Pachetul Anticorupție pe care guvernul Adrian Năstase și-a angajat răspunderea
a generat numeroase polemici, legate în special de neconstituționalitatea
procedurii și de defectele majore ale proiectului. Mai puțin s-a discutat
însă despre aspectele de principiu ale situației: de ce facem
legi și, mai ales, ce trebuie să facă o lege.
Or, pentru noi aceste aspecte sunt cruciale. Noi credem că o lege nouă
trebuie să aducă neapărat o îmbunătățire a stării de lucruri din societate,
o mai bună funcționare a unui domeniu de activitate. Pentru a face asta,
însă, o lege trebuie să fie realistă, clară și aplicabilă: mijloacele
trebuie să fie eficiente, iar prevederile ei trebuie să asigure realizarea
scopului pe care și-l propune. În România există o tradiție deja seculară
a reglementării excesive, a producerii de legi care sunt prea stufoase
și confuze, prea nerealiste pentru a fi aplicate cu succes. Obiectivele
fixate în legi sunt de multe ori prea vagi, prea "generoase",
iar mijloacele de atingere a lor întortocheate și greu de controlat. Este
exact problema reformelor de acum (de altfel, mare parte din legile ultimilor
ani se referă la reforme): ele sunt făcute pe jumătate, pentru a se mai
bifa un articol de pe listă. Și așa cum aceste jumătăți de reformă mai
mult creează confuzie și consumă resursele materiale și psihice care așteptau
reforma, jumătățile de legi nu reușesc să-și atingă într-o manieră satisfăcătoare
obiectivele; ceea ce reușesc ele să realizeze rămâne adesea la nivelul
aparențelor, și doar la nivelul imaginii avem "instituții europene",
"standarde europene" etc. Dincolo de imagine, însă, rămîne confuzia
și îndepărtarea tot mai accentuată a pretențiilor și aparențelor de realitate.
Acesta este exact cazul Pachetului Anticorupției prin care guvernul Adrian
Năstase înțelege să răspundă nivelului halucinant la care a ajuns acest
fenomen, și în special reflectării lui în mass-media. Este un
amestec indigest de proiecte de legi și de amendare a unor legi, din care
multe nu au, de fapt, legătură cu corupția. De data aceasta,
confuzia care rezultă nu mai e doar consecința inevitabilă a unei maniere
"tradiționale" de a legifera, ci și al unei intenții evidente.
Anticorupția "la pachet" cu alte reglementări, privind pornografia
infantilă sau infracțiunile informatice, va fi mult mai ușor de impus,
nu numai în Parlament, care e oricum ocolit prin procedura angajării răspunderii,
dar în general în societate. Va fi mult mai ușoară acreditarea acestui
pachet de legi ca real instrument de luptă împotriva corupției, pentru
că în acest labirint legislativ care e Pachetul va fi mai greu de văzut
că reglementările privind conflictul de interese sau declararea averilor
demnitarilor sunt insuficiente, având rezultatul previzibil, amintit mai
sus, de a crea senzația că problema a fost rezolvată, deși totul se limitează
la niște semne exterioare.
A începe combaterea corupției cu o lege neconstituțională este
o aberație (Constituția prevede în mod clar, la art.113, că guvernul
își poate angaja răspunderea asupra "unui proiect de lege").
Corupția se datorează faptului că instituțiile care ar trebui s-o combată
funcționează aleator, putând fi ușor cumpărate sau intimidate, ceea ce
se datoreză, mai departe, faptului că clasa politică le menține intenționat
în stare de dependență; subordonarea justiției față de guvern, spre exemplu,
este inadmisibilă, mult dincolo de normele europene în domeniu, iar Poliția
este încă, și după demilitarizare, o instituție scăpată de sub control,
care poate face orice. Ca atare, combaterea corupției prin înființarea
de instituții paralele precum PNA este doar o farsă; acesta funcționează
mai prost decât instituțiile pe care le dublează nu doar din cauza proastei
organizări, ci mai ales pentru că este strict subordonat politic, instrumentând
dosare în mod părtinitor. Părtinirea se manifestă, în mare măsură, prin
neinstrumentarea celor incomode puterii (adică marea majoritate a dosarelor
de corupție), ceea ce produce același rezultat al blocării unui proces
prin crearea unei instituții speciale care să se ocupe de el.
Așa cum este inutil a crea o instituție în plus atâta timp cât instituția
dublată nu funcționează, este îndoielnică utilitatea unei legi noi atâta
timp cât legile similare existente nu se aplică. Prevederile noii legi
pot fi ceva mai cuprinzătoare decât cele ale vechii legi, dar asta nu
înseamnă că ele vor îmbunătăți activitatea pe care o reglementează.
Noi credem că orice campanie anticorupție trebuie să înceapă
prin consolidarea instituțiilor care au sarcina de a asigura aplicarea
legii. Mai mult, de aici trebuie să pornească și relansarea societății
românești în general, aflată acum într-un impas evident. Nu putem aspira
orbește la un sistem politic performant, la o "economie de piață
funcțională" și la standarde de civilizație europene atâta timp cât
regulile după care merge societatea sunt călcate zilnic în picioare de
cei care știu să profite de carențele sistemului.
Noi credem că legile trebuie aplicate întocmai, și cele "bune",
și cele "rele", pentru că legea nu este facultativă, și nu este
subiect de negociere. Nimeni nu are dreptul de a decide că unele legi
nu sunt benefice societății, sau că altele sunt prea greu de aplicat (respectiv,
că oferă destule portițe de scăpare). În plus, aplicarea întocmai a legilor
mai puțin fericite are avantajul paradoxal de a forța îmbunătățirea lor;
este vorba de acea confruntare, absolut necesară, a legii cu realitatea.
Constituția prevede că angajarea răspunderii unui guvern poate avea ca
obiect, pe lîngă un proiect de lege, un program sau o declarație de politică
generală. Noi credem că ultimele două articole sunt cele mai potrivite
pentru această procedură menită a da relief public unui program de guvernare.
Angajarea răspunderii asupra unui proiect de lege ar trebui să fie rezervată
mai degrabă situațiilor excepționale; or, corupția care e un fenomen cronic
în România și care a devenit aproape "normalitate" în ultimii
ani nu are cum fi o situație excepțională.
Noi credem că proiecte de anvergura luptei împotriva corupției, vitale
pentru șansele de evoluție ale României, ar trebui dezbătute nu numai
în Parlament, ci și în societate. Maniera în care PSD a evitat ambele
dezbateri, angajându-și răspunderea în Parlament și organizând dezbateri
cu societatea civilă doar de formă, echivalează cu o demisie de la dezvoltarea
de proiecte pe termen lung, de mare semnificație. Acestea necesită, pentru
a fi viabile, un acord minimal între cei care doresc să-și spună cuvântul
despre treburile publice. Nu neapărat un consens perfect, care e poate
în egală măsură imposibil și indezirabil, ci o punere de acord asupra
acelor direcții simple și clare care trebuie adoptate într-o situație
de criză, pentru că necesitatea lor e evidentă. Aceste acorduri au existat
în istoria României, în momente de criză, iar situația de acum este, în
mod evident, una de criză. PSD este partidul momentului pentru că el este
partidul stagnării, iar România stagnează, între subdezvoltarea moștenită
și dezvoltarea pe care nu reușește s-o declanșeze și s-o susțină. De
fapt, stagnarea României echivalează cu involuția, căci nimic nu mai stagnează
astăzi, nici Uniunea Europeană către care tindem, și nici țările care
aspiră la ea.
Ca atare, Pachetul Anticorupție impus de PSD societății nu este un proiect
viabil pe termen lung, ci doar o campanie de imagine; acest fapt e certificat
chiar de Adrian Năstase, care, ca și în multe alte ocazii, și-a motivat
inițiativa spunând că "e timpul să dăm un semnal presei". Pachetul
Anticorupție nu semnalează, însă, decât lipsa de responsabilitate și aroganța
unei guvernări căreia i se opune prea puțină rezistență și față de care
au existat prea puține alternative.
Ai o idee, o observație, o dorință în legătură cu acest site?
Trimite-o pe adresa webmaster@urr.ro