Nu putem avea viitor atâta timp cât nu ne cunoaştem şi nu ne asumăm trecutul.
Dacă acceptăm această idee, rezultă imediat că viitorul nostru este precar,
căci trecutul imediat a fost refulat brutal de către societatea românească
după 1989. S-a discutat destul de puţin, la modul serios, despre comunism.
Anticomunismul a rămas de regulă un discurs vag, mijloc de acoperire a
unui trecut ambiguu sau scuză pentru o rezistenţă prea incertă faţă de
comunism; în general, comunismul a fost văzut ca un fenomen străin României
şi românilor, un fel de blestem arbitrar care vine să năpăstuiască ţara
pentru o vreme şi apoi poate fi eliminat prin simpla îndepărtare a unor
dictatori. Spre deosebire de societatea germană de după cel de-al doilea
război mondial, societatea românească nu a părut prea interesată în asumarea,
în primul rând individuală, a trecutului. Aceasta este una din cauzele
pentru care eşalonul doi al nomenclaturii a preluat puterea după Revoluţie
atât de uşor şi pentru care a fost blocată formarea unei clase politice
profesioniste, ceea ce a dus mai departe la adâncirea decalajului dintre
România şi Europa, atât cea Occidentală cât şi cea Centrală.
Un element important al cunoaşterii şi asumării trecutului este deconspirarea
celor care au făcut poliţie politică.
Este esenţial, însă, să precizăm exact motivaţiile pentru care acest
demers este necesar. Deconspirarea nu trebuie văzută prin prisma "răzbunării",
ca o reglare de conturi: atunci a fost vremea lor, acum e vremea noastră,
atunci ne-au oprimat ei, acum îi oprimăm noi. Motivaţii noastre, atunci
când cerem deconspirarea celor care au făcut poliţie politică, sunt strict
morale şi pragmatice; cele morale se suprapun foarte puţin sau chiar deloc
cu mecanismul psihologic al răzbunării, căci aici avem în vedere legi,
care nu se referă la persoane, ci la fapte.
Este moral ca fiecare să răspundă pentru faptele lui, şi să răspundă strict
individual. Securitatea ca atare, în bloc, o acuzăm moral, dar legal pot
fi acuzaţi doar cei care, în slujba ei, au distrus vieţile unor oameni.
Ei trebuie să-şi asume răspunderea pentru ceea ce au făcut, cu atât mai
mult cei care doresc să aibă un cuvânt de spus în conducerea ţării. Altfel,
nu vom şti niciodată cine sunt cei care ne conduc şi la ce putem să ne
aşteptăm de la ei. Aici raţiunea morală este dublată imediat de cea pragmatică:
cei care au făcu poliţie politică fără ca imoralitatea lor gravă să fie
sancţionată public se vor simţi liberi să acţioneze şi în viitor doar
în virtutea intereselor lor obscure, şi să facă din "simplii cetăţeni"
o "simplă masă de manevră".
Fireşte însă că aproape nici unul din cei în cauză nu şi-au recunoscut
trecutul; cel mult, unii au făcut-o cu mândrie. Legea pentru deconspirarea
lor, adoptată cu mare greutate şi ea, a funcţionat o vreme, chiar dacă
defectuos, iar acum este în pericol de a fi paralizată complet prin subordonarea
instituţiei care trebuie să o aplice de către PSD. Deloc surprinzător,
maniera în care PSD încearcă să blocheze funcţionarea Consiliului Naţional
pentru Studierea Arhivelor Securităţii este asemănătoare metodelor Securităţii
şi ale regimului comunist în general: aşa cum propaganda oficială pretindea
că Securitatea apără poporul român şi că trăim într-o ţară liberă şi prosperă,
tot aşa PSD pretinde că nu vrea altceva decât să asigure funcţionalitatea
CNSAS.
Cât de perversă e această pretenţie se vede imediat din situaţia din teren:
funcţionarea CNSAS e blocată de gruparea fidelă partidului de guvernământ,
care refuză să participe la şedinţe, coborând tonul polemicilor pe această
temă la nivel preşcolar. Miza mare a conflictului este, însă, la fel de
evidentă şi ea: e vorba de proiectul CNSAS de a deconspira 5.000 de ofiţeri
de Securitate, pe care PSD şi PRM încearcă să-l blocheze. Iar pe linia
tipului de metode amintit, PSD nu ezită să manipuleze oameni şi idei pentru
a-şi atinge scopul. La manifestaţia de susţinere a actualului Colegiu
al CNSAS, PSD a strâns participanţi cu camioanele primăriilor de sectoare,
iar scopul lor declarat, acela de susţinere a funcţionării CNSAS, acundea
tentativa de înlocuire a actualului Colegiu cu unul care să nu mai urmărească
obiectivele iniţiale ale legii în cauză.
Desigur, lucrurile nu sunt de regulă atât de simple pe cât par, iar acest
caz nu face excepţie. Adesea pare că taberele care se opun sunt foarte
net despărţite, dar nu e tocmai aşa. Nici tabăra celor care au avut de
suferit în timpul comunismului nu a fost atât de compactă pe cât ar fi
trebuit, şi poate că şi în PSD, dincolo de diversiunea prin care au încercat
să deturneze sensul manifestaţiei de susţinere a CNSAS, sunt unii parlamentari
care în sinea lor cred că PSD nu procedează corect, şi care sprijină actuala
formulă a Colegiului CNSAS. Această relativizare a taberelor ar trebui
afirmată şi încurajată, astfel încât ideile susţinute să conteze mai mult
decât apartenenţa politică atunci când apreciem poziţionarea unui politician
faţă de deconspirarea celor care au făcut poliţie politică. Fireşte, pentru
asta ar fi fost necesar ca tabăra pro-deconspirare să-şi îndemne membrii
cu trecut delicat să vorbească, iar tabăra anti-deconspirare să-i lase
să vorbească pe cei cu opinii diferite; din păcate, nu
s-a prea întîmplat aşa.
Pe măsură ce se schimbă generaţiile, interesul pentru problema deconspirării
scade; peste un deceniu, probabil că doar o mână de oameni o vor mai dezbate
cu aprindere. Dar asta nu înseamnă nicidecum că ea va fi atunci o problemă
trecută. Dimpotrivă, dacă societatea românească nu va reuşi acum, în acest
moment hotărâtor în care se decide soarta CNSAS, să recurgă la acea terapie
miraculoasă care este adevărul, peste 10-20 de ani ea va fi tot atât de
tulbure şi de puţin eficientă ca şi acum. Chiar dacă problema foştilor
securişti nu va mai interesa aproape pe nimeni, consecinţele eşecului
în confruntarea cu trecutul vor fi drastice; mai ales, va fi o societate
în care răspunderea individuală nu va funcţiona. Or, cultura şi civilizaţia
europene sunt imposibil de gândit fără această valoare cardinală.
Ai o idee, o observaţie, o dorinţă în legătură cu acest site?
Trimite-o pe adresa webmaster@urr.ro