24 februarie 2004
Raportul baronesei Emma Nicholson referitor la progresele României
în vederea accederii la Uniunea Europeană
[...]
Situația și criteriile politice
Parlamentul European
Comisia de Afaceri Externe, Drepturile Omului și Politica Comună de Apărare
și Securitate:
1. Deplânge faptul că în ciuda progresului într-o serie de domenii, România
întâmpină numeroase dificultăți în îndeplinirea cerințelor impuse de criteriile
politice de la Copenhaga; afirmă că finalizarea negocierilor de aderare
la sfârșitul anului 2004 și primirea României ca membru al Uniunii Europene
în 2007 este posibilă doar în cazul în care sunt implementate următoarele:
- măsuri anticorupție, în special referitoare la corupția la nivel politic
și care să implementeze legile anticorupție.
- independența și funcționarea justiției, în special limitarea puterilor
Ministerului de Justiție și alocarea mai multor resurse sistemului judiciar.
- libertatea mass media, în special împotriva hărțuirii și intimidării
jurnaliștilor și stoparea controlului economic asupra mass media, care
a condus la autocenzură.
- măsuri pentru stoparea practicilor abuzive în secțiile de poliție,
pornind de la publicarea în 2002 a raportului Comitetului Consiliului
Europei pentru Prevenirea Torturii asupra condițiilor din secțiile de
poliție.
- recunoașterea dreptului familiilor afectate de moratoriu de a primi
un răspuns la cererile lor; dacă în 3 ani nu se primește nici un răspuns,
se consideră o încălcare a drepturilor fundamentale ale omului.
2. Solicită Comisiei și Guvernului României să dezvolte planuri de acțiune
însoțite de puncte de reper pentru aceste reforme, în scopul unei mai
bune evaluări a progresului făcut.
3. Ia la cunoștință reforma constituțională și mai ales schimbările ce
pot întări rolul Parlamentului în procesul adoptării legislației; cere
Guvernului să se abțină cât mai mult de la folosirea ordonanțelor de urgență
și să utilizeze canalele normale ale legiferării care asigură consultări,
dezbateri și control parlamentar propriu-zise; cere Parlamentului român
să se folosească de mijloacele financiare necesare angajării unui personal
parlamentar de cercetare cu calificare juridică și a personalului care
să acorde asistență partidelor din Parlament, pentru ca o atenție sporită
să fie acordată calității actului legislativ.
4. Salută faptul că executivul a parcurs etapele legale necesare creșterii
transparenței în procesul de creare de politici și implicării participanților
în acest proces; face apel, însă, la autorități să și implementeze aceste
legi și să transparentizeze procedurile respective.
5. Salută strategia de reformă și planul de acțiune în sistemul judiciar
adoptate de Guvernul României și face apel la România să furnizeze suficiente
resurse umane și financiare pentru a le implementa efectiv; în plus, solicită
întărirea independenței și profesionalismului în sistemul judecătoresc,
al cărei personal ar trebui să primească o instruire adecvată; îndeamnă
Guvernul să consolideze Consiliul Suprem al Magistraturii și să elimine
puterea Procurorului General de a face apeluri în anulare în cazuri penale
și mai ales să instituie un sistem coerent al posibilități de apel.
6. Salută întărirea independenței membrilor Curții de Conturi rezultată
dintr-un amendament constituțional din octombrie 2003; salută creșterea
numărului de angajați ai Curții de Conturi; solicită realizarea unei instruiri
adecvate a personalului Curții de Conturi pentru a putea pune în aplicare
standardele internaționale de audit și actele comunitare; sfătuiește Parlamentului
României să adopte metode instituționalizate de abordare a rezultatelor
Curții de Conturi; cere Comisiei să monitorizeze transformarea Curții
de Apel într-o autoritate de audit extern și, când este necesar, să acorde
asistență cu privire la aspectele tehnice ale organizării.
7. Sprijină eforturile României de a stăvili nivelul înalt al corupției
în stat și societate; îndeamnă cu tărie Guvernul României să se folosească
de acordul de cooperare încheiat între Europol și Guvernul României pentru
ca lupta împotriva corupției să fie mai eficientă; consideră demisia a
trei miniștri drept un semn că această problemă este luată în serios la
cele mai înalte nivele ale guvernării; este, însă, îngrijorat de faptul
că, în general, serviciile din cadrul administrației responsabile cu corupția
par a fi prea reticente în a investiga aceste cazuri; admite că există
cadrul legal de luptă anticorupție și cere autorităților române să se
concentreze asupra aplicării legislației deja existente; în acest context
cere urgent Guvernului să mărească personalul Parchetului Național Anticorupție
și să acorde tuturor procurorilor putere deplină în loc să fie asistați
de alte organisme guvernamentale; cere Guvernului să acorde instruire
întregului personal și să întărească în special independența operațională
a PNA mai ales prin eliminarea responsabilității unor persoane numite
politic sau a politicienilor de a decide demararea investigațiilor anticorupție;
observă că cel mai important lucru este voința politică de a eradica corupția,
si numai acest lucru va duce la o schimbare de atitudine.
8. Cere Guvernului României să asigure independența mass media și să
facă toate eforturile pentru identificare celor ce agresează fizic jurnaliști.
9. Cere Comisiei să efectueze un studiu asupra condițiilor de lucru și
a securității jurnaliștilor din România pentru a evalua nivelul libertății
presei.
10. Salută pașii întreprinși de România în ceea ce privește situația
concretă a centrelor de îngrijire instituțională și realizarea strategiei
naționale de protecție a copilului; cere continuarea dezvoltării serviciilor
de asistență alternative a copiilor cu nevoi speciale; consideră primordială
implementarea unui sistem eficient de protecție a copilului care să apere
drepturile copilului, are în centrul atenției interesele copilului și
nu poate ceda în fața corupției din domeniu; îndeamnă Guvernul României
să continue procesul de reformă în sensul direcțiilor indicate de Comisie.
11. Consideră că instituțiile UE, ca și politicienii din UE și nu numai
au fost induși în eroare în ceea ce privește procesul prin care copiii
sunt identificați ca adecvați pentru adopție; deține probe potrivit cărora
numeroși copii sunt lipsiți de către autorități de un cadru familial adecvat
împotriva voinței lor și de asemenea desconsiderând dorința familiilor
adoptive, ale căror interese în adopție sunt refuzate.
12. Recunoaște că, în același timp, s-a acordat insuficientă atenție
serviciilor comunitare pentru adulții cu dizabilități; cere autorităților
române să acorde mai multă atenție pregătirii persoanelor cu dizabilități
pentru o viață independentă în cadrul comunității și să acorde sprijinul
necesar pentru promovarea includerii sociale a acestora, precum și promovarea
unei politici coerente cu privire la includerea lor socială și profesională,
realizate în parteneriat cu organizațiile reprezentative ale persoanelor
cu handicap.
13. Salută decizia României de a nu ratifica acordul bilateral cu SUA
cu privire la ne-extrădarea cetățenilor americani la Tribunalul Internațional
Penal și de asemenea decizia Parlamentului român de a aștepta o soluție
acceptată atât de UE cât și de SUA înainte de a lua alte decizii.
14. Ia la cunoștință că Guvernul român a aprobat publicarea unui raport
de către Comitetul European pentru Prevenirea Torturii al Consiliului
Europei; cere Guvernului să acționeze hotărât în ceea ce privește informațiile
potrivit cărora persoane aflate în custodia poliției sunt deseori prost
informate cu privire la drepturile lor, întâmpină dificultăți în a avea
acces la consultanță legală și sunt deseori victima unor tratamente abuzive;
cere Guvernului să aprobe fără întârziere publicarea a doua rapoarte de
către Consiliul Europei asupra copiilor aflați în custodia autorităților
publice, precum și asupra secțiilor de poliție, închisorilor și spitalelor
psihiatrice.
15. Speră ca procesul de pre-aderare își va arăta beneficiile până în
cele mai joase straturi ale societății române, cărora în multe zone le
lipsesc cele mai simple facilități ale civilizației, ca de exemplu apa
potabilă sau canalizarea; cere Comisiei să analizeze cu atenție statisticile
de sănătate ale ONU și ale Organizației Mondiale a Sănătății și să sprijine
măsurile de îmbunătățire ale condițiilor de viață în România.
16. Sprijină guvernul român în ceea ce privește implementarea strategiilor
referitoare la minoritatea rromă și cere o monitorizare periodică a rezultatelor
și folosirea lor pentru a efectua pași hotărâți înainte, în cadrul acestei
strategii de abordare a problemelor rromilor, în special în privința lipsei
lor evidente de integrare în societate și a condițiilor înfricoșătoare
de viață.
17. Subliniază importanța unei conviețuiri pașnice cu minoritățile naționale
și în acest scop cere guvernului să rezolve problemele privind drepturile
de proprietate ale bisericilor și să dezvolte sistemul școlar în limba
maternă a ceangăilor.
18. Speră ca Guvernul să ia măsuri pentru a permite minorității maghiare
care trăiește în România să folosească limba lor maternă în școli și în
universități.
19. Atrage atenția asupra cazurilor de mariaj între copii ca un comportament
incompatibil cu sensul modern al drepturilor omului și al normelor sociale;
cere autorităților române să continue lupta împotriva crimei organizate
și mai ales împotriva traficului de femei și copii în scopul exploatării
sexuale și cere statelor membre ale UE, României și țărilor din Sud Estul
Europei, în baza inițiativelor regionale deja existente, să își coordoneze
legislația și politicile proprii pentru a stopa acest comerț ilegal în
așa fel încât vinovații să primească aceeași pedeapsă indiferent unde
sunt prinși; cere Guvernului să ia în considerare măsuri suplimentare
de îmbunătățire a eficienței poliției și să combată abuzurile poliției
asupra suspecților.
20. Observă cu îngrijorare că România este în continuare afectată serios
de traficul de persoane ca țară de origine, de tranzit și destinație a
victimelor, in ciuda legii din 2001 de combatere a traficului, care incriminează
traficul și oferă asistență și protecție victimelor, observă lipsa de
resurse materiale și umane din sistemul judiciar și cere autorităților
ca, în cooperare cu Comisia și cu organizațiile nonguvernamentale să desfășoare
mai multe campanii de informare adresate special potențialelor victime
ale traficului.
[...]
|