Uniunea pentru Reconstrucția României - URRUniunea pentru Reconstrucția României - URR
Select language:
 Română RO    Magyar HU    English EN 
 Home-ul meu e aici!   Pagina mea favorită! 
 Intră pe forum!
FIECARE CONTEAZĂ
Închis: 31.12.2004
  Prima pagină     Spirit      Manifest      Cod      Statut      Doctrina      Rapoarte [fin.]      Atitudini      Istorie      Oficiale   Hartă site  
Direct@URR


Știri@URR
La e-mail
...în site!
Alegerile Generale 2004
Chat
Studio
Răspunsurile URR la chestionarul TI
Întâlnire Bran
Raport financiar
Alegeri locale 2004
www.bihor.urr.ro
www.cluj.urr.ro
www.brasov.urr.ro
www.arad.urr.ro
Programul Politic

 STARE DE SPIRIT 
Căutare
Google
FIECARE CONTEAZĂ DACĂ NU PARTICIPI NU SE SCHIMBĂ NIMIC
2004 - punctuale
Gratierea lui Cozma [17.12]
Epoca Iliescu a decedat [15.12]
Libertatea încătușată [08.10]
PSD și raportul de țară [08.10]
2003 - punctuale
Copiii străzii [23.11]
Constituția [08.10]
Polițiștii-benzinari [04.08]
Statistică [21.07]
Derogări ... [07.07]
Mamutul administrației[15.06]
Normalitatea criticii [25.05]
Hoția de stat [17.05]
Socialismul "creștinesc" [09.05]
Libertatea de exprimare [21.04]
Cercul puterii [16.04]
Redistribuirea [05.04]
Anticorupție [22.03]
CNSAS [15.03]
Codul Muncii [10.03]
Sănătate [03.03]
speciale
România cui? [31.05]
Perversiunea diplomației [30.04]
Războiul din Irak [25.03]

Discuții Forum

pentru tipar!

15.03.2003

CNSAS
un posibil eșec pe termen nelimitat

 

Nu putem avea viitor atâta timp cât nu ne cunoaștem și nu ne asumăm trecutul. Dacă acceptăm această idee, rezultă imediat că viitorul nostru este precar, căci trecutul imediat a fost refulat brutal de către societatea românească după 1989. S-a discutat destul de puțin, la modul serios, despre comunism. Anticomunismul a rămas de regulă un discurs vag, mijloc de acoperire a unui trecut ambiguu sau scuză pentru o rezistență prea incertă față de comunism; în general, comunismul a fost văzut ca un fenomen străin României și românilor, un fel de blestem arbitrar care vine să năpăstuiască țara pentru o vreme și apoi poate fi eliminat prin simpla îndepărtare a unor dictatori. Spre deosebire de societatea germană de după cel de-al doilea război mondial, societatea românească nu a părut prea interesată în asumarea, în primul rând individuală, a trecutului. Aceasta este una din cauzele pentru care eșalonul doi al nomenclaturii a preluat puterea după Revoluție atât de ușor și pentru care a fost blocată formarea unei clase politice profesioniste, ceea ce a dus mai departe la adâncirea decalajului dintre România și Europa, atât cea Occidentală cât și cea Centrală.


Un element important al cunoașterii și asumării trecutului este deconspirarea celor care au făcut poliție politică.

 

Este esențial, însă, să precizăm exact motivațiile pentru care acest demers este necesar. Deconspirarea nu trebuie văzută prin prisma "răzbunării", ca o reglare de conturi: atunci a fost vremea lor, acum e vremea noastră, atunci ne-au oprimat ei, acum îi oprimăm noi. Motivații noastre, atunci când cerem deconspirarea celor care au făcut poliție politică, sunt strict morale și pragmatice; cele morale se suprapun foarte puțin sau chiar deloc cu mecanismul psihologic al răzbunării, căci aici avem în vedere legi, care nu se referă la persoane, ci la fapte.


Este moral ca fiecare să răspundă pentru faptele lui, și să răspundă strict individual. Securitatea ca atare, în bloc, o acuzăm moral, dar legal pot fi acuzați doar cei care, în slujba ei, au distrus viețile unor oameni. Ei trebuie să-și asume răspunderea pentru ceea ce au făcut, cu atât mai mult cei care doresc să aibă un cuvânt de spus în conducerea țării. Altfel, nu vom ști niciodată cine sunt cei care ne conduc și la ce putem să ne așteptăm de la ei. Aici rațiunea morală este dublată imediat de cea pragmatică: cei care au făcu poliție politică fără ca imoralitatea lor gravă să fie sancționată public se vor simți liberi să acționeze și în viitor doar în virtutea intereselor lor obscure, și să facă din "simplii cetățeni" o "simplă masă de manevră".


Firește însă că aproape nici unul din cei în cauză nu și-au recunoscut trecutul; cel mult, unii au făcut-o cu mândrie. Legea pentru deconspirarea lor, adoptată cu mare greutate și ea, a funcționat o vreme, chiar dacă defectuos, iar acum este în pericol de a fi paralizată complet prin subordonarea instituției care trebuie să o aplice de către PSD. Deloc surprinzător, maniera în care PSD încearcă să blocheze funcționarea Consiliului Național pentru Studierea Arhivelor Securității este asemănătoare metodelor Securității și ale regimului comunist în general: așa cum propaganda oficială pretindea că Securitatea apără poporul român și că trăim într-o țară liberă și prosperă, tot așa PSD pretinde că nu vrea altceva decât să asigure funcționalitatea CNSAS.


Cât de perversă e această pretenție se vede imediat din situația din teren: funcționarea CNSAS e blocată de gruparea fidelă partidului de guvernământ, care refuză să participe la ședințe, coborând tonul polemicilor pe această temă la nivel preșcolar. Miza mare a conflictului este, însă, la fel de evidentă și ea: e vorba de proiectul CNSAS de a deconspira 5.000 de ofițeri de Securitate, pe care PSD și PRM încearcă să-l blocheze. Iar pe linia tipului de metode amintit, PSD nu ezită să manipuleze oameni și idei pentru a-și atinge scopul. La manifestația de susținere a actualului Colegiu al CNSAS, PSD a strâns participanți cu camioanele primăriilor de sectoare, iar scopul lor declarat, acela de susținere a funcționării CNSAS, acundea tentativa de înlocuire a actualului Colegiu cu unul care să nu mai urmărească obiectivele inițiale ale legii în cauză.


Desigur, lucrurile nu sunt de regulă atât de simple pe cât par, iar acest caz nu face excepție. Adesea pare că taberele care se opun sunt foarte net despărțite, dar nu e tocmai așa. Nici tabăra celor care au avut de suferit în timpul comunismului nu a fost atât de compactă pe cât ar fi trebuit, și poate că și în PSD, dincolo de diversiunea prin care au încercat să deturneze sensul manifestației de susținere a CNSAS, sunt unii parlamentari care în sinea lor cred că PSD nu procedează corect, și care sprijină actuala formulă a Colegiului CNSAS. Această relativizare a taberelor ar trebui afirmată și încurajată, astfel încât ideile susținute să conteze mai mult decât apartenența politică atunci când apreciem poziționarea unui politician față de deconspirarea celor care au făcut poliție politică. Firește, pentru asta ar fi fost necesar ca tabăra pro-deconspirare să-și îndemne membrii cu trecut delicat să vorbească, iar tabăra anti-deconspirare să-i lase să vorbească pe cei cu opinii diferite; din păcate, nu
s-a prea întîmplat așa.


Pe măsură ce se schimbă generațiile, interesul pentru problema deconspirării scade; peste un deceniu, probabil că doar o mână de oameni o vor mai dezbate cu aprindere. Dar asta nu înseamnă nicidecum că ea va fi atunci o problemă trecută. Dimpotrivă, dacă societatea românească nu va reuși acum, în acest moment hotărâtor în care se decide soarta CNSAS, să recurgă la acea terapie miraculoasă care este adevărul, peste 10-20 de ani ea va fi tot atât de tulbure și de puțin eficientă ca și acum. Chiar dacă problema foștilor securiști nu va mai interesa aproape pe nimeni, consecințele eșecului în confruntarea cu trecutul vor fi drastice; mai ales, va fi o societate în care răspunderea individuală nu va funcționa. Or, cultura și civilizația europene sunt imposibil de gândit fără această valoare cardinală.

 



NetSoft - Linux Servers Install & Administration
Ai o idee, o observație, o dorință în legătură cu acest site?
 Trimite-o pe adresa webmaster@urr.ro 

 afișări 
[Confidențialitate] URR