Uniunea pentru Reconstrucția României - URRUniunea pentru Reconstrucția României - URR
Select language:
 Română RO    Magyar HU    English EN 
 Home-ul meu e aici!   Pagina mea favorită! 
 Intră pe forum!
FIECARE CONTEAZĂ
Închis: 31.12.2004
  Prima pagină     Spirit      Manifest      Cod      Statut      Doctrina      Rapoarte [fin.]      Atitudini      Istorie      Oficiale   Hartă site  
Direct@URR


Știri@URR
La e-mail
...în site!
Alegerile Generale 2004
Chat
Studio
Răspunsurile URR la chestionarul TI
Întâlnire Bran
Raport financiar
Alegeri locale 2004
www.bihor.urr.ro
www.cluj.urr.ro
www.brasov.urr.ro
www.arad.urr.ro
Programul Politic

 STARE DE SPIRIT 
Căutare
Google
FIECARE CONTEAZĂ DACĂ NU PARTICIPI NU SE SCHIMBĂ NIMIC
2004 - punctuale
Gratierea lui Cozma [17.12]
Epoca Iliescu a decedat [15.12]
Libertatea încătușată [08.10]
PSD și raportul de țară [08.10]
2003 - punctuale
Copiii străzii [23.11]
Constituția [08.10]
Polițiștii-benzinari [04.08]
Statistică [21.07]
Derogări ... [07.07]
Mamutul administrației[15.06]
Normalitatea criticii [25.05]
Hoția de stat [17.05]
Socialismul "creștinesc" [09.05]
Libertatea de exprimare [21.04]
Cercul puterii [16.04]
Redistribuirea [05.04]
Anticorupție [22.03]
CNSAS [15.03]
Codul Muncii [10.03]
Sănătate [03.03]
speciale
România cui? [31.05]
Perversiunea diplomației [30.04]
Războiul din Irak [25.03]

Discuții Forum

pentru tipar!

08.10.2003

Ce e mai important decât Constituția

Noua formă propusă a Constituției este, după cum se spune adesea, oricum mai bună decât vechea Constituție. Dar este ea cu adevărat Constituția de care avem nevoie? Este îmbunătățirea ei suficient de consistentă pentru ritmul în care trebuie să se dezvolte România?


Există prevederi noi sau reformulate care înseamnă, fără îndoială, un pas înainte. Limitarea imunității parlamentare, care a ascuns până acum atâta mizerie, precizarea mai clară a unor drepturi ale cetățenilor, micșorarea numărului de cetățeni necesari pentru inițierea unui proiect de lege sau garantarea proprietății.


Sunt însă și modificări necesare pe care actuala clasă politică nu a reușit să le înscrie în forma revizuită a Constiției. Regimul ordonanțelor de urgență nu este încă suficient de clar reglementat, ceea ce înseamnă că executivele vor continua să ridiculizeze Parlamentul, care este singura instituție cu adevărat reprezentativă. Procurorii sunt încă subordonați ierarhic ministrului de Justiție, ceea ce constituie o clară încălcare a principiului separației puterilor. În sfârșit, nu a fost adoptată propunerea de retragere a mandatului celor care părăsesc partidul pe listele căruia au fost aleși, prevedere esențială pentru combaterea traseismului politic și care nu ar trebui văzută atât ca o sancțiune, cât ca o măsură menită să consolideze sistemul de partide.


Balanța dintre ceea ce aduce pozitiv noua Constituție și ceea ce nu reușește să aducă, sau ceea ce rămâne negativ, poate fi discutată la nesfârșit. Ea este, strict vorbind, "mai bună" decât cea veche, dar dacă e să judecăm după nivelul la care se plasează ceilalți candidați la aderare, dacă e să o confruntăm cu sarcina enormă pe care o are România de îndeplinit dacă vrea să se integreze într-un orizont previzibil de timp, atunci se va vedea că noua Constituție este una deja obosită. Orice revizuire a unei Constituții ar trebui să plece de la o proiecție de viitor a societății. Noua Constituție care ni se propune nu conține, însă, decât câteva principii clasice ale democrației care trebuiau incluse încă din 1991 în Constituție, precum principiul separării puterilor sau garantarea proprietății. Faptul că ele sunt acum incluse nu constituie un succes, ci faptul că nu au fost adoptate atunci constituie un eșec.


Însă cel mai drastic eșec al formei propuse de revizuire este acela că ea a fost adoptată în cercul închis al partidului de guvernământ, cu unele concesii făcute opoziției pentru a obține sprijinul acesteia. Acum partidul de guvernământ face o propagandă deșănțată revizuirii Constituției, pentru simplul motiv că ea este un proiect al lui, al cărui eșec sau succes este un eșec sau succes al lui. În plus, este o campanie de autoritate și intimidare, nu de convingere.


Campania de convingere ar fi putut avea sens doar dacă noua Constituție chiar ar fi fost proiectul întregii societăți. Însă în timpul lung al elaborării propunerilor de revizuire, popularizarea lor a fost minimă, iar intervențiile societății civile au fost tratate cu dispreț. Astfel că noua Constituție va rămâne artificială, lipsită de autoritatea pe care ar fi avut-o un text la care societatea chiar și-ar fi adus contribuția. Va rămâne un text de lege, fie ea și fundamentală, impus de sus în jos în buna tradiție a autoritarismului românesc, și nu în spiritul "tradițiilor democratice" pe care unul din noile articole le proclamă demagogic. Va fi, ca și multe alte legi în România, o perdea discursivă pentru a masca ignorarea legii.


Departe de a privi spre viitor, noua Constituție consfințește colectivismul tradițional al societății românești, care este o piedică nu doar în calea integrării europene, dar și în calea instalării unei reale democrații și economii de piață. Colectivismul acesta face din sistemul politic o parodie a pluralismului, cu un partid dominant care poate să facă orice căci nu este supus nici unui control. În mod nefericit, același impuls de a vota automat pe cel mai bine plasat (și care a produs celebra replică a unei bătrâne de la țară care a răspuns reporterului că îl votează pe Iliescu pentru că el e președinte, dar că l-ar vota și pe Constantinescu, dacă acesta ar fi la putere) determină și coalizarea opoziției "democrate". Această strategie, specifică stărilor excepționale în care toate forțele "Binelui" se văd silite să se coalizeze pentru înfrângerea "Răului", este menită să recolteze voturile celor care nu votează "corect", dar tot după logica bătrânei pomenite mai sus. Ea conduce la un sistem politic cu, practic, două partide mari (căci PRM nu poate fi acceptat de nimeni ca partener de guvernare), ceea ce este profund anormal pentru sistemul de vot proporțional din România.


O Constituție pentru viitor ar fi presupus tocmai depășirea acestui colectivism. Articolul 4 intitulat "Unitatea poporului și egalitatea între cetățeni" afirmă că "Statul are ca fundament unitatea poporului român și solidaritatea cetățenilor săi.", or statul trebuie să aibă ca fundament egalitatea cetățenilor, care apare în titlu dar nu și în conținutul articolului (anormal, căci la toate articolele ideea conținută în titlu este reluată pe larg în textul articolului). Solidaritatea este o valoare care trebuie afirmată (printre alte valori!) dar nu în acest context, căci nu ea e fundamentul statului. Fundamentul statului e egalitatea cetățenilor în fața legii, ceea ce ar face din stat un instrument pentru a atinge interesele cetățenilor, și nu din cetățeni un instrument pentru acest scop în sine care e statul în Constituția noastră.


Acest principiu al egalității care lipsește din locul unde era necesar apare, într-adevăr, în alt loc. Din păcate, însă, Constituția care ni se propune nu reușește nici pe departe să se ridice la exigențele actuale ale societăților europene în materie de nediscriminare. Chiar dacă principul e enunțat la nivel general, de fiecare dată când Constituția se referă la o situație concretă în care se pune problema accesului egal al cetățenilor, singura discriminare pe care ea o respinge e cea a femeilor. Astfel, una din noile propuneri afirmă că "Statul român garantează egalitatea de șanse între femei și bărbați pentru ocuparea acestor funcții și demnități.", dar nu și egalitatea dintre majoritari și minoritățile etnice sau sexuale. Or, acesul minorităților etnice în instituții, în special în cele militare și în administrație, constituie acum o gravă problemă.


Limitele democratice ale noii Constituții se dovedesc astfel destul de înguste. Egalitatea dintre femei și bărbați este din nou statuată în privința salarizării, ceea ce desigur e foarte bine. Noua Constituție nu spune nimic, însă, despre salarizarea egală, la muncă egală, a minorităților, o problemă dureroasă pentru minoritatea romă. În schimbul "uitării" de a menționa explicit în Constituție drepturile minorităților, se menține un mecanism corupt de reprezentare a minorităților etnice în Parlament, care se reduce la obținerea unor fonduri publice ușor de deturnat în schimbul susținerii necondiționate a partidului de guvernământ.
Pentru a da o imagine completă despre apetitul demagogic al Constituției și al celor care au "croșetat-o" e suficient să amintim câteva din prevederile ei care survolează de la foarte mare distanță realitatea românească. Astfel, fiecare persoană are obligația nu doar de a proteja, ci și de a ameliora mediul înconjurător. E greu să ne imaginăm cum s-ar putea reglementa asta prin lege, pentru a respecta Constituția: fiecare cetățean să aibă obligația de a face împăduriri, sau de a înmulți fondul cinegetic? Nu era oare suficientă obligația persoanelor de a proteja mediul, lăsând pe seama instituțiilor potrivite ameliorarea? Nu este acesta oare un exemplu de delir tipic demagogiei, un exces de zel paradoxal datorat tocmai faptului că mediul înconjurător este distrus în voie în România, fără ca vreo prevedere legală sau instituție să-l poată proteja satisfăcător?


O altă prevedere menținută de noua Constituție este cea potrivit căreia "Învățământul de stat este gratuit, potrivit legii." Toată lumea știe că universitățile de stat recurg la tot felul de subtrefugii nedemne prin care să ocolească această prevedere care sună atât de bine, subtrefugii care, în sumă totală, produc mai multă discriminare și disconfort decât taxele înseși; în plus, și esențial, ele conservă anchilozarea și ineficiența celor mai multe unversități de stat, care scapă oricărui control și care, din aceasă cauză, ajung adesea să umple prima pagină a ziarelor.


Sloganul sub care se derulează campania pentru votarea Constituției spune totul despre lipsa de conținut a demersului: "Da pentru Europa!". Acest slogan conține un șantaj implicit, respectiv implică faptul că cei care nu sunt de acord cu modificarea Constituției sunt împotriva integrării europene. Dar România nu se va integra în Europa doar prin Constituția ei, care oricum nu e nici în forma revizuită suficient de europeană. Nici Constituția și nici statul nu ar trebui să fie scopuri în sine. Scopuri în sine ar trebui să fim doar noi, cetățenii, care ne organizăm liber, prin negocieri de interese, într-un mod pe care Constituția îl consfințește. Din păcate, în România e invers. Fiindcă economia, sistemul politic și administrația nu au cum să intre în Europa în halul în care se prezintă acum, ne integrăm cu Constituția în speranța că ea ne va trage, fie că vrem sau nu, după ea.


Atâta timp cât revizuirea Constituției rămâne doar un demers demagogic, nevotarea ei rămâne o opțiune pertinentă. E adevărat că există prevederi noi importante care ar putea produce efecte pozitive. Însă simpla modalitate în care a fost impusă această revizuire perpetuează un mod regretabil de funcționare a politicii românești, în special în relație cu societatea. Dacă acest dezavantaj este considerat a fi mai mic decât prevederile progresiste ale Constituției, atunci ea merită votată. Există, însă, și motive contrare; campania sălbatică de promovare a revizuirii este jignitoare pentru orice cetățean român demn. Este inadmisibil ca toate instituțiile statului, până la nivelul Poliției Rutiere, să ducă această campanie de persuasiune și intimidare în care convingerea nu mai are nici un rol, iar conținutul nu mai contează. Nu mai este timp, sună pretextul oficial, nici pentru informare nici pentru a organiza licitații pentru tipărirea buletinelor de vot. Ca atare, această campanie începută de parlamentarii partidului de guvernământ sub stindardul lor se termină în forță, prin tipărirea buletinelor de vot de către clientela lor politică, tot sub același stindard.


Acum 100 de ani, Maiorescu refuza revizuirea Constituției pentru motivul simplu că vechea Constituție nu fusese încă pusă în practică. Aceeași alegere o avem și noi acum în față: votăm înlocuirea textului vechi, care a fost călcat în picioare în toate modurile imaginabile în toți acești 12 ani, cu unul nou în speranța umilă că el va fi respectat măcar atunci când va coincide cu bunul plac al clasei politice și cu interesele personale ale celor care dețin puterea, sau așteptăm ca legile noastre, inclusiv cea fundamentală, să fie respectate și să își câștige o minimă autoritate, pentru a putea opera apoi o revizuire care să ne ducă cu adevărat la un nivel superior. Cu alte cuvinte, miza acestei alegeri este chiar mai importantă decât Constituția, este o decizie privitoare la felul de societate în care vrem să trăim, și la modul în care vrem să funcționeze legile și instituțiile ei.

 

 



NetSoft - Linux Servers Install & Administration
Ai o idee, o observație, o dorință în legătură cu acest site?
 Trimite-o pe adresa webmaster@urr.ro 

 afișări 
[Confidențialitate] URR