalități care ni se vor alătura.
		 
		Victor Rebengiuc: În piesa asta pe care o joc la Cluj, una dintre
replici este "e prima persoană întreagă la minte care ni s-a alăturat". Vor
urma și altele. Este greu. Eu mă alătur prima dată în viața mea unei mișcări
politice și o fac fără a cere nici un fel de privilegiu, fără a avea promisiunea
unui post în parlament, în guvern, în administrația locală sau oriunde. O
fac numai din dorința de a sprijini niște tineri, un partid tânăr care dorește
schimbarea în bine a României. Nu am nevoie de alt avantaj decât de această
schimbare în bine a României. O aștept de multă vreme și am credința că acești
tineri vor putea să o facă. 
		 
		Reporter: Vă veți implica activ, domnule Rebengiuc, în atragerea altor nume? 
		 
		Victor
Rebengiuc: Asta încerc să fac deja. Probabil că
exemplul meu  va fi privit ca o ciudățenie. Dacă nu ai nici un fel de
avantaj, oamenii se întreabă de ce s-a băgat ăsta acolo, ce i-or da ei lui de
s-a băgat în partidul ăsta pe care nu-l
știe nimeni deocamdată. M-au întrebat: dar cine e în partidul asta? Cum te duci
undeva unde nu știi ce se întâmplă? Eu mă duc. Vă spun că am văzut această
întreprindere, știu că în general avem de a face cu niște tineri capabili,
niște tineri bine pregătiți, niște oameni care știu ce înseamnă ăla management,
nu ca mine. Eu cred în ei, vreau să-i ajut pe cât posibil. Încerc să atrag
mai multă lume, mai mulți oameni capabili. Niște oameni poate nu chiar atât
de tineri sau ... tineri ca mine să spunem, alături de această mișcare.
		 
		Cosmin Alexandru: Pe de altă parte, URR-ul a deschis
mai multe drumuri de când a apărut și acesta este un nou drum, pe care îl
deschidem cu ajutorul domnului Rebengiuc, și anume intrarea în politică din
convingere și nu din interes. Faptul că mai există și alte personalități în
România care sunt de acord să dedice efort, timp și energie unui demers dedicat
binelui comun, fără a avea din asta un interes imediat care ține de o funcție,
de un privilegiu, de un contract, de un post, de... cum spuneați ceva mai
devreme, "s-o găsi ceva acolo și pentru mine", cred că este un semnal foarte important
că lucrurile trebuie să se schimbe și politica trebuie văzută din altă
perspectivă decât a fost văzută până acum. 
		 
		Politica nu trebuie să fie un loc de satisfacere a
interesului personal, ci trebuie să fie un loc în care oameni care au
demonstrat că sunt în stare să facă ceva pentru cei din jurul lor pot să o facă
în chip organizat și eficient. 
		 
		Așadar, sunt convins că mai există și
alte personalități în România care gândesc așa și care ni se vor alătura.
		 
		Reporter: Aș vrea să știu dacă v-ați reînscris ca partid și pe când un
congres...
		 
		Cosmin Alexandru: Nu ne-am reînscris încă, trebuie să ne
reînscriem cu cei 25 mii de membrii fondatori, pe noua lege. Probabil că acest
lucrul se va întâmpla în maximum o lună. 
		 
		Este foarte probabil ca un prim congres să avem la sfârșitul acestei
toamne, începutul iernii. Depinde mult și de viteza cu care ne dezvoltăm în
țară.  Lucru care se întâmplă, spre
bucuria noastră, foarte bine. Avem din ce în ce mai multe comitete locale de
inițiativă, oameni care preiau inițiativa.  
		 
		Faptul ca
domnul Rebengiuc ni se alătură este un semnal foarte important. Un semnal că
suntem pe drumul cel bun și că există aici un loc în care oamenii de mare
calitate vin pentru a ajuta în mod dezinteresat. 
		 
		Dacă nu mai sunt întrebări, vă mulțumesc pentru participare.
		 
		Alte legături privind conferința:
		 
 O 
          viziune pragmatică asupra culturii în România 
		
				
 Comunicat de presă cu ocazia conferinței