Uniunea pentru Reconstrucția României - URRUniunea pentru Reconstrucția României - URR
Select language:
 Română RO    Magyar HU    English EN 
 Home-ul meu e aici!   Pagina mea favorită! 
 Intră pe forum!
FIECARE CONTEAZĂ
Închis: 31.12.2004
  Prima pagină     Spirit      Manifest      Cod      Statut      Doctrina      Rapoarte [fin.]      Atitudini      Istorie      Oficiale   Hartă site  
Direct@URR


Știri@URR
La e-mail
...în site!
Alegerile Generale 2004
Chat
Studio
Răspunsurile URR la chestionarul TI
Întâlnire Bran
Raport financiar
Alegeri locale 2004
www.bihor.urr.ro
www.cluj.urr.ro
www.brasov.urr.ro
www.arad.urr.ro
Programul Politic

 STARE DE SPIRIT 
Căutare
Google
FIECARE CONTEAZĂ DACĂ NU PARTICIPI NU SE SCHIMBĂ NIMIC
2004 - punctuale
Gratierea lui Cozma [17.12]
Epoca Iliescu a decedat [15.12]
Libertatea încătușată [08.10]
PSD și raportul de țară [08.10]
2003 - punctuale
Copiii străzii [23.11]
Constituția [08.10]
Polițiștii-benzinari [04.08]
Statistică [21.07]
Derogări ... [07.07]
Mamutul administrației[15.06]
Normalitatea criticii [25.05]
Hoția de stat [17.05]
Socialismul "creștinesc" [09.05]
Libertatea de exprimare [21.04]
Cercul puterii [16.04]
Redistribuirea [05.04]
Anticorupție [22.03]
CNSAS [15.03]
Codul Muncii [10.03]
Sănătate [03.03]
speciale
România cui? [31.05]
Perversiunea diplomației [30.04]
Războiul din Irak [25.03]

Discuții Forum

pentru tipar!

25.05.2003

Normalitatea criticii


Realitatea României este, în mod indubitabil, una halucinantă. De multe ori, este foarte greu să-ți dai seama dacă ceea ce vezi sau auzi chiar se întîmplă cu adevărat, dacă sunt doar interpretări exagerate sau, la limită, o realitate paralelă cu cea normală. De multe ori, realitatea românească este atît de absurdă încât ea provoacă în mod natural atitudini extreme: "așa ceva nu se putea întâmpla decât în România" este unul din refrenele cele mai cunoscute, dar la acest capitol intră de asemenea toate "argumentele" care concluzionează că România este o catastrofă totală, imposibil de recuperat. Culmea ironiei, moraliștii sumari care nu mai dau nici o șansă României pot fi foști demnitari comuniști sau corupți notorii ai tranziției. Ceea ce, nu-i așa, ar părea că le dă dreptate tot lor, în sensul că România e un caz disperat, ca loc geometric al absurdității mondiale.

 

Nu este însă exact așa. Criticile la adresa României necesită tot discernământul de care putem da dovadă, poate mai mult decât oricare alt subiect. În primul rând, nu avem de ce să luăm în considerare criticile celor care nu au dreptul moral să le facă. Nu avem de ce să dăm doi bani pe criticile lui Adrian Năstase la adresa corupției, așa cum nu pot avea nici o îndreptățire criticile lui Octavian Paler sau Silviu Brucan la adresa comunismului pe care l-au servit cu fidelitate. În al doilea rând, criticile radicale trebuie privite cu rezervă. Ele nu trebuie nicidecum considerate ca inoportune. Orice societate care limitează posibilitatea criticilor interne este o societate bolnavă, a cărei consistență și șanse de dezvoltare sunt artificiale; din păcate, critica a fost întotdeauna marginalizată în România, dacă nu interzisă prin lege, cel puțin rău privită și descurajată nu doar în cadrul circuitului politic, ci și în cadrul celui cultural. Cu atât mai mult ar fi absurd să marginalizăm acum critica.

 

Este necesar, însă, ca pertinența și posibila utilitate a criticii să fie examinate atent, tot critic. Mai ales cei care își propun să contribuie în mod concret la dezvoltarea României, de pe orice poziție ar face asta, trebuie să evalueze cu grijă efectele pe care le au criticile lor, pentru că există riscul ca virulența acestora, oricât de îndreptățită, să marginalizeze soluțiile pe care orice critică ar trebui să le propună. Nu numai soluțiile specifice pe care critica le poate propune, ci chiar în general posibilitatea ameliorării situației criticate. Cînd tonul negativ devine de-a dreptul negru, chiar apocaliptic, eventualele modalități de ameliorare a situației în viitor nici nu mai au sens, căci viitorul în sine nu mai are sens. Este, în mare măsură, cazul criticilor sălbatice pe care generația 1927 (sau generația Criterion) le-a formulat față de realitatea românească, în special față de democrația interbelică. Aceasta nu era văzută atât ca o realitate imperfectă, chiar și foarte imperfectă, care poate fi ameliorată, ci ca o situație apocaliptică ce necesită soluții excepționale; în cazul lor, excepționalitatea soluțiilor consta în caracterul lor totalitar și/sau mistic, ceea ce a contribuit mult la deriva României de după 1940, și (din nou, culmea ironiei) la catastrofa de astăzi pe care urmașii criticilor interbelici o acuză pe același ton apocaliptic.

 

De aceea, este vital să înțelegem cât mai bine rolul și consecințele pe care le pot avea criticile. Nu să controlăm criticile altora, ci doar pe ale noastre, în sensul definirii lor în funcție de utilitatea pe care trebuie s-o aibă. Evident, nici nu se pune problema cenzurării criticilor. Fiecare e liber să se exprime, oricât de vehement dorește s-o facă, oricât de egoist sau de nedrept e în critica lui. Dar cei care își asumă responsabilitatea de a aduce o îmbunătățire a situației din România trebuie să se gândească la efectul pe care îl au criticile lor. Există riscul ca, făcând astfel, aceste critici să-și piardă grandoarea. Există riscul ca soluțiile efective în care ar consta îmbunătățirea să fie puțin spectaculoase. A fi pragmatic înseamnă de multe ori a fi neinteresant, dar cei care doresc să fie pragmatici pentru a realiza ceva concret trebuie să-și asume acest risc. Nu mai e cazul ca cineva "să pună România la teasc" pentru a o scoate din starea ei mizerabilă, așa cum visa unul din cei mai vehemenți intelectuali interbelici.

 

Avem nevoie de mediocritate. Nicidecum în sensul de oameni mediocri care să conducă destinele României, cum de altfel se întâmplă în mod curent acum, ci de soluții "cuminți" care să însemne cu adevărat o îmbunătățire concretă, chiar dacă una modestă. Poate părea paradoxal, dar exact aceeași situație gravă a României care stimulează critici apocaliptice reclamă, de fapt, soluții modeste, pentru a căror realizare nu e nevoie nici de geniu, nici de mari acte de curaj, ci doar de acel minim bun simț și de acea coerență a eforturilor care acum, din păcate, lipsesc. Nu e nevoie de geniu ca să-ți dai seama că taxele trebuie colectate în mod egal de la toți contribuabilii, nici nu trebuie să fii un mare om de stat ca să nu iei banii de la sănătate și să-i dai la șomaj. Nu e o capodoperă de administrare să asfaltezi o stradă în așa fel încât să țină mai mult un sezon și nu trebuie să fii maica Tereza ca să-ți dai seama că e imoral ca șefii din Ministerul Culturii să-și subvenționeze propriile cărți. E nevoie doar de un minim bun simț, de decizii normale și de acțiuni normale. Ceea ce ar trebui să ne propunem acum este exact normalitatea, cu toată banalitatea și, la limită, cu mediocritatea ei, mai degrabă decât soluțiile excepționale a căror propunere o stimulează automat situațiile absurde pe care le creează guvernanții.

 

Din păcate, însă, aceste situații absurde au devenit atât de frecvente încât ele par a constitui normalitatea pur și simplu, și tocmai de aceea pare atât de imperios, celor care percep corect această "normalitate" ca pe un coșmar, să încerce să iasă cu orice preț din ea, chiar și într-un mod violent. Ultima aberație produsă de guvernul Adrian Năstase este cea legată de declararea averilor. Un lucru bun, în principiu, dar transformat într-o bătaie de joc de intenția PSD de a masca, și nu de a expune eventualele averi dobândite ilicit. Astfel, demnitarii trebuie doar să declare dacă au conturi peste 10.000 de euro. Nu contează dacă au 11.000 de euro sau 500.000 de euro, tot ce trebuie să facă este să bifeze căsuța cu "peste 10.000", și un singur parlamentar a avut, în prima fază, decența să specifice exact cât anume are peste 10.000. Ce sens mai are atunci declararea averii?

 

Prevederile așa-zisului Pachet Anticorupție sunt atât de laxe în această privință încât demnitarii s-au mulțumit cu această declarație ridicolă, că au conturi peste 10.000 de euro. Unii mai stresați au făcut efortul de a-și transfera conturile și posesiunile asupra soției (soțului), căci legea nu prevede și obligația rudelor de gradul I de a-și declara averea, ceea ce e anormal pentru o reglementare care ar urmări să confrunte averile demnitarilor cu sursele lor de câștig. De aceea, mulți nu s-au sfiit să declare averi consistente fără a avea însă nici o afacere din care acestea ar putea proveni în mod licit (spre exemplu, ministrul Mediului). Evident, asta nu va avea nici o consecință, căci gluma sinistră care e Pachetul Anticorupție nu urmărește în nici un fel această confruntare. Astfel că diferența dintre cei care și-au declarat nonșalant averile și cei care au făcut efortul de a transfera pe numele rudelor mașinile tari și vilele, ei rămânând cu câte o rablă și cu vechiul apartament, va fi doar că aceștia din urmă vor părea alegătorilor mai naivi "săraci, dar cinstiți". Însă nici unul din bogații lideri ai PSD (și mai toți, cu rarisime excepții, sunt bogați sau foarte bogați) nu va trebui să-și justifice cu adevărat averea, în condițiile în care extrem de puțini dintre ei conduc afaceri cu adevărat private, adică afaceri profitabile pe piața liberă, nu cu statul.

 

Ce atitudine putem avea, atunci, față de o situație atât de aberantă? Putem, desigur, să accentuăm mizeria morală a unor lideri politici care își sfidează alegătorii cu averile lor, pe care nu le vor putea justifica legal niciodată. Important e, însă, să vedem ce putem face concret pentru a schimba situația în bine, pentru a o face mai puțin aberantă. Astfel, oamenii politici care își doresc un alt model de îmbinare a afacerilor cu politica decât cel vicios propus de PSD ar trebui să respecte ei, în primul rând, standardele normale din domeniu. Chiar dacă legea adoptată de PSD în regim de forță, prin asumarea răspunderii, nu-i obligă, ar putea să-și declare cu adevărat averile, inclusiv cu cât depășesc conturile lor fatidica cifră de 10.000 de euro. Ar putea să declare (și chiar să refuze!) cadourile care nu sunt pur simbolice; n-ar trebui să se prevaleze de legea PSD, care stabilește pragul de 300 de euro, un prag mult mai mare decât cel din SUA și alte țări în care traficul de influență chiar este combătut la modul serios. Puterea modelului și a acțiunii exemplare nu trebuie niciodată subestimată, cu atât mai mult într-o țară ca România, al cărei sistem politic nu a reușit să propună un model credibil al politicianului onest.

 

Desigur, opoziția a combătut proiectul Pachetului Anticorupție, ceea ce era firesc față de cât de absurde sunt prevederile lui și cât de perverse sunt intențiile lui ascunse. Dar protestul putea fi exprimat și fără asocierea cu PRM. Este exact diferența dintre exprimarea unei critici cu orice preț și fără a ține cont de efectele ei de durată și, pe de altă parte, o atitudine care chiar susține valori, care are un conținut moral și practic. Criticarea imoralității proiectului PSD nu trebuia să cauționeze compromisul grav al alierii cu PRM. Nu este posibil să susții valori democratice fundamentale încălcând, pentru asta, alte asemenea valori, sau chiar aceleași valori democratice. Există principii pe care oamenii politici n-ar trebui să le încalce niciodată, în primul rând pentru că așa este moral, apoi pentru că doar așa pot da substanță acțiunii lor, în particular modului în care se opun unei puteri corupte. Criticile discursive vin și pleacă. Atașamentul față de valori, dacă există, rămâne și poate să schimbe în bine societatea.

 

Există distincții importante care trebuie făcute în problema corupției din România. În primul rând, nu trebuie absolutizat fenomenul. Corupția a fost întotdeauna foarte gravă la noi, așa că epoca noastră nu e o excepție apocaliptică, și nu reclamă soluții excepționale; necesară este o abordare pragmatică, în același timp tranșantă, care să disloce corupția și rețelele de influență din Poliție, Justiție sau administrație. În al doilea rând, corupția trebuie "anonimizată" politic și devoalată la nivel individual, caz cu caz; se vorbește prea mult la modul general și demagogic. În acest moment, puterea și opoziția vorbesc doar de corupții celeilalte tabere, și totuși schimbarea puterii nu a atras condamnarea corupților "celorlalți"; la suprafață cele două tabere clasice din politica românească se combat violent pe tema corupției, în fapt însă se acoperă reciproc.

 

Astfel că simpla critică, critica "în general" și "din oficiu" care place atât de mult unora, nu e deloc suficientă. Oamenii politici care vor să critice corupția din România ar trebui să aibă autoritate morală, ceea ce se întâmplă destul de rar. Apoi, ele trebuie să includă soluții raționale și pragmatice; campaniile anticorupție de tip Victor Ciorbea, de o lipsă de realism puerilă, nu pot fi de folos nimănui. În general, întregul discurs anticorupție al societății românești ar trebui adus cu picioarele pe pământ. Listele de discuții de pe Internet, de exemplu, sunt pline de diatribe anticorupție. Problema e că ele sunt, în imensa lor majoritate, atât de caricaturale, încât ne induc percepția unei "realități românești" atât de ficționale încât problema acțiunii nu mai are sens. Și culmea e că, chiar dintre cei care se plâng de corupția apocaliptică din România, puțini au puterea de a rezista funcționarului care le cere o atenție.

 

 



NetSoft - Linux Servers Install & Administration
Ai o idee, o observație, o dorință în legătură cu acest site?
 Trimite-o pe adresa webmaster@urr.ro 

 afișări 
[Confidențialitate] URR