Uniunea pentru Reconstrucția României - URRUniunea pentru Reconstrucția României - URR
Select language:
 Română RO    Magyar HU    English EN 
 Home-ul meu e aici!   Pagina mea favorită! 
 Intră pe forum!
FIECARE CONTEAZĂ
Închis: 31.12.2004
  Prima pagină     Spirit      Manifest      Cod      Statut      Doctrina      Rapoarte [fin.]      Atitudini      Istorie      Oficiale   Hartă site  
Direct@URR


Știri@URR
La e-mail
...în site!
Alegerile Generale 2004
Chat
Studio
Răspunsurile URR la chestionarul TI
Întâlnire Bran
Raport financiar
Alegeri locale 2004
www.bihor.urr.ro
www.cluj.urr.ro
www.brasov.urr.ro
www.arad.urr.ro
Programul Politic

 STARE DE SPIRIT 
Căutare
Google
FIECARE CONTEAZĂ DACĂ NU PARTICIPI NU SE SCHIMBĂ NIMIC
2004 - punctuale
Gratierea lui Cozma [17.12]
Epoca Iliescu a decedat [15.12]
Libertatea încătușată [08.10]
PSD și raportul de țară [08.10]
2003 - punctuale
Copiii străzii [23.11]
Constituția [08.10]
Polițiștii-benzinari [04.08]
Statistică [21.07]
Derogări ... [07.07]
Mamutul administrației[15.06]
Normalitatea criticii [25.05]
Hoția de stat [17.05]
Socialismul "creștinesc" [09.05]
Libertatea de exprimare [21.04]
Cercul puterii [16.04]
Redistribuirea [05.04]
Anticorupție [22.03]
CNSAS [15.03]
Codul Muncii [10.03]
Sănătate [03.03]
speciale
România cui? [31.05]
Perversiunea diplomației [30.04]
Războiul din Irak [25.03]

Discuții Forum

pentru tipar!

05.04.2003

Guvernarea la întâmplare

Una din problemele esențiale ale societăților moderne, poate chiar cea mai importantă, este redistribuirea resurselor. Motivul simplu e că, dincolo de banale interese materiale, este vorba și de dreptate, iar cetățenii se simt sau nu acasă în propria lor țară și în funcție de gradul în care această țară realizează dreptatea.

 

Or, România se distinge puternic în rândul țărilor europene prin lipsa aproape totală de criterii în redistribuirea resurselor, de-a lungul tuturor guvernărilor postcomuniste. Singurul criteriu care poate fi urmărit oarecum constant în marile programe guvernamentale este cel nefericit al egalitarismului; dincolo de aceste tendințe de nivelare socială forțată, însă, rămâne un teritoriu al discriminării arbitrare. Pe de o parte, nu se urmărește principiul moral, cât se poate de firesc, de a redistribui și în funcție de mărimea contribuției, adică în funcție de merit, pe de altă parte nu se reușește crearea de norme universale, care să se bazeze pe anumite rațiuni ce întrunesc consensul majorității; din cauza dezinteresului larg al societății, aceste norme rămân arbitrare și, tocmai pentru că nu se poate ști exact dacă ele reprezintă sau nu opțiunile majorității, nici nu există mecanismul, adică motivația și resursele necesare ameliorării lor. Reglementările arbitrare și discriminatorii, care nu înglobează alte voințe decât cele ale unor guvernanți ce acționează mai mult instinctiv, în baza unui "contract" social empatic, constituie din păcate chiar substanța profundă a statului român.

 

Spre exemplu, pensiile suferă un proces de nivelare egalitaristă, prin indexare diferențiată (deși motivația logică a indexării e inflația), pe de altă parte cuantumul lor variază grotesc în funcție de momentul pensionării; or, e greu de imaginat un criteriu de discriminare mai arbitrar, cu excepția celor referitoare la rasă, etnie sau sex. Programele sociale de construire de locuințe pentru tineri sunt și ele profund discriminatorii: nu se asigură accesul egal al tuturor celor aflați în respectiva situație (ceea ce ar fi absolut obligatoriu, chiar dacă această egalitate de tratament ar reduce cota subvenției), ci se construiește un număr ridicol de mic de locuințe a căror repartizare, inevitabil arbitrară, obligă la corupție; în plus, sunt acordate subvenții și terenuri aflate în proprietate publică pentru construirea de vile de 50-60.000 de dolari, o aberație din toate punctele de vedere posibile. În sfârșit, același caracter arbitrar și discriminatoriu poate fi urmărit pe imensa majoritate a programelor guvernamentale sau a sistemului de taxe și impozite, de la programul de pus termopane și de asigurare obligatorie a locuințelor până la reglementările confuze și abuzive ale impozitului global.

 

Astfel că această discuție nu se referă decât în al doilea rând la nivelul mult prea ridicat al taxelor și impozitelor din România, care e doar consecința necesară a imposibilității de a concepe un sistem echitabil, bazat pe principii clare și transparente, de la care plecând să ne putem da seama de ce se colectează mai mult de la alții și mai puțin de la ceilalți, de ce se dă mai mult unora și cui anume (firește, e și consecința colectării discriminatorii a taxelor). Impozitarea ridicată merge, evident, mână în mână cu tendințele egalitariste, dar la un nivel mai profund e consubstanțială cu caracterul arbitrar al actelor guvernării, lipsite de principii și valori care să facă obiectul unui control și, apoi, al unui acord social. De aceea, impozitarea ridicată din România nu este nici măcar una de stânga, ceea ce e evident din faptul că finalitatea ei nu e coerent egalitaristă, ci mai degrabă discriminatorie; mai mult, așa-zisa guvernare de stânga nici nu ia în considerare categorii care altfel, într-o viziune coerent socialistă, ar trebui să beneficieze cel mai mult de resursele bugetului, cum ar fi copiii străzii. Impozitarea ridicată este astfel, alături de starea de semilegalitate pe care o promovează chiar guvernele, una din condițiile care conservă o situație confuză din punct de vedere social și politic, și de care profită mai ales "vârfurile" sociale și politice.

 

Acesta e tiparul general în care se înscrie și decizia inițială a guvernului Năstase de a plafona indemnizația de îngrijire a copilului acordată tinerelor mame. Ea era în primul rând egalitaristă la modul absurd, mai absurdă chiar decât măsurile regimului comunist care îngăduia o oarecare diferențiere a veniturilor, fie ea și neoficială; nu putea fi însă o măsură cu adevărat de stânga, căci ea doar limita arbitrar veniturile mari, fără a le crește pe cele mici pe seama acestei scăderi.

 

Se ajungea în situația absurdă în care o femeie având un venit ridicat putea contribui la bugetul asigurărilor sociale cu sume mult mai mari decît cele pe care le primea înapoi. În plus, noua reglementare anula retroactiv efectele legii anterioare, respectiv anula plata indemnizației către mamele care au contribuit minim șase luni la bugetul asigurărilor sociale. Arbitrarietatea actului de guvernare a făcut din problema indemnizației acordate mamelor o situație de urgență, în care evoluțiile dramatice impun măsuri radicale luate pe moment (ceea ce e evident absurd); din păcate, acest guvern, ca și guvernele anterioare, nu are un orizont de timp de nici măcar 6 luni pentru deciziile pe care le ia.

 

Legea anterioară era ea însăși discutabilă, căci dădea posibilitatea de a se obține o indemnizație consistentă cu o minimă contribuție de 6 luni, deci nici ea nu avea în primul rând un caracter social. Din păcate, însă, datorită arbitrarietății guvernării, ea nu a fost amendată într-un sens rațional ci, pe de o parte, anulată retroactiv, ceea ce este împotriva principiilor contractuale moderne, pe de altă parte înlocuită cu o reglementare abuzivă. În toate țările europene indemnizația acordată mamei este proporțională cu salariul. Convenția europeană în domeniu fixează un concediu de maternitate minim de 14 săptămâni, care e însă mai lung în unele țări (în special în cele scandinave); în timpul acestui concediu se acordă un procent de regulă apropiat de 100% din salariu.

 

Ar fi, așadar, rezonabil să discutăm dacă statul român poate suporta doi ani de stipendare a mamelor, mai ales a celor cu o cotă precară de cotizare. Este posibil ca asta să depășească resursele bugetului României, mai ales ale unuia secătuit de corupție și ineficiență cronică; pe de altă parte, comparația cu statele europene nu trebuie să conducă neapărat la această concluzie. Paradoxal sau nu, țările mai sărace se văd de regulă puse în situația de a cheltui mai mult pe protecție socială decât cele bogate. În țările dezvoltate, în care bunăstarea individuală este ridicată, există alte resorturi de protecție (economii private, asigurări private etc.) care nu fac altceva decât să lase în administrarea fiecăruia fondurile care la noi sunt administrate public. Scopul este o administrare mai bună și mai directă, fără intervenția statului, prin care fiecare este lăsat să se bucure nemijlocit de ceea ce câștigă (și tocmai de aceea nivelarea brutală operată de guvernul Năstase este atât de absurdă și de antieuropeană); în același timp, șomerii și defavorizații beneficiază de ajutor din partea statului, dar desigur nu la nivelul celor care lucrează.

 

Noi credem că o protecție pe termen mai lung de 14 săptămâni a părinților este necesară în România, dar termenul și procentul indemnizației trebuie să fie stabilite realist și principial, nu prin ordonanțe de urgență date peste noapte și amendate tot peste noapte, la interval de câteva zile. În orice caz, trebuie să fie un procent, nu o sumă fixă. Ministrul Muncii și Solidarității Sociale dădea dovadă de un cinism care, din păcate, nu mai e nici măcar surprinzător atunci când spunea că indemnizația nu va afecta în nici un fel natalitatea, cu argumentul că oamenii își doresc să aibă copii deoarece e o bucurie pentru ei, nu pentru bani. E un sofism josnic. Bineînțeles că oamenii normali nu fac copii pentru bani, dar oamenii societății moderne, în special cei din segmentele superioare pe care decizia guvernului Năstase îi lovea brutal, țin să ofere copiilor lor condiții cât mai bune, condiții de care mulți dintre ei nu au beneficiat în copilărie; este o dorință legitimă și firească. De aceea, scăderea natalității doar într-un anumit segment social pe care o implica decizia absurdă a guvernului capătă și o conotație politică evidentă.

 

Mai mult decât orice, credem că e necesar ca stilul de guvernare din România să se transforme radical, astfel încât măsurile luate de guvern să nu mai speculeze lipsa de replică a societății, și mai ales să nu mai desconsidere această replică dacă ea nu depășește un anumit grad; este complet absurd ca un guvern să transforme în hotărâri toate ideile care îi vin peste noapte, idei produse de un amestec de interese personale, valori pervertite și veleități politice aproximative, iar actul de guvernare să se constituie din toate aceste hotărâri minus cele pe care guvernul le ia înapoi pentru că protestele societății civile au fost prea puternice și prea costisitoare pentru imaginea lui. Este degradant pentru fiecare dintre noi.

 

Modalitatea de amendare a hotărârii inițiale în urma protestelor societății civile este simptomul extrem de grav al unei guvernări haotice, care gestionează criza la nivelul funcționării de avarie și care nu poate oferi un viitor societăți românești. Deși în prima fază guvernul a anunțat că se va reveni la indemnizațiile proporționale cu salariul, ulterior s-a decis doar simpla amânare a aplicării măsurii inițiale, în condițiile înlocuirii plafonării cu o nivelare absolută. De fapt, ceea ce face în mod constant guvernul Năstase este să amâne pe termen nedefinit guvernarea României la standarde minim acceptabile.

 

De aceea, avem nevoie de un nou tip de guvernare, care să producă măsuri întemeiate pe principii, măsuri ce nu sunt arbitrare și tocmai de aceea pot fi ameliorate, pentru că ele exprimă valori ce pot fi discutate și supuse mai multor forme de control public. Avem nevoie de un nou tip de guvernare care să reprezinte și pe altcineva decât pe cei aflați la guvernare.

 

 



NetSoft - Linux Servers Install & Administration
Ai o idee, o observație, o dorință în legătură cu acest site?
 Trimite-o pe adresa webmaster@urr.ro 

 afișări 
[Confidențialitate] URR