|
Închis: 31.12.2004 |
||||
Prima pagină | Spirit   Manifest Cod Statut Doctrina Rapoarte [fin.] Atitudini Istorie Oficiale | Hartă site | ||
CONSTITUȚIA ROMÂNIEICuprinsArticolul 4: Unitatea poporului și egalitatea între cetățeni Articolul 6: Dreptul la identitate Articolul 7: Românii din străinătate Articolul 8: Pluralismul și partidele politice Articolul 10: Relațiile internaționale Articolul 11: Dreptul internațional și dreptul intern Articolul 12: Simboluri naționale Titlul II: Drepturile, libertățile și îndatoririle fundamentale Capitolul I: Dispoziții comune Articolul 16: Egalitatea în drepturi Articolul 17: Cetățenii români în străinătate Articolul 18: Cetățenii străini și apatrizii Articolul 19: Extrădarea și expulzarea Articolul 20: Tratatele internaționale privind drepturile omului Articolul 21: Accesul liber la justiție Capitolul II: Drepturile și libertățile fundamentale Articolul 22: Dreptul la viață și la integritate fizică și psihică Articolul 23: Libertatea individuală Articolul 24: Dreptul la apărare Articolul 25: Libera circulație Articolul 26: Viața intimă, familială și privată Articolul 27: Inviolabilitatea domiciliului Articolul 28: Secretul corespondenței Articolul 29: Libertatea conștiinței Articolul 30: Libertatea de exprimare Articolul 31: Dreptul la informație Articolul 32: Dreptul la învățătură Articolul 33: Dreptul la ocrotirea sănătății Articolul 35: Dreptul de a fi ales Articolul 36: Libertatea întrunirilor Articolul 37: Dreptul de asociere Articolul 38: Munca și protecția socială a muncii Articolul 39: Interzicerea muncii forțate Articolul 40: Dreptul la grevă Articolul 41: Protecția proprietății private Articolul 42: Dreptul la moștenire Articolul 45: Protecția copiilor și a tinerilor Articolul 46: Protecția persoanelor handicapate Articolul 47: Dreptul de petiționare Articolul 48: Dreptul persoanei vătămate de o autoritate publică Articolul 49: Restrângerea exercițiului unor drepturi sau al unor libertăți Capitolul III: Îndatoririle fundamentale Articolul 50: Fidelitatea față de țară Articolul 51: Respectarea Constituției și a legilor Articolul 53: Contribuții financiare Articolul 54: Exercitarea drepturilor și a libertăților Capitolul IV: Avocatul Poporului Articolul 55: Numirea și rolul Articolul 56: Exercitarea atribuțiilor Articolul 57: Raportul în fața Parlamentului Titlul III: Autoritățile publice Secțiunea 1: Organizare și funcționare Articolul 58: Rolul și structura Articolul 59: Alegerea Camerelor Articolul 60: Durata mandatului Articolul 61: Organizarea internă Articolul 64: Actele juridice și cvorumul legal Articolul 65: Caracterul public al ședințelor Secțiunea a 2-a: Statutul deputaților și al senatorilor Articolul 66: Mandatul reprezentativ Articolul 67: Mandatul deputaților și al senatorilor Articolul 68: Incompatibilități Articolul 69: Imunitatea parlamentară Articolul 70: Independența opiniilor Articolul 71: Indemnizația și celelalte drepturi Articolul 72: Categorii de legi Articolul 73: Inițiativa legislativă Articolul 74: Adoptarea legilor și a hotărârilor Articolul 75: Trimiterea proiectelor de legi și a propunerilor legislative de la o Cameră la alta Articolul 77: Promulgarea legii Articolul 78: Intrarea în vigoare a legii Articolul 79: Consiliul Legislativ Capitolul II: Președintele României Articolul 80: Rolul Președintelui Articolul 81: Alegerea Președintelui Articolul 82: Validarea mandatului și depunerea jurământului Articolul 83: Durata mandatului Articolul 84: Incompatibilități și imunități Articolul 85: Numirea Guvernului Articolul 86: Consultarea Guvernului Articolul 87: Participarea la ședințele Guvernului Articolul 89: Dizolvarea Parlamentului Articolul 91: Atribuții în domeniul politicii externe Articolul 92: Atribuții în domeniul apărării Articolul 93: Măsuri excepționale Articolul 95: Suspendarea din funcție Articolul 96: Vacanța funcției Articolul 97: Interimatul funcției Articolul 98: Răspunderea președintelui interimar Articolul 99: Actele Președintelui Articolul 100: Indemnizația și celelalte drepturi Articolul 101: Rolul și structura Articolul 103: Jurământul de credință Articolul 104: Incompatibilități Articolul 105: Încetarea funcției de membru al Guvernului Articolul 106: Primul-ministru Articolul 107: Actele Guvernului Articolul 108: Răspunderea membrilor Guvernului Articolul 109: Încetarea mandatului Capitolul IV: Raporturile Parlamentului cu Guvernul Articolul 110: Informarea Parlamentului Articolul 111: Întrebări și interpelări Articolul 112: Moțiunea de cenzură Articolul 113: Angajarea răspunderii Guvernului Articolul 114: Delegarea legislativă Capitolul V: Administrația publică Secțiunea 1: Administrația publică centrală de specialitate Articolul 118: Consiliul Suprem de Apărare a Țării Secțiunea a 2-a: Administrația publică locală Articolul 119: Principii de bază Articolul 120: Autorități comunale și orășenești Articolul 121: Consiliul județean Capitolul VI: Autoritatea judecătorească Secțiunea 1: Instanțele judecătorești Articolul 123: Înfăptuirea justiției Articolul 124: Statutul judecătorilor Articolul 125: Instanțele judecătorești Articolul 126: Caracterul public al dezbaterilor Articolul 127: Dreptul la interpret Articolul 128: Folosirea căilor de atac Articolul 129: Poliția instanțelor Secțiunea a 2-a: Ministerul Public Articolul 130: Rolul Ministerului Public Articolul 131: Statutul procurorilor Secțiunea a 3-a: Consiliul Superior al Magistraturii Titlul IV: Economia și finanțele publice Articolul 136: Sistemul financiar Articolul 137: Bugetul public național Articolul 139: Curtea de Conturi Titlul V: Curtea Constituțională Articolul 141: Condiții pentru numire Articolul 142: Incompatibilități Articolul 143: Independența și inamovibilitatea Articolul 145: Deciziile Curții Constituționale Titlul VI: Revizuirea Constituției Articolul 146: Inițiativa revizuirii Articolul 147: Procedura de revizuire Articolul 148: Limitele revizuirii Titlul VII: Dispoziții finale și tranzitorii Articolul 149: Intrarea în vigoare Articolul 150: Conflictul temporar de legi Articolul 151: Instituțiile existente Articolul 152: Instituțiile viitoare Titlul I: Principii generaleArticolul 1: Statul român[1] România
este stat național, suveran și independent, unitar și indivizibil. Articolul 2: Suveranitatea[1]
Suveranitatea națională aparține poporului român, care o exercită prin organele
sale reprezentative și prin referendum. Articolul 3: Teritoriul[1]
Teritoriul României este inalienabil. Articolul 4: Unitatea poporului și egalitatea între cetățeni[1] Statul
are ca fundament unitatea poporului român. Articolul 5: Cetățenia[1]
Cetățenia română se dobândește, se păstrează sau se pierde în condițiile
prevăzute de legea organică. Articolul 6: Dreptul la identitate[1] Statul
recunoaște și garantează persoanelor aparținând minorităților naționale dreptul
la păstrarea, la dezvoltarea și la exprimarea identității lor etnice,
culturale, lingvistice și religioase. Articolul 7: Românii din străinătateStatul sprijină întărirea legăturilor cu românii din afara frontierelor țării și acționează pentru păstrarea, dezvoltarea și exprimarea identității lor etnice, culturale, lingvistice și religioase, cu respectarea legislației statului ai cărui cetățeni sunt. Articolul 8: Pluralismul și partidele politice[1]
Pluralismul în societatea românească este o condiție și o garanție a
democrației constituționale. Articolul 9: SindicateleSindicatele se constituie și își desfășoară activitatea potrivit cu statutele lor, în condițiile legii. Ele contribuie la apărarea drepturilor și la promovarea intereselor profesionale, economice și sociale ale salariaților. Articolul 10: Relațiile internaționaleRomânia întreține și dezvoltă relații pașnice cu toate statele și, în acest cadru, relații de bună vecinătate, întemeiate pe principiile și pe celelalte norme general admise ale dreptului internațional. Articolul 11: Dreptul internațional și dreptul intern[1] Statul
român se obligă să îndeplinească întocmai și cu bună-credință obligațiile ce-i
revin din tratatele la care este parte. Articolul 12: Simboluri naționale[1]
Drapelul României este tricolor; culorile sunt așezate vertical, în ordinea
următoare începând de la lance: albastru, galben, roșu. Articolul 13: Limba oficialăÎn România, limba oficială este limba română. Articolul 14: CapitalaCapitala României este municipiul București. Titlul II: Drepturile, libertățile și îndatoririle fundamentaleCapitolul I: Dispoziții comuneArticolul 15: Universalitatea[1]
Cetățenii beneficiază de drepturile și de libertățile consacrate prin
Constituție și prin alte legi și au obligațiile prevăzute de acestea. Articolul 16: Egalitatea în drepturi[1]
Cetățenii sunt egali în fața legii și a autorităților publice, fără privilegii
și fără discriminări. Articolul 17: Cetățenii români în străinătateCetățenii români se bucură în străinătate de protecția statului român și trebuie să-și îndeplinească obligațiile, cu excepția acelora ce nu sunt compatibile cu absența lor din țară. Articolul 18: Cetățenii străini și apatrizii[1]
Cetățenii străini și apatrizii care locuiesc în România se bucură de protecția
generală a persoanelor și a averilor, garantată de Constituție și de alte legi. Articolul 19: Extrădarea și expulzarea[1]
Cetățeanul român nu poate fi extrădat sau expulzat din România. Articolul 20: Tratatele internaționale privind drepturile omului[1]
Dispozițiile constituționale privind drepturile și libertățile cetățenilor vor
fi interpretate și aplicate în concordanță cu Declarația Universală a
Drepturilor Omului, cu pactele și cu celelalte tratate la care România este
parte. Articolul 21: Accesul liber la justiție[1] Orice
persoană se poate adresa justiției pentru apărarea drepturilor, a libertăților
și a intereselor sale legitime. Capitolul II: Drepturile și libertățile fundamentaleArticolul 22: Dreptul la viață și la integritate fizică și psihică[1] Dreptul
la viață, precum și dreptul la integritate fizică și psihică ale persoanei sunt
garantate. Articolul 23: Libertatea individuală[1]
Libertatea individuală și siguranța persoanei sunt inviolabile. Articolul 24: Dreptul la apărare[1] Dreptul
la apărare este garantat. Articolul 25: Libera circulație[1] Dreptul
la liberă circulație, în țară și în străinătate, este garantat. Legea
stabilește condițiile exercitării acestui drept. Articolul 26: Viața intimă, familială și privată[1]
Autoritățile publice respectă și ocrotesc viața intimă, familială și privată. Articolul 27: Inviolabilitatea domiciliului[1]
Domiciliul și reședința sunt inviolabile. Nimeni nu poate pătrunde sau rămâne
în domiciliul ori în reședința unei persoane fără învoirea acesteia. Articolul 28: Secretul corespondențeiSecretul scrisorilor, al telegramelor, al altor trimiteri poștale, al convorbirilor telefonice și al celorlalte mijloace legale de comunicare este inviolabil. Articolul 29: Libertatea conștiinței[1]
Libertatea gândirii și a opiniilor, precum și libertatea credințelor religioase
nu pot fi îngrădite sub nici o formă. Nimeni nu poate fi constrâns să adopte o
opinie ori să adere la o credință religioasă, contrare convingerilor sale. Articolul 30: Libertatea de exprimare[1]
Libertatea de exprimare a gândurilor, a opiniilor sau a credințelor și
libertatea creațiilor de orice fel, prin viu grai, prin scris, prin imagini,
prin sunete sau prin alte mijloace de comunicare în public, sunt inviolabile. Articolul 31: Dreptul la informație[1] Dreptul
persoanei de a avea acces la orice informație de interes public nu poate fi
îngrădit. Articolul 32: Dreptul la învățătură[1] Dreptul
la învățătură este asigurat prin învățământul general obligatoriu, prin
învățământul liceal și prin cel profesional, prin învățământul superior, precum
și prin alte forme de instrucție și de perfecționare. Articolul 33: Dreptul la ocrotirea sănătății[1] Dreptul
la ocrotirea sănătății este garantat. Articolul 34: Dreptul de vot[1]
Cetățenii au drept de vot de la vârsta de 18 ani, împliniți până în ziua
alegerilor inclusiv. Articolul 35: Dreptul de a fi ales[1] Au
dreptul de a fi aleși cetățenii cu drept de vot care îndeplinesc condițiile
prevăzute în articolul 16 alineatul [3], dacă nu le este interzisă asocierea în
partide politice, potrivit articolului 37 alineatul [3]. Articolul 36: Libertatea întrunirilorMitingurile, demonstrațiile, procesiunile sau orice alte întruniri sunt libere și se pot organiza și desfășura numai în mod pașnic, fără nici un fel de arme. Articolul 37: Dreptul de asociere[1] Cetățenii
se pot asocia liber în partide politice, în sindicate și în alte forme de
asociere. Articolul 38: Munca și protecția socială a muncii[1] Dreptul
la muncă nu poate fi îngrădit. Alegerea profesiei și alegerea locului de muncă
sunt libere. Articolul 39: Interzicerea muncii forțate[1] Munca
forțată este interzisă. Articolul 40: Dreptul la grevă[1]
Salariații au dreptul la grevă pentru apărarea intereselor profesionale,
economice și sociale. Articolul 41: Protecția proprietății private[1] Dreptul
de proprietate, precum și creanțele asupra statului, sunt garantate. Conținutul
și limitele acestor drepturi sunt stabilite de lege. Articolul 42: Dreptul la moștenireDreptul la moștenire este garantat. Articolul 43: Nivelul de trai[1] Statul
este obligat să ia măsuri de dezvoltare economică și de protecție socială, de
natură să asigure cetățenilor un nivel de trai decent. Articolul 44: Familia[1] Familia
se întemeiază pe căsătoria liber consimțită între soți, pe egalitatea acestora
și pe dreptul și îndatorirea părinților de a asigura creșterea, educația și
instruirea copiilor. Articolul 45: Protecția copiilor și a tinerilor[1] Copiii
și tinerii se bucură de un regim special de protecție și de asistență în
realizarea drepturilor lor. Articolul 46: Protecția persoanelor handicapatePersoanele handicapate se bucură de protecție specială. Statul asigură realizarea unei politici naționale de prevenire, de tratament, de readaptare, de învățământ, de instruire și de integrare socială a handicapaților, respectând drepturile și îndatoririle ce revin părinților și tutorilor. Articolul 47: Dreptul de petiționare[1]
Cetățenii au dreptul să se adreseze autorităților publice prin petiții
formulate numai în numele semnatarilor. Articolul 48: Dreptul persoanei vătămate de o autoritate publică[1]
Persoana vătămată într-un drept al său de o autoritate publică, printr-un act
administrativ sau prin nesoluționarea în termenul legal a unei cereri, este
îndreptățită să obțină recunoașterea dreptului pretins, anularea actului și
repararea pagubei. Articolul 49: Restrângerea exercițiului unor drepturi sau al unor libertăți[1]
Exercițiul unor drepturi sau al unor libertăți poate fi restrâns numai prin
lege și numai dacă se impune, după caz, pentru: apărarea siguranței naționale,
a ordinii, a sănătății ori a moralei publice, a drepturilor și a libertăților
cetățenilor; desfășurarea instrucției penale; prevenirea consecințelor unei
calamități naturale ori ale unui sinistru deosebit de grav. Capitolul III: Îndatoririle fundamentaleArticolul 50: Fidelitatea față de țară[1]
Fidelitatea față de țară este sacră. Articolul 51: Respectarea Constituției și a legilorRespectarea Constituției, a supremației sale și a legilor este obligatorie. Articolul 52: Apărarea țării[1]
Cetățenii au dreptul și obligația să apere România. Articolul 53: Contribuții financiare[1]
Cetățenii au obligația să contribuie, prin impozite și prin taxe, la
cheltuielile publice. Articolul 54: Exercitarea drepturilor și a libertățilorCetățenii români, cetățenii străini și apatrizii trebuie să-și exercite drepturile și libertățile constituționale cu bună-credință, fără să încalce drepturile și libertățile celorlalți. Capitolul IV: Avocatul PoporuluiArticolul 55: Numirea și rolul[1]
Avocatul Poporului este numit de Senat, pe o durată de 4 ani, pentru apărarea
drepturilor și a libertăților cetățenilor. Organizarea și funcționarea
instituției Avocatului Poporului se stabilesc prin lege organică. Articolul 56: Exercitarea atribuțiilor[1]
Avocatul Poporului își exercită atribuțiile din oficiu sau la cererea
persoanelor lezate în drepturile și în libertățile lor, în limitele stabilite
de lege. Articolul 57: Raportul în fața ParlamentuluiAvocatul Poporului prezintă celor două Camere ale Parlamentului rapoarte, anual sau la cererea acestora. Rapoartele pot conține recomandări privind legislația sau măsuri de altă natură, pentru ocrotirea drepturilor și a libertăților cetățenilor. Titlul III: Autoritățile publiceCapitolul I: ParlamentulSecțiunea 1: Organizare și funcționareArticolul 58: Rolul și structura[1]
Parlamentul este organul reprezentativ suprem al poporului român și unica
autoritate legiuitoare a țării. Articolul 59: Alegerea Camerelor[1] Camera
Deputaților și Senatul sunt alese prin vot universal, egal, direct, secret și
liber exprimat, potrivit legii electorale. Articolul 60: Durata mandatului[1] Camera
Deputaților și Senatul sunt alese pentru un mandat de 4 ani, care poate fi
prelungit, prin lege organică, în caz de război sau de catastrofă. Articolul 61: Organizarea internă[1]
Organizarea și funcționarea fiecărei Camere se stabilesc prin regulament
propriu. Resursele financiare ale Camerelor sunt prevăzute în bugetele aprobate
de acestea. Articolul 62: Ședințe comune[1] Camera
Deputaților și Senatul lucrează în ședințe separate și în ședințe comune. În
ședințele comune, lucrările se desfășoară potrivit unui regulament adoptat cu
votul majorității deputaților și senatorilor. Articolul 63: Sesiuni[1] Camera
Deputaților și Senatul se întrunesc în două sesiuni ordinare pe an. Prima
sesiune începe în luna februarie și nu poate depăși sfârșitul lunii iunie. A
doua sesiune începe în luna septembrie și nu poate depăși sfârșitul lunii
decembrie. Articolul 64: Actele juridice și cvorumul legalCamera Deputaților și Senatul adoptă legi, hotărâri și moțiuni, în prezența majorității membrilor. Articolul 65: Caracterul public al ședințelor[1]
Ședințele celor două Camere sunt publice. Secțiunea a 2-a: Statutul deputaților și al senatorilorArticolul 66: Mandatul reprezentativ[1] În
exercitarea mandatului, deputații și senatorii sunt în serviciul poporului. Articolul 67: Mandatul deputaților și al senatorilor[1]
Deputații și senatorii intră în exercițiul mandatului la data întrunirii legale
a Camerei din care fac parte, sub condiția validării. Articolul 68: Incompatibilități[1] Nimeni
nu poate fi, în același timp, deputat și senator. Articolul 69: Imunitatea parlamentară[1]
Deputatul sau senatorul nu poate fi reținut, arestat, percheziționat sau trimis
în judecată, penală ori contravențională, fără încuviințarea Camerei din care
face parte, după ascultarea sa. Competența de judecată aparține Curții Supreme
de Justiție. Articolul 70: Independența opiniilorDeputații și senatorii nu pot fi trași la răspundere juridică pentru voturile sau pentru opiniile politice exprimate în exercitarea mandatului. Articolul 71: Indemnizația și celelalte drepturiDeputații și senatorii primesc o indemnizație lunară. Cuantumul indemnizației și celelalte drepturi se stabilesc prin lege. Secțiunea a 3-a: LegiferareaArticolul 72: Categorii de legi[1]
Parlamentul adoptă legi constituționale, legi organice și legi ordinare. Articolul 73: Inițiativa legislativă[1]
Inițiativa legislativă aparține Guvernului, deputaților, senatorilor, precum și
unui număr de cel puțin 250.000 de cetățeni cu drept de vot. Cetățenii care își
manifestă dreptul la inițiativă legislativă trebuie să provină din cel puțin un
sfert din județele țării, iar în fiecare din aceste județe sau în municipiul
București trebuie să fie înregistrate cel puțin 10.000 de semnături în
sprijinul acestei inițiative. Articolul 74: Adoptarea legilor și a hotărârilor[1] Legile
organice și hotărârile privind regulamentele Camerelor se adoptă cu votul
majorității membrilor fiecărei Camere. Articolul 75: Trimiterea proiectelor de legi și a propunerilor legislative de la o Cameră la altaProiectele de legi sau propunerile legislative adoptate de una din Camere se trimit celeilalte Camere a Parlamentului. Dacă aceasta din urmă respinge proiectul de lege sau propunerea legislativă, ele se trimit, pentru o nouă dezbatere, Camerei care le-a adoptat. O nouă respingere este definitivă. Articolul 76: Medierea[1] Dacă
una din Camere adoptă un proiect de lege sau o propunere legislativă într-o
redactare diferită de cea aprobată de cealaltă Cameră, președinții Camerelor
vor iniția, prin intermediul unei comisii paritare, procedura de mediere. Articolul 77: Promulgarea legii[1] Legea
se trimite, spre promulgare, Președintelui României. Promulgarea legii se face
în termen de cel mult 20 de zile de la primire. Articolul 78: Intrarea în vigoare a legiiLegea se publică în Monitorul Oficial României și intră în vigoare la data publicării sau la data prevăzută în textul ei. Articolul 79: Consiliul Legislativ[1]
Consiliul Legislativ este organ consultativ de specialitate al Parlamentului
care avizează proiectele de acte normative în vederea sistematizării, unifcării
și coordonării întregii legislații. El ține evidența oficială a legislației
României. Capitolul II: Președintele RomânieiArticolul 80: Rolul Președintelui[1]
Președintele României reprezintă statul român și este garantul independenței
naționale, al unității și al integrității teritoriale a țării. Articolul 81: Alegerea Președintelui[1]
Președintele României este ales prin vot universal, egal, direct, secret și
liber exprimat. Articolul 82: Validarea mandatului și depunerea jurământului[1]
Rezultatul alegerilor pentru funcția de Președinte al României este validat de
Curtea Constituțională. Articolul 83: Durata mandatului[1]
Mandatul Președintelui României este de 4 ani și se exercită de la data
depunerii jurământului. Articolul 84: Incompatibilități și imunități[1] În
timpul mandatului, Președintele României nu poate fi membru al unui partid și
nu poate îndeplini nici o altă funcție publică sau privată. Articolul 85: Numirea Guvernului[1]
Președintele României desemnează un candidat pentru funcția de prim-ministru și
numește Guvernul pe baza votului de încredere acordat de Parlament. Articolul 86: Consultarea GuvernuluiPreședintele României poate consulta Guvernul cu privire la probleme urgente și de importanță deosebită. Articolul 87: Participarea la ședințele Guvernului[1]
Președintele României poate lua parte la ședințele Guvernului în care se dezbat
probleme de interes național privind politica externă, apărarea țării,
asigurarea ordinii publice și, la cererea primului-ministru, în alte situații. Articolul 88: MesajePreședintele României adresează Parlamentului mesaje cu privire la principalele probleme politice ale națiunii. Articolul 89: Dizolvarea Parlamentului[1] După
consultarea președinților celor două Camere și a liderilor grupurilor
parlamentare, Președintele României poate să dizolve Parlamentul, dacă acesta
nu a acordat votul de încredere pentru formarea Guvernului în termen de 60 de
zile de la prima solicitare și numai după respingerea a cel puțin două
solicitări de învestitură. Articolul 90: ReferendumulPreședintele României, după consultarea Parlamentului, poate cere poporului să-și exprime, prin referendum, voința cu privire la probleme de interes național. Articolul 91: Atribuții în domeniul politicii externe[1]
Președintele încheie tratate internaționale în numele României, negociate de
Guvern, și le supune spre ratificare Parlamentului, în termen de 60 de zile. Articolul 92: Atribuții în domeniul apărării[1]
Președintele României este comandantul forțelor armate și îndeplinește funcția
de președinte al Consiliului Suprem de Apărare a Țării. Articolul 93: Măsuri excepționale[1]
Președintele României instituie, potrivit legii, starea de asediu sau starea de
urgență, în întreaga țară ori în unele localități, și solicită Parlamentului
încuviințarea măsurii adoptate, în cel mult 5 zile de la luarea acesteia. Articolul 94: Alte atribuțiiPreședintele
României îndeplinește și următoarele atribuții: Articolul 95: Suspendarea din funcție[1] În
cazul săvârșirii unor fapte grave prin care încalcă prevederile Constituției,
Președintele României poate fi suspendat din funcție de Camera Deputaților și
de Senat, în ședință comună, cu votul majorității deputaților și senatorilor,
după consultarea Curții Constituționale. Președintele poate da Parlamentului
explicații cu privire la faptele ce i se impută. Articolul 96: Vacanța funcției[1] Vacanța
funcției de Președinte al României intervine în caz de demisie, de demitere din
funcție, de imposibilitate definitivă a exercitării atribuțiilor sau de deces. Articolul 97: Interimatul funcției[1] Dacă
funcția de Președinte devine vacantă ori dacă Președintele este suspendat din
funcție sau dacă se află în imposibilitate temporară de a-și exercita
atribuțiile, interimatul se asigură, în ordine, de președintele Senatului sau
de președintele Camerei Deputaților. Articolul 98: Răspunderea președintelui interimarDacă persoana care asigură interimatul funcției de Președinte al României săvârșește fapte grave, prin care se încalcă prevederile Constituției, se aplică articolul 95 și articolul 97. Articolul 99: Actele Președintelui[1] În
exercitarea atribuțiilor sale, Președintele României emite decrete care se
publică în Monitorul Oficial al României. Nepublicarea atrage inexistența
decretului. Articolul 100: Indemnizația și celelalte drepturiIndemnizația și celelalte drepturi ale Președintelui României se stabilesc prin lege. Capitolul III: GuvernulArticolul 101: Rolul și structura[1]
Guvernul, potrivit programului său de guvernare acceptat de Parlament, asigură
realizarea politicii interne și externe a țării și exercită conducerea generală
a administrației publice. Articolul 102: Învestitura[1]
Președintele României desemnează un candidat pentru funcția de prim-ministru,
în urma consultării partidului care are majoritatea absolută în Parlament ori,
dacă nu există o asemenea majoritate, a partidelor reprezentate în Parlament. Articolul 103: Jurământul de credință[1]
Primul-ministru, miniștrii și ceilalți membri ai Guvernului vor depune individual,
în fața Președintelui României, jurământul de la articolul 82. Articolul 104: Incompatibilități[1] Funcția
de membru al Guvernului este incompatibilă cu exercitarea altei funcții publice
de autoritate, cu excepția celei de deputat sau de senator. De asemenea, ea
este incompatibilă cu exercitarea unei funcții de reprezentare profesională
salarizată în cadrul organizațiilor cu scop comercial. Articolul 105: Încetarea funcției de membru al GuvernuluiFuncția de membru al Guvernului încetează în urma demisiei, a revocării, a pierderii drepturilor electorale, a stării de incompatibilitate, a decesului, precum și în alte cazuri prevăzute de lege. Articolul 106: Primul-ministru[1]
Primul-ministru conduce Guvernul și coordonează activitatea membrilor acestuia,
respectând atribuțiile ce le revin. De asemenea, prezintă Camerei Deputaților
sau Senatului rapoarte și declarații cu privire la politica Guvernului, care se
dezbat cu prioritate. Articolul 107: Actele Guvernului[1]
Guvernul adoptă hotărâri și ordonanțe. Articolul 108: Răspunderea membrilor Guvernului[1]
Guvernul răspunde politic numai în fața Parlamentului pentru întreaga sa
activitate. Fiecare membru al Guvernului răspunde politic solidar cu ceilalți
membri pentru activitatea Guvernului și pentru actele acestuia. Articolul 109: Încetarea mandatului[1]
Guvernul își exercită mandatul până la data validării alegerilor parlamentare
generale. Capitolul IV: Raporturile Parlamentului cu GuvernulArticolul 110: Informarea Parlamentului[1]
Guvernul și celelalte organe ale administrației publice, în cadrul controlului
parlamentar al activității lor, sunt obligate să prezinte informațiile și
documentele cerute de Camera Deputaților, de Senat sau de comisiile
parlamentare, prin intermediul președinților acestora. În cazul în care o
inițiativă legislativă implică modificarea prevederilor bugetului de stat sau a
bugetului asigurărilor sociale de stat, solicitarea informării este
obligatorie. Articolul 111: Întrebări și interpelări[1]
Guvernul și fiecare dintre membrii săi sunt obligați să răspundă la întrebările
sau la interpelările formulate de deputați sau de senatori. Articolul 112: Moțiunea de cenzură[1] Camera
Deputaților și Senatul, în ședință comună, pot retrage încrederea acordată
Guvernului prin adoptarea unei moțiuni de cenzură, cu votul majorității
deputaților și senatorilor. Articolul 113: Angajarea răspunderii Guvernului[1]
Guvernul își poate angaja răspunderea în fața Camerei Deputaților și a
Senatului, în ședință comună, asupra unui program, a unei declarații de
politică generală sau a unui proiect de lege. Articolul 114: Delegarea legislativă[1]
Parlamentul poate adopta o lege specială de abilitare a Guvernului pentru a
emite ordonanțe în domenii care nu fac obiectul legilor organice. Capitolul V: Administrația publicăSecțiunea 1: Administrația publică centrală de specialitateArticolul 115: Structura[1]
Ministerele se organizează numai în subordinea Guvernului. Articolul 116: Înființarea[1]
Ministerele se înființează, se organizează și funcționează potrivit legii. Articolul 117: Forțele armate[1] Armata
este subordonată exclusiv voinței poporului pentru garantarea suveranității, a
independenței și a unității statului, a integrității teritoriale a țării și a
democrației constituționale. Articolul 118: Consiliul Suprem de Apărare a ȚăriiConsiliul Suprem de Apărare a Țării organizează și coordonează unitar activitățile care privesc apărarea țării și siguranța națională. Secțiunea a 2-a: Administrația publică localăArticolul 119: Principii de bazăAdministrația publică din unitățile administrativ-teritoriale se întemeiază pe principiul autonomiei locale și pe cel al descentralizării serviciilor publice. Articolul 120: Autorități comunale și orășenești[1]
Autoritățile administrației publice, prin care se realizează autonomia locală
în comune și în orașe, sunt consiliile locale alese și primarii aleși, în
condițiile legii. Articolul 121: Consiliul județean[1]
Consiliul județean este autoritatea administrației publice pentru coordonarea
activității consiliilor comunale și orășenești, în vederea realizării
serviciilor publice de interes județean. Articolul 122: Prefectul[1]
Guvernul numește câte un prefect în fiecare județ și în municipiul București. Capitolul VI: Autoritatea judecătoreascăSecțiunea 1: Instanțele judecătoreștiArticolul 123: Înfăptuirea justiției[1]
Justiția se înfăptuiește în numele legii. Articolul 124: Statutul judecătorilor[1]
Judecătorii numiți de Președintele României sunt inamovibili, potrivit legii.
Președintele și ceilalți judecători ai Curții Supreme de Justiție sunt numiți
pe o perioadă de 6 ani. Ei pot fi reînvestiți în funcție. Promovarea,
transferarea și sancționarea judecătorilor pot fi dispuse numai de Consiliul
Superior al Magistraturii, în condițiile legii. Articolul 125: Instanțele judecătorești[1]
Justiția se realizează prin Curtea Supremă de Justiție și prin celelalte instanțe
judecătorești stabilite de lege. Articolul 126: Caracterul public al dezbaterilorȘedințele de judecată sunt publice, afară de cazurile prevăzute de lege. Articolul 127: Dreptul la interpret[1] Procedura judiciară se desfășoară în limba română. [2] Cetățenii aparținând minorităților naționale, precum și persoanele care nu înțeleg sau nu vorbesc limba română au dreptul de a lua cunoștință de toate actele și lucrările dosarului, de a vorbi în instanță și de a pune concluzii, prin interpret; în procesele penale acest drept este asigurat în mod gratuit. Articolul 128: Folosirea căilor de atacÎmpotriva hotărârilor judecătorești, părțile interesate și Ministerul Public pot exercita căile de atac, în condițiile legii. Articolul 129: Poliția instanțelorInstanțele judecătorești dispun de poliția pusă în serviciul lor. Secțiunea a 2-a: Ministerul PublicArticolul 130: Rolul Ministerului Public[1] În
activitatea judiciară, Ministerul Public reprezintă interesele generale ale
societății și apără ordinea de drept, precum și drepturile și libertățile
cetățenilor. Articolul 131: Statutul procurorilor[1]
Procurorii își desfășoară activitatea potrivit principiului legalității, al
imparțialității și al controlului ierarhic, sub autoritatea ministrului
justiției. Secțiunea a 3-a: Consiliul Superior al MagistraturiiArticolul 132: ComponențaConsiliul Superior al Magistraturii este alcătuit din magistrați aleși, pentru o durată de 4 ani, de Camera Deputaților și de Senat, în ședință comună. Articolul 133: Atribuții[1]
Consiliul Superior al Magistraturii propune Președintelui României numirea în
funcție a judecătorilor și a procurorilor, cu excepția celor stagiari, în
condițiile legii. În acest caz, lucrările sunt prezidate, fără drept de vot, de
ministrul justiției. Titlul IV: Economia și finanțele publiceArticolul 134: Economia[1]
Economia României este economie de piață. Articolul 135: Proprietatea[1] Statul
ocrotește proprietatea. Articolul 136: Sistemul financiar[1]
Formarea, administrarea, întrebuințarea și controlul resurselor financiare ale
statului, ale unităților administrativ-teritoriale și ale instituțiilor publice
sunt reglementate prin lege. Articolul 137: Bugetul public național[1] Bugetul
public național cuprinde bugetul de stat, bugetul asigurărilor sociale de stat
și bugetele locale ale comunelor, ale orașelor și ale județelor. Articolul 138: Impozite, taxe[1]
Impozitele, taxele și orice alte venituri ale bugetului de stat și ale
bugetului asigurărilor sociale de stat se stabilesc numai prin lege. Articolul 139: Curtea de Conturi[1] Curtea
de Conturi exercită controlul asupra modului de formare, de administrare, de
întrebuințare a resurselor financiare ale statului și ale sectorului public. În
condițiile legii, Curtea exercită și atribuții jurisdicționale. Titlul V: Curtea ConstituționalăArticolul 140: Structura[1] Curtea
Constituțională se compune din nouă judecători, numiți pentru un mandat de 9
ani, care nu poate fi prelungit sau înnoit. Articolul 141: Condiții pentru numireJudecătorii Curții Constituționale trebuie să aibă pregătire juridică superioară, înaltă competență profesională și o vechime de cel puțin 18 ani în activitatea juridică sau în învățământul juridic superior. Articolul 142: IncompatibilitățiFuncția de judecător al Curții Constituționale este incompatibilă cu oricare altă funcție publică sau privată, cu excepția funcțiilor didactice din învățământul juridic superior. Articolul 143: Independența și inamovibilitateaJudecătorii Curții Constituționale sunt independenți în exercitarea mandatului lor și inamovibili pe durata acestuia. Articolul 144: AtribuțiiCurtea
Constituțională are următoarele atribuții: Articolul 145: Deciziile Curții Constituționale[1] În
cazurile de neconstituționalitate constatate potrivit articolului 144 literele
a) și b), legea sau regulamentul se trimite spre reexaminare. Dacă legea este
adoptată în aceeași formă, cu o majoritate de cel puțin două treimi din numărul
membrilor fiecărei Camere, obiecția de neconstituționalitate este înlăturată,
iar promulgarea devine obligatorie. Titlul VI: Revizuirea ConstituțieiArticolul 146: Inițiativa revizuirii[1]
Revizuirea Constituției poate fi inițiată de Președintele României la
propunerea Guvernului, de cel puțin o pătrime numărul deputaților sau al senatorilor,
precum și de cel puțin 500.000 de cetățeni cu drept de vot. Articolul 147: Procedura de revizuire[1]
Proiectul sau propunerea de revizuire trebuie adoptată de Camera Deputaților și
de Senat, cu o majoritate de cel puțin două treimi din numărul membrilor
fiecărei Camere. Articolul 148: Limitele revizuirii[1]
Dispozițiile prezentei Constituții privind caracterul național, independent unitar
și indivizibil al statului român, forma republicană de guvernământ,
integritatea teritoriului, independența justiției, pluralismul politic și limba
oficială nu pot forma obiectul revizuirii. Titlul VII: Dispoziții finale și tranzitoriiArticolul 149: Intrarea în vigoarePrezenta Constituție intră în vigoare la data aprobării ei prin referendum. La aceeași dată, Constituția din 21 August 1965 este și rămâne în întregime abrogată. Articolul 150: Conflictul temporar de legi[1] Legile
și toate celelalte acte normative rămân în vigoare, în măsura în care ele nu
contravin prezentei Constituții. Articolul 151: Instituțiile existente[1]
Instituțiile republicii, existente la data intrării în vigoare a prezentei
Constituții, rămân în funcțiune până la constituirea celor noi. Articolul 152: Instituțiile viitoare[1] În
termen de 6 luni de la data intrării în vigoare a Constituției, se înființează
Curtea Constituțională și Curtea de Conturi.
|
|
|||||||||||||