CONSTITUȚIA ROMÂNIEI
[propusă pentru referendumul din 19 octombrie 2003]
[articol modificat:(M); text abrogat: text text nou: text]
Cuprins
Titlul I: Principii
generale
Articolul
1: Statul român(M)
Articolul
2: Suveranitatea(M)
Articolul
3: Teritoriul
Articolul
4: Unitatea poporului și egalitatea între cetățeni(M)
Articolul
5: Cetățenia
Articolul
6: Dreptul la identitate
Articolul
7: Românii din străinătate
Articolul
8: Pluralismul și partidele politice
Articolul
9: Sindicatele(M)
Articolul
10: Relațiile internaționale
Articolul
11: Dreptul internațional și dreptul intern(M)
Articolul
12: Simboluri naționale
Articolul
13: Limba oficială
Articolul
14: Capitala
Titlul
II: Drepturile, libertățile și îndatoririle fundamentale
Capitolul
I: Dispoziții comune
Articolul
15: Universalitatea(M)
Articolul
16: Egalitatea în drepturi(M)
Articolul
17: Cetățenii români în străinătate
Articolul
18: Cetățenii străini și apatrizii
Articolul
19: Extrădarea și expulzarea(M)
Articolul
20: Tratatele internaționale privind drepturile omului(M)
Articolul
21: Accesul liber la justiție(M)
Capitolul
II: Drepturile și libertățile fundamentale
Articolul
22: Dreptul la viață și la integritate fizică și psihică
Articolul
23: Libertatea individuală(M)
Articolul
24: Dreptul la apărare
Articolul
25: Libera circulație
Articolul
26: Viața intimă, familială și privată
Articolul
27: Inviolabilitatea domiciliului(M)
Articolul
28: Secretul corespondenței
Articolul
29: Libertatea conștiinței
Articolul
30: Libertatea de exprimare
Articolul
31: Dreptul la informație(M)
Articolul
32: Dreptul la învățătură
Articolul
321: Accesul la cultură
Articolul
33: Dreptul la ocrotirea sănătății
Articolul
331: Dreptul la mediu sănătos
Articolul
34: Dreptul de vot
Articolul
35: Dreptul de a fi ales(M)
Articolul
351: Dreptul de a fi ales în Parlamentul European
Articolul
36: Libertatea întrunirilor
Articolul
37: Dreptul de asociere(M)
Articolul
38: Munca și protecția socială a muncii(M)
Articolul
39: Interzicerea muncii forțate(M)
Articolul
40: Dreptul la grevă
Articolul
41: Protecția proprietății
private Dreptul de proprietate privată(M)
Articolul
411:Libertatea economică
Articolul
42: Dreptul la moștenire
Articolul
43: Nivelul de trai(M)
Articolul
44: Familia
Articolul
45: Protecția copiilor și a tinerilor(M)
Articolul
46: Protecția persoanelor cu handicapate
Articolul
47: Dreptul de petiționare
Articolul
48: Dreptul persoanei vătămate de o autoritate publică(M)
Articolul
49: Restrângerea exercițiului unor drepturi sau al unor libertăți(M)
Capitolul
III: Îndatoririle fundamentale
Articolul
50: Fidelitatea față de țară
Articolul
51: Respectarea Constituției și a legilor
Articolul
52: Apărarea țării(M)
Articolul
53: Contribuții financiare
Articolul
54: Exercitarea drepturilor și a libertăților
Capitolul
IV: Avocatul Poporului
Articolul
55: Numirea și rolul(M)
Articolul
56: Exercitarea atribuțiilor
Articolul
57: Raportul în fața Parlamentului
Titlul III: Autoritățile
publice
Capitolul
I: Parlamentul
Secțiunea
1: Organizare și funcționare
Articolul
58: Rolul și structura
Articolul
59: Alegerea Camerelor
Articolul
60: Durata mandatului(M)
Articolul
61: Organizarea internă
Articolul
62: Ședințele comune camerelor(M)
Articolul
63: Sesiuni
Articolul
64: Actele juridice și cvorumul legal
Articolul
65: Caracterul public al ședințelor
Secțiunea
a 2-a: Statutul deputaților și al senatorilor
Articolul
66: Mandatul reprezentativ
Articolul
67: Mandatul deputaților și al senatorilor(M)
Articolul
68: Incompatibilități
Articolul
69: Imunitatea parlamentară(M)
Articolul
70: Independența opiniilor
Articolul
71: Indemnizația și celelalte drepturi
Secțiunea
a 3-a: Legiferarea
Articolul
72: Categorii de legi(M)
Articolul
73: Inițiativa legislativă(M)
Articolul
731: Sesizarea camerelor
Articolul
74: Adoptarea legilor și a hotărârilor(M)
Articolul
75: Trimiterea proiectelor de legi și a propunerilor legislative de la o Cameră
la alta
Articolul
76: Medierea
Articolul
77: Promulgarea legii
Articolul
78: Intrarea în vigoare a legii(M)
Articolul
79: Consiliul Legislativ
Capitolul
II: Președintele României
Articolul
80: Rolul Președintelui
Articolul
81: Alegerea Președintelui
Articolul
82: Validarea mandatului și depunerea jurământului
Articolul
83: Durata mandatului(M)
Articolul
84: Incompatibilități și imunități(M)
Articolul
85: Numirea Guvernului
Articolul
86: Consultarea Guvernului
Articolul
87: Participarea la ședințele Guvernului
Articolul
88: Mesaje
Articolul
89: Dizolvarea Parlamentului(M)
Articolul
90: Referendumul
Articolul
91: Atribuții în domeniul politicii externe(M)
Articolul
92: Atribuții în domeniul apărării(M)
Articolul
93: Măsuri excepționale(M)
Articolul
94: Alte atribuții
Articolul
95: Suspendarea din funcție
Articolul
951: Punerea sub acuzare
Articolul
96: Vacanța funcției
Articolul
97: Interimatul funcției
Articolul
98: Răspunderea președintelui interimar
Articolul
99: Actele Președintelui
Articolul
100: Indemnizația și celelalte drepturi
Capitolul
III: Guvernul
Articolul
101: Rolul și structura
Articolul
102: Învestitura
Articolul
103: Jurământul de credință
Articolul
104: Incompatibilități
Articolul
105: Încetarea funcției de membru al Guvernului
Articolul
106: Primul-ministru(M)
Articolul
107: Actele Guvernului
Articolul
108: Răspunderea membrilor Guvernului
Articolul
109: Încetarea mandatului(M)
Capitolul
IV: Raporturile Parlamentului cu Guvernul
Articolul
110: Informarea Parlamentului
Articolul
111: Întrebări și interpelări și moțiuni simple(M)
Articolul
112: Moțiunea de cenzură
Articolul
113: Angajarea răspunderii Guvernului(M)
Articolul
114: Delegarea legislativă(M)
Capitolul
V: Administrația publică
Secțiunea
1: Administrația publică centrală de specialitate
Articolul
115: Structura
Articolul
116: Înființarea
Articolul
117: Forțele armate(M)
Articolul
118: Consiliul Suprem de Apărare a Țării(M)
Secțiunea
a 2-a: Administrația publică locală
Articolul
119: Principii de bază(M)
Articolul
120: Autorități comunale și orășenești
Articolul
121: Consiliul județean
Articolul
122: Prefectul(M)
Capitolul
VI: Autoritatea judecătorească
Secțiunea
1: Instanțele judecătorești
Articolul
123: Înfăptuirea justiției(M)
Articolul
124: Statutul judecătorilor(M)
Articolul
125: Instanțele judecătorești(M)
Articolul
126: Caracterul public al dezbaterilor
Articolul
127: Dreptul la Folosirea limbii materne și a interpretului
în justiție(M)
Articolul
128: Folosirea căilor de atac
Articolul
129: Poliția instanțelor
Secțiunea
a 2-a: Ministerul Public
Articolul
130: Rolul Ministerului Public(M)
Articolul
131: Statutul procurorilor
Secțiunea
a 3-a: Consiliul Superior al Magistraturii
Articolul
132: Componența Rolul și structura(M)
Articolul
133: Atribuții(M)
Titlul
IV: Economia și finanțele publice
Articolul
134: Economia(M)
Articolul
135: Proprietatea(M)
Articolul
136: Sistemul financiar(M)
Articolul
137: Bugetul public național
Articolul
138: Impozite, taxe și alte contribuții
Articolul
139: Curtea de Conturi(M)
Articolul
1391: Consiliul Economic și Social
Titlul
V: Curtea Constituțională
Articolul
140: Structura(M)
Articolul
141: Condiții pentru numire
Articolul
142: Incompatibilități
Articolul
143: Independența și inamovibilitatea
Articolul
144: Atribuții(M)
Articolul
145: Deciziile Curții Constituționale(M)
Titlul
V1: Integrarea euro-atlantică
Articolul
1451: Integrarea în Uniunea Europeană
Articolul
1452: Aderarea la Tratatul Atlanticului de
Nord
Titlul
VI: Revizuirea Constituției
Articolul
146: Inițiativa revizuirii
Articolul
147: Procedura de revizuire
Articolul
148: Limitele revizuirii
Titlul
VII: Dispoziții finale și tranzitorii
Articolul
149: Intrarea în vigoare
Articolul
150: Conflictul temporar de legi
Articolul
151: Instituțiile existente Dispoziții tranzitorii(M)
Articolul
152: Instituțiile viitoare Republicarea Constituției(M)
(1) România
este stat național, suveran și independent, unitar și indivizibil.
(2) Forma de guvernământ a statului român este republica.
(3) România este stat de drept, democratic și social, în care demnitatea
omului, drepturile și libertățile cetățenilor, libera dezvoltare a
personalității umane, dreptatea și pluralismul politic reprezintă valori
supreme, în spiritul tradițiilor democratice ale poporului român și
idealurilor Revoluției din decembrie 1989, și sunt garantate.
(4) Statul se organizează potrivit principiului separației și echilibrului
puterilor - legislativă, executivă și judecătorească - în cadrul democrației
constituționale.
(5) În România, respectarea Constituției, a supremației sale și a legilor
este obligatorie.
(1)
Suveranitatea națională aparține poporului român, care o exercită prin organele
sale reprezentative, constituite prin alegeri libere, periodice
și corecte, precum și prin referendum.
(2) Nici un grup și nici o persoană nu pot exercita suveranitatea în nume
propriu.
(1)
Teritoriul României este inalienabil.
(2) Frontierele țării sunt consfințite prin lege organică, cu respectarea
principiilor și a celorlalte norme general admise ale dreptului internațional.
(3) Teritoriul este organizat, sub aspect administrativ, în comune, orașe și
județe. În condițiile legii, unele orașe sunt declarate municipii.
(4) Pe teritoriul statului român nu pot fi strămutate sau colonizate populații
străine.
(1) Statul
are ca fundament unitatea poporului român și solidaritatea
cetățenilor săi.
(2) România este patria comună și indivizibilă a tuturor cetățenilor săi, fără
deosebire de rasă, de naționalitate, de origine etnică, de limbă, de religie,
de sex, de opinie, de apartenență politică, de avere sau de origine socială.
(1)
Cetățenia română se dobândește, se păstrează sau se pierde în condițiile
prevăzute de legea organică.
(2) Cetățenia română nu poate fi retrasă aceluia care a dobândit-o prin
naștere.
(1) Statul
recunoaște și garantează persoanelor aparținând minorităților naționale dreptul
la păstrarea, la dezvoltarea și la exprimarea identității lor etnice,
culturale, lingvistice și religioase.
(2) Măsurile de protecție luate de stat pentru păstrarea, dezvoltarea și
exprimarea identității persoanelor aparținând minorităților naționale trebuie
să fie conforme cu principiile de egalitate și de nediscriminare în raport cu
ceilalți cetățeni români.
Statul
sprijină întărirea legăturilor cu românii din afara frontierelor țării și
acționează pentru păstrarea, dezvoltarea și exprimarea identității lor etnice,
culturale, lingvistice și religioase, cu respectarea legislației statului ai
cărui cetățeni sunt.
(1)
Pluralismul în societatea românească este o condiție și o garanție a
democrației constituționale.
(2) Partidele politice se constituie și își desfășoară activitatea în condițiile
legii. Ele contribuie la definirea și la exprimarea voinței politice a
cetățenilor, respectând suveranitatea națională, integritatea teritorială,
ordinea de drept și principiile democrației.
Sindicatele,
patronatele și asociațiile profesionale se constituie și își desfășoară activitatea potrivit cu statutele lor, în
condițiile legii. Ele contribuie la apărarea drepturilor și la promovarea
intereselor profesionale, economice și sociale ale salariaților membrilor lor.
România
întreține și dezvoltă relații pașnice cu toate statele și, în acest cadru,
relații de bună vecinătate, întemeiate pe principiile și pe celelalte norme
general admise ale dreptului internațional.
(1) Statul
român se obligă să îndeplinească întocmai și cu bună-credință obligațiile ce-i
revin din tratatele la care este parte.
(2) Tratatele ratificate de Parlament, potrivit legii, fac parte din dreptul
intern.
(3) În cazul în care un tratat la care România urmează să devină parte
cuprinde dispoziții contrare Constituției, ratificarea lui poate avea loc
numai după revizuirea Constituției.
(1)
Drapelul României este tricolor; culorile sunt așezate vertical, în ordinea
următoare începând de la lance: albastru, galben, roșu.
(2) Ziua națională a României este 1 Decembrie.
(3) Imnul național al României este "Deșteaptă-te române".
(4) Stema țării și sigiliul statului sunt stabilite prin legi organice.
În România,
limba oficială este limba română.
Capitala
României este municipiul București.
(1)
Cetățenii beneficiază de drepturile și de libertățile consacrate prin
Constituție și prin alte legi și au obligațiile prevăzute de acestea.
(2) Legea dispune numai pentru viitor, cu excepția legii penale sau
contravenționale mai favorabile.
(1)
Cetățenii sunt egali în fața legii și a autorităților publice, fără privilegii
și fără discriminări.
(2) Nimeni nu este mai presus de lege.
(3) Funcțiile și demnitățile publice, civile sau militare, pot fi ocupate, în condițiile legii, de
persoanele care au numai cetățenia română și domiciliul în țară. Statul român garantează egalitatea de șanse între femei și bărbați
pentru ocuparea acestor funcții și demnități.
(4) În condițiile aderării României la Uniunea Europeană, cetățenii
Uniunii care îndeplinesc cerințele legii organice au dreptul de a alege și
de a fi aleși în autoritățile administrației publice locale.
Cetățenii
români se bucură în străinătate de protecția statului român și trebuie să-și
îndeplinească obligațiile, cu excepția acelora ce nu sunt compatibile cu
absența lor din țară.
(1)
Cetățenii străini și apatrizii care locuiesc în România se bucură de protecția
generală a persoanelor și a averilor, garantată de Constituție și de alte legi.
(2) Dreptul de azil se acordă și se retrage în condițiile legii, cu respectarea
tratatelor și a convențiilor internaționale la care România este parte.
(1)
Cetățeanul român nu poate fi extrădat sau expulzat din România.
(11) Prin derogare de la alineatul (1), cetățenii români pot fi extrădați
în baza convențiilor internaționale la care România este parte, în
condițiile legii și pe bază de reciprocitate.
(2) Cetățenii străini și apatrizii pot fi extrădați numai în baza unei
convenții internaționale sau în condiții de reciprocitate.
(3) Expulzarea sau extrădarea se hotărăște de justiție.
(1)
Dispozițiile constituționale privind drepturile și libertățile cetățenilor vor
fi interpretate și aplicate în concordanță cu Declarația Universală a
Drepturilor Omului, cu pactele și cu celelalte tratate la care România este
parte.
(2) Dacă există neconcordanțe între pactele și tratatele privitoare la
drepturile fundamentale ale omului, la care România este parte, și legile
interne, au prioritate reglementările internaționale, cu excepția cazului în
care Constituția sau legile interne conțin dispoziții mai favorabile.
(1) Orice
persoană se poate adresa justiției pentru apărarea drepturilor, a libertăților
și a intereselor sale legitime.
(2) Nici o lege nu poate îngrădi exercitarea acestui drept.
(3) Părțile au dreptul la un proces echitabil și la soluționarea cauzelor
într-un termen rezonabil.
(4) Jurisdicțiile speciale administrative sunt facultative și gratuite.
(1) Dreptul
la viață, precum și dreptul la integritate fizică și psihică ale persoanei sunt
garantate.
(2) Nimeni nu poate fi supus torturii și nici unui fel de pedeapsă sau de
tratament inuman ori degradant.
(3) Pedeapsa cu moartea este interzisă.
(1)
Libertatea individuală și siguranța persoanei sunt inviolabile.
(2) Percheziționarea, reținerea sau arestarea unei persoane sunt permise numai
în cazurile și cu procedura prevăzute de lege.
(3) Reținerea nu poate depăși 24 de ore.
(4) Arestarea se face în temeiul unui mandat emis de magistrat, pentru o durată
de cel mult 30 de zile. Asupra legalității mandatului, arestatul se poate
plânge judecătorului, care este obligat să se pronunțe prin hotărâre motivată.
Prelungirea arestării se aprobă numai de instanța de judecată. Arestarea preventivă se dispune de judecător și numai în cursul
procesului penal.
(41) În cursul urmăririi penale, arestarea preventivă se poate dispune
pentru cel mult 30 de zile și se poate prelungi cu câte cel mult 30 de zile,
fără ca durata totală să depășească un termen rezonabil, și nu mai mult de
180 de zile.
( 42) În faza de judecată, instanța este obligată, în condițiile legii, să
verifice periodic, și nu mai târziu de 60 de zile, legalitatea și temeinicia
arestării preventive și să dispună, de îndată, punerea în libertate a
inculpatului, dacă temeiurile care au determinat arestarea preventivă au
încetat sau dacă instanța constată că nu există temeiuri noi care să
justifice menținerea privării de libertate.
(43) Încheierile instanței privind măsura arestării preventive sunt
supuse căilor de atac prevăzute de lege.
(5) Celui reținut sau arestat i se aduc de îndată la cunoștință, în limba pe
care o înțelege, motivele reținerii sau ale arestării, iar învinuirea, în cel
mai scurt termen; învinuirea se aduce la cunoștință numai în prezența unui
avocat, ales sau numit din oficiu.
(6) Eliberarea Punerea în libertate a celui reținut sau arestat este obligatorie, dacă motivele
acestor măsuri au dispărut, precum și în alte situații prevăzute
de lege.
(7) Persoana arestată preventiv are dreptul să ceară punerea sa în libertate provizorie,
sub control judiciar sau pe cauțiune.
(8) Până la rămânerea definitivă a hotărârii judecătorești de condamnare,
persoana este considerată nevinovată.
(9) Nici o pedeapsă nu poate fi stabilită sau aplicată decât în condițiile și
în temeiul legii.
(91) Sancțiunea privativă de libertate nu poate fi decât de natură
penală.
(1) Dreptul
la apărare este garantat.
(2) În tot cursul procesului, părțile au dreptul să fie asistate de un avocat,
ales sau numit din oficiu.
(1) Dreptul
la liberă circulație, în țară și în străinătate, este garantat. Legea
stabilește condițiile exercitării acestui drept.
(2) Fiecărui cetățean îi este asigurat dreptul de a-și stabili domiciliul sau
reședința în orice localitale din țară, de a emigra,
precum și de a reveni în țară.
(1)
Autoritățile publice respectă și ocrotesc viața intimă, familială și privată.
(2) Persoana fizică are dreptul să dispună de ea însăși, dacă nu încalcă
drepturile și libertățile altora, ordinea publică sau bunele moravuri.
(1)
Domiciliul și reședința sunt inviolabile. Nimeni nu poate pătrunde sau rămâne
în domiciliul ori în reședința unei persoane fără învoirea acesteia.
(2) De la prevederile alineatului (1) se poate deroga prin lege în următoarele
situații:
a) pentru executarea unui mandat de arestare sau a unei hotărâri
judecătorești;
b) pentru înlăturarea unei primejdii privind viața, integritatea
fizică sau bunurile unei persoane;
c) pentru apărarea siguranței securității naționale sau a ordinii publice;
d) pentru prevenirea răspândirii unei epidemii.
(3) Perchezițiile pot fi ordonate exclusiv de magistrat și pot fi efectuate
numai Percheziția se dispune de judecător și se efectuează în condițiile și în formele prevăzute de lege.
(4) Perchezițiile în timpul nopții sunt interzise, afară de cazul delictului
flagrant infracțiunilor flagrante.
Secretul
scrisorilor, al telegramelor, al altor trimiteri poștale, al convorbirilor
telefonice și al celorlalte mijloace legale de comunicare este inviolabil.
(1)
Libertatea gândirii și a opiniilor, precum și libertatea credințelor religioase
nu pot fi îngrădite sub nici o formă. Nimeni nu poate fi constrâns să adopte o
opinie ori să adere la o credință religioasă, contrare convingerilor sale.
(2) Libertatea conștiinței este garantată; ea trebuie să se manifeste în spirit
de toleranță și de respect reciproc.
(3) Cultele religioase sunt libere și se organizează potrivit statutelor
proprii, în condițiile legii.
(4) În relațiile dintre culte sunt interzise orice forme, mijloace, acte sau
acțiuni de învrăjbire religioasă.
(5) Cultele religioase sunt autonome față de stat și se bucură de sprijinul
acestuia, inclusiv prin înlesnirea asistenței religioase în armată, în spitale,
în penitenciare, în azile și în orfelinate.
(6) Părinții sau tutorii au dreptul de a asigura, potrivit propriilor
convingeri, educația copiilor minori a căror răspundere le revine.
(1)
Libertatea de exprimare a gândurilor, a opiniilor sau a credințelor și
libertatea creațiilor de orice fel, prin viu grai, prin scris, prin imagini,
prin sunete sau prin alte mijloace de comunicare în public, sunt inviolabile.
(2) Cenzura de orice fel este interzisă.
(3) Libertatea presei implică și libertatea de a înființa publicații.
(4) Nici o publicație nu poate fi suprimată.
(5) Legea poate impune mijloacelor de comunicare în masă obligația de a face
publică sursa finanțării.
(6) Libertatea de exprimare nu poate prejudicia demnitatea, onoarea, viața
particulară a persoanei și nici dreptul la propria imagine.
(7) Sunt interzise de lege defăimarea țării și a națiunii, îndemnul la război
de agresiune, la ură națională, rasială, de clasă sau religioasă, incitarea la
discriminare, la separatism teritorial sau la violență publică, precum și
manifestările obscene, contrare bunelor moravuri.
(8) Răspunderea civilă pentru informația sau pentru creația adusă la cunoștință
publică revine editorului sau realizatorului, autorului, organizatorului
manifestării artistice, proprietarului mijlocului de multiplicare, al postului
de radio sau de televiziune, în condițiile legii. Delictele de presă se
stabilesc prin lege.
(1) Dreptul
persoanei de a avea acces la orice informație de interes public nu poate fi
îngrădit.
(2) Autoritățile publice, potrivit competențelor ce le revin, sunt obligate să
asigure informarea corectă a cetățenilor asupra treburilor publice și asupra
problemelor de interes personal.
(3) Dreptul la informație nu trebuie să prejudicieze măsurile de protecție a
tinerilor sau siguranța securitatea națională.
(4) Mijloacele de informare în masă, publice și private, sunt obligate să
asigure informarea corectă a opiniei publice.
(5) Serviciile publice de radio și de televiziune sunt autonome. Ele trebuie să
garanteze grupurilor sociale și politice importante exercitarea dreptului la
antenă. Organizarea acestor servicii și controlul parlamentar asupra
activității lor se reglementează prin lege organică.
(1) Dreptul
la învățătură este asigurat prin învățământul general obligatoriu, prin
învățământul liceal și prin cel profesional, prin învățământul superior, precum
și prin alte forme de instrucție și de perfecționare.
(2) Învățământul de toate gradele se desfășoară în limba română. În condițiile
legii, învățământul se poate desfășura și într-o limbă de circulație
internațională.
(3) Dreptul persoanelor aparținând minorităților naționale de a învăța limba
lor maternă și dreptul de a putea fi instruite în această limbă sunt garantate;
modalitățile de exercitare a acestor drepturi se stabilesc prin lege.
(4) Învățământul de stat este gratuit, potrivit legii. Statul acordă burse
sociale de studii copiilor și tinerilor proveniți din familii defavorizate și
celor instituționalizați, în condițiile legii.
(5) Instituțiile de învățământ, inclusiv cele particulare, se înființează și
își desfășoară activitatea Învățământul de toate gradele se desfășoară în unități de stat,
particulare și confesionale, în condițiile legii.
(6) Autonomia universitară este garantată.
(7) Statul asigură libertatea învățământului religios, potrivit cerințelor
specifice fiecărui cult. În școlile de stat, învățământul religios este
organizat și garantat prin lege.
(1) Accesul la cultură este garantat, în condițiile legii.
(2) Libertatea persoanei de a-și dezvolta spiritualitatea și de a accede la
valorile culturii naționale și universale nu poate fi îngrădită.
(3) Statul trebuie să asigure păstrarea identității spirituale, sprijinirea
culturii naționale, stimularea artelor, protejarea și conservarea moștenirii
culturale, dezvoltarea creativității contemporane, promovarea valorilor
culturale și artistice ale României în lume.
(1) Dreptul
la ocrotirea sănătății este garantat.
(2) Statul este obligat să ia măsuri pentru asigurarea igienei și a sănătății
publice.
(3) Organizarea asistenței medicale și a sistemului de asigurări sociale pentru
boală, accidente, maternitate și recuperare, controlul exercitării profesiilor
medicale și a activităților paramedicale, precum și alte măsuri de protecție a
sănătății fizice și mentale a persoanei se stabilesc potrivit legii.
(1) Statul recunoaște dreptul oricărei persoane la un mediu înconjurător
sănătos și echilibrat ecologic.
(2) Statul asigură cadrul legislativ pentru exercitarea acestui drept.
(3) Persoanele fizice și juridice au îndatorirea de a proteja și a ameliora
mediul înconjurător.
(1)
Cetățenii au drept de vot de la vârsta de 18 ani, împliniți până în ziua
alegerilor inclusiv.
(2) Nu au drept de vot debilii sau alienații mintal, puși sub interdicție, și
nici persoanele condamnate, prin hotărâre judecătorească definitivă, la
pierderea drepturilor electorale.
(1) Au
dreptul de a fi aleși cetățenii cu drept de vot care îndeplinesc condițiile
prevăzute în articolul 16 alineatul (3), dacă nu le este interzisă asocierea în
partide politice, potrivit articolului 37 alineatul (3).
(2) Candidații trebuie să fi împlinit, până în ziua alegerilor inclusiv, vârsta
de cel puțin 23 de ani, pentru a fi aleși în Camera Deputaților sau în organele
publice locale locale, vârsta de cel puțin 33 de ani pentru
a fi aleși în Senat și vârsta de cel puțin 35 de ani, pentru a fi aleși în Senat sau în
funcția de Președinte al României.
În condițiile aderării României la Uniunea Europeană, cetățenii români
au dreptul de a alege și de a fi aleși în Parlamentul European.
Mitingurile,
demonstrațiile, procesiunile sau orice alte întruniri sunt libere și se pot
organiza și desfășura numai în mod pașnic, fără nici un fel de arme.
(1) Cetățenii
se pot asocia liber în partide politice, în sindicate în patronate și în alte forme de
asociere.
(2) Partidele sau organizațiile care, prin scopurile ori prin activitatea lor,
militează împotriva pluralismului politic, a principiilor statului de drept ori
a suveranității, a integrității sau a independenței României sunt
neconstituționale.
(3) Nu pot face parte din partide politice judecătorii Curții Constituționale,
avocații poporului, magistrații, membrii activi ai armatei, polițiștii și alte
categorii de funcționari publici stabilite prin lege organică.
(4) Asociațiile cu caracter secret sunt interzise.
(1) Dreptul
la muncă nu poate fi îngrădit. Alegerea profesiei, a
meseriei sau a ocupației, precum și alegerea locului de muncă
sunt libere.
(2) Salariații au dreptul la protecția socială a muncii măsuri de protecție socială. Măsurile de protecție
Ele privesc securitatea și igiena muncii sănătatea salariaților, regimul de muncă al femeilor și al
tinerilor, instituirea unui salariu minim pe economie brut pe țară, repaosul săptămânal,
concediul de odihnă plătit, prestarea muncii în condiții grele deosebite sau speciale, formarea profesională, precum și alte
situații specifice, stabilite prin lege.
(3) Durata normală a zilei de lucru este, în medie, de cel mult 8 ore.
(4) La muncă egală, femeile au salariu egal cu bărbații.
(5) Dreptul la negocieri colective în materie de muncă și caracterul
obligatoriu al convențiilor colective sunt garantate.
(1) Munca
forțată este interzisă.
(2) Nu constituie muncă forțată:
a) serviciul cu caracter militar sau activitățile desfășurate în
locul acestuia de cei care, potrivit legii, nu prestează serviciul militar
obligatoriu din motive religioase; activitățile pentru îndeplinirea îndatoririlor militare, precum și cele
desfășurate, potrivit legii, în locul acestora, din motive religioase sau de
conștiință;
b) munca unei persoane condamnate, prestată în condiții normale, în
perioada de detenție sau de libertate condiționată;
c) prestațiile impuse în situația creată de calamități ori de alt
pericol, precum și cele care fac parte din obligațiile civile normale stabilite
de lege.
(1)
Salariații au dreptul la grevă pentru apărarea intereselor profesionale,
economice și sociale.
(2) Legea stabilește condițiile și limitele exercitării acestui drept, precum
și garanțiile necesare asigurării serviciilor esențiale pentru societate.
(1) Dreptul
de proprietate, precum și creanțele asupra statului, sunt garantate. Conținutul
și limitele acestor drepturi sunt stabilite de lege.
(2) Proprietatea privată este garantată și ocrotită în mod egal de lege, indiferent de
titular. Cetățenii străini și apatrizii nu pot dobândi dreptul de proprietate
asupra terenurilor în condițiile rezultate din
aderarea României la Uniunea Europeană și din alte tratate internaționale
la care România este parte, pe bază de reciprocitate, în condițiile prevăzute
prin lege organică, precum și prin moștenire legală.
(3) Nimeni nu poate fi expropriat decât pentru o cauză de utilitate publică,
stabilită potrivit legii, cu dreaptă și prealabilă despăgubire.
(31) Sunt interzise naționalizarea sau orice alte măsuri de trecere silită
în proprietate publică a unor bunuri pe baza apartenenței sociale, etnice,
religioase, politice sau de altă natură discriminatorie a titularilor.
(4) Pentru lucrări de interes general, autoritatea publică poate folosi
subsolul oricărei proprietăți imobiliare, cu obligația de a despăgubi
proprietarul pentru daunele aduse solului, plantațiilor sau construcțiilor,
precum și pentru alte daune imputabile autorității.
(5) Despăgubirile prevăzute în alineatele (3) și (4) se stabilesc de comun
acord cu proprietarul sau, în caz de divergență, prin justiție.
(6) Dreptul de proprietate obligă la respectarea sarcinilor privind protecția
mediului și asigurarea bunei vecinătăți, precum și la respectarea celorlalte
sarcini care, potrivit legii sau obiceiului, revin proprietarului.
(7) Averea dobândită licit nu poate fi confiscată. Caracterul licit al
dobândirii se prezumă.
(8) Bunurile destinate, folosite sau rezultate din infracțiuni ori contravenții
pot fi confiscate numai în condițiile legii.
Accesul liber al persoanei la o activitate economică, libera inițiativă și
exercitarea acestora în condițiile legii, sunt garantate.
Dreptul la
moștenire este garantat.
(1) Statul
este obligat să ia măsuri de dezvoltare economică și de protecție socială, de
natură să asigure cetățenilor un nivel de trai decent.
(2) Cetățenii au dreptul la pensie, la concediu de maternitate plătit, la
asistență medicală în unitățile sanitare de stat, la ajutor de șomaj și la alte
forme de asistență socială asigurări sociale publice sau private, prevăzute de lege. Cetățenii au dreptul și la măsuri de asistență socială, potrivit legii.
(1) Familia
se întemeiază pe căsătoria liber consimțită între soți, pe egalitatea acestora
și pe dreptul și îndatorirea părinților de a asigura creșterea, educația și
instruirea copiilor.
(2) Condițiile de încheiere, de desfacere și de nulitate a căsătoriei se
stabilesc prin lege. Căsătoria religioasă poate fi celebrată numai după căsătoria
civilă.
(3) Copiii din afara căsătoriei sunt egali în fața legii cu cei din căsătorie.
(1) Copiii
și tinerii se bucură de un regim special de protecție și de asistență în
realizarea drepturilor lor.
(2) Statul acordă alocații de stat pentru copii și ajutoare pentru îngrijirea
copilului bolnav ori handicapat. Alte forme de protecție socială a copiilor și
a tinerilor se stabilesc prin lege.
(3) Exploatarea minorilor, folosirea lor în activități care le-ar dăuna
sănătății, moralității sau care le-ar pune în primejdie viața ori dezvoltarea
normală sunt interzise.
(4) Minorii sub vârsta de 15 ani nu pot fi angajați ca salariați.
(5) Autoritățile publice au obligația să contribuie la asigurarea condițiilor
pentru participarea liberă a tinerilor la viața politică, socială, economică,
culturală și sportivă a țării.
Persoanele
cu handicapate se bucură de protecție specială. Statul asigură realizarea unei
politici naționale de egalitate a șanselor, de prevenire, și de tratament a handicapului, de readaptare, de învățământ, de
instruire și de integrare socială a handicapaților în vederea participării efective a persoanelor cu
handicap în viața comunității, respectând drepturile și
îndatoririle ce revin părinților și tutorilor.
(1)
Cetățenii au dreptul să se adreseze autorităților publice prin petiții
formulate numai în numele semnatarilor.
(2) Organizațiile legal constituite au dreptul să adreseze petiții exclusiv în
numele colectivelor pe care le reprezintă.
(3) Exercitarea dreptului de petiționare este scutită de taxă.
(4) Autoritățile publice au obligația să răspundă la petiții în termenele și în
condițiile stabilite potrivit legii.
(1)
Persoana vătămată într-un drept al său ori într-un interes legitim, de o autoritate publică, printr-un act
administrativ sau prin nesoluționarea în termenul legal a unei cereri, este
îndreptățită să obțină recunoașterea dreptului pretins sau a interesului legitim, anularea actului și
repararea pagubei.
(2) Condițiile și limitele exercitării acestui drept se stabilesc prin lege
organică.
(3) Statul răspunde patrimonial, potrivit legii, pentru prejudiciile cauzate
prin erorile judiciare săvârșite în procesele penale. Răspunderea statului este stabilită în condițiile legii și
nu înlătură răspunderea magistraților care și-au exercitat funcția cu reacredință
sau gravă neglijență.
(1)
Exercițiul unor drepturi sau al unor libertăți poate fi restrâns numai prin
lege și numai dacă se impune, după caz, pentru: apărarea siguranței securității naționale,
a ordinii, a sănătății ori a moralei publice, a drepturilor și a libertăților
cetățenilor; desfășurarea instrucției penale; prevenirea consecințelor unei
calamități naturale, ale unui dezastru ori ale unui sinistru deosebit de grav.
(2) Restrângerea poate fi dispusă numai dacă este necesară într-o
societate democratică. Măsura trebuie să fie proporțională cu situația care a determinat-o
și nu poate atinge existența, să fie aplicată în mod nediscriminatoriu și fără a aduce
atingere existenței dreptului sau a libertății.
(1)
Fidelitatea față de țară este sacră.
(2) Cetățenii cărora le sunt încredințate funcții publice, precum și militarii,
răspund de îndeplinirea cu credință a obligațiilor ce le revin și, în acest
scop, vor depune jurământul cerut de lege.
Respectarea
Constituției, a supremației sale și a legilor este obligatorie.
(1)
Cetățenii au dreptul și obligația să apere România.
(2) Serviciul militar este obligatoriu pentru bărbații, cetățeni români, care
au împlinit vârsta de 20 de ani, cu excepția cazurilor prevăzute de lege. Condițiile privind îndeplinirea îndatoririlor militare se stabilesc
prin lege organică.
(3) Pentru pregătirea în cadrul serviciului militar activ, cetățenii Cetățenii pot fi
încorporați de la vârsta de 20 de ani și până la vârsta de 35 de ani, cu excepția voluntarilor, în condițiile legii organice.
(1)
Cetățenii au obligația să contribuie, prin impozite și prin taxe, la
cheltuielile publice.
(2) Sistemul legal de impuneri trebuie să asigure așezarea justă a sarcinilor
fiscale.
(3) Orice alte prestații sunt interzise, în afara celor stabilite prin lege, în
situații excepționale.
Cetățenii
români, cetățenii străini și apatrizii trebuie să-și exercite drepturile și
libertățile constituționale cu bună-credință, fără să încalce drepturile și
libertățile celorlalți.
(1)
Avocatul Poporului este numit de Senat, pe o durată de 4 5 ani, pentru apărarea
drepturilor și a libertăților cetățenilor. Organizarea și funcționarea
instituției Avocatului Poporului se stabilesc prin lege organică. persoanelor fizice. Adjuncții Avocatului
Poporului sunt specializați pe domenii de activitate.
(2) Avocatul Poporului nu poate și adjuncții săi nu pot îndeplini nici o altă funcție publică sau
privată, cu excepția funcțiilor didactice din
învățământul superior.
(3) Organizarea și funcționarea instituției Avocatul Poporului se
stabilesc prin lege organică.
(1)
Avocatul Poporului își exercită atribuțiile din oficiu sau la cererea
persoanelor lezate în drepturile și în libertățile lor, în limitele stabilite
de lege.
(2) Autoritățile publice sunt obligate să asigure Avocatului Poporului
sprijinul necesar în exercitarea atribuțiilor sale.
Avocatul
Poporului prezintă celor două Camere ale Parlamentului rapoarte, anual sau la
cererea acestora. Rapoartele pot conține recomandări privind legislația sau
măsuri de altă natură, pentru ocrotirea drepturilor și a libertăților
cetățenilor.
(1)
Parlamentul este organul reprezentativ suprem al poporului român și unica
autoritate legiuitoare a țării.
(2) Parlamentul este alcătuit din Camera Deputaților și Senat.
(1) Camera
Deputaților și Senatul sunt alese prin vot universal, egal, direct, secret și
liber exprimat, potrivit legii electorale.
(2) Organizațiile cetățenilor aparținând minorităților naționale, care nu
întrunesc în alegeri numărul de voturi pentru a fi reprezentate în Parlament,
au dreptul la câte un loc de deputat, în condițiile legii electorale. Cetățenii
unei minorități naționale pot fi reprezentați numai de o singură organizație.
(3) Numărul deputaților și al senatorilor se stabilește prin legea electorală,
în raport cu populația țării.
(1) Camera
Deputaților și Senatul sunt alese pentru un mandat de 4 ani, care poate fi
prelungit, prin lege organică, în caz de război sau de catastrofă se prelungește de drept în stare de mobilizare, de război, de
asediu sau de urgență, până la încetarea acestora.
(2) Alegerile pentru Camera Deputaților și pentru Senat se desfășoară în cel
mult 3 luni de la expirarea mandatului sau de la dizolvarea Parlamentului.
(3) Parlamentul nou ales se întrunește, la convocarea Președintelui României,
în cel mult 20 de zile de la alegeri.
(4) Mandatul Camerelor se prelungește până la întrunirea legală a noului
Parlament. În această perioadă nu poate fi revizuită Constituția și nu pot fi
adoptate, modificate sau abrogate legi organice.
(5) Proiectele de legi sau propunerile legislative înscrise pe ordinea de zi a
Parlamentului precedent își continuă procedura în noul Parlament.
(1)
Organizarea și funcționarea fiecărei Camere se stabilesc prin regulament
propriu. Resursele financiare ale Camerelor sunt prevăzute în bugetele aprobate
de acestea.
(2) Fiecare Cameră își alege un birou permanent. Președintele Camerei
Deputaților și președintele Senatului se aleg pe durata mandatului Camerelor.
Ceilalți membri ai birourilor permanente sunt aleși la începutul fiecărei
sesiuni. Membrii birourilor permanente pot fi revocați înainte de expirarea
mandatului.
(3) Deputații și senatorii se pot organiza în grupuri parlamentare, potrivit regulamentului
fiecărei Camere.
(4) Fiecare Cameră își constituie comisii permanente și poate institui comisii
de anchetă sau alte comisii speciale. Camerele își pot constitui comisii
comune.
(5) Birourile permanente și comisiile parlamentare se alcătuiesc potrivit
configurației politice a fiecărei Camere.
(1) Camera
Deputaților și Senatul lucrează în ședințe separate și în ședințe comune. În
ședințele comune, lucrările se desfășoară potrivit unui regulament adoptat cu
votul majorității deputaților și senatorilor.
(2) Camerele se întrunescîn ședință comună își desfășoară lucrările și în ședințe comune, potrivit
unui regulament adoptat cu votul majorității deputaților și senatorilor, pentru:
a) primirea mesajului Președintelui României;
b) aprobarea bugetului de stat și a bugetului asigurărilor sociale
de stat;
c) declararea mobilizării generale sau parțiale;
d) declararea stării de război;
e) suspendarea sau încetarea ostilităților militare;
f) aprobarea strategiei naționale de apărare a țării;
f1) examinarea rapoartelor Consiliului Suprem de Apărare a Țării și
ale Curții de Conturi;
g) numirea, la propunerea Președintelui României, a directorului
Serviciului Român de Informații a directorilor serviciilor
de informații și exercitarea controlului asupra activității
acestui serviciu acestor servicii;
g1) numirea Avocatului Poporului;
g2) stabilirea statutului deputaților și al senatorilor, stabilirea
indemnizației și a celorlalte drepturi ale acestora;
h) îndeplinirea altor atribuții care, potrivit Constituției sau
regulamentului, se exercită în ședință comună.
(1) Camera
Deputaților și Senatul se întrunesc în două sesiuni ordinare pe an. Prima
sesiune începe în luna februarie și nu poate depăși sfârșitul lunii iunie. A
doua sesiune începe în luna septembrie și nu poate depăși sfârșitul lunii
decembrie.
(2) Camera Deputaților și Senatul se întrunesc și în sesiuni extraordinare, la
cererea Președintelui României, a biroului permanent al fiecărei Camere ori a
cel puțin o treime din numărul deputaților sau al senatorilor.
(3) Convocarea Camerelor se face de președinții acestora.
Camera
Deputaților și Senatul adoptă legi, hotărâri și moțiuni, în prezența
majorității membrilor.
(1)
Ședințele celor două Camere sunt publice.
(2) Camerele pot hotărî ca anumite ședințe să fie secrete.
(1) În
exercitarea mandatului, deputații și senatorii sunt în serviciul poporului.
(2) Orice mandat imperativ este nul.
(1)
Deputații și senatorii intră în exercițiul mandatului la data întrunirii legale
a Camerei din care fac parte, sub condiția validării alegerii și a depunerii jurământului. Jurământul se stabilește prin lege
organică.
(2) Calitatea de deputat sau de senator încetează la data întrunirii legale a
Camerelor nou alese sau în caz de demisie, de pierdere a drepturilor
electorale, de incompatibilitate ori de deces.
(1) Nimeni
nu poate fi, în același timp, deputat și senator.
(2) Calitatea de deputat sau de senator este incompatibilă cu exercitarea
oricărei funcții publice de autoritate, cu excepția celei de membru al
Guvernului.
(3) Alte incompatibilități se stabilesc prin lege organică.
(1)
Deputatul sau senatorul nu poate fi reținut, arestat, percheziționat sau trimis
în judecată, penală ori contravențională, fără încuviințarea Camerei din care
face parte, după ascultarea sa. Competența de judecată aparține Curții Supreme
de Justiție. Deputații și senatorii nu pot fi trași la răspundere juridică pentru
voturile sau pentru opiniile politice exprimate în exercitarea mandatului.
(2) Deputații și senatorii pot fi urmăriți și trimiși în judecată penală
pentru fapte care nu au legătură cu voturile sau cu opiniile politice
exprimate în exercitarea mandatului, dar nu pot fi percheziționați, reținuți
sau arestați fără încuviințarea Camerei din care fac parte, după ascultarea
lor. Urmărirea și trimiterea în judecată penală se pot face numai de către
Parchetul de pe lângă Înalta Curte de Casație și Justiție. Competența de
judecată aparține Înaltei Curți de Casație și Justiție.
(3) În caz de infracțiune flagrantă, deputatul sau senatorul deputații sau senatorii pot fi reținuți și
supuși percheziției. Ministrul justiției va informa neîntârziat pe președintele
Camerei asupra reținerii și a percheziției. În cazul în care Camera sesizată
constată că nu există temei pentru reținere, va dispune imediat revocarea
acestei măsuri.
Deputații
și senatorii nu pot fi trași la răspundere juridică pentru voturile sau pentru
opiniile politice exprimate în exercitarea mandatului.
Deputații
și senatorii primesc o indemnizație lunară. Cuantumul indemnizației și
celelalte drepturi se stabilesc prin lege.
(1)
Parlamentul adoptă legi constituționale, legi organice și legi ordinare.
(2) Legile constituționale sunt cele de revizuire a Constituției.
(3) Prin lege organică se reglementează:
a) sistemul electoral și funcționarea Autorității Electorale
Permanente;
b) organizarea și, funcționarea și finanțarea partidelor politice;
c) statutul deputaților și al senatorilor, stabilirea indemnizației și a
celorlalte drepturi ale acestora;
cd) organizarea și desfășurarea referendumului;
de) organizarea Guvernului și a Consiliului Suprem de Apărare a
Țării;
ef) regimul stării de asediu și al celei de urgență stării de mobilizare parțială sau totală a forțelor armate și al
stării de război;
fg) infracțiunile, pedepsele și regimul executării acestora;
gh) acordarea amnistiei sau a grațierii colective;
hi) organizarea și funcționarea Consiliului Superior al
Magistraturii, a instanțelor judecătorești, a Ministerului Public și a Curții
de Conturi;
ij) statutul funcționarilor publici;
jk) contenciosul administrativ;
l) organizarea și funcționarea Consiliului Superior al Magistraturii, a
instanțelor judecătorești, a Ministerului Public și a Curții de Conturi;
km) regimul juridic general al proprietății și al moștenirii;
mn) organizarea generală a învățământului;
o) organizarea administrației publice locale, a teritoriului, precum și
regimul general privind autonomia locală;
lp) regimul general privind raporturile de muncă, sindicatele, patronatele și
protecția socială;
r) statutul minorităților naționale din România;
ns) regimul general al cultelor;
p) modul de stabilire a zonei economice exclusive;
rt) celelalte domenii pentru care, în Constituție, se prevede
adoptarea de legi organice.
(1)
Inițiativa legislativă aparține Guvernului, deputaților, senatorilor, precum și
unui număr de cel puțin 250.000 100.000 de cetățeni cu drept de vot. Cetățenii care își
manifestă dreptul la inițiativă legislativă trebuie să provină din cel puțin un
sfert din județele țării, iar în fiecare din aceste județe sau în municipiul
București trebuie să fie înregistrate cel puțin 10.000 5.000 de semnături în
sprijinul acestei inițiative.
(2) Nu pot face obiectul inițiativei legislative a cetățenilor problemele
fiscale, cele cu caracter internațional, amnistia și grațierea.
(3) Guvernul își exercită inițiativa legislativă prin transmiterea proiectului
de lege către una dintre Camere Camera competentă să îl adopte, ca primă
Cameră sesizată.
(4) Deputații, senatorii și cetățenii care exercită dreptul la inițiativă
legislativă pot prezenta propuneri legislative numai în forma cerută pentru
proiectele de legi.
(5) Propunerile legislative se supun întâi adoptării în Camera în care au fost
prezentate mai întâi Camerei
competente să le adopte, ca primă Cameră sesizată.
(1)
Se supun spre dezbatere și adoptare Camerei Deputaților, ca primă
Cameră sesizată, proiectele de legi și propunerile legislative pentru
ratificarea tratatelor sau a altor acorduri internaționale și a măsurilor
legislative ce rezultă din aplicarea acestor tratate sau acorduri, precum și
proiectele legilor organice prevăzute la art.31 alin.(5), art.37 alin.(3),
art.52 alin.(2), art.55 alin.(3), art.72 alin.(3) lit.e), k), l), n), o), art.79
alin.(2), art.101 alin.(3), art.104 alin.(2), art.116 alin.(3), art.117 alin.(2)
și (3), art.119 alin.(2), art.125 alin.(4) și (5) și art.140 alin.(4). Celelalte
proiecte de lege sau propuneri legislative se supun dezbaterii și adoptării,
ca primă Cameră sesizată, Senatului.
(2) Prima Cameră sesizată se pronunță în termen de 45 de zile. Pentru
coduri și alte legi de complexitate deosebită, termenul este de 60 de zile.
În cazul depășirii acestor termene se consideră că proiectul de lege sau
propunerea legislativă a fost adoptată.
(3) După adoptare sau respingere de către prima Cameră sesizată,
proiectul sau propunerea legislativă se trimite celeilalte Camere, care va
decide definitiv.
(4) În cazul în care prima Cameră sesizată adoptă o prevedere care,
potrivit alineatului (1), intră în competența sa decizională, prevederea este
definitiv adoptată dacă și cea de-a doua Cameră este de acord. În caz
contrar, numai pentru prevederea respectivă, legea se întoarce la prima
Cameră sesizată, care va decide definitiv în procedură de urgență.
(5) Dispozițiile alineatului(4) referitoare la întoarcerea legii se aplică în
mod corespunzător și în cazul în care Camera decizională adoptă o
prevedere pentru care competența decizională aparține primei Camere.
(1) Legile
organice și hotărârile privind regulamentele Camerelor se adoptă cu votul
majorității membrilor fiecărei Camere.
(2) Legile ordinare și hotărârile se adoptă cu votul majorității membrilor
prezenți din fiecare Cameră.
(3) La cererea Guvernului sau din proprie inițiativă, Parlamentul poate adopta
proiecte de legi sau propuneri legislative cu procedură de urgență, stabilită
potrivit regulamentului fiecărei Camere.
Proiectele
de legi sau propunerile legislative adoptate de una din Camere se trimit celeilalte
Camere a Parlamentului. Dacă aceasta din urmă respinge proiectul de lege sau
propunerea legislativă, ele se trimit, pentru o nouă dezbatere, Camerei care
le-a adoptat. O nouă respingere este definitivă.
(1) Dacă
una din Camere adoptă un proiect de lege sau o propunere legislativă într-o
redactare diferită de cea aprobată de cealaltă Cameră, președinții Camerelor
vor iniția, prin intermediul unei comisii paritare, procedura de mediere.
(2) În cazul în care comisia nu ajunge la un acord sau dacă una din Camere nu
aprobă raportul comisiei de mediere, textele aflate în divergență se supun
dezbaterii Camerei Deputaților și Senatului, în ședință comună, care vor adopta
textul definitiv cu votul majorității prevăzute la articolul 74 alineatele (1)
sau (2).
(1) Legea
se trimite, spre promulgare, Președintelui României. Promulgarea legii se face
în termen de cel mult 20 de zile de la primire.
(2) Înainte de promulgare, Președintele poate cere Parlamentului, o singură
dată, reexaminarea legii.
(3) Dacă Președintele a cerut reexaminarea legii ori dacă s-a cerut verificarea
constituționalității ei, promulgarea legii se face în cel mult 10 zile de la
primirea legii adoptate după reexaminare sau de la primirea deciziei Curții
Constituționale, prin care i s-a confirmat constituționalitatea.
Legea se
publică în Monitorul Oficial României și intră în vigoare 3 zile de la data publicării
sau la o dataă prevăzută în textul ei.
(1)
Consiliul Legislativ este organ consultativ de specialitate al Parlamentului
care avizează proiectele de acte normative în vederea sistematizării, unifcării
și coordonării întregii legislații. El ține evidența oficială a legislației
României.
(2) Înființarea, organizarea și funcționarea Consiliului Legislativ se
stabilesc prin lege organică.
(1)
Președintele României reprezintă statul român și este garantul independenței
naționale, al unității și al integrității teritoriale a țării.
(2) Președintele României veghează la respectarea Constituției și la buna
funcționare a autorităților publice. În acest scop, Președintele exercită
funcția de mediere între puterile statului, precum și între stat și societate.
(1)
Președintele României este ales prin vot universal, egal, direct, secret și
liber exprimat.
(2) Este declarat ales candidatul care a întrunit, în primul tur de scrutin,
majoritatea de voturi ale alegătorilor înscriși în listele electorale.
(3) În cazul în care nici unul dintre candidați nu a întrunit această
majoritate, se organizează al doilea tur de scrutin, între primii doi candidați
stabiliți în ordinea numărului de voturi obținute în primul tur. Este declarat
ales candidatul care a obținut cel mai mare număr de voturi.
(4) Nici o persoană nu poate îndeplini funcția de Președinte al României decât
pentru cel mult două mandate. Acestea pot fi și succesive.
(1)
Rezultatul alegerilor pentru funcția de Președinte al României este validat de
Curtea Constituțională.
(2) Candidatul a cărui alegere a fost validată depune în fața Camerei
Deputaților și a Senatului, în ședință comună, următorul jurământ: "Jur
să-mi dăruiesc toată puterea și priceperea pentru propășirea spirituală și
materială a poporului român, să respect Constituția și legile țării, să apăr
democrația, drepturile și libertățile fundamentale ale cetățenilor,
suveranitatea, independența, unitatea și integritatea teritorială a României.
Așa să-mi ajute Dumnezeu!"
(1)
Mandatul Președintelui României este de 4 5 ani și se exercită de la data
depunerii jurământului.
(2) Președintele României își exercită mandatul până la depunerea jurământului
de Președintele nou ales.
(3) Mandatul Președintelui României poate fi prelungit, prin lege organică, în
caz de război sau de catastrofă.
(1) În
timpul mandatului, Președintele României nu poate fi membru al unui partid și
nu poate îndeplini nici o altă funcție publică sau privată.
(2) Președintele României se bucură de imunitate. Prevederile articolului 70 69 alineatul (1) se
aplică în mod corespunzător.
(3) Camera Deputaților și Senatul, în ședință comună, pot hotărî punerea sub
acuzare a Președintelui României pentru înaltă trădare, cu votul a cel puțin
două treimi din numărul deputaților și senatorilor. Competența de judecată
aparține Curții Supreme de Justiție, în condițiile legii. Președintele este
demis de drept la data rămânerii definitive a hotărârii de condamnare.
(1)
Președintele României desemnează un candidat pentru funcția de prim-ministru și
numește Guvernul pe baza votului de încredere acordat de Parlament.
(2) În caz de remaniere guvernamentală sau de vacanță a postului, Președintele
revocă și numește, la propunerea primului-ministru, pe unii membri ai
Guvernului.
(3) Dacă prin propunerea de remaniere se schimbă structura sau
compoziția politică a Guvernului, Președintele României va putea
exercita atribuția prevăzută la alineatul (2) numai pe baza aprobării
Parlamentului, acordată la propunerea primului-ministru.
Președintele
României poate consulta Guvernul cu privire la probleme urgente și de
importanță deosebită.
(1)
Președintele României poate lua parte la ședințele Guvernului în care se dezbat
probleme de interes național privind politica externă, apărarea țării,
asigurarea ordinii publice și, la cererea primului-ministru, în alte situații.
(2) Președintele României prezidează ședințele Guvernului la care participă.
Președintele
României adresează Parlamentului mesaje cu privire la principalele probleme
politice ale națiunii.
(1) După
consultarea președinților celor două Camere și a liderilor grupurilor
parlamentare, Președintele României poate să dizolve Parlamentul, dacă acesta
nu a acordat votul de încredere pentru formarea Guvernului în termen de 60 de
zile de la prima solicitare și numai după respingerea a cel puțin două
solicitări de învestitură.
(2) În cursul unui an, Parlamentul poate fi dizolvat o singură dată.
(3) Parlamentul nu poate fi dizolvat în ultimele șase luni ale mandatului
Președintelui României și nici în timpul stării de mobilizare, de război, de asediu sau al stării de
urgență.
Președintele
României, după consultarea Parlamentului, poate cere poporului să-și exprime,
prin referendum, voința cu privire la probleme de interes național.
(1)
Președintele încheie tratate internaționale în numele României, negociate de
Guvern, și le supune spre ratificare Parlamentului, într-un termen de 60 de zile rezonabil. Celelalte tratate și acorduri internaționale se încheie, se
aprobă sau se ratifică potrivit procedurii stabilite prin lege.
(2) Președintele, la propunerea Guvernului, acreditează și recheamă
reprezentanții diplomatici ai României și aprobă înființarea, desființarea sau
schimbarea rangului misiunilor diplomatice.
(3) Reprezentanții diplomatici ai altor state sunt acreditați pe lângă
Președintele României.
(1)
Președintele României este comandantul forțelor armate și îndeplinește funcția
de președinte al Consiliului Suprem de Apărare a Țării.
(2) El poate declara, cu aprobarea prealabilă a Parlamentului, mobilizarea
parțială sau generală a forțelor armate. Numai în cazuri excepționale,
hotărârea Președintelui se supune ulterior aprobării Parlamentului, în cel mult
5 zile de la adoptare.
(3) În caz de agresiune armată îndreptată împotriva țării, Președintele
României ia măsuri pentru respingerea agresiunii și le aduce neîntârziat la
cunoștință Parlamentului, printr-un mesaj. Dacă Parlamentul nu se află în
sesiune, el se convoacă de drept în 24 de ore de la declanșarea agresiunii.
(4) În caz de mobilizare sau de război, Parlamentul își continuă
activitatea pe toată durata acestor stări, iar dacă nu se află în sesiune, se
convoacă de drept în 24 de ore de la declararea lor.
(1)
Președintele României instituie, potrivit legii, starea de asediu sau starea de
urgență, în întreaga țară ori în unele localități, unități administrativ-teritoriale și solicită Parlamentului
încuviințarea măsurii adoptate, în cel mult 5 zile de la luarea acesteia.
(2) Dacă Parlamentul nu se află în sesiune, el se convoacă de drept în cel mult
48 de ore de la instituirea stării de asediu sau a stării de urgență și
funcționează pe toată durata acestora.
Președintele
României îndeplinește și următoarele atribuții:
a) conferă decorații și titluri de onoare;
b) acordă gradele de mareșal, de general, de amiral;
c) numește în funcții publice, în condițiile prevăzute de lege;
d) acordă grațierea individuală.
(1) În
cazul săvârșirii unor fapte grave prin care încalcă prevederile Constituției,
Președintele României poate fi suspendat din funcție de Camera Deputaților și
de Senat, în ședință comună, cu votul majorității deputaților și senatorilor,
după consultarea Curții Constituționale. Președintele poate da Parlamentului
explicații cu privire la faptele ce i se impută.
(2) Propunerea de suspendare din funcție poate fi inițiată de cel puțin o
treime din numărul deputaților și senatorilor și se aduce, neîntârziat, la
cunoștință Președintelui.
(3) Dacă propunerea de suspendare din funcție este aprobată, în cel mult 30 de
zile se organizează un referendum pentru demiterea Președintelui.
(1) Camera Deputaților și Senatul, în ședință comună, cu votul a cel puțin
două treimi din numărul deputaților și senatorilor, pot hotărî punerea sub
acuzare a Președintelui României pentru înaltă trădare.
(2) Propunerea de punere sub acuzare poate fi inițiată de majoritatea
deputaților și senatorilor și se aduce, neîntârziat, la cunoștință Președintelui
României pentru a putea da explicații cu privire la faptele ce i se impută.
(3) De la data punerii sub acuzare și până la data demiterii,
Președintele este suspendat de drept.
(4) Competența de judecată aparține Înaltei Curți de Casație și Justiție.
Președintele este demis de drept la data rămânerii definitive a hotărârii de
condamnare.
(1) Vacanța
funcției de Președinte al României intervine în caz de demisie, de demitere din
funcție, de imposibilitate definitivă a exercitării atribuțiilor sau de deces.
(2) În termen de trei luni de la data la care a intervenit vacanța funcției de
Președinte al României, Guvernul va organiza alegeri pentru un nou Președinte.
(1) Dacă
funcția de Președinte devine vacantă ori dacă Președintele este suspendat din
funcție sau dacă se află în imposibilitate temporară de a-și exercita
atribuțiile, interimatul se asigură, în ordine, de președintele Senatului sau
de președintele Camerei Deputaților.
(2) Atribuțiile prevăzute la articolele 88-90 nu pot fi exercitate pe durata
interimatului funcției prezidențiale.
Dacă
persoana care asigură interimatul funcției de Președinte al României săvârșește
fapte grave, prin care se încalcă prevederile Constituției, se aplică articolul
95 și articolul 97.
(1) În
exercitarea atribuțiilor sale, Președintele României emite decrete care se
publică în Monitorul Oficial al României. Nepublicarea atrage inexistența
decretului.
(2) Decretele emise de Președintele României în exercitarea atribuțiilor sale
prevăzute în articolul 91 alineatele (1) și (2), articolul 92 alineatele (2) și
(3), articolul 93 alineatul (1) și articolul 94 literele a), b) și d) se
contrasemnează de primul-ministru.
Indemnizația
și celelalte drepturi ale Președintelui României se stabilesc prin lege.
(1)
Guvernul, potrivit programului său de guvernare acceptat de Parlament, asigură
realizarea politicii interne și externe a țării și exercită conducerea generală
a administrației publice.
(2) În îndeplinirea atribuțiilor sale, Guvernul cooperează cu organismele
sociale interesate.
(3) Guvernul este alcătuit din prim-ministru, miniștri și alți membri stabiliți
prin lege organică.
(1)
Președintele României desemnează un candidat pentru funcția de prim-ministru,
în urma consultării partidului care are majoritatea absolută în Parlament ori,
dacă nu există o asemenea majoritate, a partidelor reprezentate în Parlament.
(2) Candidatul pentru funcția de prim-ministru va cere, în termen de 10 zile de
la desemnare, votul de încredere al Parlamentului asupra programului și a
întregii liste a Guvernului.
(3) Programul și lista Guvernului se dezbat de Camera Deputaților și de Senat,
în ședință comună. Parlamentul acordă încredere Guvernului cu votul majorității
deputaților și senatorilor.
(1)
Primul-ministru, miniștrii și ceilalți membri ai Guvernului vor depune individual,
în fața Președintelui României, jurământul de la articolul 82.
(2) Guvernul în întregul său și fiecare membru în parte își exercită mandatul,
începând de la data depunerii jurământului.
(1) Funcția
de membru al Guvernului este incompatibilă cu exercitarea altei funcții publice
de autoritate, cu excepția celei de deputat sau de senator. De asemenea, ea
este incompatibilă cu exercitarea unei funcții de reprezentare profesională
salarizată în cadrul organizațiilor cu scop comercial.
(2) Alte incompatibilități se stabilesc prin lege organică.
Funcția de
membru al Guvernului încetează în urma demisiei, a revocării, a pierderii
drepturilor electorale, a stării de incompatibilitate, a decesului, precum și
în alte cazuri prevăzute de lege.
(1)
Primul-ministru conduce Guvernul și coordonează activitatea membrilor acestuia,
respectând atribuțiile ce le revin. De asemenea, prezintă Camerei Deputaților
sau Senatului rapoarte și declarații cu privire la politica Guvernului, care se
dezbat cu prioritate.
(11) Președintele României nu-l poate revoca pe primul-ministru.
(2) Dacă primul-ministru se află într-una din situațiile prevăzute la articolul
105, cu excepția revocării, sau este în imposibilitate de a-și exercita atribuțiile, Președintele
României va desemna un alt membru al Guvernului ca prim- ministru interimar,
pentru a îndeplini atribuțiile primului-ministru, până la formarea noului
Guvern. Interimatul, pe perioada imposibilității exercitării atribuțiilor,
încetează dacă primul-ministru își reia activitatea în Guvern.
(3) Prevederile alineatului (2) se aplică în mod corespunzător și celorlalți
membri ai Guvernului, la propunerea primului-ministru, pentru o perioadă de cel
mult 45 de zile.
(1)
Guvernul adoptă hotărâri și ordonanțe.
(2) Hotărârile se emit pentru organizarea executării legilor.
(3) Ordonanțele se emit în temeiul unei legi speciale de abilitare, în limitele
și în condițiile prevăzute de aceasta.
(4) Hotărârile și ordonanțele adoptate de Guvern se semnează de
primul-ministru, se contrasemnează de miniștrii care au obligația punerii lor
în executare și se publică în Monitorul Oficial al României. Nepublicarea
atrage inexistența hotărârii sau a ordonanței. Hotărârile care au caracter
militar se comunică numai instituțiilor interesate.
(1)
Guvernul răspunde politic numai în fața Parlamentului pentru întreaga sa
activitate. Fiecare membru al Guvernului răspunde politic solidar cu ceilalți
membri pentru activitatea Guvernului și pentru actele acestuia.
(2) Numai Camera Deputaților, Senatul și Președintele României au dreptul să
ceară urmărirea penală a membrilor Guvernului pentru faptele săvârșite în
exercițiul funcției lor. Dacă s-a cerut urmărirea penală, Președintele României
poate dispune suspendarea acestora din funcție. Trimiterea în judecată a unui
membru al Guvernului atrage suspendarea lui din funcție. Competența de judecată
aparține Curții Supreme de Justiție.
(3) Cazurile de răspundere și pedepsele aplicabile membrilor Guvernului sunt
reglementate printr-o lege privind responsabilitatea ministerială.
(1)
Guvernul își exercită mandatul până la data validării alegerilor parlamentare
generale.
(2) Guvernul este demis la data retragerii de Parlament a încrederii acordate
sau dacă primul-ministru se află într-una din situațiile prevăzute în articolul
105, cu excepția revocării, ori este în imposibilitatea de a-și exercita atribuțiile mai mult de 45 de
zile.
(3) În situațiile prevăzute în alineatul (2) sunt aplicabile prevederile
articolului 102.
(4) Guvernul al cărui mandat a încetat potrivit alineatelor (1) și (2)
îndeplinește numai actele necesare pentru administrarea treburilor publice,
până la depunerea jurământului de membrii noului Guvern.
(1)
Guvernul și celelalte organe ale administrației publice, în cadrul controlului
parlamentar al activității lor, sunt obligate să prezinte informațiile și
documentele cerute de Camera Deputaților, de Senat sau de comisiile
parlamentare, prin intermediul președinților acestora. În cazul în care o
inițiativă legislativă implică modificarea prevederilor bugetului de stat sau a
bugetului asigurărilor sociale de stat, solicitarea informării este
obligatorie.
(2) Membrii Guvernului au acces la lucrările Parlamentului. Dacă li se solicită
prezența, participarea lor este obligatorie.
(1)
Guvernul și fiecare dintre membrii săi sunt obligați au obligația să răspundă la întrebările
sau la interpelările formulate de deputați sau de senatori,
în
condițiile prevăzute de regulamentele celor două Camere ale
Parlamentului.
(2) Camera Deputaților sau Senatul poate adopta o moțiune simplă prin care să-și
exprime poziția cu privire la o problemaă de politică internă sau
externă sau, după caz, cu privire la o problemă ce a făcut obiectul interpelării.
(1) Camera
Deputaților și Senatul, în ședință comună, pot retrage încrederea acordată
Guvernului prin adoptarea unei moțiuni de cenzură, cu votul majorității
deputaților și senatorilor.
(2) Moțiunea de cenzură poate fi inițiată de cel puțin o pătrime din numărul
total al deputaților și senatorilor și se comunică Guvernului la data
depunerii.
(3) Moțiunea de cenzură se dezbate după 3 zile de la data când a fost
prezentată în ședința comună a celor două Camere.
(4) Dacă moțiunea de cenzură a fost respinsă, deputații și senatorii care au
semnat-o nu mai pot iniția, în aceeași sesiune, o nouă moțiune de cenzură, cu
excepția cazului în care Guvernul își angajează răspunderea potrivit
articolului 113.
(1)
Guvernul își poate angaja răspunderea în fața Camerei Deputaților și a
Senatului, în ședință comună, asupra unui program, a unei declarații de
politică generală sau a unui proiect de lege.
(2) Guvernul este demis dacă o moțiune de cenzură, depusă în termen de 3 zile
de la prezentarea programului, a declarației de politică generală sau a
proiectului de lege, a fost votată în condițiile articolului 112.
(3) Dacă Guvernul nu a fost demis potrivit alineatului (2), proiectul de lege
prezentat, modificat sau completat, după caz, cu amendamente
acceptate de Guvern, se consideră adoptat, iar aplicarea programului sau a declarațiaei de politică
generală devine obligatorie pentru Guvern.
(4) În cazul în care Președintele României cere reexaminarea legii adoptate
potrivit alineatului (3), dezbaterea acesteia se va face în ședința comună a
celor două Camere.
(1)
Parlamentul poate adopta o lege specială de abilitare a Guvernului pentru a
emite ordonanțe în domenii care nu fac obiectul legilor organice.
(2) Legea de abilitare va stabili, în mod obligatoriu, domeniul și data până la
care se pot emite ordonanțe.
(3) Dacă legea de abilitare o cere, ordonanțele se supun aprobării
Parlamentului, potrivit procedurii legislative, până la împlinirea termenului
de abilitare. Nerespectarea termenului atrage încetarea efectelor ordonanței.
(4) În cazuri excepționale, Guvernul poate adopta ordonanțe de urgență în situații
extraordinare a căror reglementare nu poate fi amânată, având obligația
motivării urgenței în cuprinsul acestora. Acestea
(41) Ordonanța de urgență intră în vigoare numai după depunerea lor spre aprobare la Parlament. Dacă
Parlamentul nu se află în sesiune, el se convoacă în mod obligatoriu. sa
spre dezbatere în procedură de urgență la Camera competentă să fie
sesizată și publicarea ei în Monitorul Oficial al României. Camerele, dacă
nu se află în sesiune, se convoacă în mod obligatoriu, în 5 zile de la
depunere sau, după caz, de la trimitere. Dacă în termen de cel mult 30 de
zile de la depunere, Camera sesizată nu se pronunță asupra ordonanței,
aceasta este considerată adoptată și se trimite celeilalte Camere care
decide de asemenea în procedură de urgență. Ordonanța de urgență
cuprinzând norme de natura legii organice se aprobă cu majoritatea
prevăzută de articolul 74 alineatul (1).
(42) Ordonanțele de urgență nu pot fi adoptate în domeniul legilor
constituționale, nu pot afecta regimul instituțiilor fundamentale ale
statului, drepturile, libertățile și îndatoririle prevăzute de Constituție,
drepturile electorale și nu pot viza măsuri de trecere silită a unor bunuri
în proprietate publică.
(5) Aprobarea sau respingerea ordonanțelor se face Ordonanțele cu care Parlamentul a fost sesizat se aprobă sau se
resping printr-o lege în care vor fi
cuprinse și ordonanțele ale căror efecte au încetat potrivit alineatului (3).
(51) Prin legea de aprobare sau de respingere se vor reglementa, dacă
este cazul, măsurile necesare cu privire la efectele juridice produse pe
perioada de aplicare a ordonanței.
(1)
Ministerele se organizează numai în subordinea Guvernului.
(2) Alte organe de specialitate se pot organiza în subordinea Guvernului ori a
ministerelor sau ca autorități administrative autonome.
(1)
Ministerele se înființează, se organizează și funcționează potrivit legii.
(2) Guvernul și ministerele, cu avizul Curții de Conturi, pot înființa organe
de specialitate, în subordinea lor, numai dacă legea le recunoaște această
competență.
(3) Autorități administrative autonome se pot înființa prin lege organică.
(1) Armata
este subordonată exclusiv voinței poporului pentru garantarea suveranității, a
independenței și a unității statului, a integrității teritoriale a țării și a
democrației constituționale. În condițiile legii și ale
tratatelor internaționale la care România este parte, armata contribuie la
apărarea colectivă în sistemele de alianță militară și participă la acțiuni
privind menținerea sau restabilirea păcii.
(2) Structura sistemului național de apărare, organizarea armatei, pregătirea
populației, a economiei și a teritoriului pentru apărare, precum și statutul
cadrelor militare, se stabilesc prin lege organică.
(3) Prevederile alineatelor (1) și (2) se aplică, în mod corespunzător,
poliției și serviciilor de informații ale statului, precum și celorlalte
componente ale forțelor armate stabilite potrivit legii.
(4) Organizarea de activități militare sau paramilitare în afara unei
autorități statale este interzisă.
(5) Pe teritoriul României nu pot intra staționa, desfășura operațiuni sau trece trupe străine decât numai în
condițiile stabilite de lege legii sau ale tratatelor
internaționale la care România este parte.
Consiliul
Suprem de Apărare a Țării organizează și coordonează unitar activitățile care privesc
apărarea țării și siguranța securitatea națională, participarea
la menținerea securității internaționale și la apărarea colectivă în
sistemele de alianță militară, precum și la acțiuni de menținere sau de
restabilire a păcii.
(1) Administrația
publică din unitățile administrativ-teritoriale se întemeiază pe principiuliile descentralizării, al autonomiei locale și pe cel al descentralizării deconcentrării serviciilor publice.
(2) În unitățile administrativ-teritoriale unde cetățenii aparținând unei
minorități naționale au o pondere semnificativă, se asigură folosirea
limbii minorității naționale respective în scris și oral în relațiile cu
autoritățile administrației publice locale și serviciile publice
deconcentrate, în condițiile prevăzute de legea organică.
(1)
Autoritățile administrației publice, prin care se realizează autonomia locală
în comune și în orașe, sunt consiliile locale alese și primarii aleși, în
condițiile legii.
(2) Consiliile locale și primarii funcționează, în condițiile legii, ca
autorități administrative autonome și rezolvă treburile publice din comune și
din orașe.
(3) Autoritățile prevăzute la alineatul (1) se pot constitui și în
subdiviziunile administrativ-teritoriale ale municipiilor.
(1)
Consiliul județean este autoritatea administrației publice pentru coordonarea
activității consiliilor comunale și orășenești, în vederea realizării
serviciilor publice de interes județean.
(2) Consiliul județean este ales și funcționează în condițiile legii.
(1)
Guvernul numește câte un prefect în fiecare județ și în municipiul București.
(2) Prefectul este reprezentantul Guvernului pe plan local și conduce serviciile
publice descentralizate deconcentrate ale ministerelor și ale celorlalte organe ale administrației publice centrale, din
unitățile administrativ-teritoriale.
(3) Atribuțiile prefectului se stabilesc potrivit prin legiie organică.
(31) Între prefecți, pe de o parte, consiliile locale și primari, precum și
consiliile județene și președinții acestora, pe de altă parte, nu există
raporturi de subordonare.
(4) Prefectul poate ataca, în fața instanței de contencios administrativ, un act
al consiliului județean, al celui local sau al primarului, în cazul în care
consideră actul ilegal. Actul atacat este suspendat de drept.
(1)
Justiția se înfăptuiește în numele legii.
(11) Justiția este unică, imparțială și egală pentru toți.
(2) Judecătorii sunt independenți și se supun numai legii.
(1)
Judecătorii numiți de Președintele României sunt inamovibili, potrivit în condițiile legii.
Președintele și ceilalți judecători ai Curții Supreme de Justiție sunt numiți
pe o perioadă de 6 ani. Ei pot fi reînvestiți în funcție. Promovarea,
transferarea și sancționarea judecătorilor pot fi dispuse numai de Consiliul
Superior al Magistraturii, în condițiile legii.
(11) Propunerile de numire, precum și promovarea, transferarea și
sancționarea judecătorilor sunt de competența Consiliului Superior al
Magistraturii, în condițiile legii sale organice.
(2) Funcția de judecător este incompatibilă cu orice altă funcție publică sau
privată, cu excepția funcțiilor didactice din învățământul superior.
(1)
Justiția se realizează prin Curtea Supremă de Înalta Curte de Casație și Justiție și prin celelalte instanțe
judecătorești stabilite de lege.
(32) Competența instanțelor judecătorești și procedura de judecată sunt stabilite prevăzute numai de lege.
(3) Înalta Curte de Casație și Justiție asigură interpretarea și aplicarea
unitară a legii de către celelalte instanțe judecătorești, potrivit competenței
sale.
(4) Compunerea Înaltei Curți de Casație și Justiție și regulile de
funcționare ale acesteia se stabilesc prin lege organică.
(25) Este interzisă înființarea de instanțe extraordinare. Prin lege organică
pot fi înființate instanțe specializate în anumite materii, cu posibilitatea
participării, după caz, a unor persoane din afara magistraturii.
(6) Controlul judecătoresc al actelor administrative ale autorităților
publice, pe calea contenciosului administrativ, este garantat, cu excepția
celor care privesc raporturile cu Parlamentul, precum și a actelor de
comandament cu caracter militar. Instanțele de contencios administrativ
sunt competente să soluționeze cererile persoanelor vătămate prin
ordonanțe sau, după caz, prin dispoziții din ordonanțe declarate
neconstituționale.
Ședințele
de judecată sunt publice, afară de cazurile prevăzute de lege.
(1)
Procedura judiciară se desfășoară în limba română.
(2) Cetățenii aparținând
minorităților naționale, au dreptul să
se exprime în limba maternă în fața instanțelor de judecată, în condițiile
legii organice.
(3) Modalitățile de exercitare a dreptului prevăzut la alineatul (2),
inclusiv prin folosirea de interpreți sau traduceri, se vor stabili astfel
încât să nu împiedice buna administrare a justiției și să nu implice
cheltuieli suplimentare pentru cei interesați.
(4) Cetățenii străini și apatrizii care nu înțeleg sau nu vorbesc
limba română au dreptul de a lua cunoștință de toate actele și lucrările
dosarului, de a vorbi în instanță și de a pune concluzii, prin interpret; în
procesele penale acest drept este asigurat în mod gratuit.
Împotriva
hotărârilor judecătorești, părțile interesate și Ministerul Public pot exercita
căile de atac, în condițiile legii.
Instanțele
judecătorești dispun de poliția pusă în serviciul lor.
(1) În
activitatea judiciară, Ministerul Public reprezintă interesele generale ale
societății și apără ordinea de drept, precum și drepturile și libertățile
cetățenilor.
(2) Ministerul Public își exercită atribuțiile prin procurori constituiți în
parchete, în condițiile legii.
(3) Parchetele funcționează pe lângă instanțele de judecată, conduc și
supraveghează activitatea de cercetare penală a poliției judiciare, în
condițiile legii.
(1)
Procurorii își desfășoară activitatea potrivit principiului legalității, al
imparțialității și al controlului ierarhic, sub autoritatea ministrului
justiției.
(2) Funcția de procuror este incompatibilă cu orice altă funcție publică sau
privată, cu excepția funcțiilor didactice din învățământul superior.
(1) Consiliul
Superior al Magistraturii este alcătuit din magistrați aleși, pentru o durată
de 4 ani, de Camera Deputaților și de Senat, în ședință comună garantul independenței
justiției.
(2) Consiliul Superior al Magistraturii este alcătuit din 19 membri,
din care:
a) 14 sunt aleși în adunările generale ale magistraților și validați de
Senat; aceștia fac parte din două secții, una pentru judecători și
una pentru procurori; prima secție este compusă din 9 judecători,
iar cea de-a doua din 5 procurori;
b) 2 reprezentanți ai societății civile, specialiști în domeniul
dreptului, care se bucură de înaltă reputație profesională și
morală, aleși de Senat; aceștia participă numai la lucrările în
plen;
c) ministrul justiției, președintele Înaltei Curți de Casație și Justiție
și procurorul general al Parchetului de pe lângă Înalta Curte de
Casație și Justiție.
(3) Președintele Consiliului Superior al Magistraturii este ales pentru
un mandat de un an, ce nu poate fi reînnoit, dintre magistrații prevăzuți
la alineatul (2) litera a).
(4) Durata mandatului membrilor Consiliului Superior al Magistraturii
este de 6 ani.
(5) Hotărârile Consiliului Superior al Magistraturii se iau prin vot secret.
(6) Președintele României prezidează lucrările Consiliului Superior al
Magistraturii la care participă.
(7) Hotărârile Consiliului Superior al Magistraturii sunt definitive și
irevocabile, cu excepția celor prevăzute la articolului 133 alineatul (2).
(1)
Consiliul Superior al Magistraturii propune Președintelui României numirea în
funcție a judecătorilor și a procurorilor, cu excepția celor stagiari, în
condițiile legii. În acest caz, lucrările sunt prezidate, fără drept de vot, de
ministrul justiției.
(2) Consiliul Superior al Magistraturii îndeplinește rolul de consiliu de
disciplină al judecătorilor. În acest caz, lucrările sunt prezidate de
președintele Curții Supreme de Justiție. instanță de
judecată, prin secțiile sale, în domeniul răspunderii disciplinare a
judecătorilor și a procurorilor, potrivit procedurii stabilite prin legea sa
organică. În aceste situații, ministrul justiției, președintele Înaltei Curți de Casație și Justiție și procurorul general al Parchetului de pe lângă Înalta
Curte de Casație și Justiție nu au drept de vot.
(3) Hotărârile Consiliului Superior al Magistraturii în materie
disciplinară pot fi atacate la Înalta Curte de Casație și Justiție.
(4) Consiliul Superior al Magistraturii îndeplinește și alte atribuții
stabilite prin legea sa organică, în realizarea rolului său de garant al
independenței justiției.
(1)
Economia României este economie de piață, pe libera
inițiativă și concurență.
(2) Statul trebuie să asigure:
a) libertatea comerțului, protecția concurenței loiale, crearea
cadrului favorabil pentru valorificarea tuturor factorilor de producție;
b) protejarea intereselor naționale în activitatea economică,
financiară și valutară;
c) stimularea cercetării științifice și tehnologice naționale, a artei și
protecția dreptului de autor;
d) exploatarea resurselor naturale, în concordanță cu interesul
național;
e) refacerea și ocrotirea mediului înconjurător, precum și
menținerea echilibrului ecologic;
f) crearea condițiilor necesare pentru creșterea calității vieții;
g) aplicarea politicilor de dezvoltare regională în concordanță cu
obiectivele Uniunii Europene.
(1) Statul
ocrotește proprietatea.
(21) Proprietatea este publică sau privată.
(32) Proprietatea publică este garantată și ocrotită prin lege și aparține statului sau unităților
administrativ-teritoriale.
(43) Bogățiile de orice natură de interes public ale subsolului, căile de comunicație, spațiul
aerian, apele cu potențial energetic valorificabil și acelea ce pot fi folosite
în interes public, de interes național, plajele, marea teritorială, resursele naturale ale zonei
economice și ale platoului continental, precum și alte bunuri stabilite de
lege, fac obiectul exclusiv al proprietății publice.
(54) Bunurile proprietate publică sunt inalienabile. În condițiile legii organice, ele
pot fi date în administrare regiilor autonome ori instituțiilor publice sau pot
fi concesionate ori închiriate; de asemenea, ele pot fi date
în folosință gratuită instituțiilor de utilitate publică.
(65) Proprietatea privată este, în condițiile legii, inviolabilă, în condițiile legii organice.
(1)
Formarea, administrarea, întrebuințarea și controlul resurselor financiare ale
statului, ale unităților administrativ-teritoriale și ale instituțiilor publice
sunt reglementate prin lege.
(2) Moneda națională este leul, iar subdiviziunea acestuia, banul. În condițiile aderării la Uniunea Europeană, prin lege organică, se
poate recunoaște circulația și înlocuirea monedei naționale cu aceea a
Uniunii Europene.
(1) Bugetul
public național cuprinde bugetul de stat, bugetul asigurărilor sociale de stat
și bugetele locale ale comunelor, ale orașelor și ale județelor.
(2) Guvernul elaborează anual proiectul bugetului de stat și pe cel al
asigurărilor sociale de stat, pe care le supune, separat, aprobării
Parlamentului.
(3) Dacă legea bugetului de stat și legea bugetului asigurărilor sociale de
stat nu au fost adoptate cu cel puțin 3 zile înainte de expirarea exercițiului
bugetar, se aplică în continuare bugetul de stat și bugetul asigurărilor
sociale de stat ale anului precedent, până la adoptarea noilor bugete.
(4) Bugetele locale se elaborează, se aprobă și se execută în condițiile legii.
(5) Nici o cheltuială bugetară nu poate fi aprobată fără stabilirea sursei de
finanțare.
(1)
Impozitele, taxele și orice alte venituri ale bugetului de stat și ale
bugetului asigurărilor sociale de stat se stabilesc numai prin lege.
(2) Impozitele și taxele locale se stabilesc de consiliile locale sau județene,
în limitele și în condițiile legii.
(3) Sumele reprezentând contribuțiile la constituirea unor fonduri se
folosesc, în condițiile legii, numai potrivit destinației acestora.
(1) Curtea
de Conturi exercită controlul asupra modului de formare, de administrare, și de
întrebuințare a resurselor financiare ale statului și ale sectorului public. În
condițiile legii, Curtea exercită și atribuții jurisdicționale organice, litigiile rezultate din
activitatea Curții de Conturi se soluționează de instanțele judecătorești
specializate.
(2) Curtea de Conturi prezintă anual Parlamentului un raport asupra conturilor
de gestiune ale bugetului public național din exercițiul bugetar expirat,
cuprinzând și neregulile constatate.
(3) La cererea Camerei Deputaților sau a Senatului, Curtea de Conturi
controlează modul de gestionare a resurselor publice și raportează despre cele
constatate.
(4) Consilierii de conturi sunt numiți de Parlament pentru un mandat
de 9 ani, care nu poate fi prelungit sau înnoit. Membrii Curții de Conturi, numiți de Parlament, sunt independenți în exercitarea mandatului lor și
inamovibili, potrivit legii pe toată
durata acestuia. Ei sunt supuși incompatibilităților prevăzute de
lege pentru judecători.
(5) Curtea de Conturi se înnoiește cu o treime din consilierii de
conturi numiți de Parlament, din 3 în 3 ani, în condițiile prevăzute de
legea organică a Curții.
(6) Revocarea membrilor Curții de Conturi se face de Parlament, în
cazurile și condițiile prevăzute de lege.
Consiliul Economic și Social este organ consultativ al Parlamentului și
Guvernului în domeniile de specialitate stabilite prin legea sa organică de
înființare, organizare și funcționare.
(1) Curtea Constituțională este garantul supremației Constituției.
(12) Curtea
Constituțională se compune din nouă judecători, numiți pentru un mandat de 9
ani, care nu poate fi prelungit sau înnoit.
(23) Trei judecători sunt numiți de Camera Deputaților, trei de Senat și trei de
Președintele României.
(34) Judecătorii Curții Constituționale aleg, prin vot secret, președintele
acesteia, pentru o perioadă de 3 ani.
(45) Curtea Constituțională se înnoiește cu o treime din judecătorii ei, din 3
în 3 ani, în condițiile prevăzute de legea organică a Curții.
Judecătorii
Curții Constituționale trebuie să aibă pregătire juridică superioară, înaltă
competență profesională și o vechime de cel puțin 18 ani în activitatea
juridică sau în învățământul juridic superior.
Funcția de
judecător al Curții Constituționale este incompatibilă cu oricare altă funcție
publică sau privată, cu excepția funcțiilor didactice din învățământul juridic
superior.
Judecătorii
Curții Constituționale sunt independenți în exercitarea mandatului lor și inamovibili
pe durata acestuia.
Curtea
Constituțională are următoarele atribuții:
a) se pronunță asupra constituționalității legilor, înainte de
promulgarea acestora, la sesizarea Președintelui României, a unuia dintre
președinții celor două Camere, a Guvernului, a Curții Supreme de Înaltei Curți de Casație și Justiție, a Avocatului Poporului, a
unui număr de cel puțin 50 de deputați sau de cel puțin 25 de senatori, precum
și, din oficiu, asupra inițiativelor de revizuire a Constituției;
a1) se pronunță asupra constituționalității tratatelor sau altor acorduri
internaționale, la sesizarea unuia dintre președinții celor două Camere,
a unui număr de cel puțin 50 de deputați sau de cel puțin 25 de
senatori;
b) se pronunță asupra constituționalității regulamentelor
Parlamentului, la sesizarea unuia dintre președinții celor două Camere, a unui
grup parlamentar sau a unui număr de cel puțin 50 de deputați sau de cel puțin
25 de senatori;
c) hotărăște asupra excepțiilor de neconstituționalitate privind legile și
ordonanțele, ridicate în fața instanțelor
judecătorești privind neconstituționalitatea legilor și a ordonanțelor sau de arbitraj
comercial; excepția de neconstituționalitate poate fi ridicată și direct de
Avocatul Poporului;
c1) soluționează conflictele juridice de natură constituțională dintre
autoritățile publice la cererea Președintelui României, a unuia dintre
președinții celor două Camere, a primului-ministru sau a președintelui
Consiliului Superior al Magistraturii;
d) veghează la respectarea procedurii pentru alegerea Președintelui
României și confirmă rezultatele sufragiului;
e) constată existența împrejurărilor care justifică interimatul în
exercitarea funcției de Președinte al României și comunică cele constatate
Parlamentului și Guvernului;
f) dă aviz consultativ pentru propunerea de suspendare din funcție
a Președintelui României;
g) veghează la respectarea procedurii pentru organizarea și desfășurarea
referendumului și confirmă rezultatele acestuia;
h) verifică îndeplinirea condițiilor pentru exercitarea inițiativei
legislative de către cetățeni;
i) hotărăște asupra contestațiilor care au ca obiect
constituționalitatea unui partid politic.
i1) îndeplinește și alte atribuții prevăzute de legea organică a Curții.
(1) Dispozițiile din legile și ordonanțele în vigoare, precum și cele din
regulamente constatate ca fiind neconstituționale își încetează efectele
juridice la 45 de zile de la publicarea deciziei Curții Constituționale dacă, în acest interval, Parlamentul sau Guvernul, după caz, nu pun de acord
prevederile neconstituționale cu dispozițiile Constituției. Pe durata
acestui termen, dispozițiile constatate ca fiind neconstituționale sunt suspendate de drept.
(12) În
cazurile de neconstituționalitate constatate potrivit articolului 144 literele
a) și b), legea sau regulamentul se trimite spre reexaminare. Dacă legea este
adoptată în aceeași formă, cu o majoritate de cel puțin două treimi din numărul
membrilor fiecărei Camere, obiecția de neconstituționalitate este înlăturată,
iar promulgarea devine obligatorie. care privesc legile, înainte de
promulgarea acestora, Parlamentul este obligat să reexamineze
dispozițiile respective pentru punerea lor de acord cu decizia Curții
Constituționale.
(3) În cazul în care constituționalitatea tratatului sau acordului
internațional a fost constatată potrivit articolului 144 litera a1), acesta nu
poate face obiectul unei excepții de neconstituționalitate. Tratatul sau
acordul internațional constatat ca fiind neconstituțional nu poate fi
ratificat.
(24) Deciziile Curții Constituționale sunt obligatorii și au putere numai pentru
viitor. Ele se publică în Monitorul Oficial al României. De la data publicării, deciziile sunt general obligatorii și au
putere numai pentru viitor.
(1) Aderarea României la tratatele constitutive ale Uniunii Europene, în
scopul transferării unor atribuții către instituțiile comunitare, precum și a
exercitării în comun cu celelalte state membre a competențelor prevăzute
în aceste tratate se face prin lege adoptată în ședința comună a Camerei
Deputaților și Senatului, cu o majoritate de două treimi din numărul
deputaților și senatorilor.
(2) Ca urmare a aderării, prevederile tratatelor constitutive ale Uniunii
Europene, precum și celelalte reglementări comunitare cu caracter
obligatoriu au prioritate față de dispozițiile contrare din legile interne, cu
respectarea prevederilor actului de aderare.
(3) Prevederile alineatelor (1) și (2) se aplică, în mod corespunzător, și
pentru aderarea la actele de revizuire a tratatelor constitutive ale Uniunii
Europene.
(4) Parlamentul, Președintele României, Guvernul și autoritatea
judecătorească garantează aducerea la îndeplinire a obligațiilor rezultate
din actul aderării și din prevederile alineatului (2).
(5) Guvernul transmite celor două Camere ale Parlamentului proiectele
actelor cu caracter obligatoriu înainte ca acestea să fie supuse aprobării
instituțiilor Uniunii Europene.
Aderarea României la Tratatul Atlanticului de Nord se face prin lege
adoptată în ședința comună a Camerei Deputaților și Senatului, cu o
majoritate de două treimi din numărul deputaților și senatorilor.
(1)
Revizuirea Constituției poate fi inițiată de Președintele României la
propunerea Guvernului, de cel puțin o pătrime numărul deputaților sau al senatorilor,
precum și de cel puțin 500.000 de cetățeni cu drept de vot.
(2) Cetățenii care inițiază revizuirea Constituției trebuie să provină din cel
puțin jumătate din județele țării, iar în fiecare din aceste județe sau în
municipiul București trebuie să fie înregistrate cel puțin 20.000 semnături în
sprijinul acestei inițiative.
(1)
Proiectul sau propunerea de revizuire trebuie adoptată de Camera Deputaților și
de Senat, cu o majoritate de cel puțin două treimi din numărul membrilor
fiecărei Camere.
(2) Dacă prin procedura de mediere nu se ajunge la un acord, Camera Deputaților
și Senatul, în ședință comună, hotărăsc cu votul a cel puțin trei pătrimi din
numărul deputaților și senatorilor.
(3) Revizuirea este definitivă după aprobarea ei prin referendum, organizat în
cel mult 30 de zile de la data adoptării proiectului sau a propunerii de
revizuire.
(1)
Dispozițiile prezentei Constituții privind caracterul național, independent unitar
și indivizibil al statului român, forma republicană de guvernământ,
integritatea teritoriului, independența justiției, pluralismul politic și limba
oficială nu pot forma obiectul revizuirii.
(2) De asemenea, nici o revizuire nu poate fi făcută dacă are ca rezultat
suprimarea drepturilor și a libertăților fundamentale ale cetățenilor sau a
garanțiilor acestora.
(3) Constituția nu poate fi revizuită pe durata stării de asediu sau a stării
de urgență și nici în timp de război.
Prezenta
Constituție intră în vigoare la data aprobării ei prin referendum. La aceeași
dată, Constituția din 21 August 1965 este și rămâne în întregime abrogată.
(1) Legile
și toate celelalte acte normative rămân în vigoare, în măsura în care ele nu
contravin prezentei Constituții.
(2) Consiliul Legislativ, în termen de 12 luni de la data intrării în vigoare a
legii sale de organizare, va examina conformitatea legislației cu prezenta
Constituție și va face Parlamentului sau, după caz, Guvernului, propuneri
corespunzătoare.
(1)
Instituțiile republicii, existente la data intrării în vigoare a prezentei
Constituții, rămân în funcțiune până la constituirea celor noi.
(2) Noua Curte Supremă de Justiție va fi numită, în condițiile legii, de Camera
Deputaților și de Senat, în ședință comună, la propunerea Președintelui
României, în termen de 6 luni de la intrarea în vigoare a prezentei
Constituții.
(1) Proiectele de legi și propunerile legislative în curs de legiferare se
dezbat și se adoptă potrivit dispozițiilor constituționale anterioare intrării în
vigoare a legii de revizuire.
(2) Instituțiile prevăzute de Constituție existente la data intrării în
vigoare a legii de revizuire rămân în funcțiune până la constituirea celor
noi.
(3) Prevederile alineatului (1) al articolului 83 se aplică începând cu
următorul mandat prezidențial.
(4) Dispozițiile cu privire la Înalta Curte de Casație și Justiție vor fi
aduse la îndeplinire în cel mult 2 ani de la intrarea în vigoare a legii de
revizuire.
(5) Judecătorii în funcție ai Curții Supreme de Justiție și consilierii de
conturi numiți de Parlament își continuă activitatea până la data expirării
mandatului pentru care au fost numiți. Pentru asigurarea înnoirii Curții de
Conturi din 3 în 3 ani, la expirarea mandatului actualilor consilieri de
conturi aceștia vor putea fi numiți pentru încă un mandat de 3 ani sau de 6
ani.
(6) Până la constituirea instanțelor judecătorești specializate, litigiile
rezultate din activitatea Curții de Conturi vor fi soluționate de către
instanțele judecătorești ordinare.
(1) În
termen de 6 luni de la data intrării în vigoare a Constituției, se înființează
Curtea Constituțională și Curtea de Conturi.
(2) Judecătorii primei Curți Constituționale sunt numiți pentru o perioadă de
3, de 6 și, respectiv, de 9 ani. Președintele României, Camera Deputaților și
Senatul desemnează câte un judecător pentru fiecare perioadă.
Legea de revizuire a Constituției se publică în Monitorul Oficial al
României în termen de 5 zile de la data adoptării. Constituția, modificată
și completată, după aprobarea prin referendum, se republică, de către
Consiliul Legislativ, cu reactualizarea denumirilor, dându-se textelor o
nouă numerotare.
|