România continuă să îndeplinească criteriile politice.
Există voință politică de a realiza reforma în justiție și administrație și au fost lansate, în ultimul an, o serie de inițiative pozitive de reformare a administrației publice și justiției. De exemplu, Statutul Funcționarului Public a fost revizuit și a fost inițiată o reorganizare majoră a sistemului instanțelor de judecată. Cu toate acestea, procesul de reformă este doar în faza de început. Administrația publică românească continuă să se caracterizeze prin proceduri greoaie, grad limitat de transparență și o capacitate limitată de punere în
aplicare a politicilor publice. În
sistemul judiciar trebuie să
se realizeze atât o îmbunătățire a gestiunii cazurilor și
consistenței deciziilor, cât și
o creștere a gradului de independență al justiției. Aceste probleme cheie trebuie rezolvate urgent.
România trebuie, în
continuare, să
elaboreze o strategie având ca scop reforma politicilor și
procesului legislativ. S-a înregistrat un oarecare progres prin restrângerea utilizării ordonanțelor de urgență. Adoptarea legilor pentru libertatea accesului la informație și
transparența procesului legislativ reprezintă de asemenea o evoluție pozitivă, insa aceste legi nu au fost decât parțial puse în
aplicare. Reforma constituțională a sistemului parlamentar trebuie însoțită de măsuri care să
mărească capacitatea Parlamentului de a examina în
mod efectiv proiectele de legi.
În România, coruptia continuă să
fie un fenomen larg răspândit și
să afecteze societatea sub toate aspectele sale. O serie de măsuri importante au fost lansate în
decursul perioadei de raportare, dar punerea în
practică, pe ansamblu, a politicii de combatere a corupției a fost limitată. Măsurile luate mai trebuie și
să aibă efect și, în
acest sens, sunt necesare eforturi substanțial sporite.
România
continuă să
respecte drepturile omului și
libertățile fundamentale. Ea a înregistrat progrese apreciabile într-o serie de sectoare importante.
Au fost create structuri pentru aplicarea legislației în
domeniul anti-discriminării și
au fost sancționate o serie de cazuri de discriminare. A fost consolidată capacitatea instituțională a Avocatului Poporului. Progresele deosebite în
domeniul reformei sistemului de protecție a copilului, consemnate în
raportul de anul trecut, au continuat și
în acest an și
s-au înregistrat noi initiative pentru consolidarea drepturilor minorităților naționale. A continuat aplicarea strategiei pentru comunitatea romă, deși lipsa resurselor a dus la rezultate limitate. În
mod similar, deși procesul de restituire a proprietăților a continuat, el este departe de a fi finalizat.
Au fost inițiate reforme și
în alte domenii, precum: modernizarea poliției, îmbunatățirea asistenței acordate persoanelor cu handicap, reducerea excluderii sociale, ameliorarea dialogului social. Până în
prezent, activitățile principale din aceste domenii au constat în
elaborarea de strategii și
pregatirea cadrului legislativ. Provocarea pentru viitor o constituie aplicarea eficientă a acestor inițiative. Chiar dacă propunerile de reformă a Codului penal reprezintă un pas înainte, sunt necesare în
continuare eforturi sporite pentru a consolida libertatea de exprimare. Sunt de asemenea necesare măsuri suplimentare pentru a reduce suprapopularea în
inchisori.
România
poate fi considerată ca o economie de piață funcțională din momentul în
care progresele deosebite înregistrate până acum vor fi continuate în
mod decisiv. În
plus, se impune punerea în
practică energică și
susținută a programului de reformă structurală, pentru ca România
să
fie capabilă să
facă față, în
viitorul apropiat, atât presiunii concurențiale, cât și
forțelor de piață din interiorul Uniunii Europene.
Au fost facute în
continuare progrese în
ceea ce privește stabilitatea macroeconomică, dat fiind că rata inflației
și-a mentinut tendința de scădere de la nivelul relativ înalt înregistrat anterior, în
ciuda efectuării de ajustari a prețurilor controlate. Poziția externă a rămas în
continuare sustenabilă, iar politica fiscală prudentă. Măsurile de îmbunătățire a administrației fiscale sunt progresiv puse în
aplicare. Angajamentele de a controla fondul de salarii în
sectorul public au fost respectate, pe ansamblu, și
au fost inițiate o serie de acțiuni pentru întărirea disciplinei financiare a întreprinderilor; concretizate în
special prin relativa accentuare a disponibilității de a deconecta utilizatorii cu restanțe de plata la consumul de energie. Privatizarea și
restructurarea întreprinderilor de stat s-a accelerat. Proprietatea de stat a scăzut și
în sectorul bancar, care a continuat să-și dezvolte rolul său de intermediere. Măsuri administrative de îmbunătățire a mecanismelor de intrare și
ieșire de pe piață au fost inițiate, concomitent cu diverse inițiative de îmbunătățire a mediului de afaceri.
Autoritățile trebuie acum să
consolideze progresele îinregistrate în
aceste domenii, și
în același timp să
abordeze cu hotărâre domeniile unde progresele au fost insuficiente. Pentru menținerea trendului de creștere a stabilității macroeconomice, măsurile recente de întărire a caracterului restrictiv al politicii monetare trebuie să
fie însoțite de politici fiscale și
salariale prudente, precum și
de reducerea în
continuare a deficitului cvasi-fiscal. Previziunile fiscale pe termen mediu trebuie de asemenea să
fie consolidate prin înregistrarea de progrese în
domeniul reformei cheltuielilor și
prin îmbunătățirea gradului de respectare a sistemului de taxe. Acestea vor contribui la consolidarea disciplinei financiare a întreprinderilor, care rămâne una din problemele cheie nerezolvate. Măsurile trebuie să
se concentreze pe cauzele care stau la baza acumulării continue a arieratelor la bugetul de stat și
în sectorul energetic. Eforturile de ameliorare a funcționării mecanismelor de piață trebuie să
fie însoțite de o mai mare disponibilitate către închiderea întreprinderilor cu pierderi și
către stabilirea unor prețuri pentru gazele naturale care să
reflecte mai bine costurile pe termen scurt și
lung. După ce a depășit faza inițială, restructurarea și
privatizarea sectoarelor cheie, cum ar fi cel energetic, minier și
de transport, trebuie continuate. Acesta vor contribui substanțial la dezvoltarea unei economii de piață funcționale și
la dezvoltarea capacității României de a face față presiunilor concurențiale și
forțelor de piață din interiorul Uniunii.
România
a înregistrat progrese constante în
ceea ce privește adoptarea legislației comunitare și
va reusi să
transpună acquis-ul înainte de data planificată pentru aderare, cu condiția menținerii ritmului actual. Punctele slabe în
procesul legislativ se referă la calitatea inegală a legislației adoptate și
la faptul că, în
unele cazuri, vor fi necesare revizuiri înainte ca legile să
poată fi aplicate.
În domeniul pieței interne, România
a continuat să
facă progrese în
ceea ce privește transpunerea legislației specifice referitoare la libera circulație a mărfurilor și
achiziții publice. O atenție deosebită trebuie acordată dezvoltării capacității de administrare a acquis-ului pe achiziții publice, produse alimentare și
siguranță alimentară. România
trebuie, de asemenea, să
continue analiza măsurilor care ar putea fi incompatibile cu principiul liberei circulații a mărfurilor. Progresul înregistrat în
domeniul liberei circulații a persoanelor este limitat, iar eforturile suplimentare trebuie concentrate acum pe pregătirea punerii în
practică a acquis-ului din domeniul recunoașterii reciproce a calificării profesionale. Activitatea de identificare a barierelor din calea liberei circulații a serviciilor a continuat, deși au fost îndepartate doar câteva dintre restricții. În
timp ce alinierea cu acquis-ul referitor la libera circulație a capitalului s-a îimbunătățit în
mod constant, eforturi sporite sunt necesare pentru îmbunătățirea sistemelor de plăți și
intensificarea luptei împotriva spălării banilor.
România
a făcut progrese în
domeniul legislației companiilor comerciale. Punerea în
practică a noilor reglementări din domeniul contabilității și
auditului financiar trebuie să
aiba prioritate. Este nevoie de eforturi suplimentare pentru protejarea proprietății industriale și
intelectuale. În
domeniul concurenței, în
timp ce legislația anti-trust este în
mare parte aliniată la reglementările europene relevante, în
ceea ce privește ajutoarele de stat nu există încă suficient control asupra lor. În
sectorul siderurgic, obligațiile României referitoare la transparența în
ceea ce priveste acordarea ajutoarelor de stat directe și
indirecte trebuie să
fie respectate în
continuare.
Au fost înregistrate progrese și
în transpunerea acquis-ului pe agricultură și
restructurarea sectorului agricol. Punerea în
aplicare a legislației din domeniu este îgreunată de capacitatea de administrare și
conducere limitată. De aceea, o atenție deosebită trebuie acordată consolidării capacității administrative de punere în
practică și
aplicare a acquis-ului, în
special în
sectorul veterinar și
fitosanitar. În
sectorul pisciculturii, s-a înregistrat doar un progres limitat, precum și
întârzieri în
transpunerea acquis-ului, în
special cel referitor la Registrul Vaselor de Pescuit. Capacitatea administrativă trebuie consolidată în
mod considerabil.
România
a continuat să
progreseze, în
domeniul transportului, atât în
ceea ce privește alinierea legislației cu acquis-ul comunitar, cât și
crearea structurilor administrative necesare, însă aplicarea măsurilor de siguranță maritimă rămâne un motiv de preocupare. Trebuie acordată prioritate dezvoltării instituțiilor care să
aplice noua legislație, cât și
obținerii finanțărilor necesare pentru investițiile serioase necesare în
domeniu.
România
a înregistrat progrese în
alinierea cu acquis-ul din domeniul politicii fiscale, iar acum trebuie să
acorde o atenție deosebită modernizării administrației fiscale și
îmbunătățirii sistemelor IT. Adoptarea noului Cod al Muncii a fost un pas important înainte în
alinierea la acquis-ul din domeniul politicii sociale și
de ocupare a forței de muncă. Eforturile viitoare trebuie să
se concentreze pe asigurarea aplicării diferitelor inițiative luate și
pe consolidarea capacității administrative. Progresul legislativ realizat în
sectorul energetic este necesar să
fie acompaniat de crearea de structuri pentru punerea în
practică efectivă, care să
ducă la reforma structurală și
la îmbunătățirea pieței interne a energiei.
Bazele legislative ale unei politici industriale moderne au fost puse, iar principala provocare este acum punerea ei în
practică, având în
vedere că slăbiciunile structurale limitează capacitatea de aplicare și
respectare a legilor. Eforturi considerabile au fost făcute pentru îmbunătățirea mediului de afaceri, deși situația sectorului întreprinderilor mici și
mijlocii rămâne dificilă. România
a înregistrat progrese importante în
domeniul telecomunicațiilor, prin crearea unei autorități de reglementare, prin liberalizarea pieței telecomunicațiilor și
alinierea legislației cu noul acquis din domeniu.
Cadrul instituțional pentru politica regională și
pentru coordonarea instrumentelor structurale nu este înca clar definit și
trebuie puse în
practică reglementari specifice referitoare la administrare și
control financiar. Eforturi considerabile sunt necesare, în
continuare, pentru a aduce capacitatea administrativă la nivelul cerut. În
domeniul protecției mediului, deși România
a transpus o parte considerabilă din legislația comunitară, capacitatea administrativă și
resursele financiare dedicate sectorului raman necorespunzatoare.
Alinierea legislativă în
domeniul sănătății și
protecției consumatorului a continuat, și
România
a înregistrat progrese în
ceea ce privește activitatea de supraveghere a pieței și
coordonarea activităților de control între ministerele și
autoritățile relevante.
S-a înregistrat progres legislativ în
cele mai multe sectoare din domeniul justiției și
afacerilor interne, și
in special în
ceea ce priveste migrația, combaterea crimei organizate, lupta contra spălării banilor și
cooperarea judiciară în
cauze civile. Totuși, capacitatea de punere în
aplicare rămâne scăzută în
aproape toate sectoarele și
România
trebuie să
depună eforturi sporite în
vederea dezvoltării capacității administrative și
de cooperare inter-instituțională.
S-au înregistrat progrese și
în domeniul politicii vamale, deși mai trebuie depuse eforturi pentru a combate corupția din cadrul Administrației Vămilor și
pentru a se pregăti din timp pentru aplicarea măsurilor ce vor fi introduse în
momentul aderării. Progrese considerabile s-au înregistrat în domeniul controlului financiar. Eforturile din domeniu vor trebui să
se concentreze, în
perioada următoare, pe punerea în
practică a unor sisteme riguroase de control financiar, pe finalizarea procesului de armonizare legislativă și
pe consolidarea capacității administrative.
S-au înregistrat și
continuă să
se îinregistreze progrese constante în
ceea ce privește celelalte capitole de acquis.
Într-un număr de sectoare importante, continuă să
existe un decalaj serios între progresele înregistrate în
domeniul armonizării legislative și
capacitatea limitată, pe ansamblul ei, a administrației publice de a aplica și
pune în
practică legislația nou adoptată. Acest lucru reprezintă o constrângere majoră în
ceea ce privește pregătirile pentru aderare ale României, iar soluționarea sa
depinde de realizarea unei reforme structurale atotcuprinzătoare atât a administrației publice, cât și
a sistemului judiciar. Problemele în
cauza depășesc cadrul procesului de adoptare a acquis-ului și
se răsfrâng asupra modului de gestionare a asistenței financiare din partea UE. S-au înregistrat progrese și
în crearea structurilor institutionale necesitate de acquis, deși ele au fost inegale.
În cadrul negocierilor de aderare, au fost închise provizoriu 20 de capitole. Angajamentele luate în
cadrul procesului de negociere au ca dată de referință pentru aderare anul 2007. Ele sunt îndeplinite la timp în
general, desi s-au inregistrat și
o serie de întârzieri în
anumite domenii.
[...]
Ai o idee, o observație, o dorință în legătură cu acest site?
Trimite-o pe adresa webmaster@urr.ro