Nu putem avea viitor atâta timp cât nu ne cunoaștem și nu ne asumăm trecutul.
Dacă acceptăm această idee, rezultă imediat că viitorul nostru este precar,
căci trecutul imediat a fost refulat brutal de către societatea românească
după 1989. S-a discutat destul de puțin, la modul serios, despre comunism.
Anticomunismul a rămas de regulă un discurs vag, mijloc de acoperire a
unui trecut ambiguu sau scuză pentru o rezistență prea incertă față de
comunism; în general, comunismul a fost văzut ca un fenomen străin României
și românilor, un fel de blestem arbitrar care vine să năpăstuiască țara
pentru o vreme și apoi poate fi eliminat prin simpla îndepărtare a unor
dictatori. Spre deosebire de societatea germană de după cel de-al doilea
război mondial, societatea românească nu a părut prea interesată în asumarea,
în primul rând individuală, a trecutului. Aceasta este una din cauzele
pentru care eșalonul doi al nomenclaturii a preluat puterea după Revoluție
atât de ușor și pentru care a fost blocată formarea unei clase politice
profesioniste, ceea ce a dus mai departe la adâncirea decalajului dintre
România și Europa, atât cea Occidentală cât și cea Centrală.
Un element important al cunoașterii și asumării trecutului este deconspirarea
celor care au făcut poliție politică.
Este esențial, însă, să precizăm exact motivațiile pentru care acest
demers este necesar. Deconspirarea nu trebuie văzută prin prisma "răzbunării",
ca o reglare de conturi: atunci a fost vremea lor, acum e vremea noastră,
atunci ne-au oprimat ei, acum îi oprimăm noi. Motivații noastre, atunci
când cerem deconspirarea celor care au făcut poliție politică, sunt strict
morale și pragmatice; cele morale se suprapun foarte puțin sau chiar deloc
cu mecanismul psihologic al răzbunării, căci aici avem în vedere legi,
care nu se referă la persoane, ci la fapte.
Este moral ca fiecare să răspundă pentru faptele lui, și să răspundă strict
individual. Securitatea ca atare, în bloc, o acuzăm moral, dar legal pot
fi acuzați doar cei care, în slujba ei, au distrus viețile unor oameni.
Ei trebuie să-și asume răspunderea pentru ceea ce au făcut, cu atât mai
mult cei care doresc să aibă un cuvânt de spus în conducerea țării. Altfel,
nu vom ști niciodată cine sunt cei care ne conduc și la ce putem să ne
așteptăm de la ei. Aici rațiunea morală este dublată imediat de cea pragmatică:
cei care au făcu poliție politică fără ca imoralitatea lor gravă să fie
sancționată public se vor simți liberi să acționeze și în viitor doar
în virtutea intereselor lor obscure, și să facă din "simplii cetățeni"
o "simplă masă de manevră".
Firește însă că aproape nici unul din cei în cauză nu și-au recunoscut
trecutul; cel mult, unii au făcut-o cu mândrie. Legea pentru deconspirarea
lor, adoptată cu mare greutate și ea, a funcționat o vreme, chiar dacă
defectuos, iar acum este în pericol de a fi paralizată complet prin subordonarea
instituției care trebuie să o aplice de către PSD. Deloc surprinzător,
maniera în care PSD încearcă să blocheze funcționarea Consiliului Național
pentru Studierea Arhivelor Securității este asemănătoare metodelor Securității
și ale regimului comunist în general: așa cum propaganda oficială pretindea
că Securitatea apără poporul român și că trăim într-o țară liberă și prosperă,
tot așa PSD pretinde că nu vrea altceva decât să asigure funcționalitatea
CNSAS.
Cât de perversă e această pretenție se vede imediat din situația din teren:
funcționarea CNSAS e blocată de gruparea fidelă partidului de guvernământ,
care refuză să participe la ședințe, coborând tonul polemicilor pe această
temă la nivel preșcolar. Miza mare a conflictului este, însă, la fel de
evidentă și ea: e vorba de proiectul CNSAS de a deconspira 5.000 de ofițeri
de Securitate, pe care PSD și PRM încearcă să-l blocheze. Iar pe linia
tipului de metode amintit, PSD nu ezită să manipuleze oameni și idei pentru
a-și atinge scopul. La manifestația de susținere a actualului Colegiu
al CNSAS, PSD a strâns participanți cu camioanele primăriilor de sectoare,
iar scopul lor declarat, acela de susținere a funcționării CNSAS, acundea
tentativa de înlocuire a actualului Colegiu cu unul care să nu mai urmărească
obiectivele inițiale ale legii în cauză.
Desigur, lucrurile nu sunt de regulă atât de simple pe cât par, iar acest
caz nu face excepție. Adesea pare că taberele care se opun sunt foarte
net despărțite, dar nu e tocmai așa. Nici tabăra celor care au avut de
suferit în timpul comunismului nu a fost atât de compactă pe cât ar fi
trebuit, și poate că și în PSD, dincolo de diversiunea prin care au încercat
să deturneze sensul manifestației de susținere a CNSAS, sunt unii parlamentari
care în sinea lor cred că PSD nu procedează corect, și care sprijină actuala
formulă a Colegiului CNSAS. Această relativizare a taberelor ar trebui
afirmată și încurajată, astfel încât ideile susținute să conteze mai mult
decât apartenența politică atunci când apreciem poziționarea unui politician
față de deconspirarea celor care au făcut poliție politică. Firește, pentru
asta ar fi fost necesar ca tabăra pro-deconspirare să-și îndemne membrii
cu trecut delicat să vorbească, iar tabăra anti-deconspirare să-i lase
să vorbească pe cei cu opinii diferite; din păcate, nu
s-a prea întîmplat așa.
Pe măsură ce se schimbă generațiile, interesul pentru problema deconspirării
scade; peste un deceniu, probabil că doar o mână de oameni o vor mai dezbate
cu aprindere. Dar asta nu înseamnă nicidecum că ea va fi atunci o problemă
trecută. Dimpotrivă, dacă societatea românească nu va reuși acum, în acest
moment hotărâtor în care se decide soarta CNSAS, să recurgă la acea terapie
miraculoasă care este adevărul, peste 10-20 de ani ea va fi tot atât de
tulbure și de puțin eficientă ca și acum. Chiar dacă problema foștilor
securiști nu va mai interesa aproape pe nimeni, consecințele eșecului
în confruntarea cu trecutul vor fi drastice; mai ales, va fi o societate
în care răspunderea individuală nu va funcționa. Or, cultura și civilizația
europene sunt imposibil de gândit fără această valoare cardinală.
Ai o idee, o observație, o dorință în legătură cu acest site?
Trimite-o pe adresa webmaster@urr.ro