Înterbările de mai jos au fost colectate de moderatorii forumului maghiar www.transindex.ro și adresate conducerii URR. Acest dialog a fost inițiat la cererea reprezentanților acestui forum virtual și s-a purtat între 27.august.2002 - data la care am primit întrebările și 09.septembrie.2002 - data la care am trimis răspunsurile. Din această cauză unele dintre întrebări sau răspunsuri pot fi lipsite de actualitate.
Întrebări și răspunsuri
1.
Conform CV-urilor
voastre, ați lucrat cu diferite partide politice. Cât de mult sunteți legați de
aceste partide, de tinerii, care activează în aceste partide? Prin ce sunteți
diferiți de ei?
Nu suntem
legați nicicum de nici un partid și nici de tinerii ce activează în ele.
După lansarea
noastră oficială, o serie de tineri care sunt sau au fost în alte partide decât
PSD și PRM ne-au contactat și discutăm cu ei colaborări individuale, de la caz
la caz. Ne diferențiază de ei faptul că noi nu am accepta conduceri de partide
care nu ne reprezintă.
2.
Ce v-a determinat să
fondați un nou partid și nu ați folosit "un nume de
marcă" deja consacrat, pentru a intra în politica?
Credem ca șansele
de reformare a clasei politice sunt mai degrabă în exteriorul ei decât în
interiorul ei.
3.
Cum puteți explica
diferențele între principiul enunțat în Programul Partidului, Cap. III. Alin.
16. Pct. g, conform căruia un membru de partid nu poate formula public un punct
de vedere diferit de cel al conducerii partidului și ideile despre descentralizare, democrația
reală, directă?
Nu există o diferență
între această prevedere - "să nu exprime public puncte de vedere care aduc
prejudicii grave activității sau imaginii partidului și care contravin
pozițiilor formulate de organele de conducere ale Uniunii pentru Reconstrucția
României;" - și democrația reală directă, atâta timp cât scopul acestei
prevederi este de a evita transpunerea diferențelor de opinii din cadrul
partidului în spațiul public, fapt care a dăunat până acum sistematic, tuturor
partidelor democratice din România.
Un partid este
o grupare de oameni care împărtășesc o viziune comună. În lipsa viziunii comune
încetează să fie un partid și rămâne o adunare de oameni lipsită de obiect și
reprezentativitate. Orice membru de partid are posibilitatea de a-și face vocea
auzită în interiorul partidului și de a propune inițiative și idei, inclusiv de
nivel doctrinar. O dată aceste idei incluse în viziunea partidului ele sunt ale
noastre, ale tuturor și ne reprezintă. Dacă cineva are idei diferite
fundamental, evident, nu ar trebui să facă parte din acest partid ci dintr-un
altul care să-i reprezinte ideile. Dacă consideră că ideile sale sunt mai
potrivite decât cele exprimate oficial de partid are la dispoziție totalitatea
mijloacelor democratice pentru a le schimba. Nu vedem nici un beneficiu din acțiuni
veleitare de politicianism ieftin prin presă așa cum am tot văzut pe la alte
partide. Creează confuzie și în electorat și în ceilalți membri și nu fac nimănui
nici un bine, cu excepția egoului veleitarului însuși.
4.
Sunteți împotriva sistemului centralizat al vieții politice românești. În ce
formă organizatorică dorește URR să funcționeze, ca să evite ierarhia
de partid? Prevederile referitoare la funcționarea organizațiilor (la nivel de țară, regional, județean, local) nu diferă foarte mult de cele ale partidelor deja consacrate.
Structura
organizatorică a URR este diferită semnificativ de structurile celorlalte
partide. Nu putem evita ierarhia de partid dar am făcut în așa fel încât ea să
fie foarte redusă numeric.
Principiul
subsidiarității presupune luarea deciziilor la cel mai mic nivel posibil.
Pentru asta am făcut două lucruri: am redus masiv structurile centrale de conducere,
prin Statut, și am consfințit, prin Regulamentul de Funcționare, puteri largi
organizațiilor locale și membrilor individuali care au, de pildă, dreptul de a
alege direct toate organele de conducere, până la nivel central inclusiv.
5.
Sub ce formă și în
ce masură considerați
necesară intervenția statului în probeleme
sociale?
Răspunsul face parte din politica sectorială de
protecție socială la care încă lucrăm.
Ca principiu, însă, intervenția statului în politicile
sociale trebuie să fie substanțială, întrucât statul este de fapt chiar societatea,
sau reprezentantul ei. Rămâne de înțeles exact care este nivelul până la care
societatea trebuie să garanteze membrilor ei drepturile lor fundamentale,
corelat și cu resursele disponibile.
6.
Critica Programului
social al Guvernului a avut un ecou impresionant în presă. Conform criticilor
formulate, statul intervine iresponsabil în procesele economice, stimulează nemunca. Ce program
social puteți oferi, care sunt specialiștii
care vor elabora programul?
Răspunsul face parte din politica sectorială de
protecție socială la care încă lucrăm.
Există soluții specifice pentru probleme specifice. Un
exemplu, pentru că a tot fost mediatizat: Plata întreținerii și arieratele la
energie. De fapt nu neapărat cei săraci sunt cei răi platnici. Ei sunt doar
catalizatorul unei reacții în lanț: unii oameni nu au plătit, asta a impus ridicarea
tarifelor pentru ca alții să fie acoperite anumite cheltuieli, asta a făcut ca
încă mai mulți oameni să nu poată plăti, etc. De la un moment cei care plăteau
corect s-au simțit frustrați de faptul că această "politică socială" cade pe
umerii lor și au început să nu mai plătească nici ei. Și tot așa. Răspunsul
aici e simplu: un sistem de asistență socială pentru cei cu venituri mici și
numai pentru ei. În el pot fi implicate și societatea civilă, biserica,
organizațiile de caritate, etc. În rest, responsabilitate individuală, bazată
pe contorizarea individuală a consumului, colectarea strictă a datoriilor de la
cei care nu se încadrează în categoria celor defavorizați social. Stoparea
subsidierii ineficiențelor regiilor comunale și rentabilizarea lor prin numirea
unui management care-și merită numele, nu pile și relații ale diverșilor potențați
locali. Simplu, și se poate realiza în 1-2 ani. Până acum era de mult uitată
problema asta dacă cineva chiar vroia să o atace.
7.
Pe situl web al
partidului lipsește (eu nu am gasit)
CV-ul detaliat al fondatorilor, conducătorilor.
Unde au studiat, de ce burse au beneficiat, dacă au beneficiat, cum au început cariera, cum au evoluat, starea familială, starea
materială (!), etc. De ce?
Pe site-ul URR
există CV-uri ale celor cinci membrii ai Comitetului Director Național, în care
am inclus ceea ce ni s-a părut cel mai relevant pentru început. În măsura în
care sunt necesare mai multe amănunte, nu va fi nici o problemă să le furnizăm.
Ca atare, dacă există întrebări punctuale, răspundem la ele punctual.
8.
Conform programului
de partid fiecare persoană trebuie tratată conform aptitudinilor personale și
nu conform apartenenței sociale, etnice, etc. Ce vreși să faceți pentru a induce o
schimbare în domeniul protecției datelor personale?
9.
Ce părere aveți despre practica în
domeniul protecției datelor personale în România?
Răspunsurile fac parte din politica sectorială de siguranță
a cetățeanului la care încă lucrăm.
10.
De ce vreți să desființați votul secret
în Parlament, dacă în cadrul partidului este posibilă
o asemenea formă de manifestare a voinței?
În cadrul
partidului există votul secret exclusiv datorită faptului, și doar în cazurile,
în care el este o obligație prevăzută în Legea Partidelor Politice, Articolul
16, paragraful 2: "Alegerea membrilor conducerii partidului politic și ai
conducerilor organizațiilor sale teritoriale se face prin vot secret."
11.
(Și) partidele
politice române își fac capital politic din noțiunea de "națiune". Și
programul Dvs. cochetează cu
această noțiune, foarte concret: cum apreciați națiunea, ca și
categorie politică?
Din punct de vedere politic națiunea este o formă de
organizare economică și socială a unui grup de oameni, având la bază elemente
comune de limbă, istorie și cultură.
12.
Ați luat contactul cu politicieni sau formațiuni
politice de alta naționalitate decât
cea română?
Deocamdată nu, dar suntem interesați de inițierea unui
dialog.
13.
Aveți specialiști sau grupuri de specialiști care să formuleze un program relevant și răspunsuri la problemele de mai sus?
Da, și ei lucrează deja.
14.
În program se vorbește în multe locuri despre nevoia de deschidere,
toleranță. Se pare însă, că acest lucru este valabil în primul rând în cea ce privește
colaborarea cu statele vecine. Care este părerea și
perspectiva privind diversitatea etnică, socială caracteristică României și cooperarea, toleranța în interiorul țării?
URR consideră că România este mai bogată datorită
diversității etnice, că aceasta reprezintă un atu pentru o dezvoltare durabilă
și pentru stabilirea unor relații mai bune cu statele vecine.
România este casa mai multor etnii care au mult mai
mult de câștigat, toate împreună și fiecare în parte, din toleranță și înțelepciune
decât din ură și diferențiere pe baze etnice. Din păcate, diverse forțe
politice își fac capital electoral din exploatarea diferențelor dintre naționalitățile
României. Suntem bucuroși că între noi se găsesc reprezentanți ai etniei
maghiare cât și oameni proveniți din familii mixte din punct de vedere etnic.
Acestea fiind zise, credem că fiecare naționalitate
are dreptul la identitatea ei spirituală și culturală, indiferent dacă este
majoritară sau minoritară. Majoritatea, prin caracterul ei dominant, este aceea
care trebuie să facă primul pas spre toleranță și deschidere. De aici încolo e o stradă cu două sensuri.
15.
Care sunt
politicienii europeni, cu care colaborați cu plăcere sau cu care ați colabora
în viitor?
16.
Care sunt partidele
europene, cu care aveți relații?
Momentan nu colaborăm
cu politicienii europeni, dar vom colabora cu plăcere cu toți cei care
împărtășim aceleași valori și principii.
17.
Partidul se autodefinește ca și un partid de centru-drepata.
Ce valori și principii însemnă, concret această definiție?
Răspunsul este:
Libertate de
inițiativă
Responsabilitate
individuală
Spirit de echipă
Răspundere față de
comunitate
Subsidiaritate
Toleranță și
deschidere
Respect față de
tradiție
Democrație directă.
Acestea sunt detaliate pe site în Manifestul
Programatic.
18.
La ultimele alegeri
cel mai mult au pierdut exact acele categorii sociale, tineri și activi, care
sunt ținta URR. Cum credeți
că puteți convinge pe ei?
Suntem ca ei. Construcția noastră îi va reprezenta iar
rezultatele vor fi relevante pentru ei.
19.
Ce fel de campanie
electorală vă imaginați, având
în vedere campaniile de imagine fără idei noi
anterioare?
Ne imaginăm o campanie electorală non-conformistă, neconvențională,
care să ne definească ca un partid nou și diferit de celelalte partide. Ne bazăm
esențial pe aportul membrilor noștri, pe forța ideilor noastre și ale
persoanelor care le susțin.
20.
Care este forța politică, cu care, în eventualitatea în care veți reprezenta o fortă politică,
vă imaginați o coaliție?
Pre-electoral nu avem în vedere nici o coaliție, iar
post-electoral vom lua decizia în funcție de componența parlamentului,
excluzând însă de pe acum o coaliție cu PSD sau PRM.
21.
Sunteți de acord că Biserica Ortodoxă are nevoie de reformă, exact, cum, pe
vremuri, reformația a reformat biserica catolică?
Biserica Ortodoxă Română este o instituție
independentă care trebuie să-și definească singură poziția și viitorul. Sperăm
că acest proces să fie total depolitizat și să
reflecte cu adevărat aspirațiile confesionalilor săi. Nu este treaba statului și
nici a politicienilor săi cum se reformează (sau nu) instituțiile confesionale.
Este treaba statului și a politicienilor săi ca aceste instituții să respecte
Constituția și statul de drept.
22.
Cum apreciați mediul intelectual reprezentat de ortodoxia
română?
Preferăm să nu facem aprecieri generalizatoare. Orice
mediu intelectual este format din personalități care au puncte de vedere adesea
diferite. Ca și mai înainte, nu e treaba statului și nici a politicienilor săi
să emită judecăți de valoare despre o categorie sau alta de cetățeni.
23.
Cum apreciați politica UDMR din ultimul ciclu de guvernare?
Atâta vreme cât dezavuăm răspicat politica PSD, nu putem fi încântați de
faptul că UDMR a decis să susțină această politică prin protocolul încheiat cu
actualii guvernanți. Înțelegem că asta a fost calea aleasă de UDMR pentru
îndeplinirea obiectivelor sale de natură etnică dar asta atenuează doar în mică
măsură faptul că ei validează, mai mult sau mai puțin tacit, o politică
guvernamentală care, din punctul nostru de vedere, contravine adesea
obiectivelor de natură economică și socială ale cetățenilor României.
24.
Ce părere aveți despre mișcările regionale din ce în ce mai puternice din Ardeal?
Nu susținem regionalizarea României și deci nici
mișcările care o propagă.
25.
În România, învățarea limbii române
este obligatorie numai pentru copii maghiari, pentru copii români nu este deloc
obligatoriu, din contra, sunt locuri, unde acest lucru este interzis. Ce părere are despre acest fapt domnișoara
Vincze?
Credem că pentru orice cetățean al României învățarea
și folosirea limbii române este obligatorie.
26.
Ce părere aveți despre învățarea în școli a limbilor naționalităților
din Ardeal, când va fi predare a limbii maghiare
pentru copii romani? - exact ca în Elveția,
unde elevii învață prima dată limbile celorlalți sau în Finlanda, unde cei de naționalitate
finlandeză învață limba minorității
suedeze (dar aș putea da și mai multe exemple).
Considerăm că simultan cu învățarea limbii române,
este benefică și predarea limbilor minorităților, în funcție de opțiunea
fiecărui părinte. Dacă problema nu s-ar politiza atâta, ea s-ar rezolva mult
mai natural, pentru că limba maghiară e chiar utila pentru un român.
27.
Văd că în conducerea
partidului sunt români și o doamnă unguroaică. Ce părere
aveți despre viitorul Ardealului? Va exista un Ardeal
independent de România?
Speranța noastră este că Ardealul va fi întotdeauna
parte integrantă a României iar România parte integrantă a Europei.
28.
Când ați auzit prima dată că în România trăiesc și unguri?
De când ne știm.
29.
Care au fost primele
impresii legate de unguri (sau maghiari)?
Copii nu sunt naționaliști.
30.
Considerați de urmat
exemplul conducerii PNTCD-ului de a face publice declarațiile de avere?
Da, cu mențiunea că ar trebui făcute publice
declarațiile reale de avere.
31.
După părerea voastră, cât de publice
ar trebui să fie declarațiile de avere (este
suficientă o comisie restrânsă de a
verificare sau trebuie făcute accesibile oricui,
inclusiv pe Internet)?
32.
Ce părere aveți despre legea care reglementează publicarea averii demnitarilor?
Declarațiile de avere trebuie făcute publice, adică accesibile oricăruia
interesat de ele.
33.
În afară de campania
negativă ce metode vreți să utilizați
pentru curățarea vieții
politice românești?
Responsabilizarea oamenilor politici prin susținerea
următoarelor prevederi legale:
declararea publică a
averilor înainte și după exercitarea funcției;
vot deschis;
interzicerea
trecerii de la un partid la altul pe perioada mandatului;
reglementarea
drastică a conflictelor de interese ale demnitarilor și ale rudelor acestora;
limitarea imunității
parlamentare exclusiv la declarații politice;
publicarea
semestrială, în Monitorul Oficial, a bilanțului contabil de către toate
partidele sub sancțiunea desființării.
34.
Ce mijloace vedeți pentru a preveni tendința
de sufocare a autorităților locale de către administrația centrală prin
stabilirea de noi obligații și retragerea de fonduri?
Adoptarea și respectarea legislației europene în
domeniu.
35.
În concepția voastră, autoritățile locale sunt "Autoguvernări
locale" sau "Consilii Locale", adică reprezentanții în teritoriu ai puterii de stat?
Consiliile locale nu reprezintă puterea de stat în
teritoriu ci reprezentantele comunității locale, întrucât sunt alese de către
acestea prin vot liber.
36.
De ce considerați un lucru rău forma de
organizare regională? (Într-un document progrmatic susțineți că nu considerați o
idee bună reorganizarea României pe criterii
regionale.)
Problema principală a României nu este forma de
organizare teritorial-administrativă ci felul in care comunitățile locale de la
toate nivelele pot lua decizii și utiliza resurse în legătură cu problemele pe
care le au. În spiritul acestei idei considerăm că cele opt regiuni de
dezvoltare definite în Planul Național de Dezvoltare al României reprezintă un
cadru potrivit pentru sprijinirea proiectelor economice sau sociale cu
relevanță regională.
37.
Aveți idei concrete pentru susținerea celor care
s-ar muta acasă după câțiva ani de viață în Occident?
38.
Un element principal
al campaniei voastre (media) este mulțimea de tineri
care au emigrat și stoparea emigrației. Aveți o concepție despre modalitățile de utilizare a experienței,
cunoștințelor celor care trăiesc
în străinătate în folosul societății
române?
Nu avem încă formulat
un punct de vedere în această privință. Avem, însă, mulți simpatizanți aflați
chiar în această situație și vom formula un punct de vedere. Ceea ce este cel
mai important pentru ei, din câte am văzut până acum, nu este să aibă neapărat
condiții să se întoarcă ci să aibă speranța că într-o zi o vor putea face. Ca și
pentru noi, cei de aici, sensul și dinamica progresului țării sunt ceea ce-i
interesează cel mai tare.
39.
După aprecierea voastră, cât de importantă este
pentru România industria de apărare?
Merită să fie ținute în viață capacități
uriașe neutilizate, plătiți zeci de mii de oameni pentru nemuncă,
sau banii și resursele risipite aici ar trebui utilizate în alte părți?
Industria de apărare ar trebui să se supună acelorași
reguli ale pieței ca orice industrie. Capacitatea de apărare a unei țări e dată
mult mai mult de armele pe care le deține decât de cele pe care le produce. Din
păcate industria de apărare nu se caracterizează numai prin zecii de mii de
oameni plătiți inutil ci și prin management dezastruos și o formidabilă pierdere
de competențe. Să nu uităm că ea era cândva principalul produs de export.
40.
Trebuie să aderam cu
orice preț la UE sau mai întâi
trebuie găsite soluții
pentru eventualele probleme care vor apărea după aderare? (anomaliile structurale din agricultură, societăți necompetitive din
industrie, administrație incapabilă să distribuie
fondurile europene).
41.
În aprecierea voastră în ce perspectivă și cu ce condiții
merită intrarea României în UE? Merită forțarea accelerării negocierilor
de aderare?
Aderarea la UE ar
trebui făcută numai după ce economia românească va fi aptă să funcționeze
eficient în spațiul comunitar.
Nu credem că acest deziderat poate fi îndeplinit
corect în următorii câțiva ani.
Pentru moment forțarea accelerării negocierilor de
aderare are o tentă politică și adesea politicianistă, scăpându-se din vedere
capacitatea reală și limitată de adaptare a etern-tranzitoriei economii de
piață din România.
42.
Conform unor evaluari, în jur de 30% din populația
României trăiește sub
pragul sărăciei sau în jurul acestuia. Popularitatea
partidului lui Vadim Tudor crește (și) din această cauză, într-un ritm accelarat în mediu rural. Ce idei aveți
pentru combaterea extinderii sărăciei și prevenirii mișcărilor sociale de amploare?
Răspunsul face parte din politica sectorială de protecție
socială la care încă lucrăm.
Totuși, pe scurt câteva observații: Problema asta
nu se rezolvă cu metode sociale. Combaterea sărăciei ține în primul rând de creșterea
economică sănătoasă, de reducerea administrației centrale generatoare de corupție,
de reducerea inflației prin care se defulează toate ineficiențele economiei
românești, de privatizarea economiei de stat - catastrofale, de stimularea
investițiilor și a climatului de afaceri prin coerență legislativă și fiscală.
43.
Ce investiții în infrastructură le considerați
necesare pentru ca România să devină
atractivă pentru investitori?
44.
Ce formă de finanțare a acestor investiții o credeți realizabilă? (guvernamentală, privată, mixtă)
45.
Care ar fi, concret,
cele mai urgente lucrări de investiții?
Prioritare sunt:
autostrăzile, telecomunicații, transport feroviar modern, capacități portuare performante,
parcuri industriale, sisteme de irigații.
Tipul de finanțare al fiecărui proiect ar trebui
decis în funcție de condițiile cazului concret.
46.
După următoarele alegeri, dacă raporturile de forțe o fac posibilă, ați încheia o coaliție cu UDMR?
Răspunsul l-am formulat deja la întrebarea 20.
47.
Ce relații oficiale întrețineți cu
actualele partide parlamentare?
Nici una.
48.
În România, în trecutul nu prea îndepărtat au trăit 800.000 de mii de
germani și 500.000 de evrei, astăzi numărul lor este nesemnificativ. Ce
credeți, acest fapt se datorează unei purificari etnice programate sau
acești oameni pur și simplu nu au dorit să trăiască aici, altfel spus
"s-au săturat de România"?
Nefiind
contemporani cu evenimentele menționate nu suntem în măsură să exprimăm o
opinie generalizatoare vizavi de resorturile acestei situații.
49.
Ce credeți, România este un stat național sau stat multinațional?
România este un stat național. Sintagma de stat
multinațional ar putea fi discutată doar în măsura în care procentul
minorităților ar depăși 20-25% din populația României.
50.
După aprecierea voastră, cei care au participat în aparatul represiv al regimului comunist (membrii poliției politice,
colaboratorii acestora, mebrii aparatului de partid)
au dreptul să participe în viața publică din România?
Drepturile cetățenilor de a fi aleși pot fi limitate
doar pe cale legislativă. Și în acest caz, legea se aplică individual și nu
unor categorii de persoane. O lege care să interzică participarea la viața
publică a fostei nomenclaturi a PCR și a Securității ar fi fost foarte benefică la începutul anilor 90
însă acum ea devine din ce în ce mai irelevantă. Totuși este relevantă o lege
care să facă cunoscute publicului acțiunile lor. De aici mai departe, fiecare
are dreptul de a-și alege proprii reprezentanți. Cum noi militam pentru
democrație directă este decizia fiecărui alegator dacă vrea sau nu să fie reprezentat
de o astfel de persoană.
Ai o idee, o observație, o dorință în legătură cu acest site?
Trimite-o pe adresa webmaster@urr.ro