Uniunea pentru Reconstrucția României - URRUniunea pentru Reconstrucția României - URR
Select language:
 Română RO    Magyar HU    English EN 
 Home-ul meu e aici!   Pagina mea favorită! 
 Intră pe forum!
FIECARE CONTEAZĂ
Închis: 31.12.2004
  Prima pagină     Spirit      Manifest      Cod      Statut      Doctrina      Rapoarte [fin.]      Atitudini      Istorie      Oficiale   Hartă site  
Direct@URR


Știri@URR
La e-mail
...în site!
Alegerile Generale 2004
Chat
Studio
Răspunsurile URR la chestionarul TI
Întâlnire Bran
Raport financiar
Alegeri locale 2004
www.bihor.urr.ro
www.cluj.urr.ro
www.brasov.urr.ro
www.arad.urr.ro
Programul Politic

 STARE DE SPIRIT 
Căutare
Google
FIECARE CONTEAZĂ DACĂ NU PARTICIPI NU SE SCHIMBĂ NIMIC
2004 - punctuale
Gratierea lui Cozma [17.12]
Epoca Iliescu a decedat [15.12]
Libertatea încătușată [08.10]
PSD și raportul de țară [08.10]
2003 - punctuale
Copiii străzii [23.11]
Constituția [08.10]
Polițiștii-benzinari [04.08]
Statistică [21.07]
Derogări ... [07.07]
Mamutul administrației[15.06]
Normalitatea criticii [25.05]
Hoția de stat [17.05]
Socialismul "creștinesc" [09.05]
Libertatea de exprimare [21.04]
Cercul puterii [16.04]
Redistribuirea [05.04]
Anticorupție [22.03]
CNSAS [15.03]
Codul Muncii [10.03]
Sănătate [03.03]
speciale
România cui? [31.05]
Perversiunea diplomației [30.04]
Războiul din Irak [25.03]

Discuții Forum

pentru tipar!

21.07.2003

Cifre și/sau fapte


De obicei, statistica e considerată o ocupație plicitisitoarea. În anumite condiții, însă, statistica se poate dovedi la fel de incitantă ca un sport extrem. Despre economia românească, de exemplu, aflăm din când în când cifre statistice uluitoare. Fie date ofciale, fie interpretări politice extravagante ale lor.


Astfel, de curând am putut afla că economia subterană a României ar fi de aproximativ 18%. Cu alte cuvinte, am fi la exact același nivel cu Franța și Germania, unde această cotă de economie subterană reprezintă acel nivel de infracționalitate și evaziune pe care nu o poate evita nici o țară în care instituțiile funcționează foarte bine. Ar fi, așadar, un adevărat miracol ca noi, cu instituții în care corupția e adevăratul regulament de funcționare internă, să fim la același nivel. Și, din păcate, nu e nici un miracol, pentru că cifra reală e, după toate estimările specialiștilor serioși, undeva în jurul a 40%.


Explicația simplă e aceea că, în interesul propagandei partidului de guvernământ, se pot măslui orice cifre. Nici un efort nu e prea mare pentru a "coafa" realitatea economiei românești: până la urmă, primul ministru a reușit să forțeze demisia directorului Institutului Național de Statistică. Și pe bună dreptate. Acesta își permitea să redea cifrele reale rezultate din măsurarea realității economice și din interpretarea datelor primare. Așa că locul lui a fost luat imediat de o nouă directoare care a început, din a doua zi de la instalarea în funcție, să raporteze cifre abracadabrante despre economia românească.


Primul ministru a anunțat și că privatizarea marilor întreprinderi din România a ajuns la 93%. Evident, a "raportat" acest succes în Anglia, nu în România unde el nu e doar destul de indezirabil, ci și absolut neverosimil. Cifra reală e de 54%. Primul ministru a "uitat", în mod convenabil, toate companiile de stat care înghit sume imense de la buget. Fie că o fac sub forma subvențiilor, a scutirilor de datorii sau, pur și simplu, sub forma ineficienței și corupției cronice care le afectează. Pentru că, dacă o companie precum Petrom realizează profit, asta nu înseamnă că e o companie de succes și că ea nu e o problemă pentru economia românească.


Problema e tocmai aceea că, din cauza corupției și a administrării discreționare, ea realizează beneficii în special pentru cei care o căpușează și, de dragul funcționării liniștite a schemei de spoliere, și în beneficul sindicatelor. Profitul raportat de o astfel de companie este insignifiant față de investițiile colosale care au intrat în ea din bani publici, indiferent că e vorba de banii publici de dinainte sau de după 1989. Aceste investiții sunt ale noastre, ale tuturor, iar eficiența lor nu ar trebui judecată în funcție de grila aduc/nu aduc profit, ci cât de mult se apropie de profitul pe care le-ar realiza în condițiile unei administrări corecte și eficiente.


Or, companiile de stat, chiar și cele mai "profitabile" dintre ele, sunt foarte departe de aceste performanțe. Tocmai de aceea, guvernanții simt nevoia să acopere realitatea amânării indefinite a privatizării cu cifre mincinoase. Aceastea acoperă realitatea simplă a spolierii unui bun public, așa cum cifra ridicolă de 18% pentru economia subterană acoperă incapacitatea crasă a guvernului de a asigura respectarea regulilor după care funcționează o economie modernă.


Cifrele statistice sunt și ele bunuri publice. Avem dreptul să le cunoaștem, căci ele reflectă realitatea în care trăim și, de altfel, sunt produse de un aparat administrativ pe care îl plătim prin taxe și impozite. Astfel că, nu numai că avem dreptul să le cunoaștem, ca pe orice informație de interes public, dar avem și dreptul la cifre obiective, corecte, produse după norme științifice și nu după meschine interese de partid. Imaginea pe care o avem despre realitatea în care trăim e oricum suficient de deformată la nivelul interpretării ei în discursurile poltice. Ar trebui ca măcar cifrele statistice să rămână exacte. Nu ne ajută cu nimic dacă înfrumusețăm, prin metode ingenioase de calcul, creșterea economică sau rata șomajului.


Atunci când sunt relativ exacte și calculate cu bună credință, cifrele produse nu doar de statistică, dar și de sondajele de opinie pot să ne pună pe gânduri. Astfel, din ultimul Barometru de Opinie putem afla că una din principalele spaime ale românilor rămâne șomajul deși acesta, chiar dacă nu e exact cel "cosmetizat" de aparatul de propagandă al guvernului, e totuși destul de scăzut. De asemenea, putem afla că sprijinul acordat partidului de guvernământ rămâne la cote de peste 40%, deși românii sunt nemulțumiți în proporție de 70-80% de realizările aceluiași guvern din majoritatea domeniilor esențiale de activitate. În sfârșit, poate că cel mai straniu și îngrijorător rezultat al acestui sondaj e cel care indică modelul social ideal preferat de majoritatea românilor, respectiv unul în care cei mai mulți cetățeni sunt apropiați de vârful pirameidei sociale, și foarte puțini la bază, adică un fel de piramidă răsturnată. Acesta traduce, probabil, o preferință generalizată pentru privilegii în dauna principiului egalității.


De aceea, acordarea cifrelor cu realitatea nu implică doar producerea unor cifre corecte care să o reflecte fidel, ci și transformarea realității astfel încât aceste cifre să devină coerente și normale. De exemplu, prin combaterea inerției electorale ar trebui să ajungem la situația în care procentele celor profund nemulțumiți de guvern însumate cu procentele celor care votează guvernul să nu mai depășească 100%, pentru că această depășire echivalează cu un eșec al democrației ca atare. Sau, prin promovarea egalității ca valoare fundamentală a unei societăți democratice, s-ar putea ajunge la înțelegerea faptului că o piramidă răsturnată nu poate fi un model social realist, ci doar unul produs de resentimentele celor lipsiți de privilegii, și care doresc să ajungă în poziții privilegiate fără a trece prin condiția egalității cu ceilalți, prin competiția bazată pe condiții de egalitate formală.


În orice caz, măsluirea brutală a cifrelor care descriu realitatea în care trăim e un semn de cel mai rău augur pentru noi. Pentru că ele ne împiedică să vedem dimensiunile exacte ale situației în care ne găsim, ne împiedică să ne fixăm obiective fezabile și să găsim acele metode eficiente de a le atinge.




 



NetSoft - Linux Servers Install & Administration
Ai o idee, o observație, o dorință în legătură cu acest site?
 Trimite-o pe adresa webmaster@urr.ro 

 afișări 
[Confidențialitate] URR